Το φθινόπωρο δειλά δειλά προελαύνει, με κουφόβραση και βαριά σύννεφα προς το παρόν, που ελπίζουμε να γίνουν χορταστικές βροχές προς το άμεσο μέλλον. Από εκείνες τις ιδανικές για ζεστά ροφήματα και διάβασμα σε μια τεράστια πολυθρόνα δίπλα σε μια θαμπωμένη μπαλκονόπορτα. Αυτά είναι τα επτά βιβλία που προτείνουμε γι’ αυτήν την φθινοπωρινή φαντασία.
Manuel Vilas, Ορδέσα (εκδόσεις Ίκαρος, 2020)
Η τελευταία άφιξη στην εκδοτική λίστα των εκδόσεων Ίκαρος είναι μια μνημειώδης υπαρξιακή, αυτοβιογραφική αφήγηση που δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητο το μέσο, αφοσιωμένο αναγνώστη του λυρικού πεζού λόγου. Η Ορδέσα του ισπανού ποιητή και συγγραφέα Manuel Vilas είναι μια σύγχρονη ελεγεία που πραγματεύεται τα αιώνια ζητήματα της αγάπης και της ανθρώπινης απώλειας, με έναν τρόπο που, παρότι θα μπορούσε άνετα να προκύψει αναμασημένος, αναδεικνύεται ωστόσο εκπληκτικά προσιτός και οδηγεί τον αναγνώστη μέσα από ποιητικά σμιλευμένους υπαρξιακούς λαβυρίνθους σε μια καθαρτική όαση ταύτισης. Δεν υπάρχει κάτι πρωτότυπο στα θέματα της αφήγησης, όλο το ζουμί κρύβεται στον τρόπο που αυτή πραγματώνεται μέσα από μια καθαρά βιωματική αναγνωστική εμπειρία.
Felizberto Hernandez, Κανείς δεν άναβε τα φώτα (εκδόσεις Μεταίχμιο, 2020)
Ένα εξαιρετικό δείγμα του «κλασικού φανταστικού διηγήματος» -και δη αυτού της Λατινικής Αμερικής- από έναν από τους πιο σπουδαίους εργάτες του είδους, τον Felizberto Hernandez, μας συστήνουν οι εκδόσεις Μεταίχμιο με την έκδοση της συλλογής του ουρουγουανού συγγραφέα, Κανείς δεν άναβε τα φώτα. Ένα πολύχρωμο καλειδοσκόπιο μαγικού ρεαλισμού, μυστηριωδών σκηνικών και ανθρώπων–ζώων που αποκτά προστιθέμενη αξία από τη χαρά της ανακάλυψης για κάτι που ίσως μέχρι χθες αγνοούσαμε την ύπαρξή του. Στις ιστορίες αυτές θα βρείτε πρώιμα ψήγματα πολλών μεγάλων και δημοφιλών συγγραφέων του 20ου και του 21ου αιώνα, ωστόσο δεν μοιάζουν με τίποτα από ό, τι έχετε διαβάσει ως τώρα.
Cloe Mehdi, Τίποτα δεν χάνεται (εκδόσεις Πόλις, 2020)
«Τίποτα δεν χάνεται, από αυτό που έχει ήδη υπάρξει». Το πολυβραβευμένο κοινωνικόπολιτικό νουάρ της Cloe Mehdi είναι ένα εξαιρετικά επίκαιρο ανάγνωσμα που προσφέρει μια διεισδυτική ματιά στην κοινωνικά περιθωριοποιημένο κομμάτι της Γαλλίας, στο οξύ μεταναστευτικό πρόβλημα αλλά και ένα ηχηρό σχόλιο στις παθογένειες της αντιμετώπισης των ψυχικών παθήσεων από τα δημόσια συστήματα υγείας. Ένα διαφορετικό νουάρ που προβληματίζει ανεπιτήδευτα και αβίαστα χωρίς να χάνει στιγμή και τη μυθιστορηματική του δύναμη, η οποία πηγάζει κυρίως από την πρωτοπρόσωπη αφήγηση του εντεκάχρονου «σοφού παιδιού» Ματιά. Οι fans της Τριλογίας της Μασσαλίας του Claude Izzo θα το λατρέψουν, οι υπόλοιποι σίγουρα θα κερδίσουν από αυτό το ρεαλιστικό κοινωνικό αστυνομικό μυθιστόρημα.
Elena Ferrante, Η απατηλή ζωή των ενηλίκων (εκδόσεις Πατάκη, 2020)
Το νέο βιβλίο της πιο διάσημης ίσως συγγραφέως-αίνιγμα της σύγχρονης λογοτεχνικής παραγωγής ήταν εξαιρετικά πολυαναμενόμενο από τους εκατοντάδες πιστούς της, χωρίς ωστόσο να ικανοποιήσει στο έπακρο της προσδοκίες τους Και γιατί να το διαβάσω τότε, θα πείτε. Γιατί το μεγαλείο του ταλέντου της Ferrante, που εντοπίζεται ακριβώς σε εκείνη την ακαταμάχητη αλήθεια και την φωτογραφική περιγραφή των ανθρώπινων διαστάσεων των ιστοριών της είναι πάντα παρόν σε πλήρη φόρμα, κάνοντας την Απατηλή ζωή των ενηλίκων πολύ καλύτερη από τον μέσο όρο των αναγνωσμάτων της κατηγορίας τους. Όσοι δεν είχαν την ευκαιρία να πέσουν πάνω σε κάποιο από τα σπουδαία κοινωνικά ψυχογραφήματα της Τετραλογίας της Νάπολης θα κάνουν μια πολύ ωραία γνωριμία με την ιδιαίτερη, απλή και πολύ προσιτή ποιότητα της Ferrante, ενώ οι ορκισμένοι fans της μπορεί να απογοητευτούν λίγο από την τελική σύγκριση, αλλά θα αισθανθούν όμορφα που διαβάζουν κάτι δικό της μετά από καιρό και θα θυμηθούν όλους τους πολύ σημαντικούς λόγους για τους οποίους την αγαπούν.
Jo Nesbo, To Βασίλειο (εκδόσεις Μεταίχμιο, 2020)
Ένα νέο βιβλίο του σκανδιναβού άρχοντα της αστυνομικής λογοτεχνίας είναι πάντοτε είδηση και το Βασίλειο του Jo Nesbo δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Πόσω μάλλον ένα βιβλίο στο οποίο δεν πρωταγωνιστεί ο γοητευτικός, αυτοκαταστροφικός και ανθρώπινος ντετέκτιβ Χάρι Χόλε. Μια διαφορετική ιστορία μυστηρίου από τον Jo Nesbo, αρκετά πιο απαλή από ό,τι έχουν συνηθίσει οι αναγνώστες του, αλλά με αναλλοίωτη την εξαιρετική συγγραφική ικανότητα στην ανάπτυξη της νουάρ αγωνίας, που επιχειρεί να δομήσει ένα εναλλακτικό θρίλερ στους κόλπους των δεσμών μιας οικογένειας κι ενός προγονικού σπιτιού. Δεν θα βρείτε φόνους και εξιχνίαση εγκλημάτων σε αυτό το βιβλίο, αλλά ένα αρκετά διαφορετικό λογοτεχνικό πρόσωπο του Nesbo που αξίζει να το γνωρίσετε.
John Updike, Λαγέ Τρέξε (εκδόσεις Οξύ, 2020)
Το πρώτο μέρος της τετραλογίας The Rabbit Series του John Updike με πρωταγωνιστή των Χάρι «Λαγό» Άμστρογκ, έναν από τους πιο εμβληματικούς επαναστατικούς λογοτεχνικούς ήρωες κυκλοφόρησε σε νέα έκδοση το καλοκαίρι που μας πέρασε από τις εκδόσεις Οξύ για να σαγηνεύσει εκ νέου με τη διαχρονική ρεαλιστική πρόζα του. Ένας παντρεμένος με παιδιά πρώην αστέρας του γυμνασιακού μπάσκετ, που βιοπορίζεται ως πλασιέ υποκύπτει στις τάσεις φυγής του και θέλει να δραπετεύσει από το οικογενειακό αμερικανικό όνειρο για να κυνηγήσει ένα άλλο. Αυτή η απαράμιλλη ψυχογραφία του αμερικανικού τρόπου ζωής των δεκαετιών του ’50 και του ’60 και των αδιεξόδων του απέσπασε πολλαπλά βραβεία και διακρίσεις και κατέταξε τον Λαγό του Updike στα εκατό σημαντικότερα μυθιστορήματα όλων των εποχών. Ποτέ δεν είναι κακή στιγμή για ένα αμερικανικό κλασικό, ιδίως για ένα αμερικανικό κλασικό τόσο βαθιά μοντέρνο όσο το Λαγέ Τρέξε.
John Fante, Ο σκύλος μου ο ηλίθιος (εκδόσεις Δώμα, 2020)
Άλλη μια αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου από τον «χαμένο ξάδελφο» και επιρροή του Charles Bukowski, John Fante μας συστήνουν οι εκδόσεις Δώμα με την κυκλοφορία της νουβέλας του Fante, Ο σκύλος μου ο ηλίθιος. Μια κατ’ αρχήν, κωμική και σατιρική αναπαράσταση της επιτηδευμένα ομοιόμορφης ζωής των καλιφορνέζικων προαστίων του ’50 και του ’60 που καταλήγει σε μια σκληρή (αυτό)κριτική του συντηρητισμού της κλασικής αμερικανικής οικογενειακής δομής και των αγκυλώσεων της πολλά υποσχόμενης μεταπολεμικής αμερικανικής κοινωνίας, μέσα από τα μάτια ενός αποτυχημένου ιταλοαμερικανού συγγραφέα. Ανεκτίμητο και συλλεκτικό ανάγνωσμα για όλους τους μπουκοφσκικούς και όχι μόνο.