Το Αvopolis Greek συνάντησε τον Γεράσιμο Χοϊδά, τον γνωστό τσεμπαλίστα, λίγες μέρες πριν την εμφάνισή του με το ιταλικό σύνολο Il Traversiere (το οποίο και θα διευθύνει ο ίδιος) στο Μέγαρο Μουσικής (Παρασκευή 21 του μήνα, είσοδος δωρεάν) σε ένα από τα δυσκολότερα έργα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, τη Μουσική Προσφορά...
Γιατί επιλέξατε να παίξετε αυτό το έργο;
«Είναι μια συνέχεια της προσπάθειας που έχω ξεκινήσει να παίξω όλα τα τελευταία έργα του Μπαχ. Το 2005 έπαιξα την Τέχνη Της Φούγκας και τώρα συνεχίζω με τη Μουσική Προσφορά».
Είναι ένα έργο που έχει έναν περίεργο τίτλο. Ποιο το παρασκήνιο της ιστορίας του;
«Ο τίτλος είναι του ίδιου του Μπαχ και αποτέλεσε δώρο προς τον αυτοκράτορα Φρειδερίκο Β΄ τον Μέγα της Πρωσίας, ο οποίος ήταν ο ίδιος και συνθέτης και φλαουτίστας. Όταν τον επισκέφτηκε ο Μπαχ στο Πότσνταμ, το 1747, ο αυτοκράτορας τού έδωσε ένα μεγάλο και δύσκολο θέμα και του ζήτησε να αυτοσχεδιάσει με αυτό μια φούγκα σε κάποιο, προφανώς, πληκτροφόρο όργανο. Ο Μπαχ το έκανε με επιτυχία. Δήλωσε όμως πως το αποτέλεσμα δεν τον ικανοποίησε και υποσχέθηκε στον ηγεμόνα πως, όταν θα γυρνούσε στη Λειψία, θα έγραφε μια φούγκα άξια ενός τέτοιου μεγαλειώδους βασιλικού θέματος, θα την εξέδιδε με δικά του έξοδα και θα του τη δώριζε. Όντως ο Μπαχ έγραψε όχι μία, αλλά δύο φούγκες, δέκα κανόνες και μία Τρίο Σονάτα – όλα με τον τίτλο Μουσική Προσφορά – τα εξέδωσε και τα έστειλε στον μονάρχη».
Άρεσε στον Φρειδερίκο το δώρο του Μπαχ;
«Δεν γνωρίζουμε αν του άρεσε, όπως και αν το εκτέλεσε ο ίδιος με τη μουσική του παρέα, ως φλαουτίστας. Γνωρίζουμε όμως πως του Φρειδερίκου δεν του άρεσε η μουσική του Μπαχ, καθώς τη θεωρούσε αναχρονιστική και παλιομοδίτικη».
Συμπαθείς τον Φρειδερίκο ως ιστορικό πρόσωπο;
«Εγώ δεν συμπαθώ τους μονάρχες. Από την άλλη, όμως, ο Φρειδερίκος ήταν διανοούμενος, άξιο μέλος της πεφωτισμένης δεσποτείας της εποχής του, ένας από τους πιο καλλιεργημένους μονάρχες, που αγάπησε και προώθησε τη μουσική στον τόπο του».
Για ποια όργανα έχει γραφτεί η Μουσική Προσφορά;
«Είναι γεγονός πως δεν γνωρίζουμε πολλά για την ενορχήστρωση του έργου, καθώς ο Μπαχ ζητάει συγκεκριμένα όργανα σε συγκεκριμένα μέρη του έργου, ενώ τα υπόλοιπα τα αφήνει στην προτίμηση και την ευχέρεια των εκτελεστών».
Εσείς ποια όργανα θα χρησιμοποιήσετε;
«Το σύνολο μουσικής Il Traversiere αποτελείται από μπαρόκ φλάουτο (flauto traverso), μπαρόκ βιολί, μπαρόκ τσέλο και τσέμπαλο, δηλαδή τα όργανα που ζητάει ο Μπαχ για την Τρίο Σονάτα της Μουσικής Προσφοράς».
Τι εννοείς με το πρόθεμα μπαρόκ;
«Εννοώ ότι οι ακροατές δεν θα ακούσουν το βιολί, το φλάουτο και το τσέλο που συναντάμε σήμερα στις συμφωνικές ορχήστρες και στη μουσική δωματίου, αλλά ακριβή αντίγραφα των οργάνων που χρησιμοποιούνταν στην εποχή του Μπαχ».
Και το τσέμπαλο;
«Το τσέμπαλο είναι ούτως ή άλλως ένα ιστορικό πληκτροφόρο όργανο, πρόγονος του πιάνου, από το οποίο και αντικαταστάθηκε τον 19ο αιώνα. Και για αυτό το λόγο δεν εξελίχθηκε, ώστε να υπάρχει σήμερα σε μια σύγχρονη μορφή».