Η στενή σχέση της Μελίνας Τανάγρη με το γαλλικό τραγούδι είναι γνωστή σε όλους όσους παρακολουθούν την καλλιτεχνική πορεία αυτής της ξεχωριστής δημιουργού και ερμηνεύτριας, από όταν εμφανίστηκε στη δεκαετία του 1980. Γι’ αυτό και οι παραστάσεις της στο προαύλιο του Badminton (υπάρχει μία ακόμα, μεθαύριο Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου) έχουν τον τίτλο Και Γαλλικά, Αν Αγαπάτε…
Εμείς είχαμε την τύχη να βρεθούμε εκεί την Πέμπτη που μας πέρασε, απολαμβάνοντας έναν υπέροχο ελληνογαλλικό μουσικό διάλογο. Όλα ξεκίνησαν με ένα παιδικό τραγούδι, για να εμφανιστούν στη συνέχεια –μέσα από τις ερμηνείες της Τανάγρη– μεγάλες μορφές της γαλλικής μουσικής: η Barbara, η Dalida, ο Serge Gainsbourg, η Patricia Kaas, ο Serge Lama, αλλά και σύγχρονες φωνές όπως η Zaz. Και όλα αυτά με μία διάθεση από το “Itsy Bitsy Petit Bikini” μέχρι το “Je Suis Malade”. Γιατί η Τανάγρη, ως γνήσια και πολυσχιδής αρτίστα, τραγουδάει τον έρωτα μέσα από ιστορίες γυναικών που είτε παρασέρνονται σε μοιραία πάθη, είτε επιλέγουν τον ρόλο του δυναμικού και σκληρού θηλυκού, είτε είναι απλά cool με ό,τι τους συμβαίνει. Όλες αυτές τις ιστορίες τις διηγείται τόσο μέσα από τους στίχους, όσο και στο ενδιάμεσο των τραγουδιών –σε μορφή πρόζας. Θεατρική, αέρινη, αυθεντικά αυθόρμητη και σαρκαστική πρόσφερε στο κοινό της μια ολοκληρωμένη μουσική παράσταση, με την πολύτιμη συνδρομή της Ευαγγελίας Μαυρίδου (πιάνο και πλήκτρα) και του Δημήτρη Παπαλάμπρου (κιθάρα και τα φωνητικά).
Στο ίδιο πνεύμα κυμαίνονταν και οι ιστορίες όσων ελληνικών τραγουδιών εντάχθηκαν στο πρόγραμμα, από το “Τσιγάρο Εγώ Στο Στόμα Μου Δεν Έβαλα Ούτε Ένα” του Ξυδάκη, τα “Κόκκινα Γυαλιά” του Κραουνάκη και το “Post Love” του Αντύπα, μέχρι το “Δε Με Πόνεσε Κανείς (Καρδιά Μου Καημένη)”, το “Μανούλα Μου” του Χατζιδάκι και το “Ο Άνθρωπός Μου”. Το παλιό ελαφρό τραγούδι της Σοφία Βέμπο, για έναν τύπο που της τα παίρνει, τη χτυπάει, τη βαριέται, την κερατώνει, είναι χρεωμένος (και ό,τι άλλο κακό μπορείτε να φανταστείτε) μα η ηρωίδα επιμένει να κάθεται μαζί του γιατί είναι «ο άνθρωπός της». Από την αναφορά και μόνο των τραγουδιών γίνεται αντιληπτό ότι στο Και Γαλλικά, Αν Αγαπάτε… η σοβαρότητα και η συγκίνηση πηγαίνουν πλάι-πλάι με την ελαφρότητα και το χιούμορ. Εξάλλου, εάν κάτι διακρίνει την Τανάγρη είναι η εντελώς ακομπλεξάριστη προσέγγιση των στιχουργικών της θεμάτων, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τα τραγούδια της να έχουν έντονο τόσο το ρομαντικό και το λυρικό, όσο και το σαρκαστικό με το χιουμοριστικό στοιχείο. Στο προαύλιο του Badminton, επίσης, η ερμηνεύτρια ξετύλιξε και το κουβάρι της δικής της σημαντικής καριέρας. Αρχίζοντας από το “Αμάν Και Πότε” (από την πρόσφατη συνεργασία της με το Δίδυμο) και περνώντας στη συνέχεια στα “Άραξε”, “Πόρτες Ανοιχτές”, “Ό,τι Χάνεις”, “Νοσταλγία”, “Μελίνα Απ’ Το Μέλι”, “Έρημος”, “Θανατηφόρος Πυρετός”, “Παροιμίες”, “Άσε Με Δω” και φυσικά στο “Βυζάκια Έξω”, το οποίο ακούγεται συγκλονιστικά επίκαιρο παρόλο που είναι γραμμένο τόσα χρόνια πριν.
Αν και η Μελίνα Τανάγρη δεν μας επισκέπτεται και τόσο συχνά πια (δισκογραφικά μιλώντας), διαπίστωσα φεύγοντας από τη συναυλία της Πέμπτης ότι υπήρχαν αρκετά ακόμα γνωστά και αγαπημένα τραγούδια της τα οποία μου έλειψαν μες τη βραδιά. Φυσικά η αποζημίωση υπήρξε μεγάλη, χάρη στις υπόλοιπες επιλογές του προγράμματος –ελληνικές και γαλλικές– μα και στην ξεχωριστή της παρουσία. Με κάθε της εμφάνιση μας κάνει να επιβεβαιώνουμε, αλλά και να ανανεώνουμε, την αδυναμία που έχουμε στην καλλιτεχνική της μοναδικότητα.
{youtube}FZrKYHGEv5M{/youtube}