Η σχέση της Ελισσάβετ Καρατζόλη με τη μουσική είναι πιο βαθιά και ουσιαστική απ’ ότι μαρτυρά η δημόσια παρουσία και η προσωπική της πορεία. Η αφοσίωση της στη διδασκαλία φωνητικής & ορθοφωνίας και η αυστηρότητά της στην επιλογή του τραγουδιστικού υλικού, είχαν ως αποτέλεσμα πολλές και σημαντικές συνεργασίες, αλλά μονάχα δύο προσωπικούς δίσκους. Ο δεύτερος από αυτούς –το Κλείσε Τα Σκούρα– κυκλοφόρησε φέτος από τον Μετρονόμο, δίνοντας την αφορμή να μοιραστεί μαζί μας τις απόψεις της για τη μουσική, τις συνεργασίες της και τη νέα γενιά των καλλιτεχνών. Σκέψεις κατασταλαγμένες και λόγια μετρημένα, από μια ερμηνεύτρια που δείχνει να έχει βάλει τους όρους της στη σχέση της με τη δισκογραφία και εν γένει στην ενασχόλησή της με τη μουσική...
Η πρώτη σας δισκογραφική δουλειά ήρθε σχετικά αργά, μετά απο αρκετά χρόνια συνεργασιών στο πλευρό πολλών –και αξιόλογων– καλλιτεχνών. Πού οφείλεται αυτή η δυστοκία;
Οφείλεται σε πολλούς λόγους. Κατ' αρχήν στο υλικό, που στις όποιες προηγούμενες προσπάθειες/απόπειρες δεν ήταν το καταλληλότερο, πάντα βέβαια βάσει της δικής μου αισθητικής. Οφείλεται επίσης στην έλλειψη χρονου κι ίσως και της απαιτούμενης ενέργειας. Θα έλεγα ότι η διδασκαλία μ' απορροφούσε ολοκληρωτικά.
Από την πολυσυλλεκτικότητα του Σαν Προσευχή Στην Πιο Βαθειά Εμπιστοσύνη (2010) περάσατε σε μια πιο «κλειστή» συνεργασία, μ’ έναν συνθέτη –τον Αλέξανδρο Εμμανουηλίδη– και τρεις στιχουργούς, στο φετινό Κλείσε Τα Σκούρα. Ποιες απο τις δύο μορφές συνεργασίας αισθανθήκατε ότι ταίριαξε καλύτερα στην καλλιτεχνική σας προσωπικότητα;
Σαφώς η πιο «κλειστή» –όπως λέτε– συνεργασία. Είναι προτιμητέα σχεδόν σε κάθε περίπτωση, γιατί είναι μια πιο ολοκληρωμένη και σφιχτή «συνωμοσία» ομοϊδεατών! Άρα και η ταυτοτητά της είναι περισσότερο ευκρινής, συμπαγής και ολοκληρωμένη.
Οι συνθέσεις του Αλέξανδρου Εμμανουηλίδη φαίνονται να ταιριάζουν απόλυτα στο δικό σας ερμηνευτικό ύφος. Πώς λειτούργησε λοιπόν αυτή η συνεργασία;
Η συνεργασία με τον Αλέξανδρο λειτούργησε πολύ ομαλά λόγω της γνωριμίας μαζί του –μαθητής μου γαρ!– αλλά και της μεταξύ μας φιλίας, επίσης.
Οι συνθέσεις του Κλείσε Τα Σκούρα παρουσιάζουν μια ποικιλία ήχων και μουσικών δρόμων. Σε ποιους απο αυτούς αισθάνεστε πιο οικεία ως προς την ερμηνεία;
Ως ερμηνεύτρια, αισθάνομαι οικεία με όλους τους μουσικούς δρόμους.
Στον δίσκο συνεργάζεστε με τον Μάνο Ελευθερίου, αλλά και με δύο νέους στιχουργούς: τον Σπύρο Αραβανή και τον Χρήστο Μιχαήλ. Πιστεύετε ότι είναι ελπιδοφόρα αυτή η διαδοχή από την προηγούμενη στη νέα γενιά;
Με τον Μάνο Ελευθερίου συνεργάστηκα και στον πρώτο μου δίσκο και τον ευχαριστώ που μου εμπιστεύτηκε και αυτή τη φορά τους στίχους του. Τις ίδιες θερμές ευχαριστίες καταθέτω όμως και στους δύο εξαιρετικούς νέους συνεργάτες, τον Σπύρο Αραβανή και τον Χρήστο Μιχαήλ, των οποίων την ποίηση θεωρώ μεστή και ξεχωριστή!
Βρίσκεστε ενίοτε μπροστά απο το μικρόφωνο, ως ερμηνεύτρια, και άλλοτε πίσω του, καθοδηγώντας –ως καθηγήτρια φωνητικής– επίδοξους τραγουδιστές. Είναι διδακτική αυτή η εναλλαγή των ρόλων;
Εγώ θα έλεγα ότι αυτή η εναλλαγή των ρόλων λειτουργεί συμπληρωματικά και θεραπευτικά. Είναι λυτρωτική!
Πώς κρίνετε αλήθεια την καινούργια γενιά ερμηνευτών, μέσα από το δείγμα των νέων καλλιτεχνών στους οποίους διδάσκετε;
Η καινούργια γενιά είναι άκρως ελπιδοφόρα! Πρόκειται για εξαιρετικούς και ολοκληρωμένους καλλιτέχνες, με σπουδές στη μουσική μα και στη φωνητική, οι οποίοι ανεβάζουν έτσι τον πήχη της ποιότητας πολύ ψηλά.
Στο Κλείσε Τα Σκούρα μελοποιείτε και τραγουδάτε κι ένα ποίημα της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ. Με την επιλογή αυτή εκφράζετε την αγάπη σας για την ποίηση;
Ασφαλώς! Και ειδικότερα για την ποίηση της κυρίας Κατερίνας Αγγελάκη -Ρουκ, την οποία για ακόμα μία φορά ευχαριστώ δημόσια για την προσφορά της, αλλά και για τη μεγάλη τιμή που μου έκανε συμμετέχοντας στον δίσκο μου με την υπέροχη απαγγελία της.
Ποια φιλοδοξείτε να είναι η θέση σας στην ελληνική μουσική σκηνή τα επόμενα χρόνια;
Φιλοδοξώ πάντα να βρίσκομαι μαζί με τους καλλιτέχνες εκείνους που αγαπούν, σέβονται και υπηρετούν το καλό ελληνικό τραγούδι.
{youtube}oxDdPewZ-FA{/youtube}