Ποια η σημασία του Α Umbra Omega και πώς αντικατοπτρίζεται στο εξώφυλλο του νέου σας άλμπουμ; Υποθέτω ότι αναφέρεται σε μια ολική έκλειψη, η οποία κατά κάποιον τρόπο συνδέεται με την άγονη ερημιά που απεικονίζεται στο εξώφυλλο. Επίσης, το Dark Side Οf The Moon ενδεχομένως να μοιάζει ως έγκυρη αναφορά στα τρίγωνα που την πλαισιώνουν...
Το Dark Side Οf Τhe Moon ποτέ δεν πέρασε από το μυαλό μου, αλλά φυσικά κατανοώ τη σύνδεση, λόγω της χρήσης των χρωματιστών τριγώνων. Ακόμα κι έτσι, όμως, ποτέ δεν αποτέλεσε συνειδητή αναφορά. Η άποψή σου για το εξώφυλλο είναι αρκετά καλή ως ερμηνεία, διότι ένας εκ των βασικών σκοπών του είναι να προκαλέσει σκέψεις και συναισθήματα πολύ κοντινά με τα δικά σου.
Λοιπόν, τα τρίγωνα έχουν συμβολική σημασία σε όλους σχεδόν τους αρχαίους πολιτισμούς, οπότε υποθέτω πως το ίδιο το σύμβολο παραμένει πολύ επιδραστικό και στη δική μας φαντασία. Οι περισσότερες ερμηνείες που συνδέονται με αυτά αφορούν τις διαφορετικές μορφές της Ανάληψης. Το γράμμα Δέλτα, επίσης, γίνεται αντιληπτό ως μια συμβολική πόρτα, τη στιγμή που ο συνδυασμός των τριών διαφορετικών εκφάνσεων πολικότητας δημιουργεί έναν «μυστικό/κρυμμένο» χώρο. Ο οποίος αντιπροσωπεύει τους καρπούς των διαφορετικών αυτών πολικοτήτων, που εν τέλει συναντώνται σε καθ'όλα διαρθρωτική αρμονία.
Οι τρεις πλευρές μπορούν λοιπόν να αντιπροσωπεύουν το μυαλό, την ψυχή και το σώμα. Είτε ακόμα και τη σκέψη, το συναίσθημα και τη φυσική υπόσταση, έννοιες αναλογικά ισορροπημένες. Στόχος είναι να παρέχουν μια πύλη προς κάποια ανώτερη σοφία ή, λιγότερο προσποιητά, κάποια ατομική μορφή υψηλότερης γνώσης και κατανόησης. Το άγονο τοπίο, εν αντιθέσει, αντιπροσωπεύει το στατικό, ή το εξωπραγματικό: υπό την έννοια μιας αντιληπτής πραγματικότητας, που αποδεικνύεται γεμάτη από δόλο.
Το A Umbra Omega ακούγεται ως μια συνέχεια όσων επιχειρήσατε στο 666 International (1999) σε συνδυασμό με καινούριες ιδέες, προορισμένες για την επανένωση των Ved Buens Ende –έστω κι αν στο μείγμα συμπεριλαμβάνονται και μερικά εντελώς νέα στοιχεία. Μήπως είχες κατά νου πως έπρεπε να επεκτείνεις το ύφος του 666 International, παρότι ένας δίσκος αποτελούμενος από 10λεπτα τραγούδια ενδεχομένως να κατέληγε αμφιλεγόμενος;
Στην πραγματικότητα, δεν το είχα ποτέ στον νου μου ως τη συνέχεια του 666 International. Συνθετικά μιλώντας, το θεωρώ περισσότερο ως μια σύνοψη των μουσικών μου εξερευνήσεων κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Η επιλογή της παρουσίασής του υπό ένα νέο «κοστούμι» ήταν επίσης συνειδητή, όπως και η προσάρτηση ορισμένων καινούριων στοιχείων. Οπότε ναι, το 666 International είναι εκεί σίγουρα, αλλά όχι αποκλειστικά.
Ωστόσο, υποθέτω πως τα μακροσκελή κομμάτια από τους δύο αυτούς δίσκους έχουν και τα περισσότερα κοινά, εν συγκρίσει με τα υπόλοιπα άλμπουμ μας –αντιλαμβάνομαι λοιπόν γιατί μια τέτοια σύνδεση φαντάζει φυσική. Από την άποψη του concept, όμως, τα δύο άλμπουμ δεν έχουν τίποτα κοινό μεταξύ τους. Το A Umbra Omega αποτελεί ενδοσκόπηση ενός εαυτού από το χαμηλότερο σημείο, το οποίο είναι συνδεδεμένο με παρελθόν, παρόν και μέλλον (και πάλι εδώ τα τρίγωνα συνδέονται με την αντίληψη του χρόνου σε τρεις ίσες αναλογίες, που συναντιούνται για να δημιουργήσουν μια στιγμιαία, αντιληπτή έκβαση).
Συνεπώς, δεδομένου πως το στιχουργικό περιεχόμενο μεταβαίνει μεταξύ διαφορετικών χρονικών στιγμών –μέσα από το πώς αντιλαμβάνεται ο αφηγητής μια σειρά γεγονότων, σκέψεων και συναισθημάτων– θεώρησα ότι θα ήταν κατάλληλο για τον δίσκο να περιέχει διαφορετικές μουσικές αποχρώσεις. Τόσο από την πορεία στην οποία έχω συνεισφέρει ανά τα χρόνια, όσο και από τα νέα μουσικά μας στοιχεία, ως προπομπό του τι μέλλει γενέσθαι.
Νομίζω πάντως ότι αρχικά σκόπευες να γράψεις δύο δίσκους ταυτοχρόνως, οι οποίοι θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποδειχθούν ένα project υπερβολικά φιλόδοξο. Τι σε έκανε να αλλάξεις γνώμη; Μήπως υπάρχει αχρησιμοποίητο υλικό, αποθηκευμένο για μια πιθανή μελλοντική κυκλοφορία;
Είχα στη διαθεσιμότητά μου όλο το υλικό για τους δύο δίσκους –και εξακολουθώ να το έχω. Από τη στιγμή όμως που περάσαμε από πολλές μεταβολές κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης του A Umbra Omega, θα ήταν πιο ταιριαστό να αλλάζαμε λίγο τη συνταγή. Έτσι, συμπιέσαμε την ιδέα των δύο δίσκων μέσα σε ένα άλμπουμ ελαφρώς μεγαλύτερο σε διάρκεια. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως όλο το υλικό που απέμεινε από τη διαδικασία θα πρέπει να απορριφθεί. Είμαι βέβαιος πως μέρος του θα μεταβεί σε κάποια νέα μορφή, στο μέλλον.
Τα φωνητικά του Aldrahn ποτέ δεν είχαν ηχήσει τόσο εμπνευσμένα στο παρελθόν –θεωρώ πως το A Umbra Omega ίσως και ν' αποτελεί την καλύτερή του δουλειά στον εν λόγω τομέα. Μαντεύω όμως πως το υλικό θα αποδειχθεί πολύ απαιτητικό ζωντανά. Έχεις καθόλου ανησυχίες, πως ίσως υπάρξουν σημαντικές διαφορές συγκριτικά με τη στούντιο εκδοχή;
Ορισμένες διαφορές είναι βέβαιο πως θα υπάρξουν κατά τη διάρκεια της μετάβασης από τον δίσκο στη σκηνή, αλλά αυτό που ενδεχομένως να υπολείπεται σε κάποιον τομέα μπορεί να αναπληρωθεί από άλλους. Το τελευταίο μας άλμπουμ είναι πολύ δυναμικό, θα είναι επομένως δύσκολο να πυροδοτήσουμε αυτές τις ποσότητες δυναμισμού ζωντανά· μπορούμε όμως να τις αναπληρώσουμε μέσω της ενέργειας και του όγκου. Οπότε θα χρειαστεί να παίξουμε αρκετά ζωντανά, ώστε να αντιληφθούμε τι λειτουργεί, αλλά και ποιες λύσεις υπάρχουν σε ό,τι δεν ταιριάζει. Ευχαριστώ πάντως για τα καλά σου λόγια για τα φωνητικά, η αλήθεια είναι πως πράγματι απεικονίζουν τη γενική αίσθηση, τη νοοτροπία της μουσικής και πραγματικά λειτουργούν ως ένα ισχυρό επιστόμιο στο στιχουργικό θέμα. Ο Aldrahn έχει έναν εξαιρετικό τρόπο σύνδεσης μεταξύ του συναισθήματος που υπάρχει στη μουσική και της ικανότητας να το εκρέει.
Ο Aldrahn είχε ανέκαθεν έναν ιδιαίτερο τρόπο με τις λέξεις, επιλέγοντας τις καταλληλότερες για τις ασυνήθιστες φωνητικές του ικανότητες. Ωστόσο νομίζω πως εσύ είσαι εκείνος που συνέβαλε τα μέγιστα αυτή τη φορά στον στιχουργικό τομέα. Πώς αποφασίστηκε κάτι τέτοιο;
Το άλμπουμ, τόσο μουσικά όσο και στιχουργικά, είχε ήδη γραφτεί όταν ο Aldrahn επέστρεψε στις τάξεις μας. Προκειμένου λοιπόν να αισθανθεί πως έχει κάποια ιδιοκτησία σε ό,τι κάναμε, συμφώνησα να παραλείψουμε τους στίχους μου από δύο τραγούδια, ώστε να μείνει κάποιος χώρος για τους δικούς του. Δεν μπορούσα να πετάξω όμως όλους τους στίχους μου, δεδομένου ότι το σύνολο ολοκληρώθηκε σε μια διαδικασία κατά την οποία προσπάθησα πολύ συνειδητά να συνδέσω τη μουσική με τους στίχους: ο σύνδεσμος συλλήφθηκε καθόλα συμβιωτικά με την περίοδο της ίδιας της συγγραφής του. Το να πετούσα λοιπόν όλους τους στίχους μου, θα διατάρασσε κατά λάθος το χρονοδιάγραμμα, τη συσχέτιση μεταξύ όλων των επιμέρους στοιχείων και της ίδιας της ιστορίας. Με αυτή την έννοια, η αποκλειστική χρήση των στίχων του Aldrahn θα ήταν λιγότερο ειλικρινής από καλλιτεχνική άποψη, δεδομένου ότι θα κατέληγαν ως τυχαίοι στίχοι, που επιλέχθηκαν να συνοδεύσουν τη μουσική.
Αν υπάρχει ένα πράγμα δεν μου αρέσει στο νέο άλμπουμ, σίγουρα αφορά τον ήχο των τυμπάνων. Υπάρχει κάτι σχετικά με τον δίσκο που αισθάνεσαι πως δεν σε ικανοποιεί απόλυτα;
Και όμως, όχι –πραγματικά το άλμπουμ δεν ήταν ποτέ εστιασμένο στην ποιότητα του ήχου, όσο ανόητο κι αν ακούγεται. Ήθελα να κοιτάξουμε παραπέρα και να προσπαθήσουμε να συλλάβουμε τα πάντα όσο το δυνατόν πιο ανεξέλεγκτα. Γι' αυτό και δεν έχω κάποιο ιδιαίτερο συναίσθημα σχετικά με κάθε ήχο του, είτε θετικό, είτε αρνητικό. Φυσικά και αντιλαμβάνομαι πως το αποτέλεσμα ακούγεται κάπως «underproduced» υπό τα σημερινά πρότυπα, αλλά, όπως ανέφερα, η προσέγγιση του ήχου δεν ήταν ποτέ το ζητούμενο. Για την ανάγκη του A Umbra Omega να μοιάζει πραγματικά αποκαλυπτικό –απορρίπτοντας κάθε προσωπείο για να ασπαστεί την ειλικρίνεια– απλά ένιωσα πως θα ήταν πιο φυσικό να ακούγεται «underproduced». Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι το επόμενο άλμπουμ θα είναι επίσης έτσι, καθώς όλα εξαρτώνται από την εκάστοτε νοοτροπία και φιλοδοξία, σε σχέση με ό,τι επιθυμείς να απεικονίσεις ή να επιτύχεις.
Οι Dødheimsgard αποτελούνταν από μια ομάδα μοναδικών ατόμων, έστω κι αν είσαι σαφώς ο βασικός συνθέτης της μπάντας. Θα μπορούσες να πεις ότι το προσωνύμιο DHG εξακολουθεί να ισχύει για ένα νέο line-up και μια νέα εποχή, παρά την επιστροφή του Aldrahn (σ.σ.: ως σύμβολο περισσότερο συνδέθηκε με την εποχή του Supervillain Outcast το 2007); Γιατί η αλήθεια είναι πως περίμενα να χρησιμοποιήσετε μόνο το όνομα Dødheimsgard για τις ανάγκες του νέου σας άλμπουμ...
Το προσωνύμιο DHG χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά την εποχή του 666 International, οπότε δεν υπάρχει διακριτό χάσμα στο στάτους της μπάντας. Απλά δεν νομίζω ότι είναι απαραίτητο να ακολουθεί κανείς τους συμβατικούς κανόνες σε μια αρτίστικη έκφραση, εάν δεν το αισθάνεται. Έτσι, χρησιμοποιώντας δύο ονομασίες για μία μπάντα, δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό –είναι απλά ασυνήθιστο. Μην αυταπατάστε όμως, το όνομα της μπάντας ήταν από πάντα Dødheimsgard και ποτέ δεν έπαψε να είναι. To προσωνύμιο DHG είναι μια συντομογραφία. Η οποία δεν είναι ασυνήθιστη σε άλλους τομείς ή στις όποιες γλώσσες γενικότερα.
Αν δεν απατώμαι, τυγχάνει να είσαι και οπαδός των comic books. Το εξώφυλλο του Supervillain Outcast μοιάζει πολύ επηρρεασμένο από τον Deadlock των ABC Warriors και νομίζω πως το αντικείμενο που κρατάς στο οπισθόφυλλο του 666 International επίσης αποτελεί κάποια αναφορά σε comic books. Πώς δεν συμπεριέλαβες και τώρα τέτοιου είδους αναφορές;
Πράγματι, έχω υπάρξει μεγάλος οπαδός των comic books, για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου. Είναι επίσης γεγονός πως άφησα κάποιες ενδείξεις στους δίσκους τους οποίους αναφέρεις, έστω κι αν δεν θέλησα ποτέ να είναι ολοφάνερο. Εννοώ ότι, αν κάποιος που απολαμβάνει τα άλμπουμ υπό τους δικούς τους όρους ποτέ δεν έκανε τη σύνδεση, δεν υπάρχει κανένα θέμα. Παρ'όλα αυτά, ισχύει πως δεν υπάρχει σχετική αναφορά στο A Umbra Omega. Το πνευματικό του περιεχόμενο είναι τόσο απομακρυσμένο από οποιαδήποτε comic πραγματικότητα, ώστε θα ήταν ανάρμοστο να συμπεριληφθεί κάποια αναφορά. Άλλωστε, το φαινόμενο ενός σήματος-κατατεθέν χρησιμοποιείται για εμπορικούς σκοπούς και προοπτικές, δίχως να εφαρμόζεται εξίσου καλά σε καλλιτεχνικές έννοιες όπου η εφευρετικότητα και η δημιουργικότητα έχουν πρωτεύοντα ρόλο.
Πέρα από τους Dødheimsgard, υπάρχουν άλλα τρέχοντα projects που σε κρατούν απασχολημένο; Ή ενδεχόμενα σχέδια για στούντιο συνεργασίες;
Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε πάνω σε ένα άλμπουμ των Strid, αλλά πρόκειται για μια πολύ αργή διαδικασία. Επίσης, εργάζομαι σε ένα ακόμη project, αλλά είναι πολύ νωρίς για να αποκαλύψω το οτιδήποτε. Τα πράγματα είναι λίγο μετέωρα: είναι πολύ δύσκολο να πω αν τελικά συμβεί κάτι με το συγκεκριμένο.
Νομίζεις πως υπάρχει πιθανότητα θα δούμε ακόμα μια επανένωση των Ved Buens Ende; Φαντάζομαι πως η σύνθεση νέου υλικού αποκλείεται (σ.σ.: βασισμένος σε δηλώσεις του Czral κατά τη δεύτερη διάλυση), αλλά θα ήθελα διακαώς να απολαύσω αυτό το συγκρότημα ζωντανά...
Ίσως και ναι, κάποια μέρα... Το βασικό ζήτημα είναι το εξής: όλοι πρέπει να έχουμε την επιθυμία να το κάνουμε, αλλιώς δεν αξίζει τον κόπο. Αν λοιπόν το timing μοιάζει κατάλληλο και για τους τρεις μας, τότε οπωσδήποτε, δεν βλέπω γιατί όχι. Απλά δεν υπάρχει κανένα νόημα να συμβεί, μόνο και μόνο για να γίνει.
Το ντεμπούτο σας Kronet Τil Konge (1995) επιτέλους επιδέχεται την επανέκδοση που του αξίζει. Πώς και σας πήρε τόσο πολύ καιρό; Πρόκειται να δούμε κάποια CD/LP επανέκδοση του Monumental Possession (1996), όπως και μια επίσημη βινυλιακή έκδοση του Satanic Art (1998); Οφείλω να παραδεχθώ πως περίμενα τόσο καιρό, ώστε τελικά υπέκυψα κι αγόρασα εκείνο το βραζιλιάνικης προέλευσης δεκάιντσο, αν και δεν υποστηρίζω τα bootlegs...
Δεν έχω απολύτως κανένα πρόβλημα με τις bootleg αγορές σου, άλλωστε οι άνθρωποι που τα τυπώνουν είναι εκείνοι που κλέβουν την πνευματική μας ιδιοκτησία. Ο λόγος για τον οποίο χρειάστηκε τόσος καιρός, είναι ότι το μέλλον των Dødheimsgard σε θέματα εταιρίας ήταν αβέβαιο επί πολλά έτη. Με τη Moonfog να πεθαίνει, δηλαδή, ήταν αναμενόμενο πως θα μέναμε ως απλοί παρατηρητές. Και δεν μας φαινόταν ιδιαίτερα δελεαστικό να κυκλοφορήσουμε τους παλιούς μας δίσκους μέσω μιας δισκογραφικής, της οποίας η ύπαρξη έμοιαζε το λιγότερο αβέβαιη.
Η αλήθεια είναι πως είχα ένα σωρό προσφορές ανά τα τελευταία έτη, αλλά ήθελα να περιμένω μέχρι να υπογράψουμε σε μια ασφαλή δισκογραφική, η οποία θα μπορούσε να ενδιαφερθεί για τα προϊόντα αυτά σε μακροχρόνια βάση. Ύστερα λοιπόν από την ύστατη παρακμή της Moonfog, υπογράψαμε στην Peaceville, μόνο που η κύρια υποχρέωσή τους ήταν να επανακυκλοφορήσουν τους πρόσφατους δίσκους μας. Έστω έτσι κι αν είχα ήδη αποφασίσει να επανεκδώσω και τους πρώτους δίσκους μέσω της ίδιας εταιρίας, χρειάστηκε να περιμένουμε ως ότου τα Supervillain Outcast, 666 International και A Umbra Omega είχαν επιτέλους τακτοποιηθεί.
Αναρωτιέμαι, θα δούμε ποτέ τους Dødheimsgard να παίζουν ξανά σε old-school black metal φόρμες; Ο Aldrahn δεν φαίνεται να το έχει ανάγκη βέβαια, ιδιαίτερα εφόσον τον τελευταίο καιρό είναι πολύ ενεργός με τους The Deathtrip. Ποια η γνώμη σου αλήθεια για το εν λόγω project;
Μου αρέσει το υλικό των The Deathtrip, νομίζω πως και τα τρία μέλη έκαναν εξαιρετική δουλειά: ο Aldrahn για τα φωνητικά του, ο Host για τη μουσική και ο Snorre για την ενασχόλησή του να ακούγονται τα δύο αυτά στοιχεία πραγματικά καλά.
Έχετε επισκεφθεί την Ελλάδα δύο φορές μέχρι στιγμής, αλλά τώρα είναι η πρώτη φορά που θα εμφανιστείτε με τον Aldrahn στα φωνητικά. Τι να περιμένουμε από τις δύο συναυλίες σας, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη; Θα ήθελες να μας προϊδεάσεις για το πού θα κυμαινόταν μία πιθανή setlist;
Όχι, θα προτιμούσα να μην αποκαλύψω τίποτα γύρω από τη setlist. Όπως επίσης δύσκολα μπορώ να δηλώσω τι «θα έπρεπε να περιμένει» το κοινό, μιας και θα προτιμούσα να μην ασκήσω οποιονδήποτε έλεγχο ή επιρροή στις προσδοκίες του. Από την άλλη, ανυπομονούμε να σας επισκεφθούμε όσο τίποτα. Κατά τη γνώμη μου, οι δύο αυτές συναυλίες μας αποτελούν τις σημαντικότερες της φετινής χρονιάς, όχι αναφορικά με το προσωπικό μας ενδιαφέρον, αλλά από την άποψη του ότι η Ελλάδα αποτελεί πραγματικά το «σπίτι» μας –περισσότερο μάλιστα από ό,τι η ίδια η Νορβηγία. Στις συναυλίες λοιπόν αυτές θα είναι σα να παίζουμε για τους «δικούς μας» ανθρώπους.
{youtube}QJrI07bNfnc{/youtube}