Φωτογραφίες: Έφη Παναγιωτοπούλου
Κάποιοι rap καλλιτέχνες μπορεί να μην απολαμβάνουν δάφνες δόξας λαμπρής όπως κάποιοι σύγχρονοι superstars (βλέπε 50 Cent και λοιπούς), αλλά απολαμβάνουν της πραγματικής αγάπης των απανταχού «hip hop headz» παγκοσμίως. Οι Jeru The Damaga και Sadat X είναι για τη Νέα Υόρκη κάτι περισσότερο από θρυλικά πρόσωπα, εκπροσωπώντας άξια τη hip hop σκηνή του Μεγάλου Μήλου παγκοσμίως, από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Αυτό έπραξαν και στο Bios, σε μια βραδιά που ο χώρος του υπογείου ταίριαζε άρρηκτα με την αισθητική των δύο underground καλλιτεχνών. Βραδιά την οποία ξεκίνησαν δυο ελληνικά σχήματα οι Full Effekt και οι Under Pressure, που ζέσταναν την ατμόσφαιρα συνοδεία τριών εξαιρετικών πλατό DJ’s. Τα ελληνικά σχήματα δεν ήταν αδιάφορα αλλά ούτε και κάτι συγκλονιστικό… Ίσως βέβαια να ήταν η αναμονή μου να δω τον Sadat X ζωντανά που με έκανε να το βλέπω έτσι… (σσ: Δεν σνομπάρω τον Jeru, απλά τον έχω ξαναδεί ζωντανά στην Ελλάδα).
Η ώρα της Νέας Υόρκης πλησίασε και ο Sadat X ξεκίνησε το show. Με αρκετά εισαγωγικά λόγια και πρόζα μίλησε για την εμπειρία του στην Ελλάδα και έκανε πολλές αναφορές στο πως ξεκίνησε, υπό δύσκολες συνθήκες, την ενασχόλησή του με το hip hop δίνοντας «shouts outs» σε μερικούς θρύλους όπως οι Zulu Nation και ο DJ Jazzy Jeff (σημείωση αρχισυντάκτη: δίνοντας τι πράγμα;;;). Το rap του ιδιαίτερο και εφάμιλλο των προσωπικών του CD και της δισκογραφίας του με τους θρυλικούς Brand Nubian. Δεν ξέρω γιατί, ο κόσμος δεν ανταποκρίθηκε ιδιαίτερα σε κομμάτια όπως το “Ge-ology”, σημείο όπου προσωπικά τρελάθηκα ακούγοντας το ζωντανά… Είχε όμως φτάσει κάπου εκεί και η ώρα του Jeru, ο οποίος βγήκε ορεξάτος και με διάθεση να παίξει με το κοινό. Η playlist του ήταν ποτ-πουρί με μερικούς κλασικούς hip hop ύμνους, όπως το “El Presidente” και το “Mind Spray” - στα οποία έγινε πανζουρλισμός! Έπαιξε βέβαια και το “ΝΥ” (από τη νέα δισκογραφική του δουλειά), ένα κομμάτι-ωδή προς την πόλη που γέννησε τη hip hop κουλτούρα…
Στα αρνητικά του εν λόγω live, η αποπνικτική ατμόσφαιρα του χώρου και η όχι τόσο άρτια ηχητική απόδοση. Παρατηρούσε δε κανείς και κλασικά αδιάφορους θαμώνες του Bios, που «είδαν φως και μπήκαν», όπως και, γενικά μιλώντας, περιπτώσεις ενδεικτικές της αντίληψης του ελληνικού κοινού για το αυθεντικό hip hop (άμα έπαιζε ο Solja Boy, θα ήταν sold out, κτλ.). Ωστόσο, η βραδιά ήταν ένα block party με άρωμα και χρώμα απευθείας από τα υπόγεια του μετρό στο Brooklyn.