Αν υπάρχει μια πόλη που έχει ταυτίσει σταθερά το όνομά της με τη δημιουργία και την πρωτοπορία στις τέχνες αλλά και στη μουσική τις τελευταίες πέντε+ δεκαετίες αυτή είναι η sui generis πρωτεύουσα πολλών καλλιτεχνικών ρευμάτων, το αγαπημένο και πολυμορφικό Βερολίνο. Αν και οι τίτλοι του «κινδύνευσαν» από πολλά άλλα αναδυόμενα ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά κέντρα η πόλη αυτή ποτέ δεν καθαιρέθηκε εντελώς από τη συνείδηση του μέσου μουσικούφιλου ως ένα μέρος που «συμβαίνουν πράγματα» συνεχώς και που όλο και κάτι νέο θα συναντήσεις και θα ακούσεις με μια απλή, ολιγόωρη βόλτα στην πόλη. Ένα από αυτά και η καλλιτέχνις που ακούει στο όνομα ΚID BE KID – ένα γνήσιο τέκνο της διαχρονικά υβριδικής βερολινέζικης καλλιτεχνικής πραγματικότητας, μια μουσικός – φαινόμενο που με το καλημέρα και το ντεμπούτο album της Sold Out το 2017 κατέκτησε μερικά από τα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου, από το πολύ ενδιαφέρον γερμανικό φεστιβάλ Fusion μέχρι τη ναυαρχίδα του Montreal Jazz Festival.
Τραγουδάει και κάνει beatboxing ταυτόχρονα, παίζει δεξιοτεχνικά στο πιάνο ή στα ηλεκτρονικά πλήκτρα και με τη φωνή της πιάνει την έννοια της soulful μουσικής σε όλο της το πλάτος. Παντρεύοντας jazz και neo soul με hip hop και beat boxing, συνδυάζοντας φωνή και ρυθμό σε ένα βιρτουοζικό roller coaster, υπηρετώντας το συναίσθημα με την απαράμιλλή τεχνική της, υιοθετώντας το προοδευτικό καλλιτεχνικό της στιλ σε κάθε αισθητική λεπτομέρεια της σκηνικής της παρουσίας στήνει shows τα οποία όποιος έχει δει συνηγορεί στο κοινό συμπέρασμα: «Δεν έχω δει ποτέ ξανά κάτι τέτοιο».
Λίγο πριν το δούμε κι εμείς στη σκηνή του Athens Jazz στις 27 Μαΐου, στην Τεχνόπολη, συναντήσαμε την Kid Be Kid στην άλλη άκρη του zoom για μερικά λεπτά ξενάγησης στον μοναδικό μουσικό της κόσμο.
Πώς ξεκίνησε το μουσικό και το καλλιτεχνικό ταξίδι της KID BE KID;
Μεγάλωσα με κλασσική μουσική, γιατί και οι δυο γονείς μου ήταν μουσικοί, έπαιζαν κλασσική μουσική, όταν ήμουν έφηβη άκουγα πολύ hip hop, αργότερα ανακάλυψα τη jazz - οπότε κάπως από την αρχή πάντρευα πολλά διαφορετικά είδη μουσικής στο μυαλό μου. Κι επειδή άκουγα σχεδόν από πάντα τόση πολλή μουσική ξεκίνησα και να γράφω κι εγώ τη δικιά μου μουσική -ήταν κάτι που ήρθε φυσικά. Η σύνθεση μουσικής για εμένα είναι κάτι που μου δίνει μεγαλύτερη ελευθερία και δημιουργικότητα από το να παίζω απλώς αυτό που είναι γραμμένο στο χαρτί, σε μια παρτιτούρα. Κάπως έτσι μετατοπίστηκα από την κλασσική προσέγγιση των γονιών μου και ξεκίνησα να συνθέτω και να αυτοσχεδιάζω, μυήθηκα στην ελευθερία και την ομορφιά της jazz και προσπάθησα να την πλησιάσω με τον δικό μου τρόπο.
Έχεις ένα πολύ ιδιαίτερο, μοναδικό στιλ που συνδυάζει την ταυτόχρονη εκτέλεση μουσικών οργάνων, τραγουδιού και beatboxing, κάτι που σε έναν «κοινό θνητό» φαντάζει πολύ δύσκολο.
Ξεκίνησα τραγουδώντας και παίζοντας πιάνο και αργότερα ανακάλυψα το beat boxing και έμαθα μόνη μου να παίζω διάφορα άλλα μουσικά όργανα. Πάντα με ενδιέφερε πολύ ο ρυθμός, οι δυνατότητες, οι προοπτικές του, η πολυπλοκότητα που μπορεί να έχει. Γι' αυτό και προσεγγίζω πια το beatboxing πολύ διαφορετικά σε σύγκριση με άλλους beat boxers, που το χρησιμοποιούν σαν μεμονωμένο όργανο, συνήθως σαν τα ντραμς μιας μπάντας. Δοκίμασα να γίνω ένας άνθρωπος ορχήστρα όπου το beat boxing μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, ήθελα να δω αν θα δουλέψει. Τελικά είδα ότι δουλεύει και τότε απλώς άρχισα να εξασκούμαι σαν τρελλή - γιατί είναι ένα απίστευτα πολύπλοκο στιλ που θέλει πολλή δουλειά, εκπαίδευση, προπόνηση και εξάσκηση.
Όλο αυτό το ιδιαίτερο και αρκετά πρωτοποριακό για τη jazz σκηνή στιλ προέκυψε αυθόρμητα από κάποια εσωτερική ανάγκη ή το κυνήγησες προκειμένου να κάνεις κάτι διαφορετικό;
Όταν κάνεις μουσική μπορείς φυσικά απλώς να καταθέτεις αυτό που βγαίνει από μέσα σου - αλλά αυτό, συνήθως, θα είναι μια απλή αναπαραγωγή των μουσικών βιωμάτων σου, της μουσικής με την οποία μεγάλωσες ή σου αρέσει να ακούς. Αυτό που θέλω να κάνω είναι να βάζω προκλήσεις στον εαυτό μου και να παίζω κάτι που δεν είναι το στοιχείο μου και έτσι να ανακαλύπτω νέα εδάφη φωνής, ρυθμού, αρμονίας, ήχου. Ψάχνω συνέχεια νέα στοιχεία που να μπορώ να ενσωματώσω στη γλώσσα μου. Είμαι σε μια κατάσταση διαρκούς διερεύνησης και τα αποτελέσματα των ερευνών μου προσπαθώ να τα κάνω μουσική. Έτσι καταφέρνεις να φτάσεις σε προορισμούς που δεν είχες φανταστεί, να σε κάτι που δεν ήταν εκεί εξαρχής.
Τι είναι αυτό που σε κρατάει σε κίνηση, που σε κρατάει δημιουργική;
Πραγματικά δεν ξέρω, νομίζω η ίδια η ζωή. Η ζωή, η φύση, οι άλλοι άνθρωποι, οι άλλοι μουσικοί. Ό, τι συμβαίνει γύρω μου, κοινωνικά, πολιτικά, ό, τι έχει αντίκτυπο πάνω μου. Όταν ξεκινάω να γράφω ένα τραγούδι, ξεκινάω πάντα από τους στίχους, από αυτό που θέλω να πω, που βγαίνει από μέσα μου σαν ένα ποίημα. Από αυτό ξεκινάει η δημιουργικότητα μου, από αυτό που θέλω να πω από αυτό εξάγω τη μουσική που θα το ντύσει, ψάχνοντας για ενδιαφέροντες ήχους που του ταιριάζουν. Αλλά δεν νομίζω ότι μπορεί να χαρακτηριστεί μυστικό αυτό.
Έπαιξε η δημιουργικότητα του Βερολίνου και της μουσικής σκηνής του τον ρόλο της στη μουσική σου;
Ναι φυσικά, ιδίως η dance σκηνή του Βερολίνου με έχει επηρεάσει αισθητά. Σε κάποια τραγούδια μου έχω προσπαθήσει να δώσω ένα χορευτικό προσανατολισμό που γίνεται περισσότερο αντιληπτός στα live. Μπορεί να μην βγαίνω συχνά αλλά όταν το κάνω το λατρεύω. Όλες αυτές τις διαφορετικές δικές μου διαθέσεις θέλω να έχει και η μουσική μου, από μια στιγμή πλήρους ησυχίας μέχρι το συναίσθημα ενός τεράστιου club στο Βερολίνο που δονείται από τη μουσική.
Σε έχουν χαρακτηρίσει ως το «μέλλον της soul». Πώς αισθάνεσαι με αυτόν τον «βαρύ» τίτλο;
Αγαπώ, φυσικά, τη soul μουσική και πιστεύω ότι κι αυτή αναπτύσσεται και οδεύει προς το μέλλον της όπως κάθε άλλη μορφή τέχνης. Εγώ είμαι απλώς μια ακόμα μουσικός της γενιάς μου που προσπαθεί να κομίσει κάτι νέο.
H Γερμανίδα-φαινόμενο KID BE KID εμφανίζεται στο 22o Athens Jazz το Σάββατο 27 Μαΐου στις 21:00, ενώ την ίδια ημέρα ακολουθούν οι Γάλλοι OZMA καθώς και το τρίο του Ισπανού πιανίστα Daniel García Diego. Ένα πολυσυλλεκτικό line-up με 21 καλλιτέχνες από όλο το φάσμα της παγκόσμιας τζαζ σκηνής και μια σειρά από παράλληλες δράσεις συνθέτουν τη φετινή ξεχωριστή Athens Jazz εμπειρία από 22 έως και 28 Μαΐου 2023 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.