Για μένα, ήταν ο κορυφαίος δίσκος για το 2012. Το More του Jacob Karlzon (ή ακόμα σωστότερα των JK3, όπως προτιμά να αναφέρεται –προς τιμήν του επιμένει στην έννοια της ομάδας) έπλεξε αριστοτεχνικά τον νεορομαντισμό και το επιθετικό αμερικανικό παίξιμο στο πιάνο μέσα από τη σκανδιναβική φλέβα του δημιουργού του, ενώ παράλληλα παρουσίασε μια δημιουργικότατη αφομοίωση του post-rock και της electronica (για να μην αναφερθώ στην εκπληκτική διασκευή του "Here To Stay" των Korn). Αναζητήσαμε λοιπόν τον Σουηδό για μια κουβέντα κι εκείνος ανταποκρίθηκε...
Κύριε Karlzon, πρόσφατα αναρτήσατε στην προσωπική σας ιστοσελίδα την είδηση για την αντικατάσταση του (θαυμάσιου) ντράμερ Jonas Holgersson από τον Robert Mehmet Sinan Ikiz στο τρίο σας. Ποιες οι δυσκολίες ενσωμάτωσης ενός νέου μέλους και –αν επιτρέπεται– ποιοι οι λόγοι που προχωρήσατε σε μια τέτοια κίνηση;
Ο Jonas είναι όντως φανταστικός ντράμερ και μαζί είχαμε την τύχη να κάνουμε μερικές καταπληκτικές ηχογραφήσεις και τουρνέ. Αλλά όταν είσαι υπεύθυνος για μια μπάντα, πρέπει να μεριμνείς για πολλά πράγματα. Η μουσική που συνθέτω έχει αλλάξει δεδομένα και συντεταγμένες τα τελευταία χρόνια. Πάνω σε αυτήν ακριβώς τη λογική, θεώρησα αναγκαίες μερικές αλλαγές. Ο Ikiz έχει φέρει τον δικό του εκπληκτικό αέρα στην ομάδα. Είναι πολυποίκιλο το μουσικό του υπόβαθρο και με εκπλήσσει συνεχώς.
Το ότι η Steinway σας συμπεριέλαβε μέσα στους μουσικούς που την εκπροσωπούν παγκοσμίως σας προσθέτει κάποιο επιπρόσθετο άγχος; Σε πρακτικούς όρους, τι σημαίνει μια τέτοια –σαφώς τιμητική– διάκριση;
Είναι μια μεγάλη τιμή για μένα. Το να εκπροσωπώ τον κορυφαίο κατασκευαστή πιάνων στον κόσμο είναι κάτι που κυριολεκτικά ακουμπάει στα όνειρά μου για την καριέρα μου ως πιανίστας. Στην πραγματικότητα, είναι το αντίθετο του άγχους για μένα: το να έχω ένα Steinway D στο σπίτι αποτελεί μια συνεχή πηγή έμπνευσης.
Οι αντιδράσεις από το κοινό και τους κριτικούς για το More σας έχουν αφήσει ικανοποιημένο; Έχετε την αίσθηση ότι ο δίσκος αυτός έχει κάνει το όνομά σας πιο γνωστό;
Αμφότεροι κοινό και κριτικοί, ομολογώ ότι με έχουν αφήσει άφωνο με τις αντιδράσεις τους. Ήθελα εξ αρχής με αυτόν τον δίσκο να επαναπροσδιορίσω την έννοια του πιανιστικού τρίο. Δεν ήθελα δηλαδή απλώς ένα πιάνο με δύο συμπορευόμενους μουσικούς: ήθελα ν' ακουστεί ως μία μπάντα τριών ατόμων. Αυτό το μήνυμα έχω την εντύπωση ότι έχει ληφθεί.
Στο More πειραματίζεστε με περισσότερα είδη μουσικής από όσα θα περίμενε κανείς, με βάση τη μέχρι τώρα πορεία σας. Σε παλαιότερη συνέντευξη, από την άλλη, αναφερθήκατε σε πολλές και διαφορετικές επιρροές. Πότε αποφασίζετε ότι μια επιρροή την οποία έχετε δεχθεί είναι κάτι που μπορείτε να αξιοποιήσετε;
Ενδιαφέρουσα ερώτηση αυτή, αλλά δεν υπάρχει κάτι που να το αποφασίζω. Από τη στιγμή δηλαδή που υπάρχει η επιρροή –η οποία όντως προέρχεται από δεκάδες διαφορετικές παλέτες– απλά μετουσιώνεται μέσα από το δικό μου πλέγμα. Δεν μπορείς να αποφασίσεις τι θα σου εντυπωθεί βαθύτερα. Το ακούς κι ένας μηχανισμός μέσα σου έρχεται και καθορίζει το αποτύπωμα. Κάποια στιγμή αναδύεται και πρέπει να δεις (αν θες βέβαια) τι μπορείς να κάνεις κάτι με αυτό.
Έχετε χρησιμοποιήσει και πολλά ηλεκτρονικά στοιχεία στις συνθέσεις του More, όπως έχετε βέβαια πράξει και παλιότερα. Μπορείτε να μας πείτε ποιες συσκευές ή προγράμματα βάζετε σε κίνηση;
Χρησιμοποιώ πάρα πολλά plug-ins. Θα πρέπει να κάναμε μια διαφορετική και αποκλειστική συνέντευξη πάνω σε αυτά για να σας τα αναφέρω όλα, χαχα! Πάντως οι πλατφόρμες ήχου που χρησιμοποιώ είναι τα Pro Tools και το Ableton Live.
Η εξάσκηση στο πιάνο είναι μέρος της καθημερινότητάς σας;
Όχι, δεν είναι. Όταν βρίσκομαι σε τουρνέ είναι σχεδόν αδύνατο να βρίσκω πιάνο τις ημέρες που υπάρχουν κενά ανάμεσα στις συναυλίες. Επίσης, όταν είμαι σπίτι, επίτηδες αφήνω μέρες να περάσουν, ώστε να ξεκουράζω τα χέρια μου από το κλαβιέ –όπως και το μυαλό μου φυσικά. Είναι σημαντικό για μένα να λαμβάνω απόσταση από το παίξιμο, θεωρώ ότι έτσι αντλώ περισσότερες επιρροές από πράγματα που υπάρχουν και πέρα των πλήκτρων...
Πολλοί πιουρίστες της τζαζ παραπονέθηκαν, υπέρμετρα κατά τη γνώμη μου, ότι την τελευταία δεκαετία οι promo λογικές (ακόμα και σε επίπεδο φωτογραφήσεων) καλλιτεχνών του είδους ακουμπούν περισσότερο σε ποπ λογικές παρά σε κλασικές συντεταγμένες. Ποια είναι η γνώμη σας;
Έχω την εντύπωση ότι τα στυλ και οι κώδικες αφορούν τους πάντες. Από τη στιγμή που γίνεται σεβαστή η προσωπικότητα του εκάστοτε καλλιτέχνη, δεν υπάρχει περίπτωση να μπερδευτεί το κοινό με μια διαφορετική από την πραγματικότητα εικόνα. Προσωπικά με αφορά το οτιδήποτε άπτεται της προσωπικότητάς μου, από οποιονδήποτε χώρο κι αν προέρχεται ο κώδικας αυτός.
Το πρόγραμμα συναυλιών σας είναι πυκνό ή έχετε οριοθετήσει κάποιες καινούργιες στούντιο ηχογραφήσεις;
Στο αμέσως επόμενο διάστημα θα βρίσκομαι στο στούντιο με τη Viktoria Tolstoy για έναν δίσκο μόνο φωνή και πιάνο. Μια συνεργασία για την οποία αδημονώ, μιας και οι μέχρι τώρα μουσικές μας συναντήσεις (σε δικούς της δίσκους) υπήρξαν μια θαυμάσια εμπειρία. Παράλληλα δουλεύω συνεχώς με νέους ήχους και ενορχηστρώσεις για τους JK3, θα πρέπει όμως να βρεθεί ο κατάλληλος χρόνος ώστε να υπάρξουν συνθέσεις και ηχογραφήσεις για νέο δίσκο της μπάντας.
{youtube}uLURTqrvMAA{/youtube}