Δεν πρόλαβα το δεκάλεπτο των Wrongface (σύμφωνα με το πρόγραμμα τόσο θα διαρκούσε η εμφάνισή τους), με το οποίο και θα ξεκινούσαν τα δρώμενα στο φετινό –έκτο κατά σειρά– Athens Hip Hop Festival. Και η αλήθεια είναι ότι το επιθυμούσα, μιας και μέχρι στιγμής έχουν δώσει θετικά δείγματα με τα κομμάτια τους. Από ότι βέβαια πληροφορήθηκα, τρία τραγούδια πρόλαβαν να πουν όλα κι όλα, οπότε δεν ξέρω αν θα μπορούσε να βγει κάποιο ασφαλές συμπέρασμα για τη λάιβ δυναμική τους, με τόσο μικρό δείγμα.
Τον Freestyle των Arsonists πάλι τον πρόλαβα από την αρχή, μιας και μπήκαμε την ίδια ώρα στον χώρο της Τεχνόπολης. Σίγουρα βέβαια είναι ένα όνομα που δεν περιμένεις να δεις επί σκηνής με τον ήλιο ακόμα να ενοχλεί... Εμφανίστηκε καθισμένος σε μια καρέκλα, να μιμείται κάποιον κατάδικο που οδηγείται στην ηλεκτρική καρέκλα, με τα αντίστοιχα ηχητικά εφέ να συμπληρώνουν την εικόνα. Από νωρίς δε κατέστησε γνωστές τις προθέσεις του, μοστράροντας το “Fuck the Industry” μπλουζάκι του και εξυμνώντας το νεοϋορκέζικο χιπ χοπ –όντας άλλωστε και παιδί του Μπρούκλιν. Αναμενόμενα επίσης τα κηρύγματα περί «αληθινού χιπ χοπ» και αποστροφής προς τη γκλαμουριά, το χρήμα και τις γυναίκες-γλάστρες, δεδομένης και της μέχρι στιγμής στάσης και πορείας του.
Αλλά το ζήτημα με τον Freestyle δεν ήταν το πόσο επικοινωνιακός ήταν, μα το ακριβώς αντίθετο: ότι μιλούσε στο μεγαλύτερο μέρος της εμφάνισής του, δίνοντας έτσι την εντύπωση πως είχε έρθει για ομιλία, η οποία περιελάμβανε απλά και μερικά τραγούδια για να σπάει η μονοτονία... Τα αίματα ανάψανε βέβαια όταν από τα ηχεία ακούστηκε το "Venom" του παλιού του συγκροτήματος ή οι προεξέχουσες στιγμές από τον δίσκο του με τον Λόγο Απειλή (I Am Hip Hop), φάνηκαν όμως να χάνονται στην ακατάπαυστη κουβεντούλα του καλλιτέχνη επί παντός επιστητού. Το κλείσιμο πάντως με το “Time Machine” αποτέλεσε highlight, μιας και το κοινό έβραζε. Και ο θεατής όμως που επέλεξε να ανεβάσει στη σκηνή ο Freestyle ώστε να τον συμπληρώσει στα χρέη του rapping έφερε μια χαρά σε πέρας την αποστολή του!
Κι εκεί που ο κόσμος είχε μαζευτεί στο μπροστινό μέρος της σκηνής, κάνει την εισαγωγή του ο Υποχθόνιος, παρέα με μέλη της Capital Music, υπό τους ήχους των Metallica. Όσο γινόταν αυτό, μια μεγάλη μερίδα θεατών αποτραβήχτηκε επιδεικτικά προς τα πίσω, δημιουργώντας εκεί έναν πυρήνα ατόμων ο οποίος επανειλημμένα φώναζε τα αρχικά των Terror X Crew. Ώσπου σε κάποιο σημείο ο Υποχθόνιος αναφώνησε από μικροφώνου πως «οι TXC δεν παίζαν χιπ χοπ, αλλά πανκ», με αποτέλεσμα οι συγκεντρωμένοι να φωνάζουν όλο και πιο δυνατά, κάνοντας μάλιστα και χειρονομίες προς τη σκηνή. Η «ανταλλαγή απόψεων» αυτή μεταξύ τους και του καλλιτέχνη συνεχίστηκε μέχρι και το τέλος του σετ. Στο αμιγώς μουσικό μέρος τώρα, το μίγμα από crunk, trap και dubstep που έχει καθιερώσει ο Ύπο δεν φαίνεται να περνάει στο εγχώριο κοινό. Και θα συμφωνήσω με ό,τι κι ο ίδιος ανέφερε, πως οι ακροατές δεν φαίνονταν έτοιμοι για τον συγκεκριμένο ήχο. Όμως με τη σειρά του θα μπορούσε κι εκείνος να τον πλαισιώνει με ένα πιο ενδιαφέρον στιχουργικό υπόβαθρο, το οποίο μέχρι στιγμής απουσιάζει.
Όταν κατόπιν ήρθε η ώρα να αναλάβει ο Anser, ο κόσμος που είχε αποχωρήσει επανήλθε στον κεντρικό χώρο της σκηνής, ενώ μαζεύτηκαν και περισσότεροι, δημιουργώντας μια ζεστή ατμόσφαιρα για το μέλος των Flowjob, ο οποίος γνώρισε κάμποσες φορές την αποθέωση. Μας έδειξε τα γνωστά του skills, μας έπαιξε τραγούδια από το Flow Royal τα οποία κάνανε ιδιαίτερο γκελ, ενώ –όπως ήταν αναμενόμενο– στα “Δέντρο” και “Νους Ιθύνων” επικράτησε πανικός στις νεαρές ηλικίες. Μια εμφάνιση που υπηρέτησε άψογα τον σκοπό της για την ώρα που είχε προγραμματιστεί. Με βάση δε τις αντιδράσεις του κοινού, μελλοντικά ο Anser θα μπορούσε να καταλάβει και πιο μεγάλη θέση σε τέτοια φεστιβάλ.
Ο Phyrosun, από την άλλη, είναι παλιός γνωστός ως προς την αξία του επάνω στο σανίδι. Μπορεί να μην με κερδίζει πάντα στα κομμάτια του, όμως δεν υπάρχει φορά που να ανέβει επί σκηνής και να μην προσπαθήσει να δώσει το 100%, κάνοντας τον κόσμο να περάσει καλά. Βγάζει αβίαστα στον θεατή το συναίσθημα πως αυτό που κάνει το αγαπάει και το απολαμβάνει στο έπακρο, οπότε από εκεί κι έπειτα είναι δύσκολο να μην περάσει κάτι τέτοιο και σε σένα. Σε ένα τραγούδι του ανέβασε μάλιστα και τον host της βραδιάς Sifu Versus, σε ένα άλλο τον Xplicit των Στίχοιμα, ενώ έπαιξε με το κοινό στο “Δεν Είμαι Καλά”, βάζοντας τον κόσμο ακόμα περισσότερο στο κλίμα του σόου. Για αποχαιρετισμό «έφτυσε» κι ένα freestyle, αφήνοντας την πλειονότητα με ένα χαμόγελο ικανοποίησης.
Το δίδυμο Hatemost & Επίλεκτοι πραγματοποίησε την εμφάνισή του σταδιακά. Οι δεύτεροι έσυραν τον χορό παρουσιάζοντας τα κομμάτια τους, τα οποία όμως θεωρώ πως δεν κολλήσανε καλά σε σχέση με την εμφάνιση του Phyrosun, που είχε προηγηθεί. Ο μελωδικός και μελαγχολικός χαρακτήρας τους έκανε δηλαδή αντίθεση με όσα είχαν γίνει λίγο πριν και η αρχή υπήρξε έτσι λίγο μουδιασμένη. Όταν όμως μπήκε και ο Hatemost στο παιχνίδι και τα γνώριμα beats των Βήτα Πεις δόνησαν τα ηχεία, ο κόσμος ακολούθησε και ο παλμός ανέβηκε ξανά. Η επιστροφή του Phyrosun πρόσθεσε στο όλο εγχείρημα ενώ λίγο πριν το τέλος ακούσαμε κι ένα νέο τραγούδι του Hatemost με πολύ ωραίο χαρακτήρα, κοντά στις ηχητικές περιοχές των πρόσφατων δουλειών του γκρουπ του. Αναμένουμε και την ηχογραφημένη εκδοχή.
Για τη συνέχεια Στίχοιμα ή Βαλάντης και Μαρίνα, πλαισιωμένοι όπως γίνεται συνήθως από Marginal και Dask. Η παιδική φωνή που είχε αναλάβει την αφήγηση κατά τη διάρκεια των Μηχανών ακούγεται από τα ηχεία και γίνεται έναρξη με το “Πατρίδα”, ακολουθούμενο από τη παλιά τους επιτυχία “Όπως Τότε”, αλλά και από το ομώνυμο κομμάτι του τελευταίου τους δίσκου. Κάπου εκεί ο Dask θύμισε πως «εγώ πάντως ήμουνα πάντα πανκ», κάνοντας μια ευθεία αναφορά στα λεγόμενα του Υποχθόνιου νωρίτερα. Το δυναμικό “Εδώ Αθήνα” με τις σαμπλαρισμένες κιθάρες του έδωσε επιπλέον ενέργεια σε μια ήδη πολύ καλή εμφάνιση και ο “Δαίμονας” συνέχισε στο ίδιο μοτίβο. Κάπου εκεί θυμηθήκαμε πως «εμένα δεν μου το 'μαθε το Mad το χιπ χοπ» αλλά και ότι «είμαι χαμένος μέσα στα παλιά μου CD», καθώς το “Χαμένος” έβαλε φωτιά στους παρευρισκόμενους. Τελείωμα (ως συνήθως) με το “Ταξιδεύω” και τον Dask να παροτρύνει το κοινό να καθίσει κάτω, πράξη που, σε συνδυασμό με τους αναπτήρες που βγήκανε, έφτιαξε ένα όμορφο σκηνικό.
Για το κλείσιμο του φετινού Athens Hip Hop Festival ο Ευθύμης ήταν ένα σίγουρο στοίχημα και δεν έχασε χρόνο στο να δείξει τις προθέσεις του: ξεκίνησε με το “Πόλεμο” και μας έπαιξε τραγούδια από το επερχόμενο άλμπουμ Εκδοχή Ε, ανάμεσα τους και το “Ξέρω”, δίχως δυστυχώς το “Χαλάζι” –το οποίο ίσως πάντως και να μην κόλλαγε με το δυναμικό ύφος της όλης εμφάνισής του. Το ακυκλοφόρητο “Δε Μ’ Αγγίζεις” έκλεψε τις εντυπώσεις με τον Ευθύμη να δίνει σεμινάρια περί flow και ικανοτήτων –έξυπνο και το sample από MC Hammer στα μετόπισθεν. Στη συνέχεια, ήρθε η ώρα για τα παλιά: το κουπλέ από το “Κάντε Χώρο” παραμένει ένα από τα καλύτερα στην ιστορία του ελληνικού χιπ χοπ, ενώ τα “Να Τους Δω Να Τρέχουν”, “Ω Ναι”, “Δε Με Σταματάς”, “Πού 'ν' Οι Πέννες Σας”, “Απλά Μουσική” και “Κομπόστα” χαροποίησαν άπαντες, επιβεβαιώνοντας τον ευσεβή πόθο πως τα κομμάτια των TXC θα καταλαμβάνανε ένα σημαντικό μερίδιο της setlist του Ευθύμη. Στο δε "Δείξε Σεβασμό" είδαμε έναν Dask να πετιέται από το πίσω μέρος της σκηνής, να κατευθύνεται στο κοινό και να επιδίδεται σε ανελέητο crowd surfing!
Δεν λείψανε εντούτοις και τα τραγούδια των Α/Ε. Τα "To Ένα Και Το Άλλο" και "Ρίμες Από Ατσάλι – Ρυθμοί Μεγάλοι" συνέχισαν το κέφι στο κοινό, το "50/50" από τον Λυκόσχημο Αμνό το διατήρησε, ενώ το "Επιχείρηση Σκούπα" με τον Phyrosun και κυρίως το "Δικά Μας Παιδιά" οδήγησαν σε ένα οργιαστικό κλείσιμο, με τους breakers των Dead Prez να στήνουν το δικό τους σόου αλλά και τον Phyro μαζί με τον Sifu Versus να προσθέτουν δικά τους κουπλέ επάνω στο beat του κομματιού. Κάπου εκεί ο Ευθύμης μας ζήτησε συγγνώμη καθώς είχε προγραμματίσει και άλλα πράγματα, μα το λάιβ έπρεπε να σταματήσει λόγω των γνωστών κανονισμών του Δήμου Αθηναίων ως προς τη λήξη των συναυλιών στην Τεχνόπολη. Έστω όμως και «κουτσουρεμένη», η εμφάνισή του δικαίωσε στο έπακρο τόσο τους θεατές που τραβήχτηκαν μέχρι το Γκάζι το βράδυ του Σαββάτου, όσο και τους διοργανωτές του φετινού Athens Hip Hop Festival. Ραντεβού του χρόνου...
{youtube}3AX2MCO2Zw4{/youtube}