Ένας ράφτης που αντί για κλωστή και βελόνα κρατάει βινύλια, ακουστικά και loop machines, κι αντί για υφάσματα και κουστούμια κόβει και ράβει ήχους, beats και φωνητικά υπηρετώντας, από το 2001 μέχρι σήμερα, την κληρονομιά του αμερικανικού hip hop, της jazz και της soul με τα εργαλεία και τις φόρμες της downtempo electronica. Αυτό ήταν το όραμα που βάφτισε τον Γάλλο DJ και παραγωγό Jean-Christophe Le Saoût σε Wax Tailor, αυτό που τον οδήγησε στη δημιουργία ενός διακριτού ήχου που μεσουράνησε στα «εναλλακτικά» ραδιόφωνα των ‘00s και στο φόντο χιλιάδων μικρών καθημερινών στιγμών μας, με το “Que Sera” να ντύνει αμέτρητες ώρες γραφείου και βροχερά απογεύματα στο αυτοκίνητο στον δρόμο για το σπίτι και το “Positively Inclined” να δίνει το σήμα για τα πρώτα καλοκαιρινά ποτά σε αθηναϊκές ή άλλες παραλίες.
Αν και η κινηματογραφική αισθητική των tunes του Wax Tailor τον κάνει μια εύκολη επιλογή για το soundtrack της καθημερινής μας ζωής η τεχνική που κρύβεται από πίσω δεν είναι καθόλου αυτονόητη, αντλεί από βαριές κληρονομιές και μουσικές κουλτούρες και αποδεικνύει τη δυναμική της σε κάθε live εμφάνιση του δημοφιλούς παραγωγού, θυμίζοντας μας γιατί ο Wax Tailor έχει γίνει μέσα σε αυτές τις δύο δεκαετίες της δράσης του μια από τις πιο καθοριστικές φιγούρες της παγκόσμιας electro hip hop, ένας δίαυλος επικοινωνίας αναφορών κρυμμένων στα βάθη του diggin σε ευρύτερο και συχνά ανυποψίαστο κοινό.
Βγαίνοντας πάλι στον δρόμο για τη μεγάλη διεθνή περιοδεία του με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του album Fishing for Accidents – ένα φωτεινό sequel στο σκοτεινότερο, εξαιρετικό, προκάτοχο album The Shadow of their Suns με το οποίο συνεχίζει το ταξίδι αναφορών σε σφραγισμένες μουσικές και κινηματογραφικές κουλτούρες- ο Wax Tailor θα κάνει μια στάση στην Αθήνα, στο Arch Club–Live Stage, το Σάββατο 17 Ιουνίου δίνοντας μας μια εξαιρετική ευκαιρία για ένα καλό catch-up με έναν παραγωγό που πάντα κρύβει ένα καλό tune στο μανίκι του.
Πρέπει να ξεκινήσω λέγοντας ότι κάθε φορά που άκουγα μουσική σου από τα early ‘00s πάντα σκεφτόμουν τι ωραίο και εύστοχο stage name έχεις επιλέξει. Ποιο είναι το background story πίσω από το Wax Tailor;
To Wax Tailor το επέλεξα σε μια χρονική στιγμή που ήμουν βαθιά βυθισμένος στον κόσμο των βινυλίων και του sampling. H ιδέα του μπορείς να υφαίνεις μαζί διαφορετικούς ήχους και υφές, όπως ακριβώς κάνει ένας ράφτης με ένα ένδυμα, έκανε ένα κλικ μέσα μου. Οπότε συνδύασα αυτήν την ιδιότητα με το wax – σαν ένα φόρο τιμής στο βινύλιο, το μέσο που έπαιξε τόσο σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του ήχου μου. Οπότε, κατά μία έννοια, το Wax Tailor αντιπροσωπεύει αυτή τη μίξη της τεχνικής, της αφήγησης και της αγάπης για το μουσικό παρελθόν. Είναι ένα όνομα που συλλαμβάνει την ουσία του καλλιτεχνικού μου ταξιδιού και συνεχίζει να με καθοδηγεί στην ηχητική μου περιπέτεια.
Μου άρεσε επίσης πολύ ο τίτλος του νέου σου album, Fishing for Accidents. Είσαι τύπος που τραβάει τα ατυχήματα ;
Δεν θα έλεγα ότι είμαι ιδιαίτερα επιρρεπής σε ατυχήματα με την κυριολεκτική έννοια αλλά πιστεύω στη μαγεία των happy accidents και των απροσδόκητων στιγμών που διαμορφώνουν τα δημιουργικά μας ταξίδια.
Θες να μας πεις λίγα περισσότερα για αυτόν τον δίσκο; Είναι ένα album που έρχεται μετά από έναν ιδιαίτερο δίσκο αναφορών, το The Shadow of their Suns. Tι καινούριο υπάρχει εδώ;
Το Fishing for Accidents είναι μια φυσική επέκταση της καλλιτεχνικής εξερεύνησης που ξεκίνησε με το προηγούμενο album The Shadow of their Suns. Εδώ συνεχίζεται εκείνη η ηχητική αφήγηση αλλά με ανανεωμένη ενέργεια και φρέσκες δημιουργικές εκφράσεις. Είναι δύο albums στενά συνδεδεμένα αλλά ταυτόχρονα και πολύ διαφορετικά, δύο γωνιές του ίδιου δωματίου.
Στο Fishing for Accidents βρίσκουμε ξανά μερικές πολύ ενδιαφέρουσες συνεργασίες, όπως σχεδόν σε κάθε κυκλοφορία σου. Πόσο σημαντική είναι η κουλτούρα της συνεργασίας στη δουλειά σου;
Η κουλτούρα της συνεργασίας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μου ως καλλιτέχνη. Έχει τεράστια αξία το να συνεργάζομαι με άλλους ταλαντούχους καλλιτέχνες, μουσικούς και τραγουδιστές, φέρνουν νέες προοπτικές, μοναδικό ταλέντο και διαφορετικούς ήχους στο τραπέζι. Μου αρέσει να θεωρώ τον εαυτό μου κάτι σαν σκηνοθέτη του ήχου με τη μουσική να λειτουργεί ως σενάριο και τους guests καλλιτέχνες ως ηθοποιοί που καλούνται να το ερμηνεύσουν.
Είναι άλλωστε και μια κουλτούρα, αυτή των συνεργασιών, πάνω στην οποία δομήθηκε σε μεγάλο βαθμό η hip hop και η ραπ, σκηνές από όπου ξεκίνησες και εσύ στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Πώς νιώθεις για την εξέλιξη και τους δρόμους που έχει πάρει αυτή η σκηνή σήμερα;
Ναι, είναι μια κουλτούρα που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του hip hop και της ραπ, σκηνές που εξελίσσονται συνεχώς μέχρι σήμερα, εξερευνώντας νέα στιλ και ήχους. Η σκηνή αυτή έχει γίνει πια παγκόσμια και πιο συμπεριληπτική, επιτρέποντας σε καλλιτέχνες να συνδεθούν και να δημιουργήσουν χωρίς περιορισμούς συνόρων. Είμαι περήφανος που είμαι μέρος αυτής της διαδρομής από τα τέλη των ‘90s και με ενθουσιάζει να τη βλέπω καθώς συνεχίζει προς το μέλλον. Βέβαια αν μιλάμε για τη ραπ σκηνή στο σύνολό της είναι λίγο περίπλοκο γιατί είναι αρκετά mainstream πια σήμερα και υπάρχουν πολλοί ραπ καλλιτέχνες που δεν είναι μέρος της hip hop κουλτούρας. Και νομίζω ότι απλώς πρέπει να αποδεχτούμε ότι αυτοί οι καλλιτέχνες είναι το νέο ποπ.
Αναπόσπαστο μέρος της hip hop μουσικής κουλτούρας είναι και το sampling, μια μικρή δημιουργική επανάσταση όταν πρωτοξεκίνησε, και ένα πολύ πιο «οικείο» κομμάτι πολλών σύγχρονων παραγωγών πια. Ως κάποιος που χρησιμοποιεί πολύ από την αρχή αυτήν την κουλτούρα και τεχνική πώς πιστεύεις ότι έχει εξελιχτεί και πόσο εύκολο είναι πια για έναν sampling artist να ξεχωρίσει;
Δεν νομίζω ότι το sampling έχει ανοίξει τόσο στο mainstream, τουλάχιστον το sampling όπως το κάνουμε εμείς. Είναι κάτι άλλο αυτό που έχει φτάσει στο mainstream, έχει πιο πολύ να κάνει με βιβλιοθήκες, συμφωνίες αδειών χρήσης, καταλόγους, τράπεζες ήχων κλπ. Αλλά για εμένα είναι σαν να ζητάς από έναν καλλιτέχνη γκράφιτι να χρησιμοποιήσει μόνο εκείνο το σημείο του τοίχου που του επιτρέπει το σύστημα να χρησιμοποιήσει. Δεν δουλεύει έτσι το πράγμα. Θα μπορούσα να μιλάω για ώρες για αυτό το θέμα αλλά η μουσική βιομηχανία σκότωσε την κουλτούρα του sampling. Δεν υπάρχει πιθανότητα να ξαναδούμε ένα album όπως το 3 Feet High & Rising των De La Soul να γίνεται mainstream το 2023.
Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη και οι δημιουργικές της τεχνολογίες θα μπορούσαν να γίνουν ένας μεγάλος sampler του μέλλοντος – αν όχι του παρόντος; Εσύ φοβήθηκες ποτέ ότι ένα ρομπότ «θα κλέψει μια μέρα τη δουλειά σου;»;
Αυτό είναι το μεγάλο ζήτημα για όλους αυτή τη στιγμή – πρόκειται σαφέστατα για μια επανάσταση αλλά δεν θα ήθελα να τροφοδοτήσω αυτή τη συζήτηση και αυτή τη λογική αυτή τη στιγμή. Δεν έχω αρκετές γνώσεις, δεν υπάρχει αρκετό feedback για να πάρω μια καθαρή στάση στο ζήτημα. Είναι σίγουρα τρομακτικό, είναι σίγουρα συναρπαστικό. Σίγουρα κάποιο ρομπότ θα μπορεί να μιμηθεί τον ήχο μου, έχω ήδη ακούσει ιστορίες για μουσικούς που του ζητάνε να φτιάξουν «tracks σαν αυτά του Wax Tailor» για να τα χρησιμοποιήσουν σε διαφημίσεις ή ό, τι άλλο. Οπότε φαντάσου να μπορεί να το ζητήσει αυτό κάποιος από ένα AI σύστημα, ενδεχομένως χωρίς να χρειαστεί καν να πληρώσει πνευματικά δικαιώματα.
Μετά από δύο και πλέον δεκαετίες στη μουσική βιομηχανία πώς θα περιέγραφες το δικό σου “story so far”;
Η μουσική μου ιστορία είναι ένα σαγηνευτικό ταξίδι εξερεύνησης και ανάπτυξης που εκτείνεται σε πάνω από δύο δεκαετίες. Είναι μια ιστορία καλλιτεχνικής εξέλιξης, διεύρυνσης ορίων και σύνδεσης με την δύναμη του ήχου που με τη σειρά του συνδέει ακροατές σε όλον τον κόσμο. Κάθε κεφάλαιο αυτής της ιστορίας έφερε νέες εμπειρίες, νέες συνεργασίες και μουσικές ανακαλύψεις διαμορφώνοντας την καλλιτεχνική μου ταυτότητα. Καθώς συνεχίζω να περπατάω πάνω σε αυτό το δημιουργικό μονοπάτι είμαι ευγνώμων για την απίστευτη υποστήριξη από τους fans μου και την ευκαιρία να μοιραστώ τη μουσική μου με τον κόσμο. Κι αυτή η ιστορία συνεχίζεται, συνεχίζει να ξεδιπλώνεται κι ανυπομονώ να δω τι επιφυλάσσει το μέλλον.
Ο Wax Tailor, ένας από τους σπουδαιότερους και δημοφιλέστερους παραγωγούς και DJs στην παγκόσμια σκηνή του trip-hop/ hip-hop ήχου, έρχεται στο Block 33 στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 16 Ιουνίου και στο Arch Club-Live Stage στην Αθήνα το Σάββατο 17 Ιουνίου, για να μας παρουσιάσει το ολοκαίνουργιο άλμπουμ του Fishing For Accidents. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.