Για να δούμε, πού είχαμε αφήσει τους Ghost το 2015, όταν έβγαλαν το Meliora (για το οποίο δείτε εδώ); Νούμερο 1 σε χώρες όπως η (πατρίδα) Σουηδία και η Φινλανδία, καλύτερο rock/metal άλμπουμ στα σουηδικά Grammy, Grammy καλύτερου rock/metal τραγουδιού για το "Cirice". Λίγο αργότερα ήρθε και το EP Popestar (2016) με το "Square Hammer", ένα κομμάτι που δεν χώρεσε στο Meliora, μα πήγε κατευθείαν στο νούμερο 1 των mainstream καταλόγων του Billboard.
Το Meliora ήταν λοιπόν το άλμπουμ που βοήθησε τους Ghost να ανέβουν συναυλιακό στάτους, παίζοντας για μεγαλύτερο κοινό, ενώ αρκετοί άρχισαν να βάζουν το όνομά τους σε συζητήσεις για τους μελλοντικούς headliners των πιο σημαντικών φεστιβάλ. Επιπρόσθετα, το κοινό μυστικό που αρκετοί ξέραμε, αποκαλύφθηκε: μέσω μιας αγωγής από πρώην μέλη (2017), μάθαμε ότι πίσω από τη φιγούρα του Papa Emeritus (Cardinal Copia τώρα) βρισκόταν ο Tobias Forge, με τον ίδιο να παραδέχεται ότι ήταν ο ιθύνων νους, με τους υπόλοιπους ως συμπληρωματικούς μουσικούς.
Με όλα τα παραπάνω, αρκετοί θα είχαν ίσως λυγίσει υπό το βάρος των προσδοκιών. Όχι όμως ο Tobias Forge, όπως μας αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο στο Prequelle, άλμπουμ που στιχουρχικά βασίζεται σε ένα αφηρημένο concept γύρω από την πανούκλα που έπληξε την Ευρώπη τη δεκαετία του 1340. Σε διάφορες συνεντεύξεις ήδη από το ξεκίνημα των Ghost, o Forge δεν έχει κρύψει ότι στόχος του είναι να τους κάνει την επόμενη μεγάλη arena band. Το concept μάλιστα για το Prequelle το είχε στο μυαλό του πριν την κυκλοφορία του Meliora –απλά περίμενε την κατάλληλη στιγμή για να το ηχογραφήσει.
Το μεγάλο συναυλιακό τραγούδι του Prequelle δεν είναι άλλο από το "Rats", το οποίο έχει βέβαια ως ξεκάθαρη επιρροή το "I Don't Know" του Ozzy Osbourne. Καθώς ο Forge ξεκίνησε ως κιθαρίστας –αλλά και επειδή θέλει να μας τρολάρει λίγο σχετικά με το εάν οι Ghost παίζουν μέταλ– ακολουθεί το άκρως κιθαριστικό “Faith”· και θα έπαιρνα όρκο ότι άκουγα έναν γνωστό guitar hero της Σουηδίας! Εκεί πάντως που λες ότι ναι, τελικά παίζουν μέταλ, να το σχεδόν disco “Dance Macabre”, για να μας τρελάνει όλους. Αρκετοί θα είδαν μάλιστα και το βιντεοκλίπ, όπου στον ρυθμό του (σχεδόν) χορεύουν ο Kirk Hammett των Metallica, ο Charlie Benante των Anthrax, ο M. Shadows των Avenged Sevenfold και ο Phil Anselmo της Pantera δόξας.
Όποιος τώρα άκουσε Ghost στα πρώτα τους άλμπουμ, δεν θα περίμενε ότι κάποτε θα έπεφτε σε κομμάτι τους με ...σαξόφωνο· πλέον ωστόσο υπάρχει, είναι ορχηστρικό και τιτλοφορείται “Miasma”. Ορχηστρικό είναι και το "Helvetesfönster", όπου συμμετέχει ο Mikael Åkerfeldt των Opeth, με την έμπνευση να προέρχεται από την παραδοσιακή μουσική της Σουηδίας, στην οποία προσθέτονται στοιχεία από Pink Floyd και Yes. Πρόκειται για ένα μελαγχολικό και σκοτεινό τραγούδι: μεμονωμένο ίσως να μην αρέσει, αλλά στη ροή του άλμπουμ λειτουργεί με τον καλύτερο τρόπο. Στο Prequelle συναντάμε όμως και 2-3 ας τις πούμε μπαλάντες, οι οποίες «δείχνουν» προς Guns N’ Roses και Aerosmith ως προς τα συνθετικά τους πρότυπα. Έχοντας πάντως ως μέτρο σύγκρισης το “He Is” από το Meliora, προτιμώ τη δική του απλότητα από τόσο υπερφορτωμένα με έγχορδα τραγούδια –δίχως να σημαίνει κάτι τέτοιο ότι ένα κομμάτι σαν το “Life Eternal” δεν είναι καλό.
Για το Prequelle γράφεται ότι είναι hard rock, arena rock, heavy metal, doom metal, progressive rock, pop/rock. Όλοι οι χαρακτηρισμοί διαθέτουν μια λογική. Εάν πάντως με ρωτήσει κάποιος τι παίζουν τώρα οι Ghost, θα παραπέμψω στη συνέντευξη που κάναμε με τον Tobias Forge όταν βγήκε το Meliora (δείτε εδώ), στην οποία δήλωσε ότι ήθελε να φτιάξει τραγούδια σαν κι εκείνα των Kansas, Chicago, Boston, Journey και Toto. Βάλτε λοιπόν τα συγκροτήματα αυτά στο μπλέντερ, και ιδού οι Ghost του 2018. Βγάζω μάλιστα το καπέλο τόσο στον Forge, όσο και στον παραγωγό Tom Dalgety (Royal Blood, Pixies, Opeth) για τη δουλειά τους στο Prequelle, καθώς εφαρμόστηκε η τακτική «χρειάζομαι έναν ντράμερ/πιανίστα για 2 βδομάδες, βρίσκω έναν session, έρχεται, ηχογραφεί, φεύγει»: μια καρφάρα για τα προηγούμενα μέλη των Ghost, που στην αγωγή για την οποία λέγαμε πιο πάνω ισχυρίστηκαν ότι μετείχαν και στη δημιουργική διαδικασία.
Τώρα, εάν το Prequelle είναι καλύτερο από το Meliora ή το αντίστροφο, είναι σαν να ρωτάς εάν από τους Iron Maiden είναι καλύτερο το Piece Of Mind ή το Powerslave. Προσωπικά κλίνω ελάχιστα προς το Meliora, αλλά δεν θα διαφωνήσω με κανέναν εάν επιμένει για το αντίστροφο. Σε μια όχι και τόσο μακρινή μεταλλοκουβέντα, μπορεί μάλιστα να ακουστούν τα εξής:
- Οι Ghost αξίζουν μέχρι το πρώτο τους demo, άντε μέχρι το πρώτο άλμπουμ, μετά ξεπουλήθηκαν
- Άντε ρε, αυτοί δεν είναι που αντιγράφουν τους Blue Öyster Cult και τους Mercyful Fate;
- Όταν τους είχα δει εγώ στην Αθήνα το 2011, εσείς ούτε που τους ξέρατε
Στο μεταξύ, οι Ghost θα παίζουν πια στο The Forum του Λος Άντζελες, έχοντας γίνει το επόμενο μεγάλο arena rock συγκρότημα. Και, έτσι για την πλάκα, θα έχουν 3-4 τραγούδια τόσο πιασάρικα, ώστε πολλά μεγάλα γκρουπ θα ήθελαν πώς και πώς να τα έχουν γράψει.
{youtube}C_ijc7A5oAc{/youtube}