Ελάχιστοι γνώριζαν τον συνθέτη Νίκο Μαστοράκη πριν την κυκλοφορία της Κύρβας στις αρχές Μαΐου, καθώς η συμμετοχή του στον δίσκο Το Σκοτεινό Τρυγόνι (μια συλλογή μελοποιημένων ποιημάτων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη που κυκλοφόρησε το 2006) μάλλον δεν κατάφερε να τον συστήσει σ’ ένα πιο ευρύ κοινό. Κι όμως, τα δείγματα της δουλειάς του μαρτυρούσαν ήδη από τότε ότι κάτι αξιόλογο υπήρχε. Ακόμα λιγότεροι γνώριζαν βέβαια τη λέξη Κύρβα, την ονομασία της αρχαίας Ιεράπετρας στα νότια της Κρήτης. Ήταν λοιπόν ο Σωκράτης Μάλαμας που ανέλαβε να αναδείξει πρόσωπα, τοποθεσίες, μουσικές: παλιός γνώριμος του Μαστοράκη, εκτίμησε τα καινούρια του τραγούδια, χάρισε τη φωνή του σε κάποια από αυτά, βάπτισε τον δίσκο με την αρχαία ονομασία της Ιεράπετρας και επέλεξε να είναι η πρώτη παραγωγή της νεοσύστατης δισκογραφικής εταιρείας Αρτύς, της οποίας αποτελεί βασικό συντελεστή. Κι έτσι, τα τραγούδια αυτά συνάντησαν τα μεγάλα ακροατήρια των αστικών κέντρων και των θερινών συναυλιών. Ο Νίκος Μαστοράκης αντιμετωπίζει πάντως με ηρεμία την ξαφνική δημοφιλία και (προς το παρόν) δεν φαίνεται διατεθειμένος να εγκαταλείψει τον τόπο καταγωγής του ώστε να παρακoλουθήσει το ταξίδι των συνθέσεών του. Από την Ιεράπετρα/Κύρβα, λοιπόν, μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις του για όλα τα παραπάνω...
Αυτοδιδαχή ή σπουδές; Ποια έννοια περιγράφει καλύτερα τις πρώτες επαφές σας με τον χώρο της μουσικής και τη σχέση που αναπτύξατε μαζί της στην πορεία;
Και τα δύο. Από πολύ μικρή ηλικία θυμάμαι να ξεσκαλίζω κάποιο οργανάκι με τον αδελφό μου (φυσαρμόνικες, μελόντικες, το βιολί του πατέρα μας…). Αργότερα –στο Γυμνάσιο– γράφτηκα στο ωδείο της Ιεράπετρας στο αρμόνιο και μετά στην κιθάρα, μέχρι και την 3η Λυκείου. Από 'κει και μετά μόνος μου.
Τα τραγούδια της πρώτης σας ολοκληρωμένης δισκογραφικής δουλειάς φανερώνουν, από τη μία πλευρά, τις επιρροές σας από τη μουσική παράδοση του τόπου σας. Είναι βιωματική η σχέση σας με την κρητική παραδοσιακή μουσική;
Ναι, η σχέση μου με την κρητική μουσική είναι καθαρά βιωματική. Έμαθα και συνεχίζω να μαθαίνω τη μουσική αυτή πάνω στο πάλκο.
Από την άλλη πλευρά, οι συνθέσεις σας ανοίγονται και σε πιο λόγιες μουσικές, οι οποίες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν στον χώρο που (σχηματικά) ονομάζουμε «έντεχνο τραγούδι». Ποιες είναι οι επιρροές σας από αυτόν τον χώρο;
Λογικά έχω επηρεαστεί από πολλούς συνθέτες της «έντεχνης» ελληνικής μουσικής, γιατί μου αρέσουν σχεδόν όλοι. Δεν μπορώ όμως να καθορίσω ακριβώς τις επιρροές μου, είναι δύσκολο. Όταν γράφω πάντως μια μελωδία δεν προσπαθώ να μιμηθώ κάποιον συνθέτη, άσχετα βέβαια αν το τελικό αποτέλεσμα θυμίζει κάτι.
Η μέχρι σήμερα σύντομη δραστηριοποίησή σας στην εγχώρια μουσική σκηνή προδίδει μια διάθεση αποστασιοποίησης από τη δημόσια έκθεση που συνήθως αυτή συνεπάγεται. Με βάση τη μέχρι σήμερα στάση σας, πώς σκοπεύετε να διαχειριστείτε το γεγονός ότι πλέον τα τραγούδια σας –μέσω των γνωστών ερμηνευτών στην Κύρβα– θα εκτεθούν σε μεγάλα ακροατήρια;
Όπως διαχειρίζομαι και άλλα πράγματα στη ζωή μου: ήρεμα. Δεν θεωρώ ότι έκανα κάτι σπουδαίο. Απλά πρέπει να στρωθώ να φτιάξω καινούργια μουσική αν υπάρξει η έμπνευση. Αυτό είναι το δύσκολο...
Πόσο συνδέεται η τύχη ενός τραγουδιού με τη δημοφιλία αλλά και την ικανότητα ενός ερμηνευτή που αναλαμβάνει να μεταδώσει στο κοινό ένα δημιούργημα;
Η δημοφιλία ενός ερμηνευτή παίζει σπουδαίο ρόλο στη διάδοση ενός τραγουδιού, αν σκεφτούμε ότι εκείνος έχει «έτοιμο» κοινό. Σπουδαίο ρόλο όμως παίζει και το τραγούδι, το αν «μιλάει» δηλαδή στο κοινό.
Σκοπεύετε να υποστηρίξετε την Κύρβα ο ίδιος επί σκηνής, μέσα από κάποια κοινή εμφάνιση με τους ερμηνευτές με τους οποίους έχετε ήδη συνεργαστεί ή με άλλους;
Προς το παρόν όχι. Αφήνω τα τραγούδια μου στις διαθέσεις των ερμηνευτών τους. Ζω στην επαρχία και είναι δύσκολο να μεταφερθώ σε μεγάλο αστικό κέντρο για κάποια συνεργασία. Αλλά ποιος ξέρει… Ίσως στο μέλλον.
Οι στίχοι των τραγουδιών σας δεν υπογράφονται από επαγγελματίες στιχουργούς (με αρκετή δηλαδή εμπειρία και υλικό), με τα θετικά μα και αρνητικά που συνεπάγεται κάτι τέτοιο. Ποια ήταν τα κριτήρια της επιλογής σας;
Η επιλογή των στίχων ήταν καθαρά υπόθεση προσωπικού γούστου. Μου δημιουργούσαν εικόνες και συναισθήματα που μου άρεσαν τη συγκεκριμένη στιγμή κατά την οποία ασχολήθηκα μαζί τους. Έπαιξε βέβαια ρόλο και η σχέση μου με τα παιδιά που τους έγραψαν. Είναι όλοι φίλοι μου.
Ήταν οι συγκεκριμένοι στίχοι που έδωσαν τα ερεθίσματα για τις μουσικές ή η διαδικασία της δημιουργίας λειτούργησε αντίστροφα;
Και τα δύο. Σε κάποια τραγούδια έγραψα μουσική επάνω στον στίχο και σε κάποια άλλα έγραψαν οι στιχουργοί λόγια επάνω στη μουσική.
Η παραγωγή της Κύρβας έγινε υπό τη σκέπη μιας νέας δισκογραφικής εταιρείας η οποία δημιουργήθηκε πρόσφατα μέσα σ’ ένα εξαιρετικά δυσμενές για τον γενικότερο χώρο περιβάλλον. Ποια μπορεί να είναι η τύχη αυτής, αλλά και ανάλογων εγχειρημάτων, υπό τις παρούσες συνθήκες;
Η Αρτύς επανδρώνεται από ανθρώπους οι οποίοι είναι λάτρεις της ποιοτικής μουσικής και συγχρόνως έμπειροι στη μουσική παραγωγή. Οι καιροί βέβαια είναι πολύ δύσκολοι, η καλή μουσική βάλλεται από πολλές πλευρές. Εύχομαι να τα καταφέρουν, γιατί τους έχουμε ανάγκη όλοι μας.
{youtube}Z2xYbRVxlLs{/youtube}