Τον γνωρίσαμε μέσω των προσωπικών του εκλεκτών δουλειών με τον Brian Keane, ενώ έγινε ευρύτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό από τις συνεργασίες του με τον Μιχάλη Νικολούδη και τη Γλυκερία και τις εμφανίσεις στο Χάραμα. Σκεπτόμενος καλλιτέχνης, κουρδικής καταγωγής, και βιρτουόζος του νέι, μπαγλαμά, ζουρνά και κρουστών, πρεσβεύει με το πολυσχιδές έργο του τη διαφορετικότητα μέσα από την ολότητα. Στο πλαίσιο της συναυλίας που θα δώσει με τη Νέα Συμφωνική Ορχήστρα της Θεσσαλονίκης και τους περιστρεφόμενους Δερβίσηδες στο Μέγαρο Μουσικής στις 30 Μαΐου, μάς μίλησε για την εσωτερική αρμονία της μουσικής και τα δικά του πολύτιμα πνευματικά και ανθρώπινα κομμάτια έμπνευσης και ισορροπίας. Ένα μικρό «μάθημα» μουσικής και ζωής από τον Omar Faruk Tekbilek και τους «ήρωές» του…
Όπως ανακάλυψα το πλήρες όνομά σας μεταφράζεται κυριολεκτικά ως Omar-ζωή, Faruk-ισορροπία, διάκριση μεταξύ καλού και κακού και Tekbilek-μονόχειρας. Το στοιχείο τού συμβολισμού και του μεταφυσικού που ενυπάρχει, κρύβει ένα σημαντικό χάρισμα και μία δύναμη. Πώς αυτό καθόρισε το προσωπικό σας μονοπάτι;
Είναι σύνηθες στην κουλτούρα μας να δίνουμε στο παιδί ένα όνομα που θα μπορεί να αποτελέσει έμπνευση για κάτι καλό στη ζωή του. Πράγματι, έτσι λειτούργησε και στη δική μου περίπτωση. Πάντοτε είχα γνώση τού πόσο ταιριαστό είναι με το χαρακτήρα της ψυχής μου.
Στο παρελθόν έχετε δηλώσει σθεναρά ότι «μουσουλμάνος είναι κάποιος που εναποθέτει τη διάθεσή του σε εκείνη του Θεού». Εσείς που στέκεστε ως άνθρωπος και μουσικός;
Ήμουν 12χρόνων περίπου όταν συνειδητοποίησα ότι είναι ίδια η πνευματική κατάσταση όταν προσεύχεσαι ή παίζεις μουσική... Είδα με διαύγεια πως σε τέτοιες στιγμές είμαστε μακριά από οποιεσδήποτε διανοητικές διεργασίες. Απόλυτα δοσμένοι στην πράξη, γευόμαστε ό,τι πηγάζει από το μυαλό μας. Η όποια πνευματική διαδρομή αξιολογεί και μετρά τις ανάγκες που την πλαισιώνουν. Το να υποτάξουμε τη θέλησή μας γίνεται εφικτό μονάχα όταν μπορούμε να είμαστε με τον εαυτό μας, με την «αυτο-προσοχή» μας και απαλλαγμένοι από τις σκέψεις. Παράλληλα, αυτή είναι και η βασική αρχή ελέγχου της αναπνοής και της τεχνικής παιξίματος του νέι, για την περίπτωσή μου. Επικεντρωμένοι στη ροή της αναπνοής είμαστε μόνο όταν δεν ανακατεύουμε τις μύχιες σκέψεις μας. Έχοντας αυτό στο μυαλό μου προσπαθώ να τοποθετώ το όνομά Του (του Θεού) σε κάθε μου ανάσα ώστε να γίνω καλύτερος μουσικός και άνθρωπος. Είναι μια καθημερινή και ανεξάντλητη διαδικασία που δεν πρέπει να γίνεται με πίεση. Είναι η Αγάπη!.
Εάν «η μουσική είναι το πιο κοντινό μονοπάτι στον Θεό», πώς θα περιγράφατε ή πώς αισθάνεστε απέναντι στη δική σας μουσική έκφραση;
Από τη στιγμή που το παίξιμο και η προσευχή είναι ίδια κατάσταση πνεύματος τότε είναι όντως η πιο κοντινή οδός προς τον Θεό. Μέσω αυτού βιώνω το μοναδικό δώρο τού να βρίσκομαι με το βαθύτερο κομμάτι της ύπαρξής μου και να αισθάνομαι τις εσωτερικές δονήσεις όπως και του κόσμου γύρω μου ως «παγκόσμιες» μελωδίες.
Οι Brian Keane, Burhon Tonguch και Gunduz Kutbay αποτελούν σημαντικά κεφάλαια στη ζωή σας. Τι είναι αυτό που έχετε αποκομίσει και το κρατάτε φυλακτό μέσα σας;
Ναι, αυτοί οι άνθρωποι συνιστούν τα βασικά συστατικά του δικού μου Tree Of Patience μουσικού πίνακα. Ο Burhon Tonguch ήταν ο μέντοράς μου στα κρουστά και μου πέρασε την αίσθηση ότι όλοι οι μουσικοί, ανεξάρτητα με το όργανο που παίζουν, είναι και περκασιονίστες! Συνήθιζε να λέει ότι «χωρίς τον χτύπο δεν υπάρχει ήχος». Στην ουσία όλα τα ρυθμικά σχέδια συνηγορούν σε έναν αυτοσχέδιο και πλήρη «παραγωγό ήχων». Ο δάσκαλος συνήθιζε να υποστηρίζει ότι το «paradiddle» (βασική τεχνική εκμάθησης κρουστών-κυκλικός ήχος) συμβαδίζει με όλα τα όργανα και, σε συνεργασία με την αναπνοή, οδηγεί στην κατάκτηση της ισορροπίας. Ο Aka Gunduz Kutbay ήταν ένας Σούφι μουσικός του νέι, ο οποίος έζησε τα τελευταία 40 χρόνια ως αρχηγός των Μεβλεβί Δερβίσηδων στην κεντρική Ανατολία. Μου δίδαξε πόσο σημαντικό είναι να αφήνεις την αναπνοή σου στο νέι μέχρι την τελευταία σταλιά ώστε να νιώσεις το είναι σου μετέωρο. Ύστερα προσπαθείς ξανά έχοντας στον νου και κυρίως στις φλέβες σου τον ήχο της ανάσας όπως μπαίνει και βγαίνει από το όργανο και λες Huuu. Απίστευτο μάθημα ζωής. Ως προς τον Brian Keane μπορώ να σας πω ότι είναι ο «κηπουρός» του δικού μου μουσικού «σχεδίου» και εκείνος που με σύστησε στο ευρύτερο κοινό, εισάγοντας δυτικότροπα στοιχεία στον ήχο μου με την πιο «λεπτεπίλεπτη δοσολογία»! Και σαν εξαιρετικός παραγωγός, ηχολήπτης, συνθέτης και κιθαρίστας που είναι, επιμελήθηκε άριστα τη μουσική μου και απέκτησε άλλη ποιότητα., παγκόσμιας εμβέλειας.
Τι θα απαντούσατε σε όσους υποστηρίζουν ότι η μουσική δεν μπορεί στ’ αλήθεια να γίνει η προσωπική μας σανίδα σωτηρίας;
Όλοι γνωρίζουμε ότι το σώμα μας είναι ένα μέσο για την ψυχή να εκφράσει τις δυναμικές της και να ανακαλύψει το μεγαλείο που κουβαλάει... Διαισθάνομαι και πιστεύω ότι η μουσική είναι το υψηλότερο εργαλείο για να καταλάβουμε και να αναπτύξουμε τη συναίσθηση του εαυτού και του περίγυρού μας ως ένα καίριο συγχρονισμό σώματος-μυαλού. Όλο το Σύμπαν δομείται από δονήσεις, παλμούς και φυσικά τη μουσική. Όσο περισσότερο εξελίσσουμε τις ικανότητές μας στη μουσική τόσο διατηρούμαστε σε συντονισμό με τον αέρα του έξω. Για μένα αυτή είναι η αληθινή Σωτηρία!.
Έχετε ποτέ αισθανθεί ότι το μουσικό σας όραμα, οι τέσσερις γωνίες –φολκλόρ, ρομαντισμός, φαντασία και μυστικισμός – σας έχει προδώσει; Ή ότι έχετε απωλέσει την ισορροπία και τον προσανατολισμό σας;
Όταν μαζί με τον Brian Keane ολοκληρώσαμε την πρώτη μας δουλειά Suleyman The Magnificent, το μοτίβο των 4 στοιχείων μόλις διαμορφωνόταν. Πρόθεσή μας ήταν να μοιραστούμε μέσα από τη μουσική τρία «είδη» αγάπης: Την πνευματική για τον Δημιουργό μας, τη ρομαντική τού ενός προς τον άλλο και την αγάπη για τη ζωή μέσω ενός φολκλορικού ρεπερτορίου. Η τέταρτη γωνία, δηλαδή ο μυστικισμός, σήμαινε την ενσωμάτωση όλων αυτών των ιδεών ώστε να καλλιεργηθεί ένα αμάλγαμα-τροφή για τη φαντασία. Αυτός είναι ένας ασφαλής οδηγός για έναν μουσικό, μία δίοδος για να κρατηθούν όλα αυτά τα συστατικά τα οποία θα τον βοηθήσουν στο ταξίδι της εξερεύνησης και της μείξης. Φυσικά, πάντοτε υπάρχει και αρκετός χώρος για άλλα project με ή άνευ άλλων προσωπικοτήτων και καλλιτεχνών.
Πώς βλέπετε τα πράγματα στη λεγόμενη μουσική του κόσμου; Είστε αισιόδοξος;
Ναι, πάρα πολύ. Δεν υπάρχει επιστροφή και πισωγύρισμα στην πρόοδο, κινείται πάντα μπροστά! Όλοι μαθαίνουμε από τις εμπειρίες μας. Το «μετά» μάς οδηγεί πάντοτε σε άλλες ευκαιρίες, πολύτιμος αρωγός για την βελτίωσή μας ως άνθρωποι.
Ένα από τα αγαπημένα σας ρητά είναι «η ζωή είναι ένα μυστήριο για να το ζήσεις και όχι ένα πρόβλημα για να επιλύσεις». Πώς αυτό επέδρασε στη φύση και το δικό σας μουσικό ταξίδι;
Συνειδητοποίησα ότι όταν γίνεσαι ένα με τον παλμό του περιβάλλοντος, τα πάντα φροντίζονται από μόνα τους και πλέον τίποτα δεν εμποδίζει την πορεία σου. Η ζωή ξεδιπλώνεται μυστηριωδώς κάθε λεπτό μέσα από τις εμπειρίες που αποκτούμε. Η πραγματικότητα αυτή ξεγυμνώνεται καθημερινά στις δραστηριότητές μου και απολαμβάνω βαθιά αυτό το αναζωογονητικό και δημιουργικό αίσθημα του παρόντος.
Έχουν περάσει τρία χρόνια από το τελευταίο άλμπουμ Tree Of Patience, μία δουλειά η οποία άρεσε πολύ στην Ελλάδα. Υπάρχουν καινούργια σχέδια για το μέλλον που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;
Μαζί με τον Brian Keane μόλις ολοκληρώσαμε το soundtrack μιας τουρκικής ταινίας ονόματι Kelebek (Πεταλούδα), που κυκλοφόρησε στις αρχές Μαΐου. Από την άλλη στο στούντιο είναι έτοιμο το υλικό ενός άλλου δίσκου, με τίτλο Rare Elements, για λογαριασμό της εταιρείας 5 Points Record. Είναι ηλεκτρονικά club remixes από το σύνολο της δουλειάς μου, με την υπογραφή επιφανών DJs και θεωρώ πως δίνει μία ενδιαφέρουσα προσέγγιση αυτού που εκπροσωπώ.
Η συναυλία που θα δώσετε στο Μέγαρο Μουσικής είναι με τη συνεργασία της Νέα Συμφωνικής Ορχήστρας της Θεσσαλονίκης. Τι να περιμένουμε από αυτή την ένωση δυνάμεων;
Νιώθω απέραντη τιμή και προνόμιο που συνεργάζομαι με μία τέτοια ορχήστρα. Ανέκαθεν πίστευα ότι αυτό το όνειρο θα πραγματοποιηθεί μία μέρα. Εμπιστεύομαι την απροκάλυπτη ομορφιά του μυστηρίου της ζωής! Και με τη βοήθεια του Θεού θα χαρίσουμε ένα πλούσιο κομμάτι της μουσικής των Σούφι μαζί με τους περιστρεφόμενους Δερβίσηδες – όχι, όμως μόνο αυτό – καθώς και συνθέσεις από όλες τις δουλειές μου οι οποίες ανασυνθέτουν τις 4 γωνίες έκφρασής μας.