Αυτό που χαρακτηρίζει τα live των Χειμερινών Κολυμβητών είναι η αίσθηση ότι μια παρέα φίλων ξανασμίγει. Μια παρέα που τα μέλη της έχουν ένα σωρό άλλες υποχρεώσεις, επαγγελματικές, κοινωνικές, οικογενειακές και κάθε τόσο ξεκλέβουν λίγο χρόνο για να βρεθούν ξανά μαζί. Έτσι λοιπόν ξαναβρέθηκαν για τέσσερις βραδιές στην πόλη μας στον καινούριο χώρο του Polis Theatre και εμείς τους απολαύσαμε την τέταρτη και τελευταία μέρα το Σάββατο 17/11. Οι εμφανίσεις είχαν ως κύριο σκοπό την παρουσίαση του νέου τους δίσκου Το Πέρασμά Σου με μελοποιημένα ποιήματα, ένα μόλις χρόνο μετά την κυκλοφορία της Μαστοράντζας Του Εντερμπίλ, ενός πολύ ιδιαίτερου δίσκου, στον οποίο ο Αργύρης Μπακιρτζής και η παρέα του καταπιάστηκαν, θα μπορούσαμε να πούμε, με τη… βαλκανική ιστορία!
Ο Αργύρης Μπακιρτζής ανέβηκε πρώτος, όπως συνηθίζει, στη σκηνή και άρχισε να καλεί από το μικρόφωνο τους συνεργάτες του για να αρχίσει η βραδιά. Όπως πάντα ευδιάθετος και με την ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ που τον χαρακτηρίζει, σχολίασε με τακτ, είναι η αλήθεια, τους καλλιτέχνες της «αντίπερα όχθης» που εμφανίζονται στα παρακείμενα κέντρα διασκεδάσεως, λέγοντας μάλιστα ότι έχει συνεργαστεί με τον πατέρα του Νίκου Κουρκούλη που είναι ένας από τους καλύτερους μαραγκούς της Καβάλας! Το μουσικό μέρος της βραδιάς άρχισε με τα “Στον Παγασητικό” και “Ο Δρόμος” από τον πρώτο δίσκο του 1981, ο οποίος παραμένει και ο καλύτερός τους κατά κοινή ομολογία. Κομμάτια από τους προηγούμενους δίσκους εξακολούθησαν, όπως είχε προαναγγείλει άλλωστε ο Μπακιρτζής, προτού αρχίσουν να μας κάνουν τη γνωριμία με τον καινούριο τους δίσκο: “Πέραμος”, “Σε Mια Eκκλησιά”, “Κοράν” - το τελευταίο από τη Μαστοράντζα του Εντερμπίλ.
Η παρουσίαση του νέου τους δίσκου "Το Πέρασμά Σου" άρχισε με το ομότιτλο, μελοποιημένο ποίημα του Κώστα Βάρναλη. Ακολούθησαν τα περισσότερα από τα τραγούδια του νέου δίσκου, τα οποία τα άκουγα για πρώτη φορά. Σημαντική η πρωτοβουλία του Μπακιρτζή και της παρέας του να μελοποιήσουν ποιήματα πολλών μεγάλων ποιητών, από Σαίξπηρ και Χικμέτ μέχρι Ελύτη και Χριστιανόπουλο, με δεδομένο κιόλας ότι η μελοποίηση έχει απομείνει ένας από τους τελευταίους διαύλους που μπορεί να φέρει σε επαφή τους μεγάλους ποιητές με το ευρύ ελληνικό κοινό. Ο Μπακιρτζής άλλωστε καυτηρίασε το γεγονός ότι η ποίηση, όσο περνούν τα χρόνια, κινδυνεύει με έξωση από τα ελληνικά βιβλιοπωλεία... Το αποτέλεσμα όμως είναι ότι η μουσική επένδυση που επέλεξαν οι Χειμερινοί Κολυμβητές ακολούθησε μια πεπατημένη που συναντήσαμε και στη Μαστοράντζα του Εντερμπίλ, μια παραδοσιακή δηλαδή νόρμα με επτανησιακό χαρακτήρα, η οποία δεν υπηρέτησε και δεν ανέδειξε το έργο των ποιητών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η “Τρελλή Ροδιά” του Ελύτη και ο “Μυστικός Λόγος” του Σεφέρη και κυρίως τα μελοποιημένα κομμάτια από έργα του Σαίξπηρ (Δωδέκατη Νύχτα, Άμλετ). Μοναδική εξαίρεση το “Κλαίουσες Ιτιές”, ποίημα του Ναζίμ Χικμέτ σε μετάφραση Στέλιου Μαγιόπουλου, το οποίο είχε μια πολύ ιδιαίτερη και όμορφη μελωδία, που έδενε ιδανικά με τους στίχους του Τούρκου ποιητή.
Τα τραγούδια που στον καινούριο δίσκο τραγουδά η Ελευθερία Αρβανιτάκη, στο Polis Theatre ερμήνευσε η νεαρή και ταλαντούχα Μάρθα Μαυροειδή, αξιοπρεπής παρουσία με πολύ όμορφη φωνή, με τη χροιά της να μου θυμίζει τη Φένια Παπαδόδημα. Η Χορωδία του Δήμου Γλυκών Νερών ανέλαβε να συνοδεύσει στα κομμάτια που και στον δίσκο υποστηρίζονται χορωδιακά, οι γυναικείες όμως φωνές των χορωδών υπερίσχυαν, δίνοντας ένα κάπως «τσιριχτό» αποτέλεσμα.
Ο Μπακιρτζής και οι λοιποί συνδαιτυμόνες δεν παρέλειψαν να ερμηνεύσουν και τραγούδι του κυρ-Σταύρου, όπως τον αποκαλούν, του αιωνόβιου δηλαδή Θασίτη συνεργάτη τους Σταύρου Καραμανιώλα, τον “Ποδηλατιστή”. Η βραδιά έκλεισε με τα σουξέ “Το Πολλαπλό Σου Είδωλο” και “Μυροβόλος”. Δεν θα παραλείψω τη σύνθεση γιατί δεν είναι άλλωστε πάντα η ίδια. Οι Χειμερινοί Κολυμβητές στο Polis Theatre ήταν: Αργύρης Μπακιρτζής (φωνή, στίχοι, σύνθεση), Κώστας Βόμβολος (ακκορντεόν, κανονάκι), Θοδωρής Ρέλλος (σαξόφωνο, κλαρίνο), Μιχάλης Σιγανίδης (κοντραμπάσο, μαντολίνο, φωνή), Κώστας Σιδέρης (τζουράς, φωνή) και η Μαρθα Μαυροειδή (φωνή και πολίτικο λαούτο).