Θα μπορούσε να είναι πρωταγωνίστρια οποιουδήποτε anime, από αυτά που μας μεγάλωσαν στα παιδικά «στενά» του Nikelodeon ή από τα new age που σιγά σιγά διεκδικούν με αξιώσεις τα μερίδια της δυτικής ποπ κουλτούρας που τους αξίζουν. Θα μπορούσε να είναι η απάντηση οποιουδήποτε συστήματος δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης αν το brief ήταν το πορτρέτο μιας Korean American του απόλυτου σήμερα που δημιουργεί με όρους απόλυτου σήμερα. Κι όμως είναι 100% «πραγματική», γέννημα θρέμμα της κουλτούρας που συνδέει τη Νέα Υόρκη με τη Νότια Κορέα και ονομάζεται Kathy Yaeji Lee ή απλώς Yaeji.
Γεννημένη στο Queens, μοναχοπαίδι μιας κορεάτικης οικογένειας η Yaeji πέρασε τα παιδικά της χρόνια μεταξύ Νέας Υόρκης και Ατλάντα, Νότιας Κορέας και Ιαπωνίας αλλάζοντας «διεθνή» σχολεία και βρίσκοντας καταφύγιο στο Internet, όπως τόσα και τόσα παιδιά της γενιάς και της καθημερινότητάς της, για κάθε πτυχή της εφηβικής της ζωής, από γνωριμίες και φίλους μέχρι (φυσικά) και τη μουσική. No surprise λοιπόν που το ντεμπούτο album της With A Hammer με τη σφραγίδα της XL Recordings ηχεί σαν ένα ιδιότυπο conceptual soundtrack της πολυπολυτισμικής, πολλαπλά διασυνδεδεμένης σφαίρας πάνω στην οποία όλοι λίγο πολλοί γυρίζουμε τρέχοντας, κρατώντας ζωντανό το πείραμά της.
Στην ιστορία καλλιτεχνικής ενηλικίωσης που αποτυπώνεται στο With A Hammer και στο booklet 100+ σελίδων που συνοδεύει την κυκλοφορία η Yaeji έφτασε λίγο – πολύ όπως εκατοντάδες τόσοι και τόσοι επίδοξοι μουσικοί παραγωγοί κερδίζοντας με το σπαθί της το happy end της. Αυτοδίδακτη DJ στα φοιτητικά πάρτι Πανεπιστημίου Carnegie Mellon -όπου έκανε πολιτισμικές και καλλιτεχνικές σπουδές- για την οποία το ένα έφερε το άλλο, το Traktor την οδήγησε στο Ableton, και τα ραδιοφωνικά της mix στον κολεγιακό σταθμό WRCT στο Boiler Room με το session της από τον Μάιο του 2017 να της ανοίγει τις πρώτες πόρτες τις οποίες διάβηκε με δύο αξιόλογες EP κυκλοφορίες, μια θέση στο line up του Coachella το 2019 και το εξαιρετικό mixtape What We Drew που κυκλοφόρησε το 2020.
Κάπως έτσι το νήμα της πορείας της Yaeji φτιάχνει τον κόμπο – ορόσημο ενός πρώτου full – length album ακριβώς όπως θα έπρεπε να είναι για να μιλάμε για μια από τις πιο ενδιαφέρουσες νέες μουσικές προτάσεις της χρονιάς που διανύουμε. Playful αλλά και ακριβές, γλυκά επιθετικό, πειραματικό, δημιουργικό, πλουραλιστικό, αυτό είναι το With A Hammer, ο δίσκος που η ίδια η Yaeji ζωγραφίζει ως το όπλο που αναδύεται από μέσα της για να εξυπηρετήσει τις εκφραστικές της ανάγκες, το album που τη μεταφέρει από τα dancefloοrs του comfort zone της στα ενδότερα του εαυτού της και στις ποπ και λοιπές ευαισθησίες που αποδεικνύει ότι μπορεί να διοχετεύσει σε experimental ηλεκτρονικές φόρμες επιπέδου.
Αν και το With A Hammer απέχει κατά πολύ ηχητικά από αυτό που θα ανέμενε κανείς ως πρώτο ολοκληρωμένο δισκογραφικό βήμα από μια clubbing dj, ο ρυθμός είναι εκεί, κυρίαρχος και αλλάζει 13 πρόσωπα, όσα και τα tracks του album. Χορευτικά jams που εκβάλουν αταξινόμητα ρυθμολογικά κοίλα, bilingual statements, λίγα ατμοσφαρικά ξύλινα πνευστά εδώ κι ένα ατμοσφαιρικό σαξόφωνο εκεί, synth pop αναφορές και drum n bass άξονες, jazz υπανιγμοί, minimal και ambient δάνεια σε ελεύθερη μετάφραση, house απόηχοι και footwork προσεγγίσεις συνθέτουν έναν δίσκο που ξεχειλίζει ιδέες και δυναμική και πάλλεται από μια υποδόρια ένταση που κυλάει σε κανάλια από πολύχρωμες τσίχλες σε χίλιες διαφορετικές γεύσεις για να συσσωρευτεί στην επίγευση του With A Hammer που το κατατάσσει σε ένα από τα πιο promising ακούσματα για της χρονιάς. Ένα δειγματοληπτικό play στο πανέξυπνα πολυαναφορικό lead single “For Granted” στο ημι-τριπαρισμένο κρυφό highlight “Passed Me By” και στον πιο «χορευτικό» αντιπρόσωπο του album "Happy" με το feature του Nourished By Time θα σας πείσει κάθε δύσπιστο πλην ανοιχτό αυτί να βάλει την Yaeji στο ραντάρ του.
Σε μια -πιθανότατα- άσκηση συμβολισμού και σημειολογίας η Yaeji παρήγγειλε δύο χειροποίητες βαριοπούλες με ατσάλινες κεφαλές για να ποζάρει με τη μία από αυτές χαλαρά στο εξώφυλλο του With A Hammer αλλά και για να τα τοποθετήσει στο studio και στο σπίτι της ως τοτέμ του δημιουργικού της momentum. Με αυτά τα υβριδικά σφυριά που μοιάζουν τόσο πολύ με τσεκούρια, και για την ακρίβεια με τις μεταφορές τους που ζουν μέσα της, η Yaeji τεμάχισε κάθε έμπνευσή της όχι σε δύο -όπως τραγουδάει στο “1 Thing To Smash” αλλά σε δεκάδες νέες ιδέες δίνοντας την αίσθηση ότι όχι απλά δεν τις έχει εξαντλήσει στο With A Hammer αλλά φυλάει πλούσιο περίσσευμα στο πρώτο της συρτάρι καθόλα έτοιμη να τις πολλαπλασιάσει ξανά και ξανά. Follow the Hammer.