Στυλιανός Τζιρίτας

Το BlueNevus, το  νέο άλμπουμ του Δεμπόνου που κυκλοφόρησε πρόσφατα από την Puzzlemusik, ήρθε να πιστοποιήσει εκ νέου την ιδιαιτερότητά του ως οργανίστα, επιδεικνύοντας έναν ήχο takeitorleaveit και καθαρά αμερικάνικο –ασχέτως αν ακούγονται οι ευρωπαϊκές παρυφές του. Μερικές διευκρινιστικές ερωτήσεις και απαντήσεις, παρακάτω...   

Η απόσταση μεταξύ των δισκογραφικών σας καταθέσεων δεν συνδέεται ασφαλώς με έλλειψη έμπνευσης, όπως έχουμε διαπιστώσει από λάιβ καταθέσεις σας. Προς τι λοιπόν η πολυετής απουσία;

Μία δισκογραφική παρουσία δεν εξαρτάται δυστυχώς μόνον από την έμπνευση, μα και από μία σειρά άλλους παράγοντες, πρακτικούς (π.χ. χρόνος, χρήματα, συγκυρία στη δισκογραφία κ.ά.). Η αλήθεια είναι ότι μεσολάβησαν 6 χρόνια από τους προηγούμενους δίσκους (το 2007 κυκλοφόρησαν δύο συγχρόνως…). Το BlueNevus ήταν σχεδόν 2 χρόνια έτοιμο, πριν εκδοθεί. Ελπίζω ότι ο επόμενος θα έλθει συντομότερα. Έτσι κι αλλιώς, βασική προϋπόθεση είναι η σιγουριά σου ότι κάτι έχεις να πεις.

Η αντίδραση ενός άλλου ιατρού, ο οποίος δεν έχει στο μυαλό του ανάλογες ηχητικές προτιμήσεις, ποια (θα) είναι κατά τη γνώμη σας –μιας και μια πρώτη επαφή με την ονοματολογία συνθέσεων και τίτλου του BlueNevus θα την έχει; Πόσο και ποιο ενδιαφέρον μπορεί αλήθεια να έχει κάτι τέτοιο;

Δεν με απασχόλησε σαν σκέψη η αντίδραση ενός άλλου γιατρού. Με ενδιαφέρει η αντίδραση ενός μουσικόφιλου, ανεξαρτήτως επαγγελματικής ιδιότητας.

Sotdebon_2Εκτός του κεντρικού concept, που αφορά στην παθολογική ανατομική και φανερώνει την επαγγελματική ενασχόλησή σας στην καθημερινότητα, τι άλλο φανερώνει ο τίτλος και τα ονόματα των συνθέσεων; Πρόκειται για την επιρροή της μιας δουλειάς στην άλλη ή (και) για μια εμμονική ταυτότητα;

Το κεντρικό concept του BlueNevusδεν αφορά την Παθολογική Ανατομική. Αφορά το πώς αντιλαμβάνομαι συνθετικά τα μπλουζ ως Σωτήρης Δεμπόνος, εν έτει 2013. Ας πούμε, θα μπορούσε μουσικά η Νέα Ορλεάνη να μετακομίσει στο Ιόνιο ή αντιστρόφως; Αν έστω κι ένας που θα ακούσει αυτόν τον δίσκο απαντήσει θετικά, εγώ θα είμαι ευτυχής.

Η Παθολογική Ανατομική ενεπλάκη τώρα εκ των υστέρων, λόγω του τίτλου. Ο οποίος μπορεί να είναι όρος ιατρικός, αλλά είναι εύηχος, δημιουργεί μια τάση για αναζήτηση (τι σημαίνει;) και είναι Blue... Από 'δω και πέρα και οι υπόλοιποι τίτλοι πήραν μία αντίστοιχη κατεύθυνση και καλύτερα κάποιος να τους αντιμετωπίσει ως περιγραφικούς –με αρκετές δόσεις χιούμορ– δίνοντας σημασία στο ότι όλα τα κομμάτια χαρακτηρίζονται ως Blues (σαν μία αναφορά στους δίσκους της εποχής του Kid Ory ή του Jerry Roll Morton για παράδειγμα –συνειδητά έχουν και αντίστοιχη διάρκεια).

Όσον αφορά στο προσωπικό στοιχείο, προσπαθώ να μην συγχέω τη μία δουλειά με την άλλη. Διότι άλλο είναι να παίξεις με μουσικότητα το Σι ύφεση κι άλλο το να διαγνώσεις σωστά μία βιοψία. Και τα δύο τα αντιμετωπίζω πάντως με την ίδια σοβαρότητα. Παίρνω όμως υπ’ όψιν μου και τις συνέπειες για τους υπόλοιπους. Ίσως και γι’ αυτό διαστέλλω τον χρόνο που αφιερώνεται στη μουσική και αργούν οι δίσκοι!

Η εμπλοκή του Μανώλη Αγγελάκη, με την ιδιαίτερη σχέση του με το post-blues(αν μπορούμε να το ονομάσουμε έτσι), σε ποιον βαθμό επηρέασε τις συνθέσεις του δίσκου;

Τις συνθέσεις δεν τις επηρέασε. Η εμπλοκή του Μανώλη Αγγελάκη ήταν μεν προγραμματισμένη, ήλθε όμως αφού είχε ήδη γίνει το κύριο μέρος της ηχογράφησης. Ο Αγγελάκης  έβαλε την ουσιώδη πινελιά για να υποστηριχθεί η κεντρική ιδέα του δίσκου. Οφείλω εδώ να πω ότι βοήθησε –με τη μουσικότητά του, σε συνδυασμό με τις τεχνικές του γνώσεις– να αναδειχθεί αυτό το concept με δημιουργικότητα και συγχρόνως με εντυπωσιακή διακριτικότητα. Η επιλογή ειδικά του Αγγελάκη ως συμπαραγωγού έγινε όχι μόνον γιατί κατέχει το είδος, αλλά και γιατί το μουσικό του πεδίο είναι πολύ ευρύτερο από αυτό που εν πρώτοις φαίνεται στους δίσκους του. Είναι μουσικός, επειδή είναι μουσικόφιλος.

Υπάρχει στην πραγματικότητα η FarwestMandoliisticOrchestraή πρόκειται απλώς για ένα παιχνίδισμα που επιτρέπει η σύγχρονη τεχνολογία, με τη δυνατότητα πολλαπλών εγγραφών;

Ασφαλώς και υπάρχει και πειστήριο είναι ο συγκεκριμένος δίσκος! Το όνομα της είναι μία αυτοαναφορά (υπάρχει το παλαιότερο CD FarWest: TribalDances). Σκοπεύω μάλιστα να τη διατηρήσω ως μόνιμο σχήμα. Αν την ερώτηση την προκαλεί η εύλογη απορία της μη αναγραφής ονομάτων μουσικών, αυτή θα λυθεί στις εμφανίσεις, κατά τις οποίες τα μέλη θα αποκαλύπτονται σιγά-σιγά, ανάλογα βέβαια και με τον χώρο… Όσον αφορά στο τεχνικό μέρος, σαφέστατα υπάρχουν πολλαπλές εγγραφές στο Blue Nevus, για λόγους πρακτικούς. Και λούπες υπάρχουν. Μακάρι σε έναν επόμενο δίσκο, αν απαιτηθεί, να μπορέσουμε να γράψουμε 10 άτομα live στο στούντιο! Δυστυχώς οι περισσότεροι από εμάς είμαστε ετεροαπασχολούμενοι (όσον αφορά στη μουσική). Δεν είναι λοιπόν δυνατόν όλοι να μας να είμαστε διαθέσιμοι συγχρόνως και αφιλοκερδώς. Πρέπει να σεβόμαστε και τις προσωπικές δεσμεύσεις και τα ζητήματα επιβίωσης και να αναπτύσσουμε τεχνικές που θα μας βοηθούν να προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες, χωρίς να αναστέλλεται η δημιουργικότητά μας.

Sotdebon_3

Η προσέγγισή σας θυμίζει δουλειές του BillFrisell, με ανάποδες ταχύτητες (ενίοτε και πολτοποιημένες) στη μαγνητοταινία. Από ρεύματα σύγχρονης και πειραματικής μουσικής υπάρχουν κάποια στα οποία αρέσκεστε ιδιαίτερα;

Για τον Frisell δεν είναι η πρώτη φορά που το ακούω. Χαίρομαι, γιατί τον θαυμάζω. Τα τελευταία χρόνια έχω ένα custom setup κυρίως όσον αφορά στις σόλο ζωντανές εμφανίσεις, το οποίο σίγουρα έχει συμβάλλει στη διαμόρφωση και του ήχου και της τεχνικής. Προσπαθώ να διερευνήσω την ουσία της μουσικής την τοποθέτηση των ηχοχρωμάτων μου στον Χρόνο. Απέχω παρασάγγας από την ιδιοφυία ενός Γιάννη Χρήστου, ο οποίος κατά τη γνώμη μου είναι ο κορυφαίος ερευνητής του είδους τον 20ό αιώνα… Πολλοί μουσικοί από διαφορετικές αφετηρίες συναντιούνται σ' αυτό το σταυροδρόμι: ελεύθεροι αυτοσχεδιαστές, λουπαδόροι, σύγχρονοι λόγιοι, ηλεκτρονικοί, μουσικοί της χιπ χοπ.

Στο BlueNevus, όπως και στους προηγούμενους δίσκους, ενυπάρχει αυτή η αναζήτηση. Ίσως γι αυτό έχω ακούσει από πολλούς ότι ψάχνουν να βρουν ποιο είναι το μέτρο ρυθμικά… Η διαφορά εδώ, σε αντιδιαστολή με τα παλαιότερα άλμπουμ, είναι ότι όλο το υλικό διαθέτει μια απλούστατη εσωτερική φόρμα και ότι σε όλα τα κομμάτια υπάρχουν σαφή και νομίζω εύληπτα θέματα. Ορισμένα σκέφτομαι μάλιστα ότι θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν και σε μία τραγουδοποιία. Ίδωμεν…

Κάτι είπατε πριν για συναυλίες. Μπορεί να μεταφερθεί επί σκηνής το BlueNevus; Και υπό ποιες προϋποθέσεις; Υπάρχουν ημερομηνίες για επικείμενες ζωντανές εμφανίσεις;

Μέσα στον μήνα ξεκινά ένα εναλλακτικό project με τον τίτλο Βόλτα στα Δισκάδικα! Μέχρι στιγμής συμμετέχουν το Vinyl Microstore στη Διδότου (αυτή την Παρασκευή, στις 17 Ιανουαρίου), το Music Works στην Πετρούπολη (στις 25 Ιανουαρίου) και ο Imantas στη Σαρρή (στις 2 Φεβρουαρίου). Είναι πιθανόν να προστεθούν κι άλλα δισκοπωλεία, αν συμβεί κάτι τέτοιο θα γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις. Θα παίξουμε live το BlueNevus και για όσους έχουν απορίες πώς μπορεί να γίνει αυτό τεχνικά και ποιοι θα είμαστε, τους προσκαλούμε να έλθουν να απολαύσουν ένα cluster της Farwest Mandolinistic Orchestra!

 

{youtube}VYkQScj5EO4{/youtube}

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured

Best of Network

Δεν υπάρχουν άρθρα για προβολή