OSofusForsberg δεν είναι άλλος ένας μουσικός, Ο ήχος κατέχει στη ζωή του μια πολύ πιο ουσιώδη θέση, καθώς τον διδάσκει και ακαδημαϊκά, όντας έτσι ικανός να μιλήσει για τη μουσική και σε πιο θεωρητικό επίπεδο. Μια τέτοια συζήτηση κάναμε κι εμείς μαζί του εν όψει της εμφάνισής του στο SparklingSoundFestival (μεθαύριο Παρασκευή, στο Sixd.o.g.s.), προσπαθώντας να μπούμε για λίγο στο μυαλό ενός ανθρώπου ο οποίος ζει και αναπνέει για τους ήχους...
Έχεις νέο δίσκο στα σκαριά. Ποιες είναι οι κύριες διαφορές ανάμεσα στο επερχόμενο άλμπουμ και στα δύο προηγούμενά σου;
Όντως, ο νέος μου δίσκος πλησιάζει. Λέγεται FMVolta και θα περιέχει κομμάτια που αντιπροσωπεύουν τις πρόσφατες μουσικές εξορμήσεις μου. Οπότε κινείται σε αρκετά διαφορετικά στυλ, τέμπο και ατμόσφαιρα από τα προηγούμενα άλμπουμ. Έχουν άλλωστε περάσει και 9 ολόκληρα χρόνια, οπότε είμαι πλέον διαφορετικός και σαν άνθρωπος. Σε σχέση με το παλιό υλικό μου, θα έλεγα ότι προσπαθούσα τότε να δείξω στον κόσμο την ομορφιά ανάμεσα στη λύπη και στην ελπίδα. Πολλά συναισθήματα... Τώρα βλέπω πλέον τη μουσική περισσότερο ως όχημα: ως κάτι με χρηστικότητα, αντί για έναν συναισθηματικό φορέα.
Θέλω λοιπόν να δημιουργήσω μια εμπειρία. Ασχολούμαι μουσικά με την πνευματικότητα και με το μεταφυσικό, καθώς και με το μοίρασμα γνώσεων. Υπάρχει ένας χώρος. Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι. Υπάρχει ένα ηχοσύστημα, μια σκηνή κι εγώ. Τι μπορούμε να πετύχουμε μαζί; Εφόσον είμαι εγώ που θα το αποφασίσει –στεκόμενος στη σκηνή– προσπαθώ να μεταφέρω σε αυτόν τον χώρο και στους συγκεκριμένους ανθρώπους κάτι που θεωρώ σημαντικό. Κι αυτή είναι η εμπειρία την οποία προσφέρω: κάτι που κανένας δεν μπορεί να περιγράψει μιλώντας, μα όλοι μπορούμε να δούμε και να αισθανθούμε· κάτι που δεν γίνεται να αμφισβητήσουμε ότι συνέβη και θεωρούμε πως ήταν καλό. Σε καμία περίπτωση δεν αφορά κάτι τέτοιο στο να κάνεις καλή μουσική. Αφορά στο να χρησιμοποιείς τη μουσική ως επικοινωνία προκειμένου να πετύχεις τη συγκεκριμένη εμπειρία και συλλογικότητα. Και είμαι απόλυτα σίγουρος πως αυτό δεν μπορώ να το κάνω μόνος μου.
Ο προηγούμενος δίσκος σου είχε κυκλοφορήσε το 2005, σχεδόν μια δεκαετία πριν. Τι σε κρατούσε απασχολημένο στο μεσοδιάστημα;
Συνέθετα μουσική για θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις, συμμετείχα σε μια μπάντα, έκανα mastering σε δίσκους άλλων, έχτιζα και μάθαινα για τα modular synthesizers, έπαιζα ζωντανά, δίδασκα, ταξίδευα, ασχολιόμουν με την οικογένεια και τους φίλους μου. Γενικώς ζούσα.
Ποια είναι η νοοτροπία σου όταν παίζεις ζωντανά ή όταν εκτελείς χρέη DJ; Προσπαθείς να κάνεις τον κόσμο να κουνηθεί με τη μουσική ή να τους προσφέρεις μια νοητική εμπειρία; Μπορούν αυτά τα δυο να συνδυαστούν;
Ναι, πιστεύω ότι ο ανθρωπος είναι ικανός για απίστευτα πράγματα, οπότε γιατί όχι; Πέρα όμως από κάτι τέτοιο, η νοοτροπία μου σε αυτές τις περιστάσεις έγκειται στο να χάνουν οι θεατές μου την αίσθηση του χρόνου και του χώρου –και ο χορός είναι καλός γι' αυτό. Βρίσκομαι ακόμα στη διαδικασία εκμάθησης του να φτιάχνω μουσική με την οποία ο κόσμος θα μπορεί να κουνιέται. Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία.
Τι θα πρέπει να περιμένουμε από τη ζωντανή σου εμφάνιση στην Αθήνα, στα πλαίσια του SparklingSoundFestival;
Θα φέρω το modular synthesizer μου και ευελπιστώ να δημιουργήσω μερικούς ενδιαφέροντες ήχους. Είναι τόσο ικανό ως όργανο, ώστε ποτέ δεν ξέρω τι ακριβώς θα βγάλω από τα κανάλια του –αλλά είναι ταυτόχρονα κι αυτό που το κάνει ενδιαφέρον. Θα παρουσιάσω επίσης και ορισμένα τραγούδια από το καινούργιο άλμπουμ κι ελπίζω ο κόσμος να με τιμήσει με την παρουσία του και να περάσουμε όλοι μαζί καλά. Το περιμένω με ανυπομονησία το Sparkling Sound Festival, μιας και είναι η πρώτη φορά που έρχομαι στη χώρα σας για συναυλία. Έχω έρθει βέβαια πολλές φορές ως τουρίστας, για διακοπές με την οικογένειά μου στο νησί της Σύμης.
Πες μας λίγα πράγματα για τις «ασυνήθιστες τεχνικές στη μουσική παραγωγή» τις οποίες χρησιμοποιείς. Έτσι τουλάχιστον τις περιγράφει το site της εταιρείας MindwavesMusic, όπου κυκλοφορείς τη δουλειά σου...
Για να είμαι ειλικρινής, θεωρώ πως το συγκεκριμένο κείμενο είναι λίγο δήθεν. Γιατί χρησιμοποιώ έναν αρκετά συνηθισμένο τρόπο για να δημιουργώ μουσική. Υποθέτω πάντως ότι αναφέρεται στην ενασχόλησή μου με τα modular synthesizers και στους πειραματισμούς μου μαζί τους. Πρόκειται για μια παλέτα διαθέσιμων ήχων, που –κατά κάποιον τρόπο– κατευθύνουν τον τρόπο με τον οποίον δημιουργώ. Χρειάζεται πειθαρχία, δίψα για μάθηση και θέληση για διαρκή κίνηση, μακριά από τα «πρέπει» και τις συνηθισμένες δομές.
Έχουμε δει διάφορους καλλιτέχνες να προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν μαθηματικά μοτίβα στις ηχητικές συνθέσεις τους. Ποια η δική σου προσέγγιση στο θέμα και ποια η άποψή σου για την παρουσία των μαθηματικών στη φύση γενικότερα;
Δεν τα χρησιμοποιώ άμεσα τα μαθηματικά, αλλά περισσότερο ως έμπνευση, ως κίνητρο –ως έναν διαφορετικό τρόπο για να δουλεύω το μυαλό μου. Οι ρυθμικές παράμετροι αποτελούν καλό τρόπο για να αρχίσεις να εισάγεις τα μαθηματικά στη γνώση σου περί μουσικής. Υπάρχουν ήδη τόσες πιθανότητες, πολυρυθμοί, μεταμορφώσεις και συστήματα, τόσο για να τα μελετήσεις, όσο και για να τα ενσωματώσεις σε ό,τι κάνεις. Η φύση βασίζεται άλλωστε στα μαθηματικά, οπότε δεν είναι κάτι τόσο παράξενο. Απλά πολύ πολύ ενδιαφέρον.
Το βλέπω λοιπόν κάπως έτσι: πρέπει να πάρουμε τον έλεγχο του πώς προγραμματίζουμε και επαναπρογραμματίζουμε τους εαυτούς μας· του τι εισάγουμε στη ζωή μας. Τα πράγματα που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις για τον καθένα, πρέπει να είναι εκείνα με τα οποία θα γεμίσεις τη ζωή σου και θα περιβάλλεις τον εαυτό σου. Τα συστήματα που έχεις δημιουργήσει γύρω σου είναι κάτι με το οποίο μπορείς να πειραματιστείς –όπως οι παράμετροι σε ένα synth. Είναι δουλειά μου να έχω μια καλή ζωή, οπότε με το να μελετώ μαθηματικά γεμίζω την καθημερινότητά μου με κάτι που με ενδιαφέρει. Ο καθένας δημιουργεί τον δικό του κόσμο, οπότε μόνο ο ίδιος ξέρει τι είναι καλύτερο γι' αυτόν.
Η μουσική σου φέρνει κατά νου αρκετά σχήματα και καλλιτέχνες από την πειραματική ηλεκτρονική σκηνή των 1990s. Είναι αυτή η περίοδος σημείο αναφοράς για εσένα;
Δεν με απασχολεί ιδιαίτερα... Δεν έχω δηλαδή κάποιο γενικότερο σχέδιο ή πλάνο όταν γράφω μουσική. Η μουσική που φτιάχνω είναι αυτή που μπορώ να φτιάξω, εκείνη με την οποία είμαι ικανοποιημένος ως ακροατής. Υπήρξαν περίοδοι στη ζωή μου που ένιωθα πολύ ιδιαίτερα για τη μουσική, σε ένα διεθνές επίπεδο. Νομίζω πως αυτές οι περίοδοι δημιούργησαν μοναδικά αποτελέσματα και είναι εκείνα που με επηρρέασαν περισσότερο. Υπάρχει ωστόσο τόση μουσική εκεί έξω. Συμβαίνουν πολλά μέσα της και υπάρχουν τόσα πράγματα να ανακαλύψεις και ν' απολαύσεις· τόσες προοπτικές να επεκτείνεις τους ορίζοντές σου μέσω της μουσικής.
Εκτός από μουσικός, είσαι όμως και καθηγητής στο SonicCollege. Ποιο είναι το αντικείμενο σου εκεί και πως έγινε η μετάβαση από το να είσαι μουσικός στο να διδάσκεις άλλους για τη μουσική και για τα όριά της;
Νιώθω τυχερός, γιατί μου βγαίνει εντελώς φυσικά να μοιράζομαι τις γνώσεις μου με τους υπόλοιπους ανθρώπους. Εκείνο το επιφώνημα που κάνουν όταν ανακαλύπτουν καινούργια πράγματα, με κάνει να αισθάνομαι υπέροχα! Μου φαίνεται απόλυτα φυσικό και μου εξάπτει το ενδιαφέρον να σκέφτομαι με έναν πιο «επίσημο» τρόπο, αποτελώντας μέρος ενός ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
{youtube}5LfoFIH8h8U{/youtube}