κεντρική φωτογραφία: Δημήτριος Σέλλας
Η νοσταλγική γιορτή του cult (ή trash, αν προτιμάτε οι πιουρίστες) ελληνικού κινηματογράφου των αδιανότητων κοινωνικών περιπετειών βιντεοκασέτας που έστηνε για περισσότερο από μια δεκαετία ο Νίκος Τριανταφυλλίδης, ήταν πάντα μια όαση ανάμεσα στα δεκάδες σοβαροφανή φεστιβάλ. Περσόνες από τον Σουγκλάκο μέχρι τον Γκουσγκούνη έχουν βραβευτεί στη διοργάνωση που με τόση φροντίδα και αγάπη έστηνε ο αλησμόνητος σκηνοθέτης στο Gagarin. Φέτος ο Τριανταφυλλίδης ήταν απών και αυτό φάνηκε στην ποικιλία και στον προγραμματισμό, όμως αισθάνομαι πως το φεστιβάλ όφειλε να γίνει προς τιμήν του, οπότε έπρεπε απλώς να «συμβεί». Θα το γούσταρε πολύ και ο ίδιος.
Το Σάββατο το βράδυ, λίγο μετά την ολοκλήρωση της προβολής της ταινίας του Νίκου Φώσκολου Θύρα 7: Η Μεγάλη Στιγμή (1983), είχε προγραμματιστεί να βγει στη σκηνή ο Χρήστος Κάλλοου και για να βραβευτεί, αλλά και για ένα μουσικό πρόγραμμα –είχε άλλωστε σημειώσει επιτυχία πίσω στα 1989 με τον δίσκο Ραντεβού Στην Κένυα και το τραγούδι "SOS". Καθώς η αλλεργία μου σε οτιδήποτε αφορά την ομάδα του λιμανιού με κράτησε στην είσοδο του Gagarin, περίμενα υπομονετικά ώσπου να εμφανιστεί ο αγέραστος γόης, έχοντας περιέργεια να δω τι θα παρουσιάσει. Για 4-5 τραγούδια τον συνόδευσε λοιπόν ο Θανάσης Χατζηαγάπης στην κιθάρα, ο Φωκίων Μπόγρης στο μπάσο και ο Άκης Καπράνος στα ντραμς, που παρεμπιπτόντως ήταν καταπληκτικός και έδωσε όλο τον παλμό στο σύντομο live.
Το κοινό, όμως, λαχταρούσε να δει τη Μαντώ. Και δεν απογοητεύτηκε, καθώς η λαοφιλής τραγουδίστρια είχε κέφι και διάθεση να κερδίσει τον κόσμο, σαν πρωτοεμφανιζόμενη. Έδειξε μάλιστα να αντιλαμβάνεται σαν πρόκληση τον χώρο του Gagarin και πάσχισε να αποδείξει ότι μπορεί να παραμείνει επίκαιρη, αγκαλιάζοντας απενοχοποιημένα το ποπ παρελθόν της. Υπήρξε άλλωστε περίπτωση εξαιρετικά ταλαντούχας ερμηνεύτριας, πολύ πριν εξοικειωθούμε με ορδές από ροδομάγουλες σταρλέτες, που μας ταλαιπώρησαν με την πρόσκαιρη φήμη τους, αναρριχόμενες στις οθόνες μέσα από αμφιλεγόμενα talent shows. Η Μαντώ, αντίθετα, ξεκίνησε σαν ένα πηγαίο ταλέντο γαλανομάτας ποπ, στην οποία φαντάζομαι ότι θα έπεφταν βουλιμικά οι παραγωγοί Stock, Aitken & Waterman αν «συνέβαινε» στον ίδιο τόπο και χρόνο μαζί τους.
Η αγνή λοιπόν ποπ τσιχλόφουσκας και οι ζαχαρωμένες μπαλάντες που τραγούδησε από το 1989 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990, στα πρώτα 5 της άλμπουμ, δεν έχουν χάσει καθόλου από τη δυναμική τους. Έτσι, η Μαντώ κατάφερε να εμφυσήσει νέα πνοή σε εκείνα τα κομμάτια, χωρίς διάθεση για παλιμπαιδισμούς και χωρίς στραβοπατήματα στην έκφραση και στην κίνηση. Εφηβικές επιτυχίες όπως το δυναμικό άσμα αυτοπεποίθησης “Στοιχηματίζω”, το summer anthem “Αυτό Το Καλοκαίρι”, το αντίποινο στις επικές μπαλάντες της Βίσση “Εσύ”, το μελαγχολικό “Δανεικά”, τo έντεχνο soul του “Αισθήσεις”, η μπαλάντα-αναπτηράκι “Εμείς”, το ανέμελο “Θέλει Άνεμο Η Αγάπη”, το ροζουλί “Αγκαλίτσες Και Φιλάκια”, το αφελώς χαρμόσυνο “Κάνε Κι Εσύ Μια Τρέλλα”, το κολλητικό “Tιμώρησέ Με” και ο σκαμπρόζικος απολογισμός του “Ρούχο Δανεικό”, ξεσήκωσαν όσους βρέθηκαν στον χώρο.
Κάπου στη μέση της παράστασης η Μαντώ δοκιμάστηκε με επιτυχία και σε «σιγουράντζες» όπως το "Can't Take My Eyes Off You", ενώ μας χάρισε και μια πραγματικά αλάνθαστη ερμηνεία στο "I Will Survive". Δυστυχώς έδειξε όμως κάπου εκεί να παρασύρεται από την ιδέα μιας ολοκληρωμένης συναυλιακής πρότασης και επιχείρησε πει μερικά πιο rock τραγούδια, με αμήχανα (στην καλύτερη περίπτωση) αποτελέσματα. Δεν τη βοηθούσε βέβαια και ο πιανίστας/DJ της, ο οποίος έριχνε άγαρμπα τα τραγούδια στην εισαγωγή τους, «κρυώνοντας» το κοινό. Δεν χρειαζόταν η Μαντώ να ερμηνεύσει Bon Jovi και Evanescence σε μια βραδιά που κυλούσε αν όχι ντελιριακά, τότε σίγουρα απολαυστικά. Τα αποτελέσματα ήταν για λίγη ώρα απογοητευτικά, όμως το κοινό είχε περάσει τόσο καλά ως τότε, που δεν έδειξε ούτε στιγμή δυσαρέσκεια: στάθηκε στωικά κοντά της, χορεύοντας μέχρι τέλους.
Ικανοποιητική ήταν λοιπόν η βραδιά, παρά τα μικρά στραβοπατήματα και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται η ιδέα του cult ή αυτή της «guilty pleasure» ώστε να την απολαύσεις.
{youtube}3pypjMFX3Kw{/youtube}