Εκ (Νότιας) Κορέας ορμώμενη αλλά με θύλακα το Παρίσι, η ευειδής αοιδός έχει πολλάκις κατακτήσει τα Δυτικά ώτα τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο με τις δικές της ηχογραφήσεις αλλά και ως συμμετέχουσα σε δίσκους ανθρώπων οι οποίοι κινούνται στο ευρύτερο φάσμα της jazz και τη δημιουργικής μουσικής. Στη χώρα μας έρχεται για πρώτη φορά στα πλαίσια του Sani Festival 2010 στο λόφο της Σάνης στη Χαλκιδική, που επιχειρεί φέτος ένα αφιέρωμα στην ACT από τις 16 έως και τις 18 Ιουλίου…
Κυρία Nah, με ποιον τρόπο περιποιείστε την πολύτιμη φωνή σας;
Δεν κάνω κάτι ιδιαίτερο για τη φωνή μου, αν και ίσως θα έπρεπε. Απλά προσπαθώ να πίνω πολύ νερό και να βρίσκω πάντα χρόνο προς ξεκούραση και ύπνο!
Οι τελευταίες σας ηχογραφήσεις κατέδειξαν ότι το κριτήριό σας αλλά και το φάσμα της μουσικής όπου κινείστε δεν είναι αυστηρά ακαδημαϊκό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο σας έχουμε ακούσει να ερμηνεύετε λ.χ. Tom Waits. Ποιων άλλων καλλιτεχνών/συγκροτημάτων το μουσικό όραμα θα θέλατε να χρωματίσετε με τη φωνή και την ενορχηστρωτική σας άποψη;
Υπάρχουν τόσα πολλά... Ξεκίνησα σχετικά αργά τις εξερευνήσεις μου στη μουσική, πέρα των σπουδών. Μπορώ να πω ότι έχω ακόμη μεγάλη περιέργεια στο να ανακαλύψω και σίγουρα ακόμα μεγαλύτερο δρόμο να διανύσω. Γι’ αυτό δεν μπορώ να αναφέρω μόνο έναν ή δύο καλλιτέχνες. Και δεν θέλω να προσκολληθώ σε ένα ειδικό ρεπερτόριο, όχι ακόμη τουλάχιστον. Επιλέγω έτσι ανάλογα με τις εκάστοτε μουσικές και συναισθηματικές μου ανάγκες...
Τι είδους ρεπερτόριο θα παρουσιάσετε στη σκηνή του Sani Festival, στην πρώτη σας εμφάνιση στην Ελλάδα; Να υποθέσω ότι η έμφαση θα δοθεί στο Voyage, δεδομένου ότι επίσης παρών θα είναι και ο Ulf Wakenius;
Το μεγαλύτερο μέρος συναυλίας θα αποτελείται όντως από συνθέσεις του Voyage, αλλά θα υπάρχουν επίσης κάποια τραγούδια από τη Βραζιλία και την Κορέα, καθώς και κλασικότροπο γαλλικό τραγούδι. Θα παίξουμε επίσης κάποια καινούργια τραγούδια, ειδικά για το κοινό της Ελλάδας!
Υποθέτω ότι, κατά τα τελευταία χρόνια, η ζωή σας έχει αλλάξει ριζικά από την άποψη της μονιμότητας, μιας και ταξιδεύετε σε όλη την υδρόγειο. Πώς καταφέρνετε να κρατήσετε την ψυχική σας ισορροπία και τις σχέσεις με τα πρόσωπα του κλειστού σας κύκλου;
Δεν είναι πάντα εύκολο να διαχειρίζομαι την κάθε λεπτομέρεια. Ακόμα κι ένα jet lag μπορεί να σε αποσυντονίσει. Μου λείπουν οπωσδήποτε οι φίλοι μου και η οικογένειά μου. Αλλά η θετική πλευρά είναι ότι ωφελούμαι με το να συναντώ, συνομιλώ και να παίζω με τόσο διαφορετικούς ανθρώπους, απ’ όλο τον κόσμο –με κάνει να αισθάνομαι ζωντανή. Νομίζω ότι η διαχείριση όλων αυτών γίνεται μάλλον αυθόρμητα. Σαν την τζαζ…
Πώς επηρεάζει το Παρίσι μια νεαρή κοπέλα από την Κορέα, όσον αφορά στην προοπτική της μουσικότητας της; Αναφέρομαι σαφώς στο ταξίδι σπουδών σας στο Παρίσι…
Το Παρίσι είναι σχεδόν παράδεισος για τους μουσικούς. Οι Γάλλοι δεν είναι καθόλου διστακτικοί στην πρόσληψη διαφορετικών ανθρώπων, προσωπικοτήτων ή πολιτισμών. Η χώρα μου έδωσε πολλές ευκαιρίες. Μπόρεσα να δοκιμάσω διαφορετικά μουσικά θέματα με μουσικούς από όλο τον κόσμο, μέχρι να ανακαλύψω τη δική μου προσωπικότητα. Πρόσφατα δε η γαλλική κυβέρνηση με τίμησε με το Chevalier des Arts et des Lettres. Τα όνειρά μου πραγματώνονται σε αυτή τη χώρα...
Στην Κορέα; Πώς αποτιμάται η πορεία σας εκεί;
Μερικοί με αποκαλούν πρεσβευτή της Κορέας στην τζαζ. Δεν ξέρω αν το αξίζω, είμαι όμως πολύ συγκινημένη από την υποστήριξη του κοινού στην πορεία μου. Όπως ίσως ξέρετε, η ιστορία της τζαζ στην Κορέα δεν είναι μεγάλη σε βάθος χρόνου –μόλις τα τελευταία 10 χρόνια το κοινό έχει αρχίσει να δείχνει ενδιαφέρον γι’ αυτή τη σκηνή. Θεωρώ ότι η μεγαλύτερη τιμή που μπορεί να μου γίνει είναι το να μου δίνεται η ευκαιρία να παίζω για το κοινό της Κορέας, μαζί με φίλους μου τζαζ μουσικούς της χώρας.
Νομίζω ότι το σκανδιναβικό στιλ τζαζ και οι παίκτες του έχουν ταιριάξει γάντι στη φωνή σας. Αυτό οφείλεται στο ότι κι εσείς και οι συνεργάτες σας (Lars Danielsson, Ulf Wakenius) είστε από χώρες οι οποίες έπρεπε να ανακαλύψουν τον τρόπο τους στην τζαζ και στον αυτοσχεδιασμό;
Νιώθω κάτι κοινό μεταξύ των μουσικών της Σκανδιναβικής χερσονήσου και της Κορέας, κυρίως ως προς τη μουσική ατμόσφαιρα και απόχρωση. Αυτός ίσως είναι και ο λόγος που πολλοί καλλιτέχνες της τζαζ από τις σκανδιναβικές χώρες έχουν μεγάλη επιτυχία στην Κορέα. Είμαι ένθερμος οπαδός του ήχου τους, της πολύ συγκεκριμένος ευαισθησίας που διέπει τη δουλειά τους. Ειδικότερα ο Lars Danielsson και ο Ulf Wakenius έχουν τεράστια εμπειρία και έχουν δημιουργήσει μόνοι τους έναν ολόδικό τους, ξεχωριστό ήχο. Εάν λειτουργεί μεταξύ μας αυτό που αναφέρετε, έχει σχέση να κάνει με την αξιοσύνη τους.