Το ποδαρικό για τις μεγάλες συναυλίες του φετινού Summer Nostos Festival έκανε την Κυριακή ο Βραζιλιάνος τραγουδοποιός και ηθοποιός Seu Jorge, σε ένα συγκινητικό αφιέρωμα στον David Bowie και στη θρυλική ομάδα του Steve Zissou.

24kSeu_2.JPG

Η σύνδεση των δύο βρίσκεται φυσικά στο soundtrack της ταινίας του Wes Anderson The Life Aquatic With Steve Zissou (2004). Την ιστορία πίσω από την ανάληψη αυτής της αποστολής μας τη διηγήθηκε μάλιστα ο ίδιος ο Seu Jorge, από την αρχή κιόλας της συνάντησής μας στο Ξέφωτο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)· και έχει νόημα να τη μοιραστεί κανείς έστω και εν συντομία, γιατί όχι μόνο αποτυπώνει την αγνότητα με την οποία ο Jorge προσέγγισε μουσικά τον David Bowie –σχεδόν σαν «tabula rasa»– αλλά και την πρόκληση την οποία υπερέβη για να δημιουργήσει κάτι νέο μέσα από το έργο του εμβληματικού rock star.

24kSeu_3.JPG

Ήταν λοιπόν ένα ανιαρό απόγευμα του 2003, όταν ο Seu Jorge έπαιζε τα αγαπημένα του βιντεοπαιχνίδια, χωρίς να δίνει καμία σημασία στο κινητό του που χτυπούσε επίμονα, παρά μόνο αφού η τότε γυναίκα του τον επέπληξε για την τεμπελιά και την αδιαφορία του. Τότε ακούστηκε η μεγάλη πρόταση για τον ρόλο του Pelé dos Santos, αλλά και για τη σύνθεση του soundtrack της ταινίας, βασισμένου σε τραγούδια του David Bowie. Παρόλο που ο Βραζιλιάνος τραγουδοποιός κατάλαβε μόνο ότι πρόκειται για «εκείνον τον ξανθό τύπο με το διαφορετικό χρώμα σε κάθε μάτι που λέει το "Let’s Dance" και το "This Is Not America"», αποδέχτηκε την πρόκληση να προσεγγίσει δημιουργικά τη rock 'n' roll αισθητική του –σε ένα μουσικοπολιτισμικό περιβάλλον, μάλιστα, όπου όλα μπορούσαν να ακουστούν μόνο σαν samba ή δροσερή bossa nova.

24kSeu_4.JPG

15 χρόνια έπειτα από εκείνο το απόγευμα, ο Seu Jorge βρισκόταν στη μεγάλη σκηνή του Summer Nostos Festival, πιστός σε όσα προβλέπει ο ενδυματολογικός κώδικας της ομάδας Zissou: κόκκινος σκούφος, μπλε φόρμα και adidas παπούτσια έδιναν το σήμα κατατεθέν για επιβίβαση στο ιστορικό Belafonte. Μαζί του, παραμένοντας στο καθιερωμένο ενδυματολογικό και υφολογικό πλαίσιο, ήταν και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η οποία συνόδεψε το λάτιν ταπεραμέντο της κιθάρας τους Jorge με πλούσια σύνθεση, έχοντας ως μαέστρο τον Νικόλαο Χαλιάσα.

24kSeu_5.JPG

“Ziggy Stardust”, “Oh! You Pretty Things”, “Rebel Rebel”, “Starman”, “Rock 'N' Roll Suicide”, “Changes”, “When I Live My Dream” –όλα τα αγαπημένα τραγούδια του Bowie που έντυσαν μουσικά το The Life Aquatic ακούστηκαν εκείνο το βράδυ στο ΚΠΙΣΝ. Με τον κόσμο να απολαμβάνει όρθιος ή ξαπλωμένος στο γρασίδι το υπερβατικό αυτό πάντρεμα της πορτογαλικής γλώσσας, της εξωτικής χροιάς του Jorge και της υποβλητικής συμφωνικής μουσικής, που κοινωνούσαν το ιστορικό rock 'n' roll απόσταγμα του Bowie, ενώ ταυτόχρονα το αποδομούσαν πλήρως μουσικολογικά, αφήνοντάς το ωστόσο να διατηρεί μια αισθητή παρουσία. Εξάλλου επρόκειτο για επιλογές κομματιών που ήδη έχουν παγιωθεί με το μοναδικό στυλ του Bowie, το οποίο δύσκολα αποτάσσεται από το έργο του, όσο κι αν αυτό διασκευαστεί.

24kSeu_6.JPG

Ωστόσο, ο Seu Jorge έχει εκμαιεύσει μια νέα πτυχή των κομματιών αυτών, με μια ευαισθησία και έναν εξωτισμό που επαναδιαπραγματεύονται με προσωπικότητα αλλά και σεβασμό την ιστορία και τον χαρακτήρα τους. Και ενώ με μια πρώτη ακρόαση η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δεν πλησίασε ποτέ τον πρωταγωνιστικό ρόλο της κιθάρας του Jorge, τη συνόδευσε αρμονικά στο μικρό της ταξίδι στον χρόνο, στο νησί Pescespada, στο κατάστρωμα του Belafonte και στις περιπέτειες ενός Jacque Cousteau-καρικατούρα, όπως αποδόθηκε στο φιλμ από τον επικό Bill Murray.

24kSeu_7.JPG

Από τις φαβέλες λοιπόν του Ρίο στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ και από τη βραζιλιάνικη pop στις συμφωνίες της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, o Seu Jorge έδωσε μια πολύ δυνατή και συγκινητική εμφάνιση στην πρεμιέρα του Summer Nostos Festival 2018, με αποκορύφωμα τις εκτελέσεις του “Space Oddity” και του “Life On Mars” –το τελευταίο μάλιστα το αφιέρωσε στον πατέρα του, ο οποίος συμπτωματικά έφυγε από τη ζωή μόλις 3 μέρες μετά τον David Bowie.

24kSeu_8.JPG

Αφήνοντάς μας όλους με τις καλύτερες εντυπώσεις για αυτό το πολύ όμορφο και καλοδουλεμένο αφιέρωμα στο έργο του Bowie και στις περιπέτειες της ομάδας Zissou, ο Seu Jorge αποχώρησε χορευτικά γύρω στις 23:30 υπό τους ήχους του “Let’s Dance” και τα χειροκροτήματα των παρευρισκόμενων. Οι οποίοι τον τίμησαν με μια σημαντική προσέλευση, παρά τις όποιες δυσκολίες εν όψει νέας εβδομάδας.

{youtube}C-1mYXVP1Ok{/youtube}

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured