Η νέα βιβλιοφιλική χρονιά έχει ξεκινήσει. Μπορεί η ευρεία μάζα εκδόσεων να επιταχύνει τους ρυθμούς της από τον Οκτώβριο και μετά, ωστόσο ο Γιάγκος Πλατής επιλέγει 11 βιβλία της πρόσφατης εαρινής και θερινής σοδειάς που ταιριάζουν ιδανικά στις συνθήκες του φθινοπώρου. Η λίστα ποικίλλει από είδος σε είδος και αφορά κυκλοφορίες τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.
Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Ελσίνκι
Εκδόσεις Πατάκη
Στο φινάλε της άνοιξης, ο βραβευμένος συγγραφέας επέστρεψε με νέο μυθιστόρημα, όπου το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας του διαδραματίζεται με φόντο τα ατμοσφαιρικά και παγωμένα τοπία της Σκανδιναβικής χερσονήσου, την οποία αγαπάει ιδιαιτέρως. Ο Αβίρ, ένας μετανάστης από το Ιράκ, που έχει αφήσει πίσω του τη δύσκολη γραφειοκρατικά καθημερινότητα της Αθήνας για μια νέα πολλά υποσχόμενη οικογενειακή ζωή στο Ελσίνκι, ετοιμάζεται να υποδεχθεί τον Αντώνη, τον αγαπημένο του φίλο από την Ελλάδα, με τον οποίο πέρασαν για κάποια χρόνια ένα δυνατό ερωτικό ειδύλλιο. Όπως όμως αλλάζουν οι κοινωνικές συνθήκες, έτσι και οι εσωτερικές συνθήκες των δύο ηρώων έχουν αλλάξει αρκετά με το πέρασμα του χρόνου. Ο Αβίρ πλέον συζεί με τη συμπατριώτισσα του την Εβίν και ο Αντώνης έχει αποδεχθεί για χάρη της αγάπης τη νέα συνθήκη του αγαπημένου του ανθρώπου. Ή μήπως όχι;
Τζούλια Γκανάσου, Δευτέρα Παρουσία
Εκδόσεις Καστανιώτη
Ο σύγχρονος κόσμος δίνει την εντύπωση πως δεν έχει διδαχθεί τίποτα από την ιστορία. Με δύο πολέμους να μαίνονται και χωρίς ίχνος ελπίδας στον ορίζοντα, η συγγραφέας εμπνεύστηκε μια υπερρεαλιστική ιστορία που λαμβάνει χώρα σε μια βομβαρδισμένη πόλη. Μέσα στα ερείπια και την απελπισία, δύο γυναίκες, η Άννα και η γιαγιά της, ψάχνουν να βρουν τρόπο για να επιβιώσουν από τον πόλεμο. Μαζί θα αφεθούν σε ένα ταξίδι επιβίωσης, με τις πιθανότητες να επιζήσουν να μοιάζουν λίγες. Με μακάβρια και δυστοπικά στοιχεία που φθάνουν τον αναγνώστη σε σημείο να αηδιάσει με την πορεία της ανθρώποτητας, η Γκανάσου στήνει ένα παραμύθι που δε βρίσκεται μακριά από το παρόν. Τίποτα δεν είναι δεδόμενο ούτε στην πραγματικότητα ούτε σε τούτο το μυθιστόρημα.
Χρήστος Μαρκογιαννάκης, Ο δολοφόνος στις Σελίδες
Εκδόσεις Μίνως
Ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης κτίζει μεθοδικά την καριέρα του διαπρέποντας ως συγγραφέας στους εκδοτικούς κύκλους της Γαλλίας και πρόσφατα επέστρεψε και στα ελληνικά με το τέταρτο μυθιστόρημά του. Ο ήρωας των ιστοριών του, ο αστυνόμος Χριστόφορος Μάρκου, έρχεται αντιμέτωπος με μια φρικιαστική σειρά δολοφονιών που κάνει την Αθήνα να σείεται. Ο τρόπος των δολοφονιών θυμίζει τις αστυνομικές ιστορίες διάσημων συγγραφέων όπως η Άγκαθα Κρίστι, ο Έντγκαρ Άλαν Πόε, ο Φρεντ Βαργκάς και ο Πέτρο Μάρκαρης. Μάλιστα, η σειρά με τις οποίες πραγματοποιούνται παραλληλίζεται με τη σειρά που έχει τοποθετήσει ο Μάρκου τα βιβλία αυτά στη βιβλιοθήκη του. Όταν, λοιπόν, αντιλαμβάνεται πως ο δολοφόνος πιθανό να είναι κάποιος από τον άμεσο περίγυρό του, ξεκινάει ένα κυνήγι που καταλήγει φθάνει έως και την παράνοια.
Ανδρέας Μανωλικάκης, Στα Φώτα
Εκδόσεις Αρμός
Ο Ανδρέας Μανωλικάκης μετράει πια πάνω από 40 χρόνια απουσίας του στο εξωτερικό όπου διδάσκει υποκριτική, σκηνοθεσία και ανάλυση κειμένου. Είναι πρώην Πρόεδρος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Actors Studio Drama School του Pace University της Νέας Υόρκης, όπου σήμερα συνεχίζει να είναι Καθηγητής υποκριτικής και σκηνοθεσίας, Πρόεδρος του Τμήματος Σκηνοθεσίας, Δια Βίου μέλος του Actors Studio και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου. Πρόκειται για μια πλούσια αυτοβιογραφία που αφορά τα φώτα του θεάματος, τα φώτα των πόλεων όπου έζησε ο Μανωλικάκης αλλά κυρίως τα φώτα των ανθρώπων που επιμένουν να κυνηγούν τα όνειρά τους. Σε συνεργασία με τη δημοσιογράφο Νατάσα Μπαστέα, πλάθουν έναν κόσμο που μοιάζει παραμυθένιος αλλά κτίστηκε με συνέπεια, πάθος και υπομονή. Μέσα σε αυτόν υπάρχουν συναντήσεις με σπουδαίους ανθρώπους των τεχνών (Marcel Marceau, Robert DeNiro, Al Pacino, Paul Newman, Bradley Cooper κτλ), οι οποίες βρίσκονται διασκορπισμένες στις σελίδες αυτού του βιβλίου, μαζί με μπόλικο χιούμορ και παραστατικότητα. Αν μη τι άλλο, το βιβλίο δε θα μπορούσε να μην έχει σκηνοθετική υφή, κινηματογραφικό ρυθμό και ειλικρινά αξίζει να διαβαστεί από οποιονδήποτε τολμά στη ζωή να ρισκάρει και να διευρύνει τους ορίζοντές του.
Χρήστος Βακαλόπουλος, Η Γραμμή του Ορίζοντος
Εκδόσεις Εστία
Έχουν περάσει σχεδόν 31 χρόνια από όταν έφυγε από τη ζωή ο πολυπράγμων τύπος των γραμμάτων και των τεχνών και τα βιβλία του, ειδικά το ομολογουμένως «αριστούργημά» του με τίτλο «Η Γραμμή του Ορίζοντος» αποκτά όλο και περισσότερο μυθικές διαστάσεις με το πέρασμα του χρόνου. Οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν μόλις οι εκδόσεις Εστία ανακοίνωσαν την ανατύπωση του βιβλίου μετά από κάποια χρόνια. Στο μυθιστόρημα μια προσφάτως χωρισμένη 30άρα, η Ρέα Φραντζή, καταφεύγει στην Πάτμο, το νησί της αποκάλυψης, όπου ξεχύνεται σε αέναες εσωτερικές αναζητήσεις ανακαλώντας μνήμες του παρελθόντος, απορώντας για το παρόν που αλλάζει σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο και ατενίζοντας το μέλλον με αγωνία. Παρατηρεί προσεκτικά τη σταδιακή σήψη της Ελλάδας, παρά τις κοινωνικοπολιτικές ψευδαισθήσεις που επικρατούν και σε συνδυασμό με το δικό της διαζύγιο, νιώθει τα πάντα γύρω της ξένα. Αν και η ιστορία εκτυλίσσεται εν μέσω του καυτού ελληνικού καλοκαιριού, διαβάζεται απνευστί σε οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου.
Annie Ernaux, Η Άλλη Κόρη
Εκδόσεις Μεταίχμιο
Μετάφραση: Ρίτα Κολαΐτη
Η βασίλισσα του autofiction που τιμήθηκε το 2022 με το Nobel Λογοτεχνίας «για το θάρρος και την κλινική οξύτητα με την οποία αποκαλύπτει τις ρίζες, τις αποξενώσεις και τους συλλογικούς περιορισμούς της προσωπικής μνήμης», είναι γνωστή για τα ολιγοσέλιδα βιβλία της όπου προχωράει σε βαθιά προσωπικές εξομολογήσεις αποτυπώνοντας τη ζωή της στο χαρτί με μυθοπλαστική προσομοίωση. Σε αυτήν την ιστορία, η συγγραφέας φέρνει στο φως ένα οικογενειακό τραύμα, καθώς πριν γεννηθεί η ίδια, οι γονείς της έχασαν την προηγούμενη κόρη της σε ηλικία ετών. Η πεμπτουσία της γραφής διατρέχει όλα τα σκοτεινά σημεία της ανθρώπινης ύπαρξης και τα θεραπεύει (ή τουλάχιστον προσπαθεί) αναδύοντάς τα στην επιφάνεια. Η κόρη που κατάφερε να επιβιώσει ξεχειλίζει από μια μεγάλη γκάμα συναισθημάτων (χαρά, θλίψη, ενοχή, απορία κτλ) και μιλάει στο χαμένο πνεύμα της αδερφής της σαν να της το «χρωστούσε» από πάντα.
Sebastian Barry, Τον καιρό του Θεού
Εκδόσεις Ίκαρος
Μετάφραση: Άγγελος Αγγελίδης, Μαρία Αγγελίδη
Ο πέντε φορές υποψήφιος για το βραβείο Booker συγγραφέας επέστρεψε με ένα εξίσου σκληρό μα και τρυφερό μυθιστόρημα που αφορά το βάρος του παρελθόντος, ακόμα και όταν κάποιος κάνει ό, τι μπορεί για να απομακρυνθεί από αυτό. O Tom Kettle, ένας συνταξιούχος αστυνομικός που έχει αποσυρθεί σε ένα ήσυχο χωριό δίπλα από τη θάλασσα. Έχει βιώσει μια πολύπλευρη ζωή, έχει κάνει οικογένεια και έχει υπηρετήσει σθεναρά το αστυνομικό σώμα γνωρίζοντας κάθε πτυχή του ανθρώπινου εγκλήματος όχι μόνο ως επαγγελματίας αλλά και ως παιδί, όταν στο οικοτροφείο που μεγάλωσε χωρίς γονείς, υπέστη σεξουαλική παρενόχληση από έναν καλόγερο, ενώ έχει πολεμήσει και στη Μαλαισία ως στρατιώτης. Η γαλήνη της ζωής του διακόπτεται απότομα όταν δύο συνάδελφοί του τον επισκέπτονται μιλώντας του για μια παλιά υπόθεση που ακόμη στριφογυρίζει στο μυαλό του. Φαίνεται πως η ζωή του ακόμη μια φορά χαρακτηρίζεται από πολλά ερωτηματικά που δεν μπορούν να παραμείνουν αναπάντητα.
Eric Fouassier, Γραφείο Αποκρυφιστικών Υποθέσεων
Εκδόσεις Gutenberg
Μετάφραση: Σέργιος Τρεχλής
Ο Eric Fouassier ζει στη Γαλλία, διδάσκει χημεία, νομικά, λατρεύει την ιστορία και γράφει αστυνομικά μυθιστορήματα. Στο «Γραφείο Αποκρυφιστικών Υποθέσεων» το Παρίσι σείεται από τον θάνατο του γιου ενός υπουργού, ο οποίος λογίζεται ως αυτοκτονία στις αρχές του 19ου αιώνα. Ωστόσο, ο Valentine Vern γνωρίζει ως επιθεωρητής ότι στην πλειοψηφία των υποθέσεων, τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Αυτό συμβαίνει και με τον ίδιο, μιας και ο κόσμος βλέπει στο πρόσωπό του το βλέμμα ενός σκληρού ανθρώπου σε αγγελικό πρόσωπο. Τότε, ξεκινάει ένα σχέδιο βασισμένο στα δύο πάθη του, την ιατρική και τον αποκρυφισμό με σκοπό να διαλευκάνει αυτόν τον θάνατο αλλά σιγά σιγά προκύπτουν και άλλοι. Είναι ένα αστυνομικό μυθιστόρημα του σήμερα που χαρακτηρίζεται από πολλά στοιχεία των παλιών κλασικών αστυνομικών έργων και έτσι σχηματίζεται ένας ενδιαφέρων συγκερασμός που δε χωράει σε χρόνους και τόπους.
Georges Simenon, Ο Ωρολογοποιός του Everton
Εκδόσεις Άγρα
Μετάφραση: Αργυρώ Μακάρωφ
Οι εκδόσεις Άγρα έχουν αποφασίσει να αφήσουν πλούσια παρακαταθήκη σχετικά με την αστυνομική λογοτεχνία, ένα είδος που για χρόνια χλευάστηκε και αντιμετωπίστηκε σαν ελάσσονος σημασίας, ένας ισχυρισμός που πλέον έχει χαθεί στον χρόνο. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε ο μετρ του είδους Simenon, ο οποίος κατάφερε να συγγράψει έναν ατελείωτο κατάλογο μυθιστορημάτων πριν συνταξιοδοτηθεί. Εκτός από τις απολαυστικές περιπέτειες Maigret, ο συγγραφέας έγραψε πολλά από τα λεγόμενα «σκληρά» μυθιστορήματα που είναι εξόχως καλογραμμένα, ηθογραφικά και ψυχογραφικά, προσδίδοντας διεισδυτική ματιά στην ψυχολογία της ανθρώπινης οντότητας. Σε αυτό το μυθιστόρημα, ο Dave Galloway ζει σε ένα χωριό της Νέας Υόρκης και έχει αφοσιωθεί στο μεγάλωμα του γιου του, αφού πρώτα τον εγκατέλειψε η σύζυγός του. Όταν οι συγκυρίες τον σοκάρουν και αντιλαμβάνεται ότι ο γιος του καταζητείται για μια δολοφονία, νομίζει ότι η πραγματικότητα είναι ένα καλά στημένο ψέμα. Ωστόσο, από τη στιγμή που ο γιος του συλλαμβάνεται, έχει να αντιμετωπίσει και την άρνηση του παιδιού του να συναντηθούν στη φυλακή. Πρόκειται για μια εξαιρετικά αναγνωστική ενορχήστρωση σχετικά με τους οικογενειακούς δεσμούς και την έννοια της ενσυναίσθησης.
Branimir Scepanovic, Στόμα Γεμάτο Χώμα
Εκδόσεις Κυψέλη
Μετάφραση: Ισμήνη Ραντούλοβιτς
Οι εκδόσεις Κυψέλη έχουν αφοσιωθεί στη σύσταση σημαντικών βιβλίων στο ελληνικό κοινό, άλλα που παρέμειναν για χρόνια εξαντλημένα και άλλα που δεν κυκλοφόρησαν ποτέ έως τώρα στα ελληνικά. Σε αυτήν την περίπτωση, η αφήγηση αφορά ένα αλληγορικό ανθρωποκυνηγητό. Ένας μοναχικός άνθρωπος ταξιδεύει στην πατρίδα του με σκοπό να τερματίσει τη ζωή του, ώστε να μην τον βρει ο θάνατος εξαιτίας της ανίατης ασθένειάς του. Η διαδρομή του όμως είναι γεμάτη από παράξενες συναντήσεις και στο τέλος καταλήγει να βρίσκεται κυνηγημένος στα βουνά του Μαυροβουνίου από μια ομάδα ετερογενών ανθρώπων. Φαίνεται ότι η ζωή του επιφυλάσσει μόνιμα τα πιο τρελά σενάρια. Ο κόσμος όμως δεν είναι φτιαγμένος αγγελικά και τα σκοτάδια των ανθρώπων παίρνουν σάρκα και οστά όταν η απόπειρα εξάλειψης καθετί διαφορετικού γίνεται πραγματικότητα.