Αναρωτιέται περιπαικτικά το Δελτίο Τύπου, για το αν εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα νέο σχήμα, και αυτό διότι ο Στυλιανός Τζιρίτας, πολυγραφότατος και πολυπράγμων, διαπλέκεται με οικεία σε εμφανίσεις και ηχογραφήσεις πρόσωπα.
Ο Κώστας Στεργίου που έκανε την ηχογράφηση και το mastering έχει βρεθεί στο παρελθόν με το Στυλιανό και τα διάφορα projects του (Κτιριολογία, ΜΑΣ), ενώ οι Τζιρίτας/Καραγιάννης έχουν συνυπάρξει στο experimental/ambient/spoken τρίο των ΜΑΣ (θα θυμάστε την πρόζα-statement του Τζιρίτα στο κομμάτι «Σερβιτόρος», αν όχι αναζητήστε την ηχογράφηση) και στα σχήματα Παρανυχίδες και Γκομπιντίμπου. Πέραν τούτων, το δίδυμο, στην αρχή του 2023 κυκλοφόρησε το Σύνθεση Ακροατηρίου σε κασέτα και 7άρι από την A Man out of A Man, μια ηχογράφηση χωρισμένη σε 3 Συνθέσεις, η οποία αφορούσε τις live (χωρίς overdubs) ηχογραφήσεις που έκαναν με τύμπανα, μαγνητοταινίες, κλαβιέ και κλαρινέτο. Από εκεί θα πιαστούμε, από εκείνη την 20λεπτη αναζήτηση ήχου, και συγκεκριμένα από την καταληκτική "Σύνθεση 3" ώστε να φτάσουμε πια, λίγο πριν το τέλος της ίδια χρονιάς, στο σχήμα cHΩROS, όπου οι Τζιρίτας (μαγνητοταινίες, πλήκτρα, κλαρινέτο) και Καραγιάννης (τύμπανα, κρουστά) βρίσκουν δρόμο. Κι εξηγούμαστε για τη συνδεσμολογία.
Δεν είναι διεκπαιρεωτικά ξεκούδουνο το Δελτίο Τύπο που αναφέρεται σε διαφοροποίηση από τις «νευρωτικές (αν όχι νευρικές...) μεταjazz και abstract εκφάνσεις» οι οποίες «πήραν μία τροπή», και θα λέγαμε πως ουσιωδώς «συγχρονίστηκαν» στη στόχευση, έβαλαν το μέτρο στα ξεσπάσματα και στο δυσανάγνωστο τυχαίο, και στα τρία θέματα της αρχιτεκτονικής του A. Το χτίσιμο των κορυφώσεων εκείνης της τρίτης σύνθεσης, πήρε πια σχήμα κατανοητό προσεγγίζοντας το ζητούμενο του σχήματος. Κάτι που είναι εμφανές με το εναρκτήριο "Σποράδες", ένα μελωδικό και ρυθμικό διάλογο του διδύμου, με το τζαζίστικο όχημα της ιδέας/αυτοσχεδιασμού αυτής/επιστροφής να κάνει τις φράσεις τους να πιάνουν τόπο. Στο “Pizzicato” περιπλέκουν δυναμικά τα πράγματα, επιδιώκουν την κοφτή έκπληξη, κυκλωτικά ενεργούν, μα τελικά σα να μάσησαν τις ενδεχόμενες απολήξεις από τη σύλληψη. Αντιθέτως, το καταληκτικό "Η Τρίτη Πέτρα" (το οποίο έχει εικονοποιηθεί ως single version και μπορείτε να παρακολουθήσετε στο YouTube) έχει σχέδιο στο tempo, σαφήνεια στη συλλογιστική του, διότι ενώ υπονοεί δυνητικές εκρήξεις και ξεσπάσματα που σε βάζουν σε πειρασμό, επιλέγεται η λακωνική οδός. Και σωστά.
Πολλάκις έχει επισημανθεί η προσήλωση τέτοιων εγχώριων πειραματικών σχημάτων, του Τζιρίτα, του Καραγιάννη, των ομόσταυλων τους, στο να περιμαζεύουν τις ambient ιδέες, κουβαλώντας τα DIY 80s ακούσματα, τη free jazz, τη musique concrete, το ξεχασμένο art rock, την ελληνικότητα μέσω του Vangelis τρόπου, στην εργογραφία τους. Κι αυτό είναι το σημείο, που μπορεί κι ανοίγει η κουβέντα, σχετικά και με το περιλάλητο δούλεμα του Andre 3000, που σχολιάζαμε εσχάτως, με τη σοφιστικέ επίφαση να καλύπτει την κενότητα. Αντίθετα, σε τούτο σύντομο EP δεν αντιμετωπίζουμε ψευδεπίγραφους εστετισμούς και ανερμάτιστα new age προσχήματα. Είναι μια τοποθέτηση που πράγματι «προσθέτει» σε όλα όσα χαρακτηρίζουν – μα και αποκαλύπτουν- τα πεπραγμένα, τις επιρροές και τις αναζητήσεις των Τζιρίτα και Καραγιάννη.
Το Α κυκλοφορεί σε digital μορφή, σε βινύλιο, σε κασέτα και σε CD-R από την A Man out of A Man. Η πρώτη ζωντανή παρουσίαση του δίσκου θα γίνει στις 22 Δεκεμβρίου στο Underflow (Καλλιρόης 39, Αθήνα).