Δεύτερο μέρος του αφιερώματός μας στο storytelling κομμάτι του hip hop, με μερικά από τα πιο δυνατά χαρτιά του –όπως τον Eminem, τον Slick Rick και τον Nas– να σκαρφίζονται διηγήσεις ή να βασίζουν ιστορίες σε πραγματικά γεγονότα, οι οποίες κρατούν την προσοχή του ακροατή από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο λεπτό τους...
(για το πρώτο μέρος του αφιερώματος πιέστε εδώ).
Kanye West - Through The Wire
{youtube width="480" height="300"}uvb-1wjAtk4{/youtube}
Πίσω στην εποχή που ο Kanye West δεν ήταν ένα απρόσιτο celebrity, αλλά ένας καλλιτέχνης με ευαισθησίες και με τη νοοτροπία ενός ανθρώπου του απλού λαού –υπήρχε λοιπόν η διάθεση από μέρους του να εκφράσει τις σκέψεις του ως κοινός θνητός. Κάπως έτσι, αποφασίζει να εξωτερικεύσει με το "Through The Wire" την περιπέτεια που είχε έπειτα από ένα πολύ σοβαρό αυτοκινητιστικό ατύχημα, το οποίο τον άφησε με ένα πολύ σοβαρά σπασμένο σαγόνι: επί μήνες δεν μπορούσε να μιλήσει ή να φάει σαν κανονικός άνθρωπος. Μέσα από αυτή την περιπέτεια κάνει μάλιστα και την αυτοκριτική του για τα λάθη του παρελθόντος, εξιστορεί όμως και το πώς βγήκε τελικά πιο δυνατός από πριν. Το βιντεοκλίπ περιλαμβάνει φωτογραφίες και στιγμιότυπα από εκείνη την περίοδο της ζωής του, συμβάλλοντας σε ένα φορτισμένο συναισθηματικά οπτικοακουστικό αποτέλεσμα.
Fort Minor - Kenji
{youtube width="480" height="300"}tHgxb5kQYGg{/youtube}
Το βραχύβιο hip hop side project του Mike Shinoda (γνωστός από τους Linkin Park) μπορεί να άφησε πίσω του μόνο έναν δίσκο, αλλά εκεί μέσα υπήρχαν πολλά αξιόλογα τραγούδια. Ένα από αυτά είναι και το "Kenji", μια ιστορία εμπνευσμένη από τις περιπέτειες της οικογένειας του Shinoda την εποχή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Κεντρικός ήρωας ο Kenji, ένας μετανάστης πρώτης γενιάς από την Ιαπωνία στην Αμερική, ο οποίος με την έναρξη του πολέμου βλέπει όλη του τη ζωή να παίρνει μια τροπή την οποία δεν μπορούσε να φανταστεί: το FBI μαζεύει την οικογένειά του (και τον ίδιο) ως ύποπτους για κατασκοπεία και τους πάει σε ένα στρατόπεδο συγκεντρώσεως. Για να γλιτώσει, ο Kenji κατατάσσεται στον αμερικάνικο στρατό και στέλνεται στην Ιαπωνία. Μετά το γνωστό τέλος του πολέμου, γυρίζει με τους δικούς του πίσω στο σπίτι τους, μόνο και μόνο για να αντικρίσουν μια οικεία λεηλατημένη, με γραμμένο στους τοίχους το σύνθημα «Οι Ιάπωνες είναι ανεπιθύμητοι». Λίγο πριν το τέλος, ακούμε τη μαρτυρία μιας γυναίκας η οποία επιβίωσε των συγκεκριμένων στρατοπέδων συγκέντρωσης, όχι όμως και ο άντρας της...
Lost Boyz - Renee
{youtube width="480" height="300"}UtfFli50q7k{/youtube}
Οι Lost Boyz εξιστορούν εδώ μια ιστορία αγάπης από τα αμερικάνικα γκέτο, με το πρώτο verse να μιλάει για την αρχική γνωριμία, το δεύτερο για τη στιγμή που ο ήρωάς μας συνειδητοποιεί πως η κοπέλα είναι εκείνη την οποία έψαχνε όλον αυτόν τον καιρό, ενώ το τρίτο μας μεταφέρει σε μια χρονική στιγμή στο μέλλον, όπου οι δυο τους έχουν πια γίνει ζευγάρι. Όλα δείχνουν να πηγαίνουν ομαλά. Αλλά επειδή βρισκόμαστε στα γκέτο, κάτι πάει στραβά... Ο χαρακτήρας βρίσκεται λοιπόν να μιλάει με τη μητέρα της κοπέλας του, η οποία τον πληροφορεί πως η Renee (εξού και ο τίτλος) έχει πυροβοληθεί, επισφραγίζοντας την τραγική τύχη του εν λόγω ρομάντζου.
Jeru The Damaja - Can't Stop The Prophet
{youtube width="480" height="300"}pBQDWsBewSs{/youtube}
Ο Jeru The Damaja αναλαμβάνει τον ρόλο του Προφήτη και προσπαθεί να νικήσει τη ζήλεια, τον θυμό, την εξαπάτηση, την απόγνωση, το μίσος, την άγνοια, την έχθρα και τον φθόνο. Η ιστορία εκτυλίσσεται με τη μορφή ταξιδιού για τον Προφήτη, ο οποίος ψάχνει σε έναν φανταστικό κόσμο τους εχθρούς του, όσο αυτοί του στήνουν ενέδρες και κοιτάνε να τον εξαπατήσουν και τελικά να τον εξοντώσουν. Όμως όπως αναφέρει και ο τίτλος, ο Προφήτης δεν γίνεται να σταματηθεί. Το τραγούδι προφανώς μιλάει για αρκετά από τα χαρακτηριστικά που μαστίζουν τον πληθυσμό των γκέτο, προσπαθώντας να αφυπνίσει τους ακροατές μέσω των στίχων του.
Eminem - Stan
{youtube width="480" height="300"}aSLZFdqwh7E{/youtube}
Από τα πιο γνωστά τραγούδια storytelling γραφής, με τον Eminem να ραπάρει για έναν οπαδό του, ο οποίος έχει πάθει ψύχωση μαζί του, βάζοντας στοιχεία του χαρακτήρα και της συμπεριφοράς του καλλιτέχνη στην προσωπική του ζωή. Του γράφει έτσι γράμματα και του συνομιλεί σα να γνωρίζονται προσωπικά, εξιστορώντας του πώς πάει η ζωή του, η οποία όσο περνάει ο καιρός βυθίζεται όλο και περισσότερο στον βούρκο της παράνοιας. Στο τελευταίο γράμμα, η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο: ο Stan (όνομα που με τα χρόνια έγινε συνώνυμο του φανατικού οπαδού στη slang γλώσσα) έχει βάλει τη κοπέλα του στο πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου και πηδάει με το αμάξι του από τη γέφυρα πάνω στην οποία βρίσκεται, με προορισμό τον άλλο κόσμο. Το τελευταίο κουπλέ, πάλι, μας δείχνει τον ίδιο τον Eminem να απαντάει τελικά στον Stan, προτρέποντάς τον να αλλάξει τη ζωή του και να μην συμπεριφέρεται τόσο ψυχωτικά. Πλέον όμως είναι πολύ αργά.
Brother Ali - Faheem
{youtube width="480" height="300"}gLlFbWBKbtg{/youtube}
Το "Faheem" δεν είναι τίποτα άλλο από ένα ανοιχτό γράμμα του Brother Ali προς τον γιο του (ονόματι Faheem), στο οποίο του αφηγείται το πώς επηρέασε τη ζωή του ο ερχομός του σ' αυτήν. Του εξηγεί γιατί με τη μητέρα του δεν μπορούν να είναι πλέον μαζί και πώς κάτι τέτοιο δεν έχει να κάνει με αυτόν, εύχεται ο Faheem να μη θυμάται επίπονα σκηνικά τα οποία διαδραματίζονταν γύρω του όσο ήταν μικρός –όπως τον Brother Ali να καθαρίζει από τα παιχνίδια του κόπρανα ποντικών ή το ότι ήταν αναγκασμένοι να κοιμούνται στο πάτωμα λόγω έλλειψης χρημάτων– ενώ στο τέλος του εξηγεί τι ακριβώς σημαίνει η σχέση τους και το πώς έχει γεμίσει τη ζωή του η παρουσία του.
Chino XL featuring Christine Palma - What Am I?
{youtube width="480" height="300"}1RgMs2iizUA{/youtube}
Ο Chino XL καταγράφει εδώ την προσωπική του ιστορία, κυρίως το πώς έφτασε να στοχοποιείται τόσο στις παρέες λευκών ως «μαύρος», όσο και ανάμεσα στους μαύρους ως «ανοιχτόχρωμος», όντας μιγάς –μισός από το Πουέρτο Ρίκο και μισός Αφροαμερικανός. Η μετακόμιση της οικογένειάς του από τη Μασαχουσέτη (όπου δεν υπήρχαν πολλοί μαύροι) στο Νιού Τζέρσεϊ τον έφερε σε ακόμα δυσκολότερη θέση, μιας και οι μαύροι εκεί αποτελούσαν πλειονότητα και ήταν σαφώς πιο σκληροί απέναντί του. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «I learned blacks could be racist too», συμπληρώνοντας λίγο αργότερα «I was scared of livin’ here but also scared of movin' back». Στο τελευταίο βέβαια τμήμα του τραγουδιού μας λέει ότι με τον καιρό σταμάτησε να φοβάται, γενόμενος αποδεκτός από όλους διαμέσου της ενασχόλησής του με το rap. Αποδεικνύοντας έτσι σε όσους τον παρενοχλούσαν ότι στο μικρόφωνο δεν παίζει ρόλο η φυλή.
Slick Rick - Children's Story
{youtube width="480" height="300"}HjNTu8jdukA{/youtube}
Όπως είχαμε υποσχεθεί στο πρώτο μέρος του αφιερώματος, ο Slick Rick θα έκανε ξανά την εμφάνισή του, αυτή τη φορά με ένα δικό του τραγούδι, καθώς είναι δίχως αμφιβολία ένας από τους κορυφαίους storytellers του hip hop. Κάτι τέτοιο σημαίνει βέβαια ότι το να διαλέξεις ένα μόνο κομμάτι του είναι δύσκολη υπόθεση. Το "Children’s Story" παραμένει πάντως μία από τις ασφαλείς επιλογές, καθώς η ιστορία ενός παιδιού που αρχίζει τις ληστείες, εθίζεται σε αυτές και στήνει όλη του την καθημερινότητα γύρω τους πάντα θα τραβάει την προσοχή. Πόσο μάλλον αν κάνει το λάθος να ληστέψει αστυνομικό, πράγμα που οδηγεί σε ανθρωποκαταδίωξη, με τον ήρωά μας να πέφτει τελικά νεκρός από τις σφαίρες των δυνάμεων της τάξης. Ο Slick Rick εδώ (και όχι μόνο εδώ) ζωγραφίζει μπροστά σου την κατάσταση την οποία σου περιγράφει, κάνοντας σε μέρος της όλης ιστορίας. Αυτό άλλωστε είναι και το μεγαλύτερο ατού του.
Υ.Γ.: Το "Children’s Story" χρησιμοποιεί για πρώτη φορά μια έκφραση η οποία θα ανακυκλωνόταν πολλάκις μελλοντικά από άλλα σχήματα και rappers, το ιστορικό “This ain't funny, so don't ya dare laugh/Just another case about the wrong path”.
Ludacris - Runaway Love
{youtube width="480" height="300"}e7fdtJLmROg{/youtube}
Ο τίτλος μπορεί να προδιαθέτει τον ακροατή για κάποιου είδους ερωτική διήγηση, αλλά το "Runaway Love" καταπιάνεται με τις ιστορίες τεσσάρων διαφορετικών κοριτσιών, οι οποίες μπλέκονται άθελά τους σε αδιέξοδες καταστάσεις (σεξουαλική κακοποίηση, ενδο-οικογενειακή βία, διαλυμένα σπίτια, χαμένοι φίλοι λόγω της δράσης συμμοριών, ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες). Καταστάσεις που οδηγούν τις ηρωίδες να τα παρατήσουν όλα και να εξαφανιστούν, μην αντέχοντας άλλο την καθημερινότητα που τις περιβάλλει.
Nas – I Gave You Power
{youtube width="480" height="300"}eUwJ8WcZ6RY{/youtube}
Όταν έχεις να κάνεις με έναν από τους καλύτερους στιχουργούς και MCs, τα αυτιά τεντώνονται. Πόσο μάλλον όταν αποφασίζει να μπει στη διαδικασία να δημιουργήσει μια φανταστική ιστορία στην οποία ο ίδιος αναλαμβάνει τον ρόλο του... όπλου –ραπάροντας για το πώς βλέπει ένα τέτοιο αντικείμενο, για το τι κάνει στους ανθρώπους, αλλά και το πώς χρησιμοποιείται για κακούς σκοπούς. Όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος, εκείνη τη περίοδο περιτριγυριζόταν από ανθρώπους με όπλα κι έτσι αυτά αποτελούσαν μέρος της προβληματικής πραγματικότητας μέσα στην οποία ζούσε. Αποφάσισε λοιπόν να γράψει το συγκεκριμένο τραγούδι, κριτικάροντας ευθέως την ασύστολη οπλοχρησία των Αμερικάνων, μα και τη γενικότερη κατάσταση στις κακόφημες γειτονιές της απέναντι όχθης του Ατλαντικού.