Έχετε περιγράψει τη μουσική σας ως «Εκστατική Μουσική απ’ την έρημο Σονόρα» (Sonoran Trance Music). Μπορείτε να το εξηγήσετε αυτό στους πιο φρέσκους ακροατές σας; Τι σημαίνει, μουσικά αλλά και πνευματικά;
Αυτός είναι ένας προσδιορισμός που δώσαμε εντελώς αυθόρμητα κατά τη διάρκεια μιας παλιότερης συνέντευξης και έμεινε μαζί μας. Ήταν ένας τρόπος να ξεφύγουμε από την ταξινόμηση σε προϋπάρχουσες κατηγορίες, φάνηκε δηλαδή να είναι να είναι η καλύτερη περιγραφή για τις περιβαλλοντικές μας ρίζες, οι οποίες κρατάνε από την έρημο Σονόρα. Φυσικά, περιγράφει και το ίδιο το συναίσθημα της μουσικής μας, το οποίο πηγάζει περισσότερο από τις πιο εκστατικές στιγμές της φυσικής ύπαρξης, παρά από τα συνήθη πράγματα που συνηθίζουμε να αποκαλούμε «ψυχεδελικά».
Στο τελευταίο σας άλμπουμ Hasta La Victoria (2017), οι κθάρες είναι πλέον απούσες και διαφορετικά όργανα έχουν κυριεύσει τον ήχο σας, όπως το κλαρινέτο. Όμως αυτό που κάνει εντύπωση σε εμάς τους Έλληνες είναι η χρήση του ηλεκτρικού μπουζουκιού. Μπορείτε να μας μιλήσετε για τη χρήση αυτών των νέων οργάνων και την επιρροή που σας άσκησαν;
Είχαμε την τάση να μαθαίνουμε και να εξερευνούμε νέα όργανα ήδη από το ξεκίνημα της πορείας μας. Κάθε φορά δηλαδή που έφταναν καινούρια όργανα στα χέρια μας –και αφού περνούσαμε αρκετό χρόνο μαζί τους– τα αφήναμε να επηρρεάσουν με τον τρόπο τους τον ήχο μας. Έχουμε δεχτεί πολύ μεγάλη επιρροή από την ελεύθερη τζαζ της δεκαετίας του 1960 και του 1970, επομένως όργανα όπως το σαξόφωνο, το κλαρινέτο και το φλάουτο ενσωματώνονται εύκολα στη μουσική μας.
Το μπουζούκι, τώρα, είναι ένα όργανο που πάντα αγαπούσα και η φίλη μου έψαξε να βρει ένα παλιό κομμάτι για να μου το πάρει σαν δώρο-έκπληξη για τα γενέθλιά μου, πριν από λίγα χρόνια. Εξασκούμαι ασταμάτητα, έκτοτε. Αγαπώ τον ήχο του μπουζουκιού, ιδιαίτερα όταν προσθέτω λίγη παραμόρφωση. Στον τελευταίο μας δίσκο, το ηλεκτρικό μπουζούκι πήρε πράγματι αρκετό έδαφος σε σχέση με τα κιθαριστικά κομμάτια που θα συμπεριλαμβάνονταν στα τραγούδια, υπό άλλες συνθήκες. Ένα καλό παράδειγμα αυτής της αλλαγής είναι το "Somos La Resistencia" (σ.σ.: αναζητείστε το στο τέλος της συνέντευξης).
Σας αρέσει να ρισκάρετε. Τραγουδάτε ας πούμε στα ισπανικά και δεν έχετε κάποιο κεντρικό όργανο που να δίνει το στίγμα. Όμως διατηρείτε και τις ρίζες σας. Πως παίρνετε αυτές τις δημιουργικές αποφάσεις; Είναι αυθόρμητες ή συνδιαλέγεστε μεταξύ σας;
Την ώρα της ηχογράφησης δεν υπάρχουν και τόσες πολλές «μεγάλες αποφάσεις» για να πάρουμε. Τα άλμπουμ έχουν ήδη διαμορφωθεί και έχουν πάρει σχήμα μέσα από τις θολές μέρες των πρώτων μας αυτοσχεδιασμών, όταν δηλαδή πρωτομπαίνουμε στο στούντιο. Εκεί θα δοκιμάσουμε φυσικά διάφορα πράγματα, θα αναπτύξουμε ιδέες και θα δούμε πού θα μας οδηγήσει όλο αυτό. Δεν είχαμε ιδέα λοιπόν πού θα μας οδηγήσει το Hasta La Victoria, όταν το ξεκινούσαμε. Οπότε ναι, ο αυθορμητισμός και το ένστικτο οδηγούν το συγκρότημά μας, πάντα με λίγη δημιουργική καθοδήγηση και βεβαίως με πολλές ώρες αυτοσχεδιασμού.
Όλα τα τραγούδια σας προέκυψαν μέσα από τζαμάρισμα;
Στην πλειονότητά τους, ναι. Αν και σε κάθε δίσκο μας υπάρχουν ένα με δυο τραγούδια που προυπήρχαν σαν ιδέες δικές μου και του Grant, οι οποίες δουλεύτηκαν ξανά για να ταιριάξουν με το ύφος των υπόλοιπων κομματιών. Νομίζω ότι η μαγεία αυτού του συγκροτήματος συμβαίνει πάντα στους αυτοσχεδιασμούς και στα ευχάριστα ατυχήματα.
Πολλές από τις ιδέες σας, εντωμεταξύ, αποτελούν πρόκληση –και αυτό είναι υπέρ σας. Ποιες είναι οι σημαντικότερες μουσικές επιρροές σας;
Μουσικά θα έλεγα ότι πατάμε στην underground σουηδική μουσική της δεκαετίας του 1970, αλλά και σε συγκροτήματα του krautrock όπως τους Faust, τους Embryo και τους Can. Έχουμε επηρρεαστεί όμως και από επαναστατικά ονόματα της τζαζ όπως ο Pharoah Sanders, η Alice Coltrane και ο Frank Lowe. Φυσικά ακούμε και τις παραδοσιακές μουσικές πολλών χωρών. Η μουσική του φεστιβάλ Γκνάουα στην Εσαουίρα είναι π.χ. πολύ σημαντική, αλλά και διάφορα ονόματα απ’ το Μαρόκο, όπως Jil Jilala ή Nass El Ghiwane.
Πέρα από τη μουσική, οι παράγοντες που μας διαμορφώνουν είναι το πολιτικό τοπίο την εποχή που ηχογραφούμε και η έμπνευση την οποία αντλούμε από το φυσικό περιβάλλον γύρω μας. Είναι δύσκολο να αποτυπώσει κανείς με ακρίβεια τους παράγοντες που διαμορφώνουν τον αυτοσχεδιασμό μας.
Πώς βλέπετε αλήθεια την πρόσφατη αναβίωση του βινυλίου; Σας ενδιαφέρει η αναλογική κατανάλωση της μουσικής;
Νομίζω ότι μιλάω εκ μέρους όλων μας όταν λέω ότι είμαστε απόλυτα ταγμένοι στα αναλογικά format. Κάθε δίσκος μας έχει δημιουργηθεί με το σκεπτικό ότι έχει 2 πλευρές με τραγούδια. Ο Grant κι εγώ έχουμε πολύ μεγάλη συλλογή δίσκων και ο μπασίστας μας, ο Kellen, έχει δικό του δισκάδικο στο Tucson, που ονομάζεται Wooden Tooth Records.
Δουλέυετε νέο υλικό καθώς περιοδεύετε σε διάφορες χώρες;
Πάντα μας αρέσει να παίζουμε με διαφορετικές ιδέες και με πειραματισμούς όταν βρισκόμαστε πάνω στη σκηνή, για να κρατάμε τα πράγματα φρέσκα και ζωντανά. Το αν θα βρουν αυτές οι ιδέες τον δρόμο τους για το στούντιο, είναι αμφίβολο. Τώρα μιξάρουμε τον πιο πρόσφατο δίσκο μας, που λογικά θα κυκλοφορήσει αργότερα μέσα στο 2018. Μια γεύση από το φρέσκο μας υλικό θα την πάρετε πάντως στις προσεχείς συναυλίες μας. Είμαστε ενθουσιασμένοι που θα μοιραστούμε τις νέες μας ιδέες, καθώς πατάνε σε καινούρια μουσικά εδάφη.
Θα κάνετε μίνι περιοδεία σε 6 συνολικά πόλεις της Ελλάδας. Βρίσκετε κάτι ενδιαφέρον στην κουλτούρα και στη μουσική της χώρας μας;
Την αγαπώ βαθιά την Ελλάδα. Έχω ταξιδέψει εκεί κάμποσες φορές με τους γονείς μου όταν ήμουν μικρός και μεγάλωσα ακούγοντας Γιώργο Νταλάρα, καθώς ήταν ο αγαπημένος τραγουδιστής της μαμάς μου. Ο Νταλάρας είχε δώσει την πρώτη συναυλία που παρακολούθησα ποτέ. Ίσως αυτή η εμπειρία έμεινε μέσα μου και με διαμόρφωσε. Επίσης αγαπώ την παραδοσιακή μουσική της Κρήτης, ειδικά τον Ψαραντώνη και τον Νίκο Ξυλούρη, που είναι οι αγαπημένοι μου. Σίγουρα όμως και το πολιτισμικό περιβάλλον και η ατμόσφαιρα της Ελλάδας μας σαγηνεύουν. Όλοι μας ζήσαμε μια φανταστική εμπειρία την τελευταία φορά που σας επισκεφτήκαμε. Πρόσφατα, μάλιστα, είχαμε την ιδέα να ταξιδέψουμε και σε άλλες ελληνικές πόλεις, ώστε να εξερευνήσουμε και διαφορετικά μέρη. Ανυπομονούμε να έρθουμε να παίξουμε κοντά σας και να δούμε τι θα συμβεί.
{youtube}f-S2h3iNIVw{/youtube}