Διαβάζω πως ØKSE σημαίνει τσεκούρι στα δανικά, το γνωστό στα αγγλικά ως axe, ένα από τα παλαιότερα εργαλεία της ανθρωπότητας. Ομόηχο με το “Ashe”, ως έννοια της  ζωτικής δύναμη που διατρέχει όλα τα πράγματα, ζωντανά και άψυχα, αυτό που στη Υoruba διάλεκτο μεταφράζεται ως το αυλάκι που εκκινεί και διοχετεύεται, ούτως ώστε να μεταφέρει στο δρόμο του τη ζωή. Ας υπερθεματίσω τουλάχιστον στα της μορφολογίας, λέγοντας πως με το που ξεκινά το ØKSE project, δηλώνει δίχως φρένο πως θα σε σφυροκοπήσει ως διπλός πέλεκυς, μα και πως η rap εξιστόρηση θα παίξει το ρόλο της νοηματοδότησης της free jazz φόρμας.

Δεν ξέρω αν ο billy woods γνώριζε ως μουσικό και πριν το 2022 τη Δανή σαξοφωνίστρια Mette Rasmussen. Η πολύχρονη παρουσία της στα χαρακώματα με Alan Silva, Chris Corsano, Ståle Liavik Solberg, Trio Riot, Nate Wooley, Fire! Orchestra και λοιπούς, έχει ήδη δώσει τα διαπιστευτήρια στο ανάλογο ακροατήριο, όμως ο woods μας λέγει πως όλα ξεκίνησαν δύο χρόνια πριν, σε μια τυχαία συνάντηση ενός μικρού ελβετικού venue, όταν και συνέπεσαν τα lives τους. Στον τερματικό της Ζυρίχης, έπειτα από μερικά ποτά, τέθηκε  το τυπικό της εκκίνησης ανταλλαγής ιδεών, για να φτάσουμε στο 2023 και τη σύμπραξη στο single “Amager”. Το Maps αλλά και η παρουσία του woods στην Armand Hammer περιπέτεια, έβαλαν προσωρινό πάγο, ώσπου να κατορθώσει ο billy να βρεθεί στη Νορβηγία, έστω για 48 ώρες. Ό,τι εξελίχθηκε στο μπλόκο που έφαγε κατά την είσοδο του στο τελωνείο του αεροδρομίου, παράλλαξε τα ήδη έτοιμα λόγια και τελικώς αποτυπώθηκε στο κομμάτι που κυκλοφόρησε, προαναγγέλοντας και το LP. Η έξωθεν βία μετουσιώθηκε στο πρωτοπρόσωπο, σκληρό και πάντα επίκαιρο ραπάρισμα του woods, που χάρη στη σκανδιναβική ασάφεια περί νύχτας ή μέρας, κούμπωσε στα άμορφα φυσήματα της Mette.

Κάπως έτσι, ενθουσιασμένος με την εμπειρία, έμπασε και τον ELUCID στην ιστορία, η Mette έδωσε στον τελευταίο κάποια demos για να ραπάρει κι εκείνος από πάνω, και το experimental jazz project των ØKSE άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά. Ένα avant-garde jazz line up αποτελούμενο από τους/τις Savannah Harris (ντραμς), Mette Rasmussen (σαξόφωνο), Val Jeanty (electronics), Petter Eldh (μπάσο, synths και sampler), έθεσε την ηχητική ραχοκοκαλιά ενώ στο μετερίζι της ρίμας, πήραν θέση οι ELUCID, billy woods, Maassai και Cavalier. Η μπάντα έδωσε το σκελετό και οι ράπερς τις φράσεις.

Tραχύ impro, μα με τρόπο διαυγή, άλλοτε βυθισμένο στην σκληρότητα, κι άλλοτε με επαναλαμβανόμενες ανάσες ως λούπα. Εδώ δεν έχουμε «αν», όλα ολοκληρώθηκαν και εκτελέστηκαν διότι τα σκέφτηκαν προφανώς πρωτύτερα, οπότε δεν υπέπεσαν σε καμιά avant πολυλογία, βασικός τελικά παράγοντας για να μπορεί να κυκλοφορεί τούτο το πόνημα υπό την εγγύηση της Backwoodz.  Αν μη τι άλλο, αυτό που τελικώς της πιστώνουμε διαρκώς είναι η απόσταση από το αποστειρωμένο ιντελεκτουέλ και τα τρικ για μαζικότερη άγρα. Κοντολογίς, αν το 2024 η σύμπραξη Messthetics και James Brandon Lewis έκλεισε το ένα μάτι στο alt/indie ακροατήριο, η περίπτωση των ØKSE έκανε το σωστό νεύμα για του θιασώτες της conscious rap του billy woods και λοιπών σεσημασμένων.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured