Φωτογραφία 1: Fotis Plegas G.
Παίζεται ήδη στο Από Μηχανής Θέατρο Ο Ματωμένος Γάμος του Λόρκα, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ντέλλα και με δική σου πρωτότυπη μουσική. Υπήρξαν προκλήσεις στο συγκεκριμένο εγχείρημα, που να το διαφοροποίησαν από προηγούμενες ανάλογες εμπειρίες σου;
Κάθε πρόσκληση να «ντύσεις» με μουσική μια εικόνα ή ένα δρώμενο, είναι πρόκληση. Στο συγκεκριμένο έργο, θέλαμε να αποφύγουμε την τοποθέτησή του στον «φυσικό» γεωγραφικό του χώρο, την Ισπανία δηλαδή. Προσπαθήσαμε να το εντάξουμε κάπου πιο κοντά μας, κρατώντας όμως όλα εκείνα τα στοιχεία που το κάνουν μοναδικό, αλλά και να πειραματιστούμε λίγο με τα συναισθήματα. Γι' αυτό και από τις κλασικές κιθάρες στο «νανούρισμα» που θα μπορούσαν να παραπέμπουν στην Ισπανία και που εντέχνως το αποφύγαμε, φτάνουμε στα πιο «βαλκανικά» πνευστά του γάμου, όπου ταυτόχρονα νιώθεις και τον «τσιγγάνικο» χαρακτήρα της Ανδαλουσίας.
Πόσους «βαθμούς ελευθερίας» είχες γράφοντας τη μουσική του έργου; Σε απασχόλησαν/ενέπνευσαν οι εκδοχές άλλων εγχώριων δημιουργών, όπως εκείνη του Μάνου Χατζιδάκι λ.χ.;
Σίγουρα σε τέτοιες στιγμές επιστρατεύεις όλες σου τις επιρροές από τους μέγιστους του είδους, από τον Χατζιδάκι μέχρι και τον Χριστιανάκη, σε ό,τι αφορά στις ενορχηστρώσεις. Η ελευθερία που είχα ήταν απόλυτη, καθώς με τον Κωνσταντίνο Ντέλλα από την πρώτη κιόλας στιγμή συμφωνήσαμε ως προς την κατεύθυνση που θέλαμε να έχει η μουσική. Καθήσαμε στο τραπέζι και συνειδητοποιήσαμε ότι σκεφτόμασταν ακριβώς την ίδια ατμόσφαιρα και το ίδιο ηχόχρωμα. Η μισή δουλειά, λοιπόν, έγινε εκείνο το πρωί, σε εκείνο το τραπέζι.
Έχεις σκεφτεί να κυκλοφορήσεις κάποια στιγμή ένα άλμπουμ με επιλογές από τις μουσικές για ταινίες και θεατρικές παραστάσεις που έχεις γράψει κατά καιρούς;
Η αλήθεια είναι ότι δεν το σκέφτηκα ποτέ μέχρι πρόσφατα, αλλά πραγματικά δεν ξέρω αν θα ενδιέφερε και κανέναν. Ο Κωνσταντίνος πάλι, από τη στιγμή που άκουσε τη μουσική για τον Ματωμένο Γάμο, είναι πεπεισμένος ότι πρέπει να κυκλοφορήσει. Θα δούμε.
Στο Facebook ανακοίνωσες πρόσφατα ότι το επόμενο άλμπουμ σου είναι κατά 80% έτοιμο. Τι μπορείς να μας αποκαλύψεις σχετικά με το περιεχόμενό του και τα όσα αφορούν στην κυκλοφορία του;
Έχω την εντύπωση πως πρόκειται για την πιο «δύσκολη» ως προς την ακρόαση δουλειά μου, αλλά και για την πιο ώριμη σε συνθέσεις και παραγωγή. Τα τελευταία μου, μεγάλα σε διάρκεια, ταξίδια λειτούργησαν ως «κάθαρση». Αποχή από τον «συνωστισμό», ηρεμία και πολλή σκέψη, με οδήγησαν στην απόφαση να γυρίσω πλάτη και να δώσω ό,τι καλύτερο και πιο αυθεντικό μπορώ.
Μετά από πολύ καιρό, λοιπόν, λειτούργησα ως δύο τελείως ξεχωριστές περσόνες: του μουσικού και κατόπιν του παραγωγού, σε αντίθεση με τα τελευταία χρόνια, στα οποία δρούσα ταυτόχρονα και στα δύο επίπεδα. Συμμετέχουν πολλοί μουσικοί, από κρουστά μέχρι έγχορδα, πνευστά και φωνές. Ηχογραφήσεις σε Ελλάδα, Κίνα, Μαλδίβες και Μάλτα και έπεται η Αγγλία. Σίγουρα θα είναι κάτι τελείως διαφορετικό από την πορεία μου ως Cayetano μέχρι τώρα.
Φέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από τότε που δισκογράφησες για πρώτη φορά. Κοιτάζοντας πίσω όλη αυτή τη διαδρομή, ποιες στιγμές θεωρείς πιο κομβικές για την πορεία σου;
Σίγουρα την εποχή της Ισπανίας, όπου και «γεννήθηκε» ο Cayetano. Από εκεί και πέρα, νομίζω πως πιο κομβικά ήταν τα «όχι» που είπα. Υπήρξαν στιγμές που ένα «ναι» ίσως να μου εξασφάλιζε πολύ περισσότερα ως προς την καριέρα μου –από παραγωγές, μέχρι συναυλίες. Ποτέ δεν μετάνιωσα όμως.
Πρόσφατα έζησες για 7 μήνες στην Κίνα. Τι αποκόμισες από την εκεί εμπειρία σου, σε ό,τι αφορά τη μουσική, αλλά και γενικότερα;
Εικόνες, άνθρωποι, γεύσεις, μυρωδιές και ήχοι… Μια συνεχόμενη βαβούρα από ήχους, άλλοτε εκνευριστικούς και άλλοτε μαγικούς. Είχα την τύχη όμως να συνεργαστώ με κάποιους απο τους καλύτερους μουσικούς που έχω συναντήσει ποτέ μου. Και στη συνολική εμπειρία μου από εκεί, τους χρωστάω πολλά. Τους χρωστάω γνώση. Μου άνοιξαν τα μάτια και στην τελική μου έδωσαν κίνητρο να προσπαθήσω να γίνω λίγο καλύτερος άνθρωπος, αλλά και μουσικός.
Μαθαίνω ότι και τώρα που μιλάμε βρίσκεσαι εκτός συνόρων. Με τι καταπιάνεσαι εκεί;
Τους τελευταίους 3 μήνες βρίσκομαι στην ατόλη Λααμού, στις Μαλδίβες. Καταπιάνομαι με τη μουσική φυσικά, αν και μετανιώνω που ποτέ δεν εντρύφησα στο ψάρεμα. Θα έκανα θαύματα εδώ.
Καθώς ταξιδεύεις αρκετά συχνά στο εξωτερικό, τι εικόνα έχουν έξω για την Ελλάδα, για τη μουσική της, αλλά και για την γενικότερη κατάστασή της τα τελευταία χρόνια;
Νομίζω πως δεν είμαι το κατάλληλο άτομο να ρωτήσεις κάτι τέτοιο, καθώς, ενώ η δική μου εμπειρία θέλει την ελληνική σκηνή να είναι πια άκρως ενδιαφέρουσα, διαβάζω μονίμως συνεντεύξεις από Έλληνες παραγωγούς στις οποίες οι ίδιοι θεωρούν την κατάσταση στη μουσική ως «μπανανία». Διαφορετικές απόψεις. Όπως και το γεγονός ότι όταν εγώ μιλάω για «σκηνή», εννοώ όλη την υγιή δημιουργία, ασχέτως ταμπέλας: από τζαζ μέχρι trance· ενώ οι περισσότεροι θεωρούν «σκηνή» αυτό που οι ίδιοι «πρεσβεύουν». Εγώ το ξαναλέω, πως μόνο καλά λόγια ακούω.
Είσαι ένας από τους λίγους Έλληνες καλλιτέχνες που όντως κατάφεραν να διακριθούν διεθνώς. Κατά γενική ομολογία, η εγχώρια αγγλόφωνη σκηνή, παρότι ικανότατη, σπάνια καταφέρνει να περάσει εκτός συνόρων με αξιώσεις. Γιατί συμβαίνει αυτό, κατά τη γνώμη σου; Και τι θα συμβούλευες τους νεότερους;
Εγώ θεωρώ ότι τώρα πια το «σπάνια» δεν ισχύει. Αρκετά ελληνικά πρότζεκτ συμμετέχουν σε πάρτι και φεστιβάλ στο εξωτερικό και, σε σχέση με το παρελθόν, θα έλεγα ότι είναι εξωφρενικά (με την καλή έννοια) πολλά. Στις συμβουλές, όμως, δεν είμαι και τόσο καλός. Θα έλεγα μόνο «δουλειά», «συνέπεια ως προς την Τέχνη σου» και «υπομονή».
Πώς σκοπεύεις να παρουσιάσεις και να προωθήσεις το επερχόμενο νέο άλμπουμ; Υπάρχουν άλλα πράγματα σημειωμένα στην ατζέντα σου για το προσεχές διάστημα;
Ακόμη δεν γνωρίζω πότε θα ολοκληρωθεί το άλμπουμ, καθώς έχουν απομείνει αρκετές ώρες ηχογράφησης. Σίγουρα όμως, ειδικά γι' αυτό, η παρουσίαση θα είναι κάτι ξεχωριστό. Το μοναδικό πράγμα που έχω σημειωμένο στην ατζέντα μου είναι η επιστροφή στην Ελλάδα και η απομόνωση στο στούντιο, μέχρι να «αποσυμπιεστώ».
{youtube}6xAHTpgUNNE{/youtube}