Οι JD Twitch και JG Wilkes ή κατά κόσμον Keith McIvor και Johnny Wilkes εύλογα θεωρούνται σήμερα ζωντανοί θρύλοι του παγκόσμιου clubbing scene, έχοντας δημιουργήσει στο παρελθόν ένα από τα πιο επιτυχημένα και χαρακτηριστικώς πολυσυλλεκτικά residencies όλων των εποχών: το Optimo (Espacio) στο Sub Club της Γλασκώβης. Με το όνομά του εμπνευσμένο από το κομμάτι που κυκλοφόρησαν τo 1983 οι Νεοϋρκέζοι Liquid Liquid, το Optimo (Espacio) έτρεχε αδιάκοπα από το 1993 μέχρι και το 2010 στο ίδιο venue, με το δημιουργικό δίδυμο πίσω από αυτό να εκπαιδεύει όσες και όσους βρέθηκαν σε αυτό – τα βράδια της Κυριακής παρακαλώ – στην διονυσιακού τύπου διασκέδαση υπό τους ήχους τουλάχιστον 25.000 δίσκων που παίχτηκαν από την αρχή της πορείας του. Δίσκων από κάθε πιθανό είδος μουσικής – μακριά από σνομπ φιλοσοφίες που απευθύνονται σε ένα ψεδο-niche κοινό – αλλά και με τη ζωντανή παρουσία δεκάδων μουσικών καλεσμένων, τόσο παραγωγών και DJs, όσο και συγκροτημάτων που μεσουράνησαν εκείνη την περίοδο.
Το τέλος του Optimo (Espacio) ως τακτικού κυριακάτικου ραντεβού δεν θα σήμαινε φυσικά και το τέλος της σημαντικότατης πορείας των JD Twitch και JG Wilkes, που έκτοτε συνεχίζουν να μυούν το κοινό στην unapologetic διασκέδαση ως Optimo (σκέτο αυτή τη φορά), με τους ίδιους να διατηρούν τη δισκοθετική τους ιδιότητα ως touring και πιο χαλαρού resident σχήματος, δημιουργώντας παράλληλα ως παραγωγοί και κυκλοφορώντας οι ίδιοι μουσική μέσα από το Optimo Music label.
Για πολύ καλή τύχη του αθηναϊκού κοινού, οι Optimo θα επισκεφτούν για ακόμη μια φορά τα μέρη μας, κλείνοντας τη σχεδόν sold-out βραδιά που προηγουμένως θα μας έχουν ταρακουνήσει οι Bicep και οι υπόλοιποι καλεσμένοι τους, Romy και Fantastic Twins. Και αυτή δεν θα μπορούσε παρά να είναι η καλύτερη ευκαιρία για να συνομιλήσει το Avopolis μαζί τους.
Πότε αρχίσατε να ακούτε ηλεκτρονική μουσική και τι ήταν αυτό που σας έκανε να αποφασίσετε να ασχοληθείτε με αυτήν σε δημιουργικό επίπεδο ως DJs και παραγωγοί;
JG Wilkes: Στα εφηβικά μου χρόνια, 12-13 χρονών στα early ‘80s – αγοράζοντας δίσκους από synth-pop μπάντες και σταδιακά παρακολουθώντας συναυλίες τους στο Belfast. Mainstream πράγματα, τίποτα το τρελό. Το Power Corruption & Lies των New Order από το 1983 ήταν σίγουρα ένα πρώτο μου άνοιγμα προς πιο "challenging" μουσική και το ότι είδα να ερμηνεύεται ζωντανά ο δίσκος εκείνη την περίοδο ήταν φυσικά κάτι που με διαμόρφωσε. Δεν είχα δει ποτέ ξανά synthesiser πριν από αυτό – μόνο στην τηλεόραση. Ήταν χρόνια μετά και μετά την έκρηξη της acid house που ξεκίνησα να χαζοπαίζω με drum machines και samplers, σε συνδυασμό με το να παίζω τους δίσκους που αγαπούσα στα parties.
Πότε γνωριστήκατε και πώς αποφασίσατε να δουλέψετε μαζί την πρώτη φορά; Γνωρίζατε από τις early μέρες σας μαζί ότι είχατε κοινά δημιουργικά και καλλιτεχνικά «πατήματα», ή αυτό καλλιεργήθηκε όσο περνούσαν τα χρόνια ως Optimo Espacio;
JG Wilkes: Ο Keith και εγώ γνωριστήκαμε γύρω στο 1994. Τον γνώριζα λόγω του Pure – ενός σημαντικού πάρτι που διεξαγόταν από το 1990 μέχρι το 2000 στο Εδιμβούργο. Ήταν το πάρτι για να ακούσει κανείς την καλύτερη house, techno, τις πρόσφατες ηλεκτρονικές κυκλοφορίες στη χώρα και ήταν το πάρτι που προσκάλεσε πολλούς από τους «πρωταγωνιστές» του techno ήχου από τις ΗΠΑ στο Ηνωμένο Βασίλειο για πρώτη φορά. Περιστασιακά ταξίδευα με το πούλμαν που έκλειναν για να μεταφέρουν τους ravers της Γλασκώβης στο πάρτι στο Εδιμβούργο και ήταν σε εκείνο το ταξίδι με πούλμαν που συναντηθήκαμε. Ο Keith ήταν αρκετά γνωστός DJ σε τοπικό επίπεδο, εγώ δεν ήμουν. Έκανα πράγματα στη Γλασκώβη – DJing στην Καλών Τεχνών, πάρτι από εδώ κι από εκεί και ασχολιόμουν με τα πολιτιστικά. Το 1996 δουλέψαμε μαζί σε μερικές εκδηλώσεις, ελπίζοντας να «ανοίξουμε» λίγο τη σκηνή, και πειραματιστήκαμε φέρνοντας καλλιτέχνες για live, DJs και visual σχήματα. Ήταν συναρπαστικό και διαπιστώσαμε ότι είχαμε κάποιες κοινές ιδέες σχετικά με το πώς τα πάρτι θα μπορούσαν να είναι πραγματικά διασκεδαστικά, ενσωματώνοντας διαφορετικό περιεχόμενο και, κατά συνέπεια, προσελκύοντας περισσότερο διαφορετικό κοινό. Το κύριο πράγμα που μοιραστήκαμε ήταν ένα άγριο DIY πνεύμα και προθυμία να δοκιμάσουμε πράγματα που προέρχονταν μέσα από την καρδιά μας. Νομίζω ότι αυτά τα πράγματα έχουν κάνει το Optimo αυτό που είναι και ελπίζω να το έκαναν μοναδικό από πολλές απόψεις.
Για εμάς που δεν είχαμε την ευκαιρία να βιώσουμε εκείνη την περίοδο στη Σκωτία, τα early ‘90s στη χώρα σας μοιάζουν να μπορούν να περιγραφούν καλύτερα μέσα από μυθιστορήματα του Irvine Welsh, όπως το Trainspotting ή το Ecstasy. Ήταν λοιπόν τόσο εκστατικά και wild;
JG Wilkes: Ήταν. Στην πραγματικότητα, θα έλεγα πως ήταν ακόμα πιο wild! Ήταν στην πραγματικότητα λίγο υπερβολικό για μένα και μου ήρθε ανακούφιση όταν τα πράγματα ηρέμησαν, τουλάχιστον λίγο. Όμως, ήταν πραγματικά μια τρέλα για ένα διάστημα.
Cut Copy, Franz Ferdinand, The Rapture, Peaches, Chicks on Speed, Liquid Liquid, LCD Soundsystem, Hot Chip, Richie Hawtin, Jeff Mills, The Presets, Voxtrot, TV on the Radio, The Kills και τόσοι ακόμη. Ήσασταν κατά πάσα πιθανότητα οι πρώτοι που καταφέρατε να φέρετε τόσο ηχηρά και ταλαντούχα ονόματα να παίξουν στο Optimo και την πόλη της Γλασκώβης εκείνες τις μέρες. Αν εξαιρέσουμε τα local acts, όπως ο Alex Kapranos και η παρέα του, το βρήκατε δύσκολο να πείσετε αυτούς τους καλλιτέχνες να παίξουν για το Optimo Espacio;
JD Twitch: Αρχικά ήταν δύσκολο καθώς δεν είχαμε χρήματα και ήταν Κυριακή βράδυ, οπότε ο κόσμος ίσως είχε χαμηλές προσδοκίες, αλλά καθώς διαδόθηκε η φήμη, πολλοί καλλιτέχνες ήθελαν πάρα πολύ να έρθουν να παίξουν και στην πραγματικότητα έπρεπε να απορρίψουμε πολλούς γνωστούς καλλιτέχνες που απλά δεν ήταν του γούστου μας.
Το Optimo Espacio στο Sub Club έγινε γνωστό στον ευρύτερο clubbing κόσμο για τα δεκάδες διαφορετικά μουσικά είδη που ακούγονταν σε αυτό και τον πρόσχαρο χαρακτήρα του (η last minute αλλαγή θέματος σε ένα από τα πάρτι σας, εμπνευσμένη από το Apocalypse Now θεωρείται θρυλική). Από το τέλος του residency σας και έπειτα, βρήκατε αντίστοιχο vibe σε διαφορετικά μέρη ανά τον κόσμο ή σε Σκωτσέζικα venues που συνεχίζουν το legacy σας;
JD Twitch: Βρήκαμε και πράγματι έχουμε ένα νέο σπίτι στη Γλασκώβη που ονομάζεται Berkeley Suite όπου κάνουμε πάρτι κάθε 2 μήνες, και η ατμόσφαιρα είναι η καλύτερη που είχαμε ποτέ. Υπάρχουν επίσης πολλά μέρη σε όλο τον κόσμο όπου είχαμε την ευλογία να βρούμε αυτό το vibe και την ενέργεια. Το δικό σας Plisskën Festival είναι ένα από αυτά!
Video από το closing του τελευταίου Optimo Espacio residency στο Sub Club της Γλασκώβης στις 25 Απριλίου του 2010.
Αφού κυκλοφορήσατε διάφορα επιτυχημένα mix albums, ξεκινήσατε το δικό σας label, το Optimo Music, τον Ιανουάριο του 2009. Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείτε ως ιδιοκτήτες του label για να διαλέξετε νέους καλλιτέχνες για το roster σας; Επιπλέον, πώς επηρεάζει το touring τον χρόνο τον οποίο αφιερώνετε στο label;
JD Twitch: Το βασικό κριτήριο είναι ότι είναι μουσική που αγαπώ, αλλά κυρίως αναζητώ την πρωτοτυπία, την προσωπικότητα και κάτι λίγο διαφορετικό από τον κανόνα. Δεν με ενδιαφέρει το είδος. Οι περισσότερες μουσικές που κυκλοφορώ βρίσκουν τον δρόμο τους προς μένα, αλλά μερικές φορές επιδιώκω ενεργά να υλοποιήσω ένα project. Οι περιοδείες επηρεάζουν σημαντικά τον χρόνο που μπορώ να επενδύσω στη δισκογραφική, γι' αυτό τείνω να μην βγαίνω on the road για μεγάλες περιόδους.
Έχουν υπάρξει δυσκολίες αναφορικά με τη φιλία σας κατά τη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων καλλιτεχνικής συνεργασίας; Αν ναι, τότε πώς τις διαχειρίζεστε;
JG Wilkes: Παραδόξως λίγες κουβέντες ξέφυγαν ανά τα χρόνια λαμβάνοντας υπόψη την ένταση που έχουν οι περιοδείες. Νομίζω ότι διαχειριζόμαστε καλά την εξάντληση από τα ταξίδια και τη μανιακή φύση του να είμαστε συνεχώς σε clubs και φεστιβάλ – είμαστε πολύ καλοί σύντροφοι ο ένας στον άλλον στο δρόμο και αυτό ενισχύει σίγουρα το δέσιμό μας. Με την 25η επέτειό μας πέρυσι, ήταν φυσικό να σκεφτούμε πως η φιλία μας και η δημιουργική μας συνεργασία επιβίωσαν, τολμώ να πω ότι άνθισαν μάλιστα. Νομίζω ότι έχουμε επιτρέψει ο ένας στον άλλο αυτονομία να εξερευνά και να δημιουργεί μέσα στο Optimo ως σύνολο – κάτι που κάθε καλλιτέχνης χρειάζεται για τον εαυτό του. Επίσης, καταλάβαμε ποιες είναι οι ατομικές δυνάμεις μας και τις εκτιμούμε καθώς συμβάλλουμε ο καθένας μας στη συνεργασία. Υποθέτω ότι ο τρόπος για να πετύχεις σε οποιαδήποτε σχέση είναι να συνεχίσεις να επικοινωνείς ακόμα κι αν το νιώθεις δύσκολο και να έχεις αμοιβαίο σεβασμό και εμπιστοσύνη καθώς προχωράς. Είμαστε αρκετά διαφορετικοί άνθρωποι και ίσως αυτό ήταν καλό για εμάς, και για τη δημιουργική συνεργασία μας και για τη φιλία μας.
Υπάρχει κάποιο μουσικό στυλ/είδος που να έχει αποδειχθεί πιο θεμελιώδες για εσάς ως selectors και party planners; Θα μπορούσαν όλα να συνοψιστούν απλώς σε ένα track;
JG Wilkes: Όχι – κανένα είδος. Το Optimo χτίστηκε στα θεμέλια της μουσικής και της δημιουργικής ελευθερίας. Η ελαφρώς άμορφη φύση μας ήταν ευλογία. Καταλαβαίνω ότι το «genre» είναι απλώς μια λέξη για την τοποθέτηση της μουσικής σε κατηγορίες και ότι μπορεί να είναι χρήσιμο στη συζήτηση, ωστόσο όταν παίζουμε μουσική σε ένα κοινό δεν είναι χρήσιμο (στα μάτια μας ούτως ή άλλως). Προσπαθούμε να μην μας δεσμεύει το να σκεφτόμαστε ποια είναι η σωστή μουσική από άποψη «είδους». Πιστεύω ότι προχωράμε στο set, δίνοντας τον τόνο στο πάρτι με βαθύτερα συναισθήματα και ότι βγαίνει προς τα έξω. Μας έχουν ρωτήσει στο παρελθόν σχετικά με τα «νήματα» που μπορεί να διατρέχουν τον ήχο μας και πιστεύουμε ότι η dub είναι ένα ζωτικής σημασίας στοιχείο – η dub σε όλες τις μορφές της. Επίσης, υπάρχουν πολύ ακατέργαστα percussive themes που εμφανίζονται συχνά, αλλά δεν μπορώ να τα κατηγοριοποιήσω…
Κατά τι γνώμη σας, τι είναι αυτό που κάνει επιτυχημένο ένα club night;
JG Wilkes: Το κοινό είναι φυσικά ίσως το πιο ζωτικό στοιχείο. Θα έλεγα ότι το να έχεις ένα ανοιχτόμυαλο, πιστό και αφοσιωμένο, ενθουσιώδες κοινό στο οποίο ο ένας σκέφτεται τον άλλο είναι το κλειδί για ένα επιτυχημένο club night. Φυσικά υπάρχουν μυριάδες άλλοι παράγοντες, αλλά χωρίς αυτό το βασικό στοιχείο δεν πρόκειται να έχει διάρκεια.
Το 2010, πριν από την τελευταία σας νύχτα ως Sub Club residents, το slogan σας ήταν «Optimo (Espacio) 1997-2010: Getting out before the Tories get in» (μτφρ. «Φεύγουμε πριν να έρθουν οι Συντηρητικοί»). Πώς θα περιγράφατε τα τελευταία 13 χρόνια συντηρητικής διακυβέρνησης στη χώρα σας και πώς σας έχουν επηρεάσει αυτά ως καλλιτέχνες και ως πολίτες;
JD Twitch: Άθλια και χειροτερεύουν μέρα με τη μέρα. Ήταν μέχρι στιγμής χειρότερα από καταθλιπτικά. Ζούμε στην πιο anti-Tory πόλη στο Ηνωμένο Βασίλειο και αυτή εμφανώς καταρρέει γύρω μας, καθώς οι πολιτικές των Συντηρητικών εφαρμόζονται ολοένα και περισσότερο. Δυστυχώς η Γλασκώβη είναι μια φτωχή πόλη και φυσικά οι Tories μισούν τους φτωχούς, επομένως αυτή η πόλη έχει υποφέρει ίσως περισσότερο από πολλά άλλα μέρη, αλλά η απόγνωση εντοπίζεται σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν απηυδήσει από μια ρατσιστική, ταξικά προκατειλημμένη, διεφθαρμένη κυβέρνηση και γι' αυτό η επιθυμία για ανεξαρτησία είναι ιδιαίτερα έντονη εδώ. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο, το Brexit ήταν βάναυσα δύσκολο ως προς την αντιμετώπισή του και έχει επηρεάσει με αμέτρητους αρνητικούς τρόπους.
Εργάζεστε αυτήν την περίοδο σε νέα projects; Θα θέλατε να μοιραστείτε λεπτομέρειες με τους αναγνώστες μας;
JG Wilkes: Κάτι εντελώς νέο για εμάς ήταν το ότι δημιουργήσαμε το δικό μας μικρό φεστιβάλ το 2022 μαζί με φίλους στο Ransom Note. Ονομάζεται "Watching Trees" και η επόμενη διοργάνωσή του είναι τον Σεπτέμβριο του 2024.
Όπως ανέφερε ο Keith νωρίτερα, έχουμε αναλάβει ένα residency στη Γλασκώβη για πρώτη φορά από το 2010. Όχι εβδομαδιαία, αλλά κάθε 2 μήνες σε ένα μικρό club που ονομάζεται The Berkeley Suite. Έχουν περάσει 18 μήνες και το βρίσκουμε απίστευτα ικανοποιητικό. Θα το συνιστούσα σε οποιονδήποτε DJ αν θέλει να βιώσει το να παίζει σε ένα βαθύτερο level, γνωρίζοντας καλύτερα το πώς συμπεριφέρεται ο ήχος σε ένα δωμάτιο, δημιουργώντας μια κοινότητα εμπιστοσύνης που αισθάνεται μέρος αυτού που κάνει.
Θα μπορούσατε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια καλλιτεχνική συνεργασία που ενδεχομένως άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεστε τη μουσική ανά τα χρόνια;
JG Wilkes: Συμμετείχαμε σε ένα recording project και έκθεση το 1997 όπου είχα το προνόμιο να γνωρίσω και να ζήσω από κοντά την performance process των Panasonic (αργότερα Pan Sonic). Κάποιος στην γκαλερί ρώτησε τον Mika Vainio πώς θα περιέγραφε τον ήχο του και τον χαρακτήρισε ως «ωμό κρέας αλόγου» - δεν μπόρεσα ποτέ να το ξεχάσω αυτό όταν ακούω τη μουσική τους. Μου είχε δώσει μια γκροτέσκα και βάναυση οπτικοποίηση, μια υφή, ένα βάρος, μια γεύση, μου είχε μεταδώσει τη σπανιότητα του ήχου τους, αλλά δεν είπε τίποτα για να το συγκρίνει με άλλες μουσικές. Αυτό με ενέπνευσε καθώς διαθέτω μια αρκετά visual σκέψη.
Κάποιες μπάντες, παραγωγοί και άλλοι solo καλλιτέχνες που ακούτε τελευταία;
JG Wilkes: Πάντα τις παραγωγές της Tubby. Πάντα ψυχεδελικές μουσικές από τα 60's μέχρι σήμερα, για παράδειγμα την ελληνική μπάντα των Mad. Τη Gynod 74 aka Miss Cosmix – DJ και παραγωγό από τη Γλασκώβη. Τη solo ηλεκτρονική μουσική της Isa Gordon (κυκλοφορεί από την Optimo Music). Μου αρέσει επίσης το duo από την Κίνα, Zaliva-D.
Τι ελπίζετε να πάρουν πίσω οι φίλοι που θα έρθουν να ακούσουν το set σας στην Αθήνα;
JD Twitch: Ελπίζω να περάσουν όσο το δυνατόν καλύτερα, να χορέψουν σε κατάσταση φρενίτιδας και ίσως να ακούσουν μουσική που δεν έχουν ξανακούσει ποτέ, με έναν τρόπο που δεν έχουν ξαναζήσει ποτέ.
BICEP LIVE στην Αθήνα
+ special guests:
+ ROMY
+ OPTIMO
+ FANTASTIC TWINS
30 Απριλίου 2023
OAKA Indoor Arena
Doors Open - 19:30
Εισιτήρια:
25€ - Early Bird - SOLD OUT
29€ - Περιορισμένη Προπώληση - SOLD OUT
34€ - 1η Φάση Γενικής Προπώλησης - SOLD OUT
39€ - 2η Φάση Γενικής Προπώλησης - SOLD OUT
44€ - 3η Φάση Γενικής Προπώλησης
Δίκτυο προπώλησης:
Online: www.viva.gr/tickets/music/bicep-live
Τηλεφωνικά: 11876
Αναλυτικά οι ώρες εμφάνισης των καλλιτεχνών και πληροφορίες για την πρόβαση στο κλειστό γήπεδο ΟΑΚΑ
Σημεία προπώλησης:
Public
Καταστήματα Wind
Viva Spot Τεχνόπολης (μέσα στο χώρο της Τεχνόπολης, είσοδος από οδό Περσεφόνης, Δευτ-Σαβ 11:00-19:00)
Η κεντρική φωτογραφία είναι του Andrew Cawley.
Διαβάστε επίσης: Fantastic Twins: «Πάνω στις γυναίκες μουσικούς προβάλλεται διαρκώς μια υποβόσκουσα (αρσενική) φαντασίωση»