Μετρώντας αντίστροφα για το μεγάλο καλοκαιρινό live των Stereo Nova στο Release Athens 2023 μπορούμε επισήμως να πούμε ότι αυτή ήταν η χρονιά που το μοναδικό επιδραστικό ηλεκτρονικό σχήμα της Ελλάδας επέστρεψε για τα καλά στην ποπ κουλτούρα – αν έφυγε και ποτέ.
«Με τον Κ. ΒΗΤΑ γνωριστήκαμε στο λεωφορείο Νέα Ζωή 705 που ξεκινούσε από το Περιστέρι προς την Αθήνα. Ένα βράδυ βρεθήκαμε στο πάρτι της Νατάσσας όπου χορεύαμε smiths και joy division ασταμάτητα. Ξεκινήσαμε να γράφουμε τα πρώτα μας Acid House beat με loops από βινύλια κασετόφωνα και yamaha psr. Λατρεύαμε τις βόλτες στις εργατικές πολυκατοικίες και τα εργοστάσια. Κάθε βράδυ πηγαίναμε στα club και λυσσάγαμε στο χορό με μία κοκα-κόλα στο χέρι. Εβδομαδιαία αγοράζαμε δίσκους και τους είχαμε στο repeat με πάθος. Γράψαμε τον πρώτο μας δίσκο και τον μιξάραμε με τον Coti K στο στούντιο Praxis κυκλοφόρησε το 1992 από την Wipe Out Records. Κυκλοφορήσαμε από τότε μέχρι σήμερα 7 albums.»
Σε δέκα μόλις γραμμές γεμάτες με τα θραυσματικά βιώματα που πέφτουν σαν βροχή από μια νοερή ντισκομπάλα κάθε φορά που ο DJ στο αγαπημένο σου μπαρ βάζει ένα κομμάτι των Stereo Nova, ο Μιχάλης Δέλτα προλόγισε πριν λίγες μέρες το πολυαναμενόμενο μεγάλο καλοκαιρινό live των Stereo Nova στο φετινό Release Athens. Ένα live για το οποίο το πιο επιδραστικό ηλεκτρονικό σχήμα της εγχώριας μουσικής ζωής δίνει στο κοινό του μεγάλες υποσχέσεις ανανέωσης έχοντας ετοιμάσει ένα brand new show, με νέες ενορχηστρώσεις, νέα visuals από τον «σεσημασμένο» Nikko Πατρελάκη και νέο υλικό - το πρώτο μετά το άλμπουμ Ουρανός που κυκλοφόρησε τo 2018 από την Inner Ear. To track "Ίριδα" με το vocal feature της Iota Phi παίζει εδώ και μερικές εβδομάδες δυνατά σε όλες τις πλατφόρμες, στα ελληνικά «εναλλακτικά» ραδιόφωνα, και στα ακουστικά των απανταχού Στέρεο Νόβα fans που ψάχνουν να βρουν στα χρώματά του το συγκρότημα που τους συντρόφευσε στα δικά τους πάρτι με Joy Division και Smiths, στις δικές τους πολυκατοικίες, στα δικά τους εργοστάσια, στη δικιά τους ιστορία ενηλικίωσης που κράτησε δεκαετίες. Για πολλούς δεν θα είναι δύσκολο. Γιατί ένα από αυτά πράγματα που κατάφεραν οι Στέρεο Νόβα τη δεκαετία του '90 ήταν να εκφράσουν με ανατριχιαστική ακρίβεια στη μοναδική τους melting pot φόρμα όλα τα οριακά σημεία μιας γενιάς που μεγάλωσε ανυποψίαστη στα τελευταία «αθώα» χρόνια πριν μια (ακόμα) μεγάλη τεχνολογική επανάσταση που δεν θα τελείωνε ποτέ, μιας γενιάς με το ένα πόδι στον ενσύρματο και το άλλο στον ασύρματο κόσμο. Αυτό το επίτευγμα των Στέρεο Νόβα, που απλώνεται σαν πολύπτυχο σε ροή σε όλους τους δίσκους τους από το ντεμπούτο φερώνυμο του 1992 μέχρι και το outro του Βιταμίνα Τεκ τo 1997 ήταν που τους κράτησε κάτι παραπάνω από ζωντανούς στην εναλλακτική ποπ κουλτούρα των δεκαετιών που ακολούθησαν, που τους διατήρησε relevant τριάντα και είκοσι χρόνια μετά, που έθρεψε τον μύθο τους και έκανε την αμέσως επόμενη γενιά να ζηλεύει την προηγούμενη που έζησε αυτές τις διαδρομές σε πραγματικό χρόνο. Γι' αυτό όλο αυτό το κοινό των Στέρεο Νόβα που χτίστηκε όλες αυτές τις δεκαετίες που οι δίσκοι τους αποδεικνύονταν «τώρα» και «μπροστά» είναι κάτι παραπάνω από πρόθυμο να αγκαλιάσει μια ολική επαναφορά του αγαπημένου τους συγκροτήματος στην εναλλακτική (;) ποπ κουλτούρα του σήμερα όπως αυτή που βρίσκεται εν εξελίξει με ιστορικές επανακυκλοφορίες, συναυλίες και νέα τραγούδια. Κι αυτήν την επαναφορά τη ζούμε σε πραγματικό χρόνο.
Εξώστης – Ουρανός – Εξώστης
Αυτός ο πρώτος δίσκος που γράψανε o Μιχάλης Δέλτα και ο Κωνσταντίνος Βήτα στο studio Praxis στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και κυκλοφόρησε από την Wipe Out το 1992 είναι πράγματι -από πολλές απόψεις- ο πιο εμβληματικός του συγκροτήματος από έξω προς τα μέσα και από μέσα προς τα έξω. Το εξώφυλλο με τις πλάτες ενός αινιγματικού ακόμα τότε ντουέτου θα σημάδευε για πάντα την οπτική ταυτότητα των Στέρεο Νόβα και θα γινόταν ένα αυτόνομο pop culture reference – κάτι αντίστοιχο ίσως του εξωφύλλου του Goo των Sonic Youth. Στην πρώτη πλευρά του δίσκου μαζεμένα μερικά από τα πιο πολύτιμα «διαμάντια» της Στερεο Νόβα δισκογραφίας, το λυρικό "Άστραλον", τα γεννημένα classics "Εξώστης" και "Ένα Κλεμμένο Ποδήλατο", τα "Ηλίθια Αστεία", το σοκαριστικά αιώνες μπροστά "Παιχνίδι της Εξουσίας". Ενώ στη δεύτερη το πιο ανθεμικό βραδύκαυστο αστικό banger που γράφτηκε ποτέ το "Προάστια" ανοίγει ένα από τα καλύτερα b-sides της σύγχρονης εγχώριας δισκογραφίας που σε ακόμα έξι tracks ξεδιπλώνει το ηχητικό λεξικό των ‘90s από techno μέχρι new beat, από acid, breakbeats και jungle μέχρι πρώιμο trip hop, drone και industrial. Αυτό το κυριολεκτικά θρυλικό ντεμπούτο συμπλήρωσε το 2022 τριάντα χρόνια αιώνιας νεότητας – γενέθλια για τα οποία ανακοινώθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 η επετειακή ψηφιακή του επανακυκλοφορία από τη Sky Vector Music και λίγο καιρό μετά η επανέκδοσή του σε βινύλιο από την Inner Ear Records. Ήταν το πρώτο σημάδι -μετά τη μεγάλη και αξιόλογη δισκογραφική τους επιστροφή το 2018 με το full length album Ουρανός- ότι οι Στέρεο Νόβα ετοιμάζουν μια συστηματική επάνοδο στα «πράγματα» και οι ελπίδες για περισσότερα νέα και ενδεχομένως και ένα live αναπτερώθηκαν -και δεν διαψεύστηκαν.
Στην Ελευσίνα μια φορά
Δύο μήνες περίπου πριν την επίσημη τελετή έναρξης του 2023 Eleusis (Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2023) μέσα στον «χριστουγεννιάτικο πυρετό» του Δεκεμβρίου η διοργάνωση εκτέλεσε το απαραίτητο twist που χρειαζόταν για να τραβήξει πάνω της τα βλέμματα αρκετού κόσμου που ίσως να μη συγκαταλεγόταν εξαρχής στο δεδομένο target group της. Η ανακοίνωση μιας «συλλεκτικής» εμφάνισης των Stereo Nova το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου στο παλιό εργοστάσιο χρωμάτων ΙΡΙΣ ως main act της τελετής έναρξης οδήγησε σε ένα αναμενόμενα γρήγορο sold out και έβαλε την Ελευσίνα στο κάδρο πολλών εκπροσώπων αθηναϊκών φυλών που ενδεχομένως τη γνώριζαν μόνο από τα ομώνυμα διόδια. Αρκετοί «πρωτάρηδες» στον ήχο των Stereo Nova έσμιξαν εκείνο το βράδυ με το παραδοσιακό κοινό του συγκροτήματος κάτω από το ψιλόβροχο στην αλάνα του παλιού εργοστασίου στο τέρμα του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας διαμορφώνοντας μαζί με το στοχευμένο καλλιτεχνικό curation του show ένα σκηνικό επιστροφής. Γιατί η εμφάνιση των Stereo Nova στην Ελευσίνα, επιεικώς αμφιλεγόμενη -και πιθανότατα όχι άδικα- για μεγάλη μερίδα των σκληροπυρηνικών οπαδών του συγκροτήματος σφράγισε, αν μη τι άλλο, το momentum των Stereo Nova, ένα momentum συγκροτημένης επαναφοράς στην πολιτιστική και μουσική πραγματικότητα της πόλης, ένα momentum έκφρασης της πρόθεσής τους να χαρίσουν στο ντουέτο τους μια νέα ζωή, να υπάρξουν ξανά μαζί με έστω μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, να ξαναζωντανέψουν ένα κομμάτι του μύθου τους – ακόμα και για όσους δεν βρέθηκαν στο φάσμα του τα τελευταία τριάντα χρόνια.
Τυχερό Αστέρι
Μπορεί ο Κωστνατνίνος Βήτα, ο Μιχάλης Δέλτα και ο Αντώνης Π. να ακολούθησαν -o καθένας με τον τρόπο του- solo διαδρομές, στον χρόνο και στον βαθμό που ο καθένας απoσυνδέθηκε από το άρμα των Stereo Nova, μία από αυτές ωστόσο παρέμεινε στενά συνδεδεμένη με τη Stereo Nova εποποιία, τροφοδοτώντας σε μεγάλο βαθμό τη συνεχιζόμενη δημοφιλία του συγκροτήματος και οδηγώντας όψιμους αστικούς πλάνητες στον Ασύρματο Κόσμο και στο Τέλσον μέσα από την Άγρια Χλόη, τη Χρυσαλίδα και το Άργος. Ο προσωποπαγής λυρισμός του Κωνσταντίνου Βήτα υπήρξε πάντα αναπόσπαστο μέρος του καλλιτεχνικού αφηγήματος των Stereo Nova, μια ευαίσθητη αλλά πάνοπλη σε λέξεις, νοήματα και όνειρα εμπροσθοφυλακή, το πιο απολαυστικό και ιδανικό δόλωμα για τα ακαταμάχητα χορευτικά δίχτυα του Μιχάλη Δέλτα, τα beats και τις λούπες που τύλιγαν τις λέξεις και τις έστελναν να σχηματίσουν το puzzle ψηλά στον αέρα, το τυχερό αστέρι των Stereo Nova. Το εξαιρετικό σερί εξαιρετικών solo δίσκων του Κωνσταντίνου Βήτα δεν συνέχισε απλώς την παράδοση της ηλεκτρονικής του ποίησης αλλά ανανέωνε με συνέπεια το κοινό των Στέρεο Νόβα που έφταναν στους πρώτους δίσκους τους ακολουθώντας τη συνήθη διαδρομή του μουσικού μίτου προς τα πίσω.
Κάπως αυτή η επαναφορά των Στέρεο Νόβα στην ποπ κουλτούρα του 2023 επεφύλαξε -μάλλον ακούσια- έναν ρόλο και σε ένα από τα πιο όμορφα τραγούδια που έγραψε ποτέ ο Κωνσταντίνος Βήτα.
Το "Τυχερό Αστέρι" που πρωτοακούστηκε κάπου εκεί στις αρχές του millennium, με τη φωνή του Γιάννη Παλαμίδα, γραμμένο για τις ανάγκες της θεατρικής παράστασης του Αντώνη Καλογρίδη “Angel Baby” -θεατρική μεταφορά της ομώνυμης ταινίας του Michael Rymer- και έγινε ένα μεγάλο highlight της μετά Στέρεο Νόβα εποχής βρήκε τη δικιά του χρυσή νέα ζωή είκοαι και πλέον χρόνια μετά, ένα βράδυ Δευτέρας, στον απόηχο ενός επεισοδίου της νέας τηλεοπτικής σειράς του Χριστόφορου Παπακαλιάτη.
Το story εξαιρετικά απλό και παπακαλιατικό: ο Αντώνης (Ορέστης Χαλκιάς) από τους Παξούς αφιερώνει στον Σπύρο (Γιώργο Μπένο) επίσης από τους Παξούς και όσο παίζει η σειρά οι αφηνιασμένοι fans του Παπακαλιάτη ψάχνουν στο internet ποιο είναι αυτό το μαγικό τραγούδι που έχει κλέψει την καρδιά τους και το repeat mode των αμέσως επόμενων ημερών.
Αυτή η νέα ζωή του Τυχερού Αστεριού μέσα από το κάδρο του πιο mainstream στιλίστα της ελληνικής οθόνης έφερε νέο κόσμο στις παρυφές του Κωνσταντίνου Βήτα και των Στέρεο Νόβα, έκανε το 7ιντσο που κυκλοφόρησε η Veego Records για τη Record Store Day του 2023 να ξεπουλήσει και πρόσθεσε στη συνολική επιστροφή του συγκρότηματος ένα απρόσμενο, πιθανότατα εκτός σχεδιασμού, αλλά ιδιαίτερα χρήσιμο λιθαράκι, τη δουλειά του οποίου μάλλον θα δούμε σε πολλά νέα πρόσωπα που θα βρεθούν στην Πλατεία Νερού το Σάββατο Βράδυ, Σάββατο Βράδυ της 15ης Ιουλίου.
Θα διασχίσεις έναν πρωινό τον κόσμο ξανά και ξανά
To «Θα διασχίσεις ένα πρωινό τον κόσμο και θα είναι πιο όμορφα κι από ένα όνειρο» που έγραφε ο Κωνσταντίνος Βήτα το 1992 στο «Ένα Κλεμμένο Ποδήλατο» αναπαράχθηκε σε αμέτρητα ημερολόγια, μηνύματα, βιβλία, captions, φώτα νέον, σκέψεις, χείλη και μέσα από ένα μεγάλο άλμα στον χρόνο στην τρέχουσα σελίδα των Στέρεο Νόβα έγινε «ποτάμι που διασχίζει την άδεια ψυχή» όπως τραγουδάει η Iota Phi στο «Ίριδα» αποδεικνύοντας την ύπαρξη του κόσμου και την καθαρότητα του ουρανού.
1992 – 2022 – 2023 and counting. Τριάντα χρόνια + 1 οι Στέρεο Νόβα συνεχίζουν να διασχίζουν πρωινά, κόσμους, ουρανούς και γαλαξίες συνεχίζουν να μας καλούν να χορέψουμε σε ένα κλαμπ στο χάος, να περάσουμε ζεστά καλοκαίρια που κρατάνε πάνω σε ταράτσες και εξώστες πολυκατοικιών, να βλέπουμε ξανά και ξανά τις ίδιες ταινίες – αλλά και πολλές καινούριες. Μερικές φορές οι μύθοι και οι θρύλοι είναι καλό να μένουν στην προστατευτική θήκη του παρελθόντος και να ατενίζουν από εκεί την υστεροφημία τους να αβγατίζει και να δίνει νέους καρπούς σε νέες γενιές. Οι Στέρεο Νόβα έχουν πάρει το ρίσκο να βγουν από αυτό το κουκούλι και να μας καλέσουν ξανά στο σήμερά τους. Ό, τι και να φέρει αυτό το σήμερα οι ίδιοι έχουν έτσι κι αλλιώς κερδίσει το στοίχημα της διαχρονικότητας, του περίφημου “relevancy” με τη συλλογική αλήθεια που συνέλαβαν πριν τριάντα χρόνια στο Περιστέρι/με μια κόκα κόλα στο χέρι. Όσο υπάρχει αυτή η αλήθεια θα διασχίζουμε έναν πρωινό τον κόσμο με Στέρεο Νόβα στα ακουστικά ξανά και ξανά και ξανά.
Οι Stereo Nova εμφανίζονται στην Πλατεία Νερού το Σάββατο 15 Ιουλίου, στο πλαίσιο του Release Athens Festival, μαζί με τους Leftfield, τους Boy Harsher και την Marva Von Theo.
Η προπώληση συνεχίζεται στα 27€
Επίσης, διατίθενται περιορισμένα VIP εισιτήρια. Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται οι εξής προνομιακές παροχές: Ξεχωριστή υπερυψωμένη περιοχή διαμορφωμένη με stands & stools για όλους, οpen-bar, προτεραιότητα πρόσβασης στο χώρο, ιδιωτικό parking, ξεχωριστές τουαλέτες, αναμνηστικό δώρο.
Διάθεση εισιτηρίων:
Τηλεφωνικά στο 11876
Online στα www.releaseathens.gr / www.viva.gr
Φυσικά σημεία: Καταστήματα Nova, Public, Media Markt, Ευριπίδης, Yoleni’s και Viva Spot Τεχνόπολης
Όλες οι πληροφορίες (τιμές, πρόγραμμα, πρόσβαση) στο releaseathens.gr