Γενικός διευθυντής του συνόλου KYKLOS μα και διακεκριμένος μουσικός και εκτός των πλαισίων του, ο Δημήτρης Δεσύλλας είναι άνθρωπος που πιστεύει στις συνεργασίες. Με τον KYKLOS να βρίσκεται σε συνεχή ανοδική τροχιά, ξέκλεψε χρόνο για να μας μιλήσει, λίγο πριν τις παραστάσεις του συνόλου στο Gazarte (Σάββατο 1η Μαρτίου, σε έργα AstorPiazzolla, παρέα με την Αλίκη Καγιαλόγλου) και στο Μέγαρο Μουσικής (Πέμπτη 6 & Παρασκευή 7 Μαρτίου, σε έργα Νίκου Σκαλκώτα)...
Χάνεται κανείς διαβάζοντας τα βιογραφικά όσων απαρτίζουν το σύνολο μουσικής δωματίου KYKLOS –είναι αυτό που λέμε στην καθομιλουμένη «βαριά». Έχουμε όμως συνηθίσει τέτοιους μουσικούς σε ατομικές διαδρομές, να αναζητούν μόνοι τις περαιτέρω διακρίσεις και όχι μέσω συνεργασιών...
Είμαι βέβαιος πως το μέλλον της χώρας μας εξαρτάται από τη συνεργασία των σπουδαίων προσωπικοτήτων της (και όχι μόνο). Γνωρίζουμε πολύ καλά πως ο Έλληνας προσδιορίζεται ως ο μοναχικός οδοιπόρος στον παγκόσμιο χάρτη. Ήρθε η ώρα της αλλαγής αυτής της αλαζονικής κουλτούρας. Όλοι μας έχουμε σίγουρα να προσφέρουμε πολλά, αλλά και ταυτόχρονα να μάθουμε πολλά από τους γύρω μας. Η συνεργασία και η σύνθεση είναι οι έννοιες που θα μας κάνουν δυνατότερους και σοφότερους. Αυτή είναι η πεποίθηση του KYKLOS.
Ξεναγώντας τον αναγνώστη που θα ήθελε να μάθει περισσότερα, ποια θα διαλέγατε ως τα τρία σημαντικότερα σημεία της μέχρι τώρα πορείας του συνόλου;
Ως πρώτο σημείο θα διάλεγα την απόλυτη συμφωνία όλων μας να περπατήσουμε μαζί. Ως δεύτερο, την πρώτη στιγμή που βρεθήκαμε όλοι μαζί μουσικά –ήταν σαν να βρισκόμαστε σε όνειρο. Το τρίτο είναι η απίστευτη επικοινωνία με τον κόσμο, αλλά και με τη νέα γενιά ειδικότερα, η οποία μας δίνει δύναμη, έμπνευση και αισιοδοξία.
Έχετε εκφράσει την επιθυμία να επεκταθεί ο ορίζοντας των ενδιαφερόντων σας προς το θέατρο, τον χορό, την αρχιτεκτονική και την ψυχανάλυση (μεταξύ άλλων). Δεν φοβάστε μήπως το πράγμα ανοίξει τελικά πάρα πολύ;
Αλίμονο κι αν κλείναμε τα σύνορα με την τέχνη και με την πραγματική ζωή. Σκοπός μας είναι να ζήσουμε και να εκφράσουμε το ολόκληρο, χωρίς τον παραμικρό περιορισμό.
Έχω την προσωπική ηχογράφησή σας με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο "Νυχτερινή Διασκέδασις", από ένα εξαιρετικό CD που βγήκε στη Bis το 2008. Πώς σκοπεύετε όμως να μας το παρουσιάσετε στο Μέγαρο Μουσικής, αφού oKYKLOS δεν θα συνοδεύεται από ορχήστρα;
Στο Μέγαρο Μουσικής θα το παρουσιάσουμε στη μεταγραφή για ξυλόφωνο σόλο και πιάνο, μεταγραφή που έχει γίνει από τους Don Stewart και Gunther Schuller και κατά τη γνώμη μου είναι εξίσου συναρπαστική!
Και όσον αφορά στο έτερο έργο του Σκαλκώτα που θα μας παίξετε σ' αυτές τις συναυλίες; Τι πνεύμα διέπει την προσέγγισή σας στο "Κυκλικό Κονσέρτο";
Η προσέγγισή μας στο έργο αυτό του Νίκου Σκαλκώτα έχει να κάνει με τον σεβασμό για έναν μεγάλο της τέχνη μας, αλλά και με την προσπάθειά μας να μεταφέρουμε στον ακροατή τη βαθιά μελετημένη προσέγγιση του έργου του, με τη μέγιστη δυνατή πιστότητα.
Τι καθιστά την περίπτωση του Νίκου Σκαλκώτα «μοναδική»; Και γιατί ανήκει στους δημιουργούς που εκτιμήθηκαν περισσότερο σε άλλη εποχή και όχι σ' εκείνη κατά την οποία έδρασαν;
Η μοναδικότητα του Σκαλκώτα έχει να κάνει με τη βαθιά γνώση των δυνατοτήτων των μουσικών οργάνων και –ακόμα περισσότερο– με την πρωτότυπη μουσική του γλώσσα, στοιχεία που συνιστούν όλους τους σπουδαίους δημιουργούς. Βεβαίως ο Νίκος Σκαλκώτας δεν εκτιμήθηκε στην εποχή του για δύο πολύ συγκεκριμένους λόγους, κατά τη γνώμη μου: Ο πρώτος είναι πως κανείς (ή σχεδόν κανείς) δεν μιλούσε την πρωτότυπη μουσική του γλώσσα: ο κόσμος συνήθως λειτουργεί και επικοινωνεί μόνο με ό,τι καταλαβαίνει και εκεί η ελλιπής ή ανεπαρκής εκπαίδευση παίζει τον ρόλο της, όπως αντιλαμβάνεστε. Ο δεύτερος λόγος είναι πως κι εκείνοι που κατανοούσαν τη γλώσσα και τους κώδικες αυτού του σπουδαίου δημιουργού δεν τον ανέδειξαν, όπως συνήθως κάνει η χώρα μας με τους πρωτότυπους και τους μοναδικούς.
Εκτός όμως από το Μέγαρο, θα σας δούμε και στο Gazarte το Σάββατο, σε έργα AstorPiazzolla. Τι κατέστησε τη nuevo προσέγγιση του Αργεντίνου συνθέτη στο tango τόσο δημοφιλή σε πλανητική κλίμακα;
Η απίστευτη σύνδεση του αργεντίνικου τάνγκο με την τζαζ, όπως και η βαθιά συναισθηματική φόρτιση.
Σε αυτές τις εμφανίσεις συμπράττετε με την Αλίκη Καγιαλόγλου. Έπαιξε ρόλο για σας η θητεία της δίπλα στον Μάνο Χατζιδάκι ή περισσότερο εκείνος ο δίσκος με τραγούδια της Ισπανίας και Λατινικής Αμερικής που έκανε το 1986 στον Σείριο;
Για μας έπαιξε ρόλο η σπουδαία καλλιτεχνική αξία της Αλίκης. Είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη συνεργασία μας και ανυπομονούμε να βρεθούμε μουσικά μαζί.
Είναι αλήθεια ότι το τοπίο της Ελλάδας της κρίσης έχει γίνει πιο αφιλόξενο για μουσικούς σαν κι εσάς; Θα αισθανόσασταν πιο ασφαλείς επαγγελματικά αν μετακομίζατε στο εξωτερικό ή δεν έχουν ακριβώς έτσι τα πράγματα;
Πιστεύω πως η Ελλάδα είμαστε όλοι μας. Μαζί θα ξεπεράσουμε την κρίση μέσα μας και ακολούθως την οικονομική. Τα περισσότερα μέλη του KYKLOS ήδη κάνουν σπουδαία καριέρα στο εξωτερικό, το σύνολο όμως έχει την έδρα του στην Ελλάδα –και μάλιστα στο Ωδείο Αθηνών– έτσι ώστε να συνεισφέρει τα μέγιστα δυνατά. Το να ακολουθήσει κάποιος μόνο το προσωπικό του συμφέρον είναι μία επιλογή, το να στηρίξει κανείς τη χώρα του σε συνδυασμό και με την προσωπική του διαδρομή είναι μία άλλη προοπτική.
Τι ανακοινώσιμα σχέδια έχει ο KYKLOS για το υπόλοιπο 2014, μετά τις συναυλίες σε Gazarte και Μέγαρο Μουσικής;
Ο KYKLOS σύντομα θα ανακοινώσει τις εμφανίσεις του για το 2014. Χωρίς να σας αποκαλύψω λεπτομέρειες, θα σας πω ότι στο πλάνο του υπάρχουν απίστευτα ευφάνταστα προγράμματα, με πολλές εκπλήξεις, όπως και σειρά εμφανίσεων σε σπουδαίες αίθουσες του εξωτερικού.
Σημείωση > H 3η φωτογραφία του δημοσιεύματος ανήκει στη Μαριάννα Κατσαούνη
{youtube}A_DjERW8N_s{/youtube}