<>Tην Kelis την ακούσαμε πέρσι στη συνεργασία της με τον Ol' Dirty Bastard στο "Got Your Money", και δεν πέρασε απαρατήρητη. Οπως, όχι μόνο δεν πέρασε απαρατήρητη, αλλά αντίθετα ξεπέρασε κάθε προσδοκία η πρωτη της απόπειρα στην αγορά των singles. |
<>Το υπερ-hit Caught Out There είναι αδύνατο να μην το έχετε ακούσει. Είναι και λίγο δύσκολο επίσης να μην το αγαπήσει κανείς, τουλάχιστον μέχρι το διακοσιοστό άκουσμα. Stop-start ρυθμός, επεξεργασμένα - οργισμένα - φωνητικά στο ρεφραίν και μια εισαγωγή κάπως έτσι: "This song is for all the women out there / That have been lied to by their men / And I know that you've been lied to / Over and over again"... Οπως μας λένε τα παιδιά στην Αγγλία, δεν ήταν και λίγες ακόμα και οι αφίσες με το πολυακουσμένο και πιασάρικο ξέσπασμα του ρεφραίν: "I hate you so much right now / Ahhhrrrrr"! Ηρθαν και τα εξώφυλλα, και οι απανωτές συνεντεύξεις και οι υψηλές βαθμολογίες - κλασική βρετανική μουσική βιομηχανία, όπως λέμε παλιός καλός ελληνικός κινηματογράφος.
Η ακρόαση όμως του Kaleidoscope αποδεικνύει ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία από τις λιγοστές φορές όπου ο καπνός μαρτυρά ένα σημαντικό μέρο της πραγματικής διάστασης της φωτιάς. Το περίσσειο ταλέντο της εικοσάχρονης καλλιτέχνιδας είναι αδιαμφισβήτητο. Και εφόσον είχε την τύχη να σχηματοποιηθεί και ολοκληρωθεί με την επέμβαση της φημισμένης hip hop παραγωγικής αρμάδας των Neptunes, των Pharrell Williams και Chad Hugo δηλαδή, το αποτέλεσμα δεν θα μπορούσε να είναι κάτι μη αξιόλογο, και πρωτίστως, μη φιλόδοξο.
Soulful κομμάτια, επιτέλους με την πραγματική έννοια της λέξης, με αστικά samples, υπαρκτές μελωδίες και μία από τις πιο εκφραστικές φωνές του σύγχρονου R&B. Με παλιομοδίτικες soul ευαισθησίες, με δυναμικά κομμάτια που μοιάζουν με σφιγμένες γροθιές, με γλυκιές μπαλλάντες, με ραππάρισμα και σύγχρονο R&B, να δίνει τη δική της εκδοχή - στην πεπατημένη βεβαίως. Η Kelis μοιάζει να λατρεύει την Aretha Franklin, και το συναίσθημα που απελευθερώνει η μουσική της, πλάθοντάς το σε μια funky R&B πλαστελίνη, με στοιχεία από Missy Elliott, Timbaland, Brandy and Monica, Macy Gray και Busta Rhymes. Και φυσικά δεν λείπει και ο συνδυασμός garage και R&B στα χνάρια του "It's Not Right..." της Whitney - ξέρουν καλά άλλωστε οι παραγωγοί. Συστήνεται ανεπιφύλακτα στους φίλους του είδους, και όχι μόνο (7/10)
<>Mini Συνέντευξη με την άδεια του Exclaim.
<>"Ήθελαν να με κάνουν να κρατήσω τα μαλλιά μου βαμμένα ροζ για πάντα” μας εκμυστηρεύεται η Kelis. Αυτή αποτελεί μία από τις πολλές προτάσεις που άκουσε από τότε που υπόγραψε συμβόλαιο με μεγάλη δισκογραφική εταιρία, αλλά ευθύς χαρακτήρας όπως είναι, και με εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της, η Kelis δεν ανήκει σε αυτούς που υποκύπτουν στις πιέσεις των ανθρώπων της βιομηχανίας. Το γεγονός ότι δεν αποτελεί ένα καλλωπισμένο κατασκεύασμα είναι αναζωογονητικό και καθοριστικό αντίδοτο στην σύγχρονη γλυκανάλατη λογική που κυριαρχεί στο R&B, αλλά ακόμα και έτσι, αντιμετωπίζει παράλογα στερεότυπα. “Κανείς δεν περιμένει να έχω την παραμικρή ιδέα”, λέει αποφασισμένη. “Κανένας δεν πιστεύει πραγματικά ότι γνωρίζω τι είναι αυτό που κάνω, για οποιονδήποτε λόγο.”
<>Το εκπληκτικό της ντεμπούτο Kaleidoscope πρέπει να μεταπείσει περισσότερους από μερικούς άπιστους. Η Kelis πανέξυπνα μεταδίδει τις επιρροές της πάνω στους εκλεκτικούς ήχους των όλο και βελτιούμενων hip hop παραγωγών Neptunes. Από εκεί που αποτελούσε μέρος ενός μικρού σχεδίου των δύο παραγωγών, η Kelis, αντιδρώντας, εξοπλίζεται με στίχους που αποκαλύπτουν ένα γενναίο αισθησιασμό και μία ανεξαρτησία, με τα οποία επιχειρεί να ξεπεράσει μία μονοδιάστατη και ισοπεδωτική λογική στις ανθρώπινες σχέσεις.
<>“Κατά κάποιο τρόπο θολώνει και τυφλώνει τους ανθρώπους, και για αυτό το λόγο έχουμε όλα αυτά τα albums που είναι dope “επειδή ναι, το sex είναι φοβερό” λέει διπλωματικά. “Αλλά τι γίνεται με την αγάπη ενός φίλου, ή την αγάπη ενός παιδιού, ή την αγάπη της μητέρας σου;”
<>Οι ειλικρινά αισιόδοξοι στίχοι της είναι συχνά διανθισμένοι με παρόμοιες ερωτήσεις. Έξυπνα δημιουργήματα, όπως “ο δαίμων της πραγματικότητας” που ψιθυρίζει ασεβέστατα στο ονειρικό Suspended, προλαβαίνουν κάθε υποθέση περί απερίσκεπτης αθωότητας.
<>Ένα πράγμα που προσπαθεί να ξεπεράσει είναι η κοντόφθαλμη άποψη ότι μισεί τους άντρες - δημιουργημένη από το αισθηματικά ωμό Caught Out There, με τον ουρλιαχτό στίχο, “I hate you so much right now!”
“Μερικοί με ρωτάνε αυτό το ηλίθιο shit συνέχεια” λέει μιμούμενη τις απαντήσεις της σε παρελθούσες συνεντεύξεις. “ Είμαι άραγε τόσο ρηχή ώστε ένας άντρας να με έκανε να μισήσω κάθε ένα ξεχωριστό άντρα; Όχι, αυτό είναι τρελό!”
Παρόλο το γεγονός ότι γνωρίζει ότι πολλοί θα βγάλουν βιαστικά συμπεράσματα και θα την παρεξηγήσουν, η Kelis δεν απολογείται. “Άμα κάτσεις και ακούσεις δύο λέξεις που έχω να πω, θα έχεις μπει σε ένα μονοπάτι. Εξαρτάται από σένα. Εγώ είμαι ο εαυτός μου όλη την ώρα. Είμαι σταθερή, και όποιος νιώθει την ανάγκη να το συζητήσει, μπορεί να πει, “Oh shit, έτσι ήταν και με μένα επίσης!”