Από αυτή την Κυριακή 26 του μήνα και για τρεις ακόμα Κυριακές του Οκτώβρη (3, 10 και 17), ο Ορέστης Ντάντος θα εμφανίζεται ζωντανά στο club του Σταυρού Του Νότου. Ο περσινός δίσκος του Είναι Κι Άλλοι Σαν Κι Εμάς ακούστηκε όχι μόνο σε πηγαδάκια μουσικοκριτικών και ηχοληπτών, μα και σε παρέες που αναζητούν φρέσκα ονόματα και ουσιαστικούς λόγους ακρόασης στο ευρύτερο πλαίσιο του ελληνόφωνου pop/rock χώρου. Και η αλήθεια είναι ότι ο Ντάντος ξεχώρισε στο ντεμπούτο του. Κυρίως λόγω της αμεσότητας των στίχων του, οι οποίοι τον απομάκρυναν από δακρύβρεχτες μελό ερωτικές ιστορίες, τοποθετώντας τον ως παρατηρητή του σύγχρονου Έλληνα μεταξύ 27-40, που ζει και αναπνέει αγχωμένα στη μητρόπολη…
Αυτό που στα σίγουρα έχετε εισπράξει σε πάρα πολλές αναφορές στο όνομα σας έχει να κάνει με τους στίχους. Για ποιο λόγο κατά τη γνώμη σας;
Κάτι έχω στο μυαλό μου… Αλλά δεν είμαι ο αρμόδιος να πω.
Πιστεύετε ότι η βιωματικότητα έχει λείψει από τους στίχους του σημερινού ελληνικού τραγουδιού, ανεξαρτήτως ηχητικού φάσματος;
Αν με τον όρο βιωματικότητα εννοούμε την ειλικρίνεια και την ύπαρξη βιωμένου συναισθήματος πίσω από το τραγούδι, η απάντηση είναι ναι. Για μένα η έννοια του βιωμένου τραγουδιού έρχεται σε αντίθεση με την έννοια του κατασκευασμένου τραγουδιού. Δεν με απασχολεί δηλαδή αν ο στιχουργός έχει ζήσει ακριβώς αυτά που διηγείται, αλλά αν έχει πραγματικά νιώσει σαν να τα ζούσε.
Η συμβολή του Γιώργου Ανδρέου στην παραγωγή σε ποιο επίπεδο επηρέασε, ένεκα της πείρας του, την τελική μορφή των τραγουδιών, αλλά και το γενικότερο ύφους του δίσκου;
Επηρέασε κυρίως την επιλογή των τραγουδιών και το όλο κλίμα, καθώς και σε επιμέρους θέματα ηχητικής επεξεργασίας και ερμηνείας –αλλά πάντα πολύ διακριτικά. Όχι μόνο δεν ήθελε να αλλοιωθεί η ενέργεια των τραγουδιών και της συγκεκριμένης μπάντας, αλλά επέμεινε στην ανάδειξή της.
Είναι σαφής η κλασικότροπου ροκ ηχητική δομή των τραγουδιών σας. Ποιο μέρος της δισκοθήκης σας θεωρείτε ως κύρια επιρροή σας;
Η αγγλική ροκ σκηνή των δεκαετιών του 1980 και 1990 και η ελληνική ροκ σκηνή των αρχών του 1990 αποτελούν βασικές επιρροές.
Αν δεν κάνω λάθος, διδάσκετε μουσική. Πόσο επηρεάζει κάτι τέτοιο ακόμα και τη διδασκαλική σας καθημερινότητα; Υπάρχει μία διαφορετική οπτική των μαθητών απέναντι στο πρόσωπό σας;
Εγώ δεν κρύβω ποτέ τη δημιουργική μου μουσική πλευρά από τα παιδιά. Ούτε την υπερτονίζω βέβαια. Τη χρησιμοποιώ σαν μια παραπάνω απόδειξη ότι δεν αντιμετωπίζω τη μουσική σαν μάθημα, αλλά σαν μια μεγάλη αγάπη. Αυτό προσπαθώ να τους περάσω έτσι κι αλλιώς. Προσπαθώ να χρησιμοποιήσω τον ενθουσιασμό τους για την εξωσχολική μου πλευρά, ώστε να πετύχω καλύτερα τους διδακτικούς μου στόχους. Κι όχι βέβαια για να ταΐσω τη ματαιοδοξία μου.
Στο θαυμάσιο “Γιατί Είναι Σάββατο” διέκρινα μία χροιά από τον τρόπο εκφραστικότητας του Κωνσταντίνου Βήτα στη φωνή σας. Οι Στέρεο Νόβα είναι από τα σχήματα που επηρέασαν την άποψή σας για τη μουσική οντότητα ενός εναλλακτικού ελληνικού στίχου;
Τους Στέρεο Νόβα τους έψαξα σχετικά αργά. Δεν είναι στα εφηβικά μου ακούσματα, ούτε ανήκουν στις βαθιές επιρροές μου. Παρόλα αυτά υπάρχουν στιγμές που λυγίζει κι ο πιο δυνατός από την αφοπλιστική ειλικρίνεια και ευαισθησία των στίχων αυτού του ανθρώπου.
Ποια είναι τα στοιχεία στα οποία ασκείτε έντονη αυτοκριτική απέναντι στη μουσική προσωπικότητά σας;
Η τεμπελιά κι η εύρεση δικαιολογιών για κάθε τι το οποίο δεν καταφέρνω να ακούγεται έτσι όπως έχω ονειρευτεί.
Ποια είναι η δυσκολία του να καταγραφεί ως έκφραση η καθημερινότητα; Ποιοι οι ύφαλοι σε μια τέτοια διαδικασία;
Ακριβώς το να γίνεις ένας απλός καταγραφέας και τίποτα άλλο. Οι καθημερινές στιγμές μπορεί να γίνουν το όχημα για την περιγραφή ισχυρών και βαθέων συναισθημάτων, μπορεί όμως και να σε αφήσουν να επιπλέεις στην επιφάνεια.