Το Detroit techno επικράτησε να το μετράμε σε «κύματα». Το πρώτο συμπίπτει φυσικά με τους πρωτοπόρους ιδρυτές του, που το εισήγαγαν στα μέσα των 1980s στο παγκόσμιο μουσικό λεξιλόγιο. Τους περίφημους «Belleville three» –Derrick May, Juan Atkins, Kevin Saunderson. Οι AUX 88 ανήκουν στο «δεύτερο κύμα». Πρωτοβρέθηκαν το 1985, αλλά ουσιαστικά δείγματα γραφής άρχισαν να δίνουν μετά την αλλαγή της δεκαετίας. Τότε που η κολεκτίβα των UR πήρε την αμιγώς techno σκυτάλη, αφήνοντας στον Keith Tucker και στον Tommy Hamilton την περιοχή των φουτουριστικών ρομποτικών ασκήσεων. Το καθήκον, αν θέλετε, να τιθασεύουν τις μηχανές με funk μαστίγιο. Αλλά ο Keith Tucker, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά και λίγες μέρες πριν τον ερχομό τους στην Αθήνα (Σάββατο 30/4, στο 6 D.O.G.S.), τα λέει καλύτερα. Για προθέρμανση μπορείς να τσεκάρεις το πολύ ενδιαφέρον περσινό Black Tokyo (Puzzlebox Records, 2010)…

Πώς θα περιέγραφες σε λίγες λέξεις την κατάσταση της ηλεκτρονικής μουσικής: α) πίσω στα 1985 όταν ξεκινούσατε ως RX-7 και β) όταν κυκλοφορήσατε το καθοριστικό Is It Man Or Machine (1996);

Οι πρώτες μέρες ήταν περισσότερο επηρεασμένες από το break dance και τα b-boys που χόρευαν το τότε hip hop. Αυτό το κόνσεπτ είχε φτάσει στα όριά του μέχρι το 1991, είχε πια εξαντληθεί, με αποτέλεσμα πολλοί καλλιτέχνες που το αντιπροσώπευαν να έχουν έκτοτε εξαφανιστεί. Αναρωτιόμασταν ποια θα είναι η νέα electro μουσική και κυριολεκτικά δεν τη βρίσκαμε. Όλοι οι DJs και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί έπαιζαν τους ίδιους παλιούς δίσκους. Και ήταν ακριβώς η στιγμή που ο Juan Atkins άρχισε να πειραματίζεται πάνω στο 4/4 techno ως Model 500. Οι AUX 88 και οι Drexciya ήρθαν στη συνέχεια να γεμίσουν το κενό στο είδος της electro μουσικής που προερχόταν από το Detroit.

Αυτό που προσωπικά με ενδιαφέρει στη μουσική σας (και σε όλες τις μουσικές που έχουν βγει κατά καιρούς από το Detroit, από το garage rock των 1960s μέχρι το techno) είναι η αλληλεπίδραση του ήχου και της πόλης. Πώς το σχολιάζεις; Επηρέασαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τους AUX 88;

Ναι και όχι... Ήμασταν νέοι, με μυαλά αλλοπαρμένα από τα κόμιξ επιστημονικής φαντασίας που διαβάζαμε και τις φαντασιώσεις να ανεβάσουμε τις μουσικές μας ιδέες σε ένα επίπεδο ψηλότερο από τα να παίζουμε απλά live. Το Detroit είναι τόοοσο μεγάλο, ώστε οι ήχοι των μηχανών είναι μέρος της καθημερινής ζωής, δεν σου κάνουν ιδιαίτερη εντύπωση. Αλλά, όσο μαθαίναμε –συνθέτοντας– περισσότερα πράγματα σχετικά με το computer sequencing, συνειδητοποιήσαμε ότι το groove που δημιουργούσαν οι συγκοπτόμενοι μεταλλικοί ήχοι προφανώς υπήρχε ήδη στο κεφάλι μας μεγαλώνοντας σε αυτήν την ιδιαίτερη πόλη.

Το διευρυμένο σύμπαν των μηχανών είναι χαρακτηριστικό θέμα των κομματιών σας. Ακόμα και η ίδια η λέξη «μηχανή» (σ.σ.: «machine») συναντάται σε πολλούς τίτλους. Θα ήθελες να μιλήσεις λίγο παραπάνω γι’ αυτήν τη φουτουριστική πλευρά των AUX 88, όπως αποτυπώθηκε ηχητικά μέσω synthesizers/vocoders κτλ.;

Οι κύριες επιρροές μας ήταν οπωσδήποτε οι Parliament και Funkadelic, γενικότερα τα funky synths των 1970s-1980s, καθώς επίσης οι Kraftwerk, Mantronix, Man Parish και Cybotron. Παρακολουθήσαμε πολλές συναυλίες των Parliament και πάντοτε μας ενθουσίαζε αυτή η «διαστημική» χροιά των φωνητικών, όπως και τα spiritual χορωδιακά κομμάτια, τα οποία έβαζαν το κοινό μέσα στο live, κάνοντάς το μέρος της μουσικής. Σχεδόν όσο ήταν και η ίδια η μπάντα. Γι’ αυτό κι εμείς χρησιμοποιήσαμε τα φωνητικά με τέτοιον τρόπο ώστε να φτιάχνουμε «τραγούδια» και όχι «κομμάτια» (σ.σ.: «songs» not «tracks»). Θέλουμε να δίνουμε στον κόσμο κάτι να θυμάται, προσθέτοντας στίχους και ρεφρέν. Το παιδικό μας όνειρο γίνεται πραγματικότητα όταν βλέπουμε τον κόσμο να χορεύει και να τραγουδά μαζί μας. Αυτός είναι ο απόλυτος στόχος για οποιονδήποτε καλλιτέχνη, να βιώνει αυτήν τη συμμετοχή. Δεν νομίζω ότι πολλοί στο είδος μας μπορούν να το περηφανεύονται. (σ.σ.: παρότι η απάντηση δεν ήταν ευθεία, να υποθέσω μαζί σας ότι θεωρεί τον ανθρώπινο παράγοντα σημαντικότερο οποιουδήποτε synth φίλτρου;)

Στο dance διάγραμμα, πού τοποθετούνται οι AUX 88; Πιο κοντά στον techno ή τον electro άξονα;

Απλά, είμαστε και τα δύο. Είτε ως AUX 88, είτε ως κάποιο από τα πολλά διαφορετικά ονόματα με τα οποία έχουμε ηχογραφήσει, πάντοτε θα αγαπάμε το Detroit techno και όσα αυτό αντιπροσωπεύει. Τη μουσική που κάνουμε, εναλλακτικά θα τη χαρακτήριζα «intelligent hi-tech soul».
 
Κάποτε, σε μια συνέντευξή του, ο Derrick May έδωσε τον εξής ιστορικό και «πιασάρικο» ορισμό του techno, που έμεινε στην ιστορία: «Είναι ο ήχος που προκύπτει αν οι Kraftwerk και ο George Clinton κολλήσουν σε ένα ασανσέρ κι αρχίσουν να τζαμάρουν». Καταρχάς συμφωνείς; Και κατά δεύτερον στους AUX 88 τι έπαιξε τελικά μεγαλύτερο ρόλο; Η αφρομερικάνικη μουσική κουλτούρα ή η «Ευρωφιλία» των πρώτων 1980s ημερών του Detroit;

Ασφαλώς και δέχομαι την αινιγματική ατάκα του Derrick May! Και επιβεβαιώνω ότι μας επηρέασε το όλο ευρωπαϊκό χορευτικό κίνημα των 1980s. Αλλά κι αυτό το είδος διαρκώς αναπτύσσεται, γι’ αυτό πάντοτε αγκαλιάζαμε το παρελθόν για να βρούμε το μέλλον της ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής. Το funk και η soul θα είναι πάντοτε βασικά. Από τους Kraftwerk κρατήσαμε την εργατικότητά και τον τρόπο με τον οποίο έκαναν τη μουσική που ήθελαν συνδυάζοντας εικόνα και ήχο. Κοντρολάροντας, δηλαδή, το κοινό μέσω της περσόνας που δημιούργησαν.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ταινία επιστημονικής φαντασίας και ποια εκείνη για την οποία θα θέλατε να είχατε συνθέσει το original score;

Ήταν πάντα όνειρό μας να κάνουμε soundtrack! Μάλιστα, στα 1980s και στα 1990s δώσαμε κάποια θέματα σε VHS κυκλοφορίες. Μερικές αγαπημένες μας είναι φυσικά το 2001 Space Odyssey, το πρώτο Star Trek και τα anime Ghost In The Cell και Ninja Scroll.


 
Μπορείς να αναφέρεις τρία ονόματα, εκτός ηλεκτρονικού πεδίου, τα οποία έπαιξαν τον ρόλο τους στον τρόπο που ακούνε/κάνουν μουσική οι AUX 88;

Isley Brothers, Beatles, Ohio Players.

Μια πρόγευση του αθηναϊκού σας σόου; Παίζετε live; Φέρνετε μαζί σας βοκαλίστες;

Βεβαίως και θα παίξουμε live. Θα είμαστε εγώ (σ.σ.: Κ-1) και ο Tom Tom (σ.σ.: Tommy Hamilton, το έτερο σταθερό μέλος του σχήματος). Πάντα στο σετ μας υπάρχουν AUX 88 classics, σπάνιες κυκλοφορίες και ίσως μερικές διασκευές.

Μια κουβέντα για τον Patrice Scott που σας συνοδεύει με DJ σετ στην Αθήνα; Άλλοι φρέσκοι DJs/παραγωγοί που μας προτείνετε να ψάξουμε;

Σεβόμαστε πολύ τον κύριο Scott και περιμένουμε να τον ακούσετε κι εσείς. Συνιστούμε ανεπιφύλακτα τον Κροάτη DJ Xed, επίσης τον Gosub και τον AS1 από το Μαϊάμι. Και βέβαια οτιδήποτε βγάζει η κολεκτίβα Detroit Techno Militia.

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured