Την Παρασκευή που μας πέρασε, ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στην ιστορία της όλης turntablism σκηνής αλλά και του hip hop γενικότερα εμφανίστηκε για δεύτερη φορά στη χώρα μας. Όσοι βρεθήκανε στο Bios καταλάβανε για ποιο λόγο ο Q-Bert δικαιούται και έχει κερδίσει αυτό τον τίτλο. Όσοι πάλι δεν κατηφορίσανε προς το κέντρο της πόλης για τον ίδιο σκοπό μάλλον χάσανε μια πραγματικά μοναδική εμπειρία να βιώσουν τι εστί ανελέητο scratching βινυλίων πάνω από beats και breaks. Συλλυπητήρια.

Η βραδιά ξεκίνησε με το DJ set του DJ Noiz και του Monachus, του γνωστού διδύμου πίσω από τις Get Down βραδιές, οι οποίες μας έχουνε συνοδέψει ουκ ολίγες φορές τα βράδια της Τετάρτης για φέτος. Η διάθεση του set τους όμως δεν κυμάνθηκε στα γνώριμά μας hip hop μονοπάτια, αλλά περισσότερο σε funk, soul και breaks περιοχές. Κάτι το οποίο σαφώς και δεν μας στεναχώρησε, καθώς προετοίμασε απολύτως κατάλληλα το κλίμα της βραδιάς για να επακολουθήσει ο Q-Bert, θυμίζοντάς μας και τις ρίζες της μαύρης μουσικής, αλλά και από πού δανείζονται πολλοί αστέρες του σήμερα τα samples πάνω στα οποία χτίζουν τα hits τους. Μετά λοιπόν από την ομάδα των Get Down parties, ήταν σειρά για τον κύριο προσκεκλημένο της βραδιάς να πάρει τη θέση του πίσω από τα decks του Bios.

Ακόμα και εάν ξέρεις τι πρέπει να περιμένεις, σίγουρα κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος για ένα set σαν κι αυτό που παρουσίασε ο Q-Bert. Με κλασικές funky μελωδίες ως ηχητικό υπόστρωμα της εμφάνισής του, μας παρουσίασε το scratching ως μορφή τέχνης, δείχνοντάς μας ταυτόχρονα γιατί συγκαταλέγεται χρόνια τώρα στους κορυφαίους στον συγκεκριμένο χώρο, αλλά και γιατί είναι πρωτοπόρος σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία σχετιζόμενη με τη διάδοση του είδους. Scratch-άροντας πότε με το ένα χέρι, πότε και με τα δυο, αλλάζοντας το ύφος της μουσικής που διάλεγε να παίζει από πίσω – από κλασικούς μαύρους ήχους έως electro beats – και φτάνοντας έως και το “Vitamin C” των ιστορικών Can, μας έδειξε την πολυσυλλεκτικότητά του σαν DJ. Μας έδειξε όμως και την ικανότητα προσαρμογής του scratching του στα κομμάτια που επέλεγε παρά το αντίθετο – δηλαδή να επέβαλε το scratching του ποια κομμάτια θα μπορούσε να εντάξει στο set του. Σαφές highlight της βραδιάς ήτανε βεβαίως το σημείο όπου στο ένα πικάπ έπαιζε Sugarhill Gang και το ιστορικό “Rapper's Delight” (χωρίς όμως φωνητικά) ενώ στο άλλο πικάπ πραγματοποιούσε scratches τα οποία μοιάζανε εκπληκτικά πολύ με τον ρυθμό των φωνητικών του κομματιού – απόδειξη της φαντασίας και της ευρηματικότητάς του. Κατά διαστήματα δε πέταγε ορισμένα από τα βινύλιά του στο κοινό και μπορείτε να φανταστείτε τον όλο σαματά που επακολουθούσε μέχρι αυτά να καταλήξουν στα χέρια ενός μόνο ατόμου! Δυστυχώς είχα και εγώ την ευκαιρία μου να «αρπάξω» ένα, αλλά, όπως σχολίασε επιτυχώς και ο φίλτατος Mr. Πίκπας, τα rebounding skills μου δεν αποδείχθηκαν ανάλογα των περιστάσεων… (σημ. αρχισυντάκτη: Τάσο, εγώ νόμιζα ότι είσαι δύναμη κάτω από τα καλάθια!). Συνολικά ήταν μία απολαυστική βραδιά αυτή που μας προσέφερε ο Q-Bert και ικανοποίησε άπαντες όσους βρεθήκανε στο Bios την Παρασκευή. Πάνω απ’ όλα όμως μας απέδειξε γιατί θεωρείται θρύλος της τέχνης του scratching, αλλά και γιατί πρόκειται για έναν πραγματικά καλό DJ (με την παραδοσιακή έννοια του όρου). Αφήνοντάς μας όλους με ένα αίσθημα ευεξίας αλλά και ενεργητικού ενθουσιασμού.

Q-Bert Q & A

Της Σοφίας Ιγνατίδου

Είναι αλήθεια ότι αποχώρησες αναγκαστικά από τους διαγωνισμούς DMC Championships γιατί συνέχιζες να κερδίζεις κάθε διαγωνισμό;

Όχι, είναι απλά μια αστεία φήμη!

Ποιος είναι ο πρώτος δίσκος που χρησιμοποίησες για scratching και ποιος αποδείχτηκε ο πιο χρήσιμος;

Το "What Is A DJ If He Can't Skratch" από τον Egyptian Lover απαντά νομίζω και στις δύο ερωτήσεις σου!

Mπορείς να μας πεις μερικά πράγματα σχετικά με το όργανο QFO που σχεδίασες για την Vestax; Μπορείς να σκεφτείς ένα άλλο όργανο που θα ήθελες να σχεδιάσεις;

Το QFO είναι ένα όργανο που περιλαμβάνει ένα turntable και έναν μείκτη. Θέλω επίσης να φτιάξω ένα όργανο το οποίο να συνδυάζει το αναλογικό με το ψηφιακό.

Ποιες ήταν οι βασικές σου επιρροές όταν μεγάλωνες;

Η μητέρα μου – η οποία μου έμαθε να κάνω πάντα ό,τι καλύτερο μπορώ.

Αναφέρεις στο myspace σου ότι έχεις καταγωγή από τις Φιλιππίνες, την Ισπανία, την Αφρική, την Κίνα και την Τουρκία. Μπορείς να μας εξηγήσεις τις λεπτομέρειες του γενεαλογικού σου δέντρου;

Η γιαγιά μου είναι Ισπανίδα, ο παππούς μου Κινέζος, ο πατέρας μου έχει καταγωγή από την Τουρκία, ενώ η μητέρα μου προέρχεται από τη μαύρη κοινότητα των Φιλιππίνων.

Από δηλώσεις σου φαίνεται να πιστεύεις στην μοίρα. Είσαι θρήσκος;

Θα έλεγα ότι απλά είμαι πνευματικός άνθρωπος. Πιστεύω ότι είμαστε όλοι τμήμα του Θεού, στον οποίο και θα επιστρέψουμε όλοι τελικά. Ο μοναδικός λόγος που βρισκόμαστε εδώ είναι για να ανακαλύψουμε τι είναι η αγάπη.

Ποιοι καλλιτέχνες σε έχουν αφήσει άφωνο;

Οι Lester Young, Miles Davis, Louis Armstrong και ο Benny Goodman.

Δεδομένου ότι το βινύλιο αποτελεί το βασικό εργαλείο σου, πώς βλέπεις τη διαμάχη σχετικά με τον θάνατό του, λόγω της ψηφιοποίησης της μουσικής και της αντίστοιχης βιομηχανίας;

Δεν υπάρχει θάνατος του βινυλίου. Απλά οι άνθρωποι ανακαλύπτουν το ψηφιακό. Δεν μπορείς όμως να απορρίψεις το βινύλιο, γιατί διαθέτει μεγαλύτερη ακρίβεια και ο αναλογικός ήχος είναι πολύ ιδιαίτερος. Θα έρθει μια στιγμή όπου ο ψηφιακός και ο αναλογικός ήχος θα δουλεύουν δημιουργικά μαζί.

Υπάρχει περίπτωση να δούμε μια επανένωση των Invisibl Skratch Piklz;

Βασικά αυτό συζητούσαμε την περασμένη εβδομάδα, στο τηλέφωνο!

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured