20+ καλλιτέχνες και παραγωγοί της εγχώριας μουσικής σκηνής. 4 ανερχόμενοι επιμελητές. 1 τετραήμερο μουσικό show που εκπέμπει δυνατά σε ένα ανήσυχο κοινό από τη νέα underground σκηνή της Αθήνας στο -1 της Στέγης. Το Strange έρχεται να δημιουργήσει μια υβριδική πλατφόρμα ανάδειξης και υποστήριξης νέων ταλέντων, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του Stegi. Radio. Λίγο πριν την έναρξή του, μιλήσαμε με 3 από τους επιμελητές του project - KOKETAMC, Saber Rider και Whystine μάς δίνουν μια πρόγευση όσων θα απολαύσουμε 22, 23, 29 και 30 Δεκεμβρίου.
Τι θα ακούσουμε, δούμε από 22 έως 30 Δεκεμβρίου στο -1 της Στέγης;
KOKETAMC: Ελάτε να το παρακολουθήσετε. Είμαι και εγώ περίεργη να δω πώς θα είναι! Σίγουρα θα έχει καλή μουσική και ενδιαφέρουσα παρουσίαση. Στις 23/12 θα έχει εξαγνιστικό noise.
Saber Rider: Ένα επαναπροσδιορισμένο τηλεοπτικό μουσικό show που κριτικάρει τον εαυτό του με χιούμορ και εφευρετικότητα, στο οποίο θα παρουσιάζονται ως καλεσμένοι καλλιτέχνες από ένα ευρύ φάσμα της ελληνικής μουσικής, τόσο στο μουσικό όσο και στο συνεντευξιακό κομμάτι.
Whystine: Το Σάββατο 30 Δεκεμβρίου, την ημέρα που επιμελούμαι, θα ακούσουμε τον Yakovlev σε ένα live κατάμαυρης ambient μουσικής, γεμάτης με samples και field recordings, τον Angel’s Corpse με το χαρακτηριστικό blend που κάνει συνδυάζοντας hard trance με ψηφιακή νεοκλασική μουσική και dungeon synth αισθητική, θα δούμε τη ζωντανή εμφάνιση του $ulee με τις signature μουρμουριστές και off-beat μπάρες του πάνω σε φουτουριστικές trap παραγωγές, το DJ set του xato, γνωστού για το σκληρό, χαοτικό και αποδομημένο sound design και τέλος το avant-garde club mix της Moharmy, όπου τα γρήγορα BPMs συναντούν το αιθέριο ambient και την ποπ νοσταλγία.
Σε μια εποχή που το «υβριδικό» ως όρος εξορισμού αλλάζει συνέχεια αυτή τη στιγμή τη θεωρείται υβριδικό στη μουσική;
KOKETAMC: Ο ορισμός «υβριδικό» δεν θεωρώ ότι αλλάζει συνέχεια. Αλλάζουν κυρίως τα μέσα με τα οποία εκφράζεται λόγω τεχνολογικής εξέλιξης. Υπάρχουν άπειροι αισθητικοί συνδυασμοί που μπορούν να προκύψουν ώστε να καθοριστεί κάτι ως «υβριδικό», συχνό φαινόμενο στην πειραματική σκηνή. Θεωρώ πως αυτός ο όρος χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο και, κατά την άποψή μου, κάποιες φορές το βρίσκω επιφανειακό και ασαφές.
Saber Rider: Νομίζω αναφέρεστε στα στοιχεία που πλαισιώνουν πολλές φορές το μουσικό περιεχόμενο, και όχι το ίδιο, σαν βάση. Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες ζουν, δημιουργούν, και καλούνται επομένως να προσαρμοστούν σε μια εποχή τεχνολογικού καταιγισμού, η οποία είναι πολλές φορές καθοριστική για την αισθητική πορεία του έργου τους. Κατασκευάζονται έτσι, «υβρίδια», τα οποία μπορεί να βασίζονται εξίσου και στην οπτική, κινητική και πολυμεσική τους ταυτότητα, και όχι μόνο στη μουσική. Μετέπειτα αυτή η κατεύθυνση και ο πολυμεσικός πειραματισμός, επηρεάζει και το ίδιο το ηχητικό περιεχόμενο ως τεχνολογικός και αισθητικός παράγοντας, άρα και οδηγεί στη δημιουργία νέου ήχου.
Whystine: Όπως αντιλαμβάνομαι το «υβριδικό», θεωρώ ότι αντικατοπτρίζει τη σύγκλιση διαφόρων μουσικών ειδών, τεχνολογιών ή επιρροών με σκοπό τη δημιουργία νέων ήχων. Στην ουσία, η υβριδικότητα ήταν πάντα ένα θεμελιώδες στοιχείο της πειραματικής μουσικής. Συνήθως αποτελεί αναγνώριση της ποικιλομορφίας και της εξέλιξης στο μουσικό τοπίο. Οι καλλιτέχνες που επιδιώκουν να δημιουργήσουν κάτι πρωτότυπο εκμεταλλεύονται όλα τα τεχνολογικά μέσα και τις αισθητικές επιρροές για να επιτύχουν τον σκοπό τους. Νομίζω ότι η ύπαρξη τόσων διαφορετικών και καινοτόμων subgenres, ανεξαρτήτως του προσδόκιμου χρόνου ζωής τους, αποτελεί ένδειξη αυτής της υβριδικότητας.
Ποια είναι τα κριτήριά σας για να θεωρηθεί κάποιος ανερχόμενος μουσικός – και πείτε μας λίγα λόγια για την επιλογή των συμμετεχόντων των 4 βραδιών.
KOKETAMC: Δεν γνωρίζω τη συνταγή, το μόνο σίγουρο είναι πως θέλει «κονέ» για να σε θεωρήσουν ανερχόμενο. Παρ' όλα αυτά η άποψή μου είναι πως ένας νέος μουσικός καλό θα ήταν να κάνει την τέχνη του με συνέπεια, να την κοινωνικοποιεί εύστοχα και όλα θα γίνουν. Τώρα όσον αφορά τους συμμετέχοντες του Σαββάτου 23/12 τους οποίους έχω προτείνει, δεν θα τους χαρακτήριζα όλους ανερχόμενους, καθώς είναι στη σκηνή με διαφορετικά σχήματα αρκετά χρόνια. Όμως τα πρότζεκτ που θα παρουσιαστούν στο -1 της Στέγης σίγουρα θα είναι fresh.
Saber Rider: Το διαδίκτυο έχει επαναπροσδιορίσει εντελώς την έννοια του ανερχόμενου και την έχει σχετικοποιήσει εντελώς, οπότε για μένα είναι αρκετά αδιάφορος όρος. Τα κριτήρια μου λοιπόν για την επιλογή των καλλιτεχνών είχαν να κάνουν περισσότερο με το να προβάλλω μουσικούς που ήδη εκτιμώ και θεωρώ ότι αξίζουν να παρουσιάσουν το έργο τους σε μια τεχνικά άρτια παραγωγή, κάτι που δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής. Αναφορικά, κατά σειρά εμφάνισης: ο Σωκράτης Αντύπας είναι ένας πανέξυπνος μουσικός παραγωγός και DJ που συνδυάζει λεπτομερώς δουλεμένα στοιχεία sampling και ηλεκτρονικής σύνθεσης και σε αυτό το σετ θα έχει βάση την ambient (ίσως λέει), ο Σίμος Ρηνιώτης (drum kit, ιδιότυπα και μη κρουστά) και η Νίκη Κοκκόλη (σαξόφωνο) προέρχονται κυρίως αλλά όχι μόνο από τον χώρο της τζαζ και του ελεύθερου αυτοσχεδιασμού και στο Strange θα αυτοσχεδιάσουν ως avant garde ντουέτο, οι prompt, δηλαδή οι Δημήτρης Οικονόμου και Στέφανος Γινάργυρος, είναι ένα οπτικοακουστικό σχήμα που περιέχει τόσο idm, ambient και ποπ αναφορές, generative και footage visuals αλλά και αυτοσχεδιαστικά τμήματα στα σετ, οι Teeto είναι μια τετραμελής πειραματική noise, pop, art rock, instant composition μπάντα με βιολί, κιθάρες, drums, μπάσο, κάμερα και άλλα, o apu nanu είναι ένας εξαιρετικά εφευρετικός dj και παραγωγός που θα κλείσει το βράδυ με ένα dj set, έχοντας επηρεαστεί και από ό,τι θα έχει προηγηθεί.
Whystine: Πέρα από τα κριτήρια που αφορούν το ταλέντο και τις δεξιότητες, θεωρώ ότι ένας ανερχόμενος μουσικός είναι αυτός που καταφέρνει να χτίσει ένα loyal fanbase. Η ιντερνετική παρουσία και ο τρόπος προβολής της δουλειάς του, αλλά και η επιρροή που ασκεί στο –συνήθως– underground fanbase αποτελούν τα κύρια εργαλεία για να πετύχει το blow up. Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι ο $ulee που με την ομάδα του ($TELTHRECORD$) έχει δημιουργήσει ένα νέο κύμα στο ελληνικό ραπ. Ο Angel’s Corpse με την ιδιαίτερη αισθητική του και τον συνδυασμό διαφόρων ειδών ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής, μέσω του label του Magdalena’s Apathy, έχει καταφέρει να ξεχωρίσει σε παγκόσμιο επίπεδο. Το ίδιο ισχύει και για τον xato που διαχειρίζεται επίσης το label του evo-natura και συχνά κάνει international gigs, ενώ ο Yakovlev και η Moharmy αντιπροσωπεύουν το φρέσκο ταλέντο της Κύπρου, έχοντας ήδη κερδίσει αναγνώριση στις αντίστοιχες σκηνές του εξωτερικού.
Πώς βλέπετε το παρόν και ακόμα περισσότερο το μέλλον της εγχώριας μουσικής σκηνής;
KOKETAMC: Θεωρώ πως τα τελευταία χρόνια η εγχώρια μουσική σκηνή έχει αποδείξει ότι έχει ξεχωριστή ταυτότητα σε διάφορα είδη μουσικής. Υπάρχουν πολλοί καλοί νέοι producers, jockeys και bands. Σχετικά με το μέλλον, βασική προϋπόθεση (και ευχή) είναι η ύπαρξη νέων χώρων με σεβασμό ως προς τους artists για να μπορέσουν και οι ίδιοι να εκφραστούν και να εδραιωθούν.
Saber Rider: Άρρηκτα συνδεδεμένο με τη ζωή των δημιουργών του ως κατοίκους μιας χώρας στην οποία οι καλλιτέχνες είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Το βλέπω, δηλαδή, να διέπεται από χαρακτηριστικά και πορεία παρόμοια με τη συνολικά κοινωνικοπολιτική –οι βασικοί περιορισμοί που αντιμετωπίζει είναι πρακτικοί, και ταυτόσημοι με τους συνολικούς– μεγάλη έλλειψη χώρων στέγασης και εξέλιξης έργων, και έλλειψη funding. Το συνεχές στοίχημα είναι να μπορεί κάποιος να επιβιώνει από το έργο του ή/και τα παρελκόμενα/παρεμφερή του, χωρίς να χρειάζεται να φοράει και άλλες ταυτότητες ή να προσαρμόζει το περιεχόμενο της δουλειάς του για να επιβιώσει, κάτι αρκετά απρόσιτο αυτή τη στιγμή. Πάντοτε εμφανίζονται τρόποι με τους οποίους η τέχνη επιβιώνει και εξελίσσεται, αλλά θα πρέπει η διαδικασία της δημιουργίας να στηρίζεται έμπρακτα από το κράτος.
Whystine: Δυστυχώς, η εγχώρια μουσική σκηνή, κατά την άποψή μου, βρίσκεται σε μία φάση στασιμότητας και ανακύκλωσης ιδεών που έχουν επαναληφθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Οι καλλιτέχνες που πραγματικά προσφέρουν καινοτόμα έργα, συχνά χρειάζεται να αναζητήσουν αναγνώριση εκτός συνόρων, καθώς στην Ελλάδα λείπουν χώροι που να υποστηρίζουν τη δημιουργική τους προσέγγιση και κοινό που να εκτιμά νέες μουσικές εκφράσεις. Ελπίζω σε μία αλλαγή, καθώς οι γραμμές μεταξύ avant-garde και pop συγκλίνουν, ενώ είδη όπως το ραπ και η club μουσική διανύουν σημαντικές εξελίξεις. Σίγουρα χρειάζεται να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες και το κοινό να «εκπαιδευτεί» σιγά σιγά σε νέα και ιδιαίτερα μουσικά ακούσματα. Το Strange θεωρώ ότι αποτελεί γι’ αυτό μία καλή ευκαιρία.
Συνοπτικό πρόγραμμα
Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου
Curated by: Βασίλης Παξινός
Line up:
• OH6
• Babyj
• FLB
• Kimi
• V aka Vayne
Σάββατο 23 Δεκεμβρίου
Curated by: KOKETAMC
• Krats
• Tanjie Kay
• FlökosH
• Cobra Spiritual
Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου
Curated by: Saber Rider
• Socrates Antypas
• Simos Riniotis / Nicky Kokkoli
• pr0mpt
• Teeto
• Apu Nanu
Σάββατο 30 Δεκεμβρίου
Curated by: Whystine
• Yakovlev
• Angel’s Corpse
• $ulee
• xato
• Moharmy
Περισσότερα εδώ