Θα μοιραστείς τη σκηνή του Διεθνούς Φεστιβάλ Άνδρου με την Κατερίνα Πολέμη, σε λίγες μέρες. Πώς προέκυψε η γνωριμία σας και πώς πήρατε την απόφαση να συμπράξετε;
Την Κατερίνα τη γνώρισα πάνω στο πατάρι. Είχε έρθει σε μία συναυλία μου και ευτυχώς είχα την έμπνευση να την προσκαλέσω να αυτοσχεδιάσουμε. Αυτομάτως χτίσαμε έναν μουσικό κώδικα, ένα πλήρες μουσικό παιχνίδι, το οποίο επαναλήφθηκε στις μετέπειτα συναυλίες της και στις συναυλίες μου. Τα νέα φτάσαν στο νησί και μας έγινε επίσημη πρόταση να συμπράξουμε στο Διεθνές Φεστιβάλ της Άνδρου.
Τι θα παρουσιάσετε την Παρασκευή και με ποιους συνεργάτες;
Θα διασταυρώσουμε τα μουσικά μας βιώματα. Μουσικές, ήχοι, ρυθμοί από τα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο, την Ανατολία, θα εναρμονιστούν και θα «συντονιστούν» ενορχηστρωτικά με την ατελείωτη Βραζιλία. Οι δομές άλλοτε θα διατηρήσουν τον παραδοσιακό χαρακτήρα και άλλοτε, εκεί που μας το επιτρέπει η αισθητική του κομματιού, θα ανοιχτούμε σε συγχρονες φόρμες, ελευθερους αυτοσχεδιασμούς και βοκαλισμούς. Με μεγάλη χαρά, θα έχουμε μαζί τους εκλεκτούς μουσικούς Βασίλη Κετεντζόγλου στην κιθάρα, Θάνο Σταυρίδη στο ακορντεόν, Κίμωνα Καρούτζο στο κοντραμπάσο και Γιάννη Παπαδούλη στα τύμπανα.
Ποιες δυσκολίες έχει το στήσιμο μιας τέτοιας σύμπραξης, σε ό,τι αφορά την τήρηση των ισορροπιών και το πάντρεμα των διαφορετικών ταυτοτήτων;
Χρειάζεται να έχεις γνώση, δοτικότητα, μουσικότητα και ευγένεια. Να έχεις διάπλατη ψυχή, να αποκωδικοποιήσεις τη διαφορετικότητα του άλλου και να ανθίσεις και εσύ μέσα σε εκείνη. Γι' αυτό αναφέρθηκα και στην αρχή σε ένα υγιές μουσικό αλισβερίσι, πληρότητας και χαράς. Και φυσικά χρειάζεται μια ομάδα μουσικών που να μπορούν να κινηθούν με άνεση και ευελιξία μεταξύ των διαφορετικών ιδιωμάτων, χωρίς να συρρικνώνεται η προσωπικότητα κανενός, αλλά να υπηρετείται και η αισθητική και ο κώδικας της εκάστοτε σύνθεσης ή παράδοσης.
Θα είναι αυτή μια συνεργασία που θα συνεχιστεί;
Η συνεργασία μου με την Κατερίνα ήδη ξεκίνησε από τη μέρα που μιλήσαμε βοκαλιστικά... Όταν βρισκόμαστε, παίζουμε μουσική αβίαστα. Πιστεύω ότι, άπαξ και ξεκίνησε –και όσο αυτό μάς ξεκουράζει και μάς κάνει χαρούμενες και δημιουργικές– θα συνεχίζεται.
Από τις μέχρι σήμερα συμμετοχές σου σε μουσικά φεστιβάλ ανά την επικράτεια, ποια είναι η αίσθησή σου σχετικά με όσα αυτά προσφέρουν; Βρίσκεις σημεία που θέλουν βελτίωση στην ευρύτερη συναυλιακή μας κουλτούρα;
Γενικώς, μέχρι στιγμής, τα projects μου τα έχουν φιλοξενήσει διοργανωτές οι οποίοι έχουν μεράκι, όραμα και επαγγελματισμό. Θέλω π.χ. να αναφερθώ στο Jazz in July Festival, στον Βάμο, το οποίο διοργανώνεται από τον Γιώργο Χατζηδάκη και τους ικανότατους συνεργάτες του: συμμετείχα πρόσφατα με το project μου Toubanaki & The Buzz Bastardz.
Τα φεστιβάλ στην Έλλαδα, κατά το πλείστον, παραθέτουν επαναλαμβανόμενες προτάσεις μονοκουλτούρας. Φυσικά και κατανοώ ότι θα φέρουν κέρδος με τη μαρκίζα αναγνωρίσιμων καλλιτεχνών, αλλά θα μπορούσαν να ισορροπήσουν και να εδραιωθούν και με πιο τολμηρές καλλιτεχνικές πρότασεις. Παρατηρώ, όμως, ότι γενικά έχουν αυξηθεί οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες και έχουν βρεθεί αρκετοί χώροι συναυλιών, οι οποίοι είναι μαγικοί και ευλογημένοι. Όπως επίσης έχει αυξηθεί ο αριθμός των εναλλακτικών φεστιβάλ, με ανθρώπους που ενεργούν υπεύθυνα στους τομείς της διαφήμισης και προώθησης, του εξοπλισμού και της αξιοπρεπούς φιλοξενίας των ακροατών αλλά και των μουσικών, και που έχουν μακροχρόνια πίστη και όραμα.
Παράλληλα με τους Buzz Bastardz, που είναι οι σταθεροί συνεργάτες σου, εμπλέκεσαι συνήθως σε ποικίλα project. Με τι άλλο καταπιάνεσαι λοιπόν, αυτόν τον καιρό;
Το 2007 δημιούργησα το πολυσυλλεκτικό project Colpo Grosso, με συνθέσεις παραδοσιακές των Βαλκανίων, της Μεσογείου, της Ανατολίας, το οποίο μετονομάζω το 2010 σε Toubanaki & The Buzz Bastardz, δίνοντας έμφαση στον αυτοσχεδιασμό, στην αλληλεπίδραση και στη δημιουργία προσωπικών μας συνθέσεων.
Απο το 2007, συνδημιουργώ ή συμμετάσχω σε πολυσυλλεκτικά project και παραστάσεις με ενωτικό παρονομαστή την τζαζ, την πειραματική μουσική, την παραδοσιακή μουσική και τη φωνητική αυτοσχεδιαστική εξερεύνηση (tribute to Frank Zappa με τον Αλέκο Ορφανό, ντουέτο άρπα-φωνή με τη Maria Christina Harper, Mare Yiem, Anthypnic Flow κ.ά.).
Από το 2012 παρουσιάζουμε σταθερά το Jazz Plus project με εξαιρετικούς μουσικούς, τον κιθαρίστα Γρηγόρη Ντάνη και τον κοντραμπασίστα Κώστα Κωνσταντίνου (συνθέσεις modal, hardbop, bebop), ενώ τον τελευταίο χρόνο στο σχήμα συμπράττει και ο αγαπημένος Νίκος Σιδηροκαστρίτης.
Τον Φεβρουαριο του 2014 δημιουργήσαμε με τον ντράμερ Ηλία Δουμάνη το Jazztronica Drums-Voice Duet, ένα πρωτοποριακό πειραματικό ντουέτο τυμπάνων και φωνής, με λούπες και ηλεκτρονικά εφέ, δημιουργώντας με δύο μονοφωνικά όργανα έναν σύγχρονο πολυφωνικό προσωπικό ήχο.
Στο ντεμπούτο άλμπουμ σου είχες τον ρόλο της ερμηνεύτριας. Έχεις, παρ' όλα αυτά, συνθετικές ανησυχίες; Σκαρώνεις μελωδίες ή τραγούδια;
Στο project με τον Ηλία Δουμάνη, παίζουμε δικές μας συνθέσεις. Στο πρώτο ηχογράφημα των Toubanaki & The Buzz Bastardz είχα τον ρόλο της ερμηνεύτριας, της ενορχηστρώτριας σε κάποια κομμάτια και την ευθύνη της παραγωγής. Θα ήθελα, εάν μου επιτρέπεις, να αναφέρω ότι από τα 13 κομμάτια του δίσκου, τα 9 ήταν προσωπικές συνθέσεις και συγκεκριμένα 7 σε μουσική του Βασίλη Κετεντζόγλου, ένα ορχηστρικό του Παντελή Στόικου και μία σύνθεση για κρουστά και φωνές των Γιάννη Αγγελόπουλου και Κώστα Μερετάκη. Τα άλλα 4 ήταν επιλεγμένες διασκευές στις οποίες συμμετείχαν ενορχηστρωτικά και τα υπολοιπα μέλη των Buzz, o Γιάννης Παπαναστασίου και ο Παρασκευάς Κίτσος. Για το επόμενο ηχογράφημά μας έχω ετοιμάσει ένα ορχηστρικό κι έχω γράψει μουσική για 2 τραγούδια.
Ακούγοντας εκείνο το άλμπουμ, εισέπραξα ότι αυτό που κάνετε με τους Buzz Bastardz διέπεται από παιχνιδιάρικη διάθεση και από αρκετό χιούμορ. Θα έλεγες ότι αυτά τα χαρακτηριστικά χρωματίζουν και τον δικό σου χαρακτήρα;
Αρκετό χιούμορ και περιπλανητική μουσική διάθεση θα 'λεγα... Δομή και αποδόμηση, ομάδα, χαρά και αυθορμητισμός. Έτσι λειτουργώ: ελεύθερα και βιωματικά. Διαφορετικά νιώθω αμήχανη και δυστυχής.
Με αφορμή το πολύχρωμο χαρμάνι των Buzz Bastardz, σκεφτόμουν ότι ως κοινωνία δεχόμαστε σχετικά εύκολα το διαφορετικό στη μουσική και στην τέχνη γενικότερα, αλλά δυσκολευόμαστε να δεχθούμε αδιαμαρτύρητα τον μετανάστη και τον πρόσφυγα που χτυπούν την πόρτα μας. Συμφωνείς;
Δεν είμαι σίγουρη ότι δεχόμαστε συνειδητά τη διαφορετικότητα, είτε στην τέχνη, είτε στη ζωή. Λειτουργούμε λιγότερο εγκεφαλικά και περισσότερο ενστικτωδώς, με συναισθηματισμό –γι' αυτό και ό,τι κάνουμε, το κάνουμε με την ψυχή μας, παθιασμένα. Κατά την ταπεινή μου άποψη, έχουμε μάθει να λειτουργούμε περισσότερο παρορμητικά, παρά ομαδικά και οργανωμένα. Ίσως γι' αυτό είναι χαοτικό οτιδήποτε που μας χαλάει τη ροή της καθημερινότητας. Ίσως επίσης δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο κοντά είναι στο παρελθόν μας το βίωμα της μετανάστευσης και πόσο κοντά μπορεί να είναι στο μέλλον. Παρ' όλα αυτά, Μιχάλη, γνωρίζω αρκετούς συνανθρώπους μας, οι οποίοι είχαν περίσσεια καρδιάς και άνοιξαν την πόρτα τους ουσιαστικά, με σεβασμό και μεγαλοσύνη, σε ανθρώπους άγνωστους.
Αφιέρωσες πολύ χρόνο σπουδάζοντας Μοριακή Βιολογία. Υπάρχει πια καθόλου στο πίσω μέρος του μυαλού σου εκείνος ο τομέας; Σκέφτεσαι ότι μπορεί να επιστρέψεις εκεί κάποτε;
Έχω τελειώσει το διδακτορικό μου στη Μοριακή Ογκολογία και μου λείπει η περίοδος της εργαστηριακής έρευνας. Όμως αισθάνομαι σταθερότητα με το να προσεγγίζω με επιστημοσύνη τη μελέτη της μουσικής, οπότε ανατρέχω συχνά και αντλώ στοιχεία από τον τρόπο μελέτης και προσέγγισης της επιστήμης. Πλέον, είμαι ολοκληρωτικά δοσμένη στη μουσική και στην εξερεύνηση των δυνατοτήτων της φωνής.
Κλείνοντας, τι έχεις σημειωμένο στο μουσικό ημερολόγιό σου για τους επόμενους μήνες;
Το καλοκαίρι ξεκίνησε με αρκετές συναυλίες. Με τους Buzz Bastardz παίξαμε στην Τεχνόπολη, στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στο θέατρο Ζωγράφου με καλεσμένη μας (από τη Νέα Υόρκη) την Christiane Karam (Berklee College of Music, co-leader στο Vocal Circle Workshop του Bobby McFerrin), στο Μεσογειακό Φεστιβάλ στη Σητεία, στο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ Αθηνών και στο Vamos Jazz Festival 2016. Επίσης, με το Jazz Plus συμμετείχαμε στο Jazz Festival Νέας Σμύρνης.
Πλέον αναμένω με μεγάλη χαρά τη σύμπραξή μας με την εξαιρετική μουσικό και βοκαλίστρια Κατερίνα Πολέμη αυτή την Παρασκευή, στο Διεθνές Φεστιβάλ της Άνδρου. Επίσης, με το Jazztronica Drums-Voice Duet θα παίξουμε στις 18 Αυγούστου στο Full Moon Jazz Concert, στον αρχαιολογικό χώρο Βραυρώνας, και στις 26 Αυγούστου στο Tinos Jazz Festival. Aπό το προσωπικό μου site (www.aggelikitoubanaki.com) μπορεί όποιος θέλει να ενημερωθεί για τις υπόλοιπες συναυλίες Αυγούστου και Σεπτεμβρίου... Υπάρχει κι ένα καινούργιο project, στο οποίο πραγματικά είναι τιμή που με προσκαλεσαν να συμμετάσχω. Θα ανακοινωθεί σύντομα.
Με όλον αυτόν τον φόρτο, θα βρεις καθόλου χρόνο για ξεκούραση το καλοκαίρι;
Όσον αφορά στην ξεκούρασή μου, Μιχάλη, αρχικά θέλω να βρεθώ σε μια παραλία όπου για 5 μέρες δεν θα κάνω τίποτα... Και μετά την οργανώνω, με το καλό, κατά Ινδία πλευρά, για να μελετήσω ρυθμούς και κλίμακες, να ανταμώσω διαφορετικούς μουσικούς και να ελευθερωθώ με μουσικές.
{youtube}FNxOGI6Qshc{/youtube}