Εάν θέλαμε να βρούμε μία μόνο φράση για να χαρακτηρίσουμε το Pink, θα μπορούσαμε να πούμε ότι συνοψίζει τη στροφή του Kieran Hebden προς μία περισσότερο χορευτική πτυχή της ηλεκτρονικής δημιουργίας. Τα πρώτα της (σποραδικά) ίχνη εμφανίστηκαν στο προηγούμενο άλμπουμ του (There Is Love In You), ουσιαστικότερα όμως ξεκίνησε με το περσινό του σετ στο φημισμένο Fabric του Λονδίνου (σετ το οποίο, ως είθισται, κυκλοφόρησε σε CD η ομώνυμη εταιρεία), πέρασε κατόπιν σε τρία 12’’ κυκλοφορημένα στη διάρκεια του τρέχοντος έτους από τη δική του ετικέτα (την Text) και φθάνει εδώ σε μορφή ενός «κανονικού» άλμπουμ, όπου μαζεύεται το υλικό αυτών των EP και προσθέτονται δύο ακόμα κομμάτια.
Διαβάζετε για «χορευτική πτυχή», αλλά μην περιμένετε κάποια καλογυαλισμένη εκδοχή της house. Εδώ ο Hebden στην ουσία ακροβατεί μεταξύ δύο τάσεων: αφενός επιχειρεί να γεμίσει ένα υποθετικό dancefloor με επαναληπτικά και –επί των πλείστων– πυκνά ρυθμικά μοτίβα και αφετέρου να καταγράψει μουσική «οικιακών προδιαγραφών», στηριζόμενη κυρίως σε συνθεσάιζερ. Βαθύ techno, house αλλά και καίριες επικλήσεις στις ambient και IDM ημέρες των 1990s είναι τα κύρια συστατικά του Pink, το οποίο σημειωτέον μέχρι τούδε κυκλοφορεί σε φυσικό προϊόν (CD) μόνο στην αγορά της Ιαπωνίας.
Το “Ocoras” είναι μάλλον το καλύτερο δείγμα της πρώτης (και περισσότερο κυρίαρχης) τάσης: ένα σκονισμένο techno beat, επαναληπτικό και κυκλωτικό, διανθίζεται με δευτερεύοντα ρυθμικά μοτίβα και δημιουργεί τον καμβά πάνω στον οποίον ο Hebden πετάει κοφτές μελωδικές γραμμές –άλλοτε οδηγούμενες στη δημιουργία μιας «βαριάς» ατμόσφαιρας, άλλοτε στο (σύντομο) κεντρικό ρυθμικό θέμα. Το “Pyramid” εκφράζει την ίδια τάση, μόνο που εδώ το beat γέρνει δίχως επιφυλάξεις προς τη house, με τη λοιπή ενορχήστρωση να γίνεται περισσότερο ξεκάθαρη και τον κεντρικό ρόλο να προσφέρεται σε ιδιότροπα φωνητικά samples.
Στην αντίπερα όχθη, ο Hebden ονειροβατεί πάνω στα συνθεσάιζερ στο 11λεπτο “Peace For Earth”, καταθέτοντας κάτι που μοιάζει με αφηρημένη άσκηση πάνω στους μεγάλους συνθο-πατέρες –αλλά οι «οικιακές προδιαγραφές» εισέρχονται περισσότερο ως παρεμβολές στη γενικότερα έντονη ρυθμική του διάθεση. Μπαίνουν ας πούμε πάνω από το πυκνό beat του “Lion”, ως μια σαμπλαρισμένη άρπα (αναγνωρίσιμη από το δισκογραφικό παρελθόν του Four Tet) στο “128 Harps” ή καθορίζοντας το ήμισυ της προσέγγισης στο “Jupiters”, όπου φαίνεται να επιτυγχάνεται μια κάποια χρυσή τομή: τα συνθεσάιζερ των πρώτων λεπτών φέρνουν στο μυαλό εκείνα τα υπέροχα Ambient Works του Aphex Twin και έπειτα περιπλέκονται με ένα ιδιαίτερο beat φτιαγμένο από διακριτές ρυθμικές συνιστώσες, μεταξύ των οποίων η σύγχρονη μπασοκουλτούρα και οι α-λα-Burial ελλειπτικοί τονισμοί (υπενθύμιση νο1: οι δύο πρόσφατες –2009 και 2011– συμπράξεις Burial και Four Tet).
Μέσα σε αυτά, προσθέστε και τις δύο άκρες του δίσκου: τη μεν έναρξη που δίνεται με το “Locked”, όπου ο Hebden επιχειρεί να συνδεθεί με τα δικά του πεπραγμένα ρίχνοντας παράλληλα και τις προειδοποιητικές βολές για το τι επακολουθεί• και τη δε λήξη, η οποία σφυρίζεται με το “Pinnacles”, κομμάτι που προσπαθεί να ανιχνεύσει την πιθανότητα διασύνδεσης μεταξύ της όλης χορευτικής προσέγγισης και ό,τι μπορεί να μοιάσει ως ενδόμυχος δάκτυλος του Steve Reid (υπενθύμιση νο2: η συνεργασία του Reid με τον Hebden στα τελευταία χρόνια του βίου του μεγάλου ντράμερ).
Το Pink του Four Tet μπορεί να είναι εύληπτο ως ακρόαμα, όμως δεν είναι εύκολο ως εγχείρημα, με την έννοια ότι ρίχνονται κάμποσα πράγματα στο τραπέζι, με κύριο στόχο την επίτευξη σχετικά σφιχτών δομών. Εύκολα λοιπόν το άλμπουμ θα μπορούσε να καταλήξει σε διαρκείς ασκήσεις ισορροπίας, όμως ο Βρετανός παραγωγός έχει από καιρό αποδειχθεί αρκετά οξυδερκής για κάτι τέτοιο. Ωστόσο, υπάρχουν λίγες φορές όπου το πράγμα αφήνεται σε ό,τι του συμβαίνει, όπου διαμορφώνει τη δική του εσωτερική λογική: ο Hebden μοιάζει περισσότερο να προσπαθεί να επιβάλλει τους δικούς του όρους στις φόρμες τις οποίες δοκιμάζει, παρά να δημιουργήσει κάτι πιο συνεκτικό. Δίχως να δίνει το «κάτι παραπάνω», καταφέρνει να οικειοποιηθεί το περιβάλλον. Δεν είναι λίγο, μα καμιά φορά δεν είναι και αρκετό.
{youtube}ujSI_OdqRk8{/youtube}