Ενόψει των εμφανίσεων των Chromatic Sequence στο Kinky Kong, ο Γιώργος Στεφανακίδης, συνθέτης και κινητήρια δύναμη του group, απαντάει σε κάποια ερωτήματα του Avopolis…
Από ποιους συναποτελούνται οι Chromatic Sequence και πόσο καιρό παρουσίας μετρούν;
«Οι Chromatic Sequence υπάρχουν από τις αρχές περίπου του 2007 και αποτελούνται από τους Γιώργο Στεφανακίδη (σύνθεση, ενορχήστρωση, κείμενα), Μαρία Τσιλιγκιρίδη (graphix, video-art), Άρη Ζέρβα (τσέλο), Μαρία Λαβράνου (φλάουτο), Ιωάννα Μίτζα (πιάνο), Σταματέλα Σπινούλα (βιολί), Μαίρη Στεφανακίδη (φωνή) και Βάσια Μπακογιάννη (φωνή). Πάντως πρέπει να πω ότι η σύνθεση του σχήματος δεν είναι σταθερή και εξαρτάται άμεσα από τις ενορχηστρωτικές απαιτήσεις της μουσικής».
Μιλήστε μας για την τελευταία δουλειά σας, 7 Μέρες Μακριά.
«Το 7 Μέρες Μακριά είναι ένα project album. Είναι μια ιστορία, ένα μουσικό παραμύθι, το οποίο αφηγείται την εσωτερική πορεία του ανθρώπου από τη γέννηση μέχρι αυτό το στάδιο που οι ανατολικές φιλοσοφίες ονομάζουν «φώτιση». Ουσιαστικά, δηλαδή, ο ανθρώπινος καθημερινός δρόμος μέσα από τον φόβο και την αγάπη. Παρόλο που είναι ένα έργο με σκοπό να ακούγεται (μιας και η μουσική είναι το κύριο εκφραστικό του μέσο), ο άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφεται είναι η σιωπή - το σημείο εκείνο δηλαδή από όπου αναδύονται τα πάντα, ακόμα και η ίδια μας η ύπαρξη. Η σιωπή που δεν έχει να κάνει με την ησυχία ή τον θόρυβο, αλλά με τη βύθιση του ανθρώπου στην ίδια του την πηγή».
Παρατήρησα ότι το cd, ενώ υπάρχει σε πολυτελή digipack συσκευασία με booklet και τους στίχους, διανέμεται δωρεάν στα lives σας. Γιατί; Ποιες οι απόψεις σας για το indie ή το underground και τη δισκογραφία στην Ελλάδα;
«Ο λόγος που διανέμουμε το cd μας δωρεάν είναι διπλός. Καταρχάς, γιατί, ως πρωτοεμφανιζόμενο σχήμα (και αφού επιλέξαμε να μείνουμε εκτός εταιρειών), είναι πολύ πιο εύκολο να το διανείμουμε. Και, δεύτερον, είναι μια κίνηση που με όλη τη ρομαντική αφέλειά μας έρχεται στον αντίποδα της υπερβολής των 20 και 25 ευρώ των καταστημάτων. Πόσο εύκολο είναι να πάει κάποιος και να αγοράσει δέκα cd; Και, από την άλλη, πόσο εύκολο είναι να τα κατεβάσει από το ίντερνετ; Ποιον να κοροϊδέψεις λοιπόν και γιατί; Σε καμία περίπτωση δεν υποτιμούμε την αξία της δουλειάς, γιατί άλλωστε, για να βγει στο φως, μάς κόστισε και εμάς αρκετά. Αλλά αν χαθεί ο σεβασμός προς το κοινό, τότε έχουμε χάσει και μεις την αξία μας ως καλλιτέχνες. Όσο για την πολυτελή συσκευασία, έχει να κάνει με το ολοκληρωμένο αισθητικό αποτέλεσμα και τον σεβασμό που προανέφερα προς εσένα ο οποίος το κρατάς στα χέρια σου και έχεις τη δυνατότητα να δεις, να διαβάσεις και να ακούσεις».
Πώς ένα project ηλεκτρονικής μουσικής μπορεί να συνυπάρξει με τόσα κλασικά όργανα; «Γεφυρώνετε» κάποιο κενό, ή απλά μια σχέση «δούναι και λαβείν»;
«Ακριβώς μια σχέση «δούναι και λαβείν», αυτονόητη θα έλεγα. Ως συνθέτης του project μου φαίνεται πολύ φυσικό να συνδυάσω την κλασική μουσική μου παιδεία με τη σύγχρονη μουσική εξέλιξη και την τεχνολογία, που έχει έτσι κι αλλιώς ανοίξει νέους δρόμους στη μουσική δημιουργία».
Ποιες είναι οι βασικές σας μουσικές επιρροές και τι σας εμπνέει να γράφετε-παίζετε μουσική και να γράφετε στίχους; Πέραν της κλασικής ενορχήστρωσης, τι εξοπλισμό (hardware-software) χρησιμοποιείτε;
«Το DAW που χρησιμοποιώ είναι τα Protools και τελευταία το Reaper. Στα live χρησιμοποιώ το Ableton Live και midi keyboards όπως το Novation RemoteSL και το Trigger-Finger της M-Audio».
Υπάρχει κάτι αντίστοιχο του Lifeforms των Future Sound Of London στην ελληνική ηλεκτρονική σκηνή; Σε τι επίπεδο ποιοτικά και ποσοτικά βλέπετε την τελευταία να κινείται;
«Οι Future Sound of London έκαναν μια τομή στη μουσική τη δεκαετία του 1990. Η ελληνική πραγματικότητα δεν μπορεί να παραθέσει ανάλογα παραδείγματα παγκόσμιας πρωτοπορίας, όσο κι αν μερικοί εξαιρετικοί καλλιτέχνες (Λένα Πλάτωνος, Στέρεο Νόβα) συμπορεύτηκαν με τους ανάλογους καλλιτέχνες του εξωτερικού. Αυτό γιατί οι μουσικές καταβολές της χώρας μας είναι διαφορετικές. Όταν έξω άνθιζε η ηλεκτρονική μουσική, στην Ελλάδα είχαμε την άνθιση του έντεχνου (που έδωσε κάποια εξαιρετικά δείγματα). Παρόλ’ αυτα είναι πολύ πιο εύκολο τώρα να παρακολουθήσει κανείς την ξένη πρωτοπορία μιας και το ίντερνετ μας έχει φέρει όλους δίπλα-δίπλα».
Τί ακούσατε τελευταία και σας τράβηξε την προσοχή;
«Τα εξαιρετικά 6 κουαρτέτα εγχόρδων του Bella Bartok, το Μy Downfall OST του Venetian Snares, τους δικούς μας, εξαιρετικούς, Parallel Worlds, το Drei των Beefcake κ.α.».
Ελλάδα ή εξωτερικό; Και υπό ποιες συνθήκες;
«Παντού! Με μοναδική προϋπόθεση να υπάρχει αρμονική σχέση όλων των παραγόντων της καλλιτεχνικής έκφρασης. Με δεδομένες πάντως τις παρούσες συνθήκες, μάλλον εξωτερικό. Ο ήχος αυτός είναι πιο διαδεδομένος έξω και το κοινό είναι δεκτικότερο και... πολλαπλάσιο! Αλλά, έτσι κι αλλιώς, σε λίγο καιρό θα είμαστε πραγματικά ένα παγκόσμιο χωριό, οπότε η ερώτηση αυτή μπορεί και να μην έχει πια τόση σημασία».
Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια για κάποια projects, νέα δουλειά, συνεργασίες κτλ;
«Τώρα ετοιμάζω το καινούργιο album των Chromatic Sequence, το οποίο πολύ σύντομα ευελπιστούμε να είναι και στα χέρια σας!».
Πού μπορεί να προμηθευτεί κάποιος το 7 Μέρες Μακριά;
«Το cd μπορεί να το αποκτήσει κάποιος με δυο τρόπους: είτε να μας γράψει στο myspace και να του το στείλουμε (www.myspace.com/chromaticsequence), είτε να έρθει σε κάποια από τις συναυλίες μας, όπου και πάλι θα το πάρει δωρεάν (μέχρι φυσικά να εξαντληθούν τα αντίτυπά μας)».