Αντισυμβατικοί, απρόβλεπτοι και πολλές φορές επιτηδευμένα εριστικοί. Έτσι είναι οι Autechre στις ζωντανές τους εμφανίσεις, έτσι μας παρουσιάστηκαν και στην παρούσα συνέντευξη. Αφορμή, οι εορτασμοί για τα 8 χρόνια του Bios, στα πλαίσια των οποίων θα εμφανιστούν στην Αθήνα παρέα με τους Moderat, την ερχόμενη Παρασκευή 17 Σεπτέμβρη (οι εορτασμοί συνεχίζονται και το Σάββατο 18/9, με DJ σετ του Gonja Sufi). Δεν θα μπορούσε να μας κάνει ωραιότερο δώρο το Bios από αυτό το σημαντικό και ιστορικό σχήμα, που παραμένει στο προσκήνιο των ηλεκτρονικών εξελίξεων εδώ και δύο δεκαετίες, χωρίς σκοπό παύσης των περιπετειωδών του αναζητήσεων...
Κατά κάποιον τρόπο, οι δυο πρόσφατες κυκλοφορίες σας αποτελούν φόρο τιμής στο σύνολο της δισκογραφίας σας; Από την άποψη ότι με το Oversteps καλύπτετε την πιο ambient όψη σας, ενώ με το Move Of Ten συνοψίζετε την πιο abstract πλευρά σας;
Το Oversteps δεν είναι ambient. Όχι τουλάχιστον όπως το καταλαβαίνουμε εμείς και όπως πιστεύουμε ότι το εννοούσε ο Eno. Ούτε το Move Of Ten είναι abstract. Και όχι, δεν είναι φόρος τιμής.
Το να κυκλοφορείτε EPs υπήρξε πάντα σημαντικό κομμάτι της δισκογραφίας σας. Πώς και αγκαλιάσατε το συγκεκριμένο format τόσο; Τι σας προσφέρει παραπάνω από ένα κανονικό άλμπουμ;
Πρώτα-πρώτα, μας διευκολύνει να χωρίσουμε τις κυκλοφορίες –τις περισσότερες φορές σε δυο δωδεκάιντσα. Μας αρέσουν τα δωδεκάιντσα και μας αρέσει επίσης να χωρίζουμε τα πράγματα στη μέση. Ορισμένες φορές...
Θα επιστρέψει ποτέ το alter ego των Lego Feet;
Υπάρχει αρκετό ακυκλοφόρητο υλικό από εκείνη την περίοδο, οπότε το πιο πιθανό είναι να επιστρέψει κάποια στιγμή. Δεν νομίζουμε πάντως να γίνει σύντομα.
Ποια είναι η λογική σας όταν κάνετε remix σε κάποιο κομμάτι; Προσθέτετε δικά σας στοιχεία στον αρχικό ήχο ή το φέρνετε περισσότερο προς τα δικά σας μέρη;
Εξαρτάται από το ποια είναι τα δυνατά σημεία του υλικού που μας στέλνουν, δεν υπάρχει κάποια σταθερά. Μια γρήγορη ακρόαση στα remix μας, συγκρίνοντάς τα με τα αρχικά τραγούδια, θα έδινε πιθανώς μια πιο ακριβολόγα απάντηση στην ερώτησή σου.
Στο ίδιο θέμα, με τι κριτήρια κάνετε την επιλογή ως προς το ποια κομμάτια θα ρεμιξάρετε, τελικά;
Το timing αποτελεί βασικό παράγοντα, διότι μπορεί να δουλεύουμε πάνω σε κάτι άλλο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ακόμα, εξαρτάται από το αν μας αρέσει ο καλλιτέχνης αλλά και το συγκεκριμένο τραγούδι και βέβαια από το αν πιστεύουμε πως μπορούμε να κάνουμε κάτι ουσιώδες με ορισμένα τμήματα του τραγουδιού (σε αυτή την περίπτωση δεν παίζει ρόλο αν μας αρέσει ο καλλιτέχνης και το τραγούδι). Όπως και με τα περισσότερα πράγματα, εξαρτάται δηλαδή από διάφορες παραμέτρους...
Μιας και από παλιά ασχολιόσασταν με το είδος, ποια η γνώμη σας για το hip hop του σήμερα;
Υπάρχουν αρκετές αηδίες, όπως όμως και πολλά καλά πράγματα. Όπως ήταν πάντα δηλαδή. Το μόνο που έχει αλλάξει είναι ότι, πλέον, τα χρήματα που «παίζουν» στον χώρο είναι πολύ περισσότερα. Η μουσική βιομηχανία στην Αμερική γενικά είναι πολύπλοκη. Ολόκληρες ομάδες ανθρώπων μπορεί να δουλεύουν πάνω σε ένα μόνο κομμάτι. Αυτό μπορεί να είναι και καλό και κακό, υπάρχουν πολλές μεταβλητές οι οποίες επηρεάζουν το τι γίνεται στο τέλος.
Παρακολουθείτε ακόμα τις νέες κυκλοφορίες; Ποιους παραγωγούς βρίσκετε πιο ενδιαφέροντες μουσικά;
Μας αρέσουν ο Black Milk, o Pete Rock, o Oddisee, o Roddy Rod, o Ced Gee, o Apple Juice Kid, o 9th Wonder, o Percee P, o Sensational, o Phat Kat, o Rob Sonic, o Madlib, o RZA, o Dabrye, οι Harmonic 313 –και αρκετοί άλλοι.
Ποια ήταν η πρώτη σας αντίδραση όταν σας πληροφόρησαν ότι η μουσική σας θα συμπεριλαμβανόταν στη θρυλική (πλέον) πρώτη έκδοση της συλλογής Artificial Intelligence;
«Υπέροχα, τώρα θα μπορέσουμε να κυκλοφορήσουμε και ορισμένα από τα τραγούδια μας που δεν κατηγοριοποιούνται τόσο εύκολα μουσικά».
Αλήθεια, τι κάνουν εκείνα τα παιδιά από τους Gescom; Έχετε νέα για καμιά επερχόμενη κυκλοφορία τους;
Μπορεί... Δεν είναι και απαραίτητο ότι θα το γνωρίζαμε, πάντως!
Στην αμερικάνικη έκδοση του Tri Repetae είχαν συμπεριληφθεί και τα δυο EPs που είχαν προηγηθεί αυτού. Θεωρείτε ότι το Tri Repetae ++ αποτελεί μια πιο ολοκληρωμένη κυκλοφορία από την αρχική; Ή ήταν μια κίνηση της Wax Trax με την οποία δεν πολυσυμφωνούσατε;
Δεν θα λέγαμε ότι δεν συμφωνούσαμε, σίγουρα όμως δεν το είχαμε σχεδιάσει να γίνει έτσι. Οι εταιρείες κάνουν αρκετές φορές τέτοιες κινήσεις. Δεν έχει και πολύ σημασία για εμάς, όχι εφόσον τα κομμάτια γίνονται προσβάσιμα στον κόσμο.
Έχετε μια τάση για το απροσδιόριστο, το αντισυμβατικό, το πολυεπίπεδο, το χαοτικό, το μηχανικό (σχεδόν ρομποτικό) και το μη κατηγοριοποιήσιμο –τόσο στη μουσική σας όσο και στα artwork και βίντεό σας. Ποια θα ήταν η δική σας περιγραφή για το τι σημαίνει Autechre;
Δεν εντασσόμαστε πουθενά.
Από όλους τους καλλιτέχνες που έχουν κυκλοφορήσει τη μουσική τους μέσω της Warp, εσείς ποιον ξεχωρίζετε;
Πιθανότατα τους LFO. Το Frequencies ήταν ο δίσκος που μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε πως η Warp ίσως και να ενδιαφερόταν για τα μουσικά μη κατηγοριοποιήσιμα κομμάτια μας.
Πώς αισθάνεστε όντας πλέον στην τρίτη δεκαετία ζωής του συγκροτήματος; Τι έχει αλλάξει για εσάς, ως προς τη διαδικασία δημιουργίας καινούργιας μουσικής;
Το πιο προφανές είναι πως η τεχνολογία είναι πλέον πολύ πιο φθηνή. Αλλά ακόμα δημιουργούμε τα τραγούδια μας χρησιμοποιώντας πάνω-κάτω τα ίδια μηχανήματα, οπότε περισσότερο άλλαξε μάλλον το σκηνικό γύρω μας, παρά η δική μας δουλειά, αυτή καθεαυτή.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας software και ποιο το αγαπημένο σας μηχάνημα όταν συνθέτετε μουσική στην παρούσα φάση;
Δεν καταλαβαίνουμε τι ακριβώς εννοείς...
ΟΚ, αν σας έκανα όμως την ίδια ερώτηση αλλά διαχρονικά, ποια θα ήταν η απάντησή σας;
Πιθανότατα το C-Lab Creator... Ή το DP, ίσως το Max MSP.
Ποια η άποψή σας για τον όρο IDM;
Προφανώς και είναι εντελώς ηλίθιος...
Πόσος καιρός πάει από την τελευταία φορά που πιάσατε τα BMX σας;
Γύρω στα 8 χρόνια! Μας αρέσουν περισσότεροι οι καταβάσεις πλέον, παρά τα κόλπα.
Σας εξιτάρει να βρίσκετε ονόματα τα οποία κλείνουν το μάτι στον σκεπτόμενο ακροατή, προκαλώντας τον να ψάξει βαθύτερα στο νόημα πίσω από κάθε ονομασία;
Αν θα μπορούσαμε να δημιουργούμε και να κυκλοφορούμε όλα μας τα κομμάτια χωρίς ονόματα θα ήταν όλα καλύτερα.