Παραφράζοντας μια περίφημη ρήση του μεγάλου φιλοσόφου Τεοντόρ Αντόρνο, «μετά τη Γάζα και τη Ράφα δεν μπορεί να υπάρξει ποίηση». Κι όμως: είμαστε το CNN του γκέτο, ράπαραν κάποτε οι Public Enemy, αναζητώντας μια γλώσσα κατάλληλη για τα αφηγηθεί το Βίωμα του Αποκλεισμού. Αυτός είναι εξάλλου ο ρόλος του hip hop: να επινοεί κώδικες αλληλεγγύης για να μεταδίδει το μήνυμα των αδύναμων και των καταπιεσμένων.
Στην περίπτωση του Παλαιστινιακού, τα παραπάνω φορτίζονται σε υπερθετικό βαθμό: εδώ το hip hop απηχεί την φρίκη του επεκτατικού ισραηλινού πόλεμου, των ατέρμονων «εποικισμών» και του πολιτικού και πολιτισμικού απαρτχάιντ που βιώνουν οι Παλαιστίνιοι. Μεταφέρει κραυγές θανάτου, εκκλήσεις για βοήθεια από ανθρώπους που στερούνται το νερό και την τροφή, από αμάχους και τραυματισμένους, στηλιτεύει την υποκρισία της Δύσης, που διατηρεί ουδέτερη στάση ακόμα μπροστά στον βομβαρδισμό νοσοκομείων, και στηρίζει την αμετακίνητη θέση του παλαιστινιακού λαού στον αγώνα του για αυτοδιάθεση.
Από την ίδια τη Μέση Ανατολή ως το Μπρίξτον, από εκεί ως τη Βοσνία, από τη Χιλή ως τη Νότια Αφρική, κομμάτια αλληλεγγύης προς την Παλαιστίνη, που ηχογραφήθηκαν στις περιόδους της διαρκούς καταπίεσης, αλλά και της διαρκούς Ιντιφάντα.
DAM — “Meen Irhabi?” (Who’s the Terrorist?)
Οι DAM είναι ένα από τα πρώτα συγκροτήματα ραπ της Παλαιστίνης. Δημιουργήθηκαν το 1998. Το τρίο, με έδρα το Lydd (Lod) — περίπου είκοσι χιλιόμετρα από την Ιερουσαλήμ — γνωρίζει από πρώτο χέρι πώς είναι να ζεις ως Παλαιστίνιος στο σημερινό Ισραήλ.
Κάνουν ραπ κυρίως στα αραβικά, αλλά μερικές φορές στα αγγλικά και περιστασιακά στα εβραϊκά. Το DAM αποτελεί αρκτικόλεξο του Da Arab MCs στα αγγλικά.
Shadia Mansour, featuring M-1 — “El Kofeyye Arabeyyeh”
Γνωστή ως η «πρώτη κυρία του αραβικού hip-hop», η Βρετανοπαλαιστίνια Mansour ραπάρει στα αραβικά. Το "El Kofeyye Arabeyyeh" αναφέρεται στο παλαιστινιακό καρό μαντίλι, το kuffiyeh, σύμβολο αντίστασης του παλαιστινιακού αγώνα και της αραβικής ταυτότητας, που διεθνοποιήθηκε από την PLO και τον Γιάσερ Αραφάτ.
Στα φωνητικά συμμετέχουν οι Dead Prez από τη Νέα Υόρκη, οπαδοί του Μάλκολμ Χ.
Lowkey, featuring DAM, The Narcicyst, Hasan Salaam, Shadia Mansour — “Long Live Palestine (Part II)”
Ηχογραφήθηκε το 2009 από τον βρετανό-ιρακινό ράπερ Lowkey με έδρα το Λονδίνο. Συμμετέχουν μέλη των DAM, ο Ιρακινο-Καναδός ράπερ The Narcicyst, ο Λιβανέζος Eslam Jawwad, ο Hasan Salaam από τη Νέα Υόρκη, ο Hich-Kas από την Τεχεράνη και η Βρετανο-Ιρανική Reveal.
Ana Tijoux, featuring Shadia Mansour — “Somos Sur”
«Το hip hop είναι η χώρα των ανθρώπων που δεν έχουν γη», είπε η Χιλιανή Άνα Τιζού στο ειδησεογραφικό πρόγραμμα Democracy Now! Η Tijoux γεννήθηκε στη Γαλλία και μεγάλωσε στη Χιλή, η οποία φιλοξενεί μια από τις μεγαλύτερες παλαιστινιακές κοινότητες στον κόσμο. Το Somos Sur κάνει παραλληλισμούς μεταξύ πράξεων αντίστασης στη Χιλή της εποχής της χούντας του Πινοτσέτ και στην Παλαιστίνη. Το τραγούδι αναφέρεται στη σημασία της αντίστασης σε όλο τον κόσμο.
«Τα παγκόσμια κινήματα αντίστασης, είτε στη Λατινική Αμερική, στην Αφρική ή στη Μέση Ανατολή, παλεύουν ενάντια στα ίδια πρότυπα βίας που έχουν επαναληφθεί σε όλη την ιστορία».
Genocide — “Still Free Palestine”
Ο Genocide (Jusuf Dzilic), που τώρα εδρεύει στη Νέα Ζηλανδία, κατάγεται από μια μικρή πόλη της Βοσνίας. Ως παιδί, είδε την εθνοκάθαρση των μουσουλμάνων. Το Still Free Palestine αναφέρεται στις σφαγές αμάχων κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης Cast Lead, της επίθεσης τριών εβδομάδων του Ισραήλ στη Γάζα στα τέλη του 2008 και στις αρχές του 2009.
Free Radicals, featuring The Niyat and H.I.S.D. — “Every Wall”
Η δωδεκαμελής κολεκτίβα των Free Radicals (από το Τέξας) συνεργάζεται με δύο συγκροτήματα του hip-hop: τους Σύρους και Νοτιοαφρικανούς στην καταγωγή Niyat και H.I.S.D, αντίστοιχα. Οι στίχοι αναφέρονται στο απαρτχάιντ, τα διαχωριστικά τείχη και τις καταστροφικές οικονομικές πολιτικές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Don Martin, featuring Immortal Technique, Tumi, Eltipo Este, Tonto Noiza — “Boycott Israel”
Ο Νορβηγός Don Martin, μέλος των Gatas Parlament, έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες από την Κούβα, τη Νότια Αφρική, τις ΗΠΑ και τη Γαλλία σε μια λαμπρή επίδειξη υποστήριξης στο κίνημα υπό την ηγεσία της Παλαιστίνης για μποϊκοτάζ, εκποίηση και κυρώσεις (BDS ) εναντίον του Ισραήλ.
Ragtop/The Philistines — “Free the P”
Από τον Παλαιστίνιο-Αμερικανό ράπερ Ragtop και την μπάντα του, τους The Philistines. Ακατέργαστος ήχος, tribal τύμπανα, handclapping και ραπάρισμα, θυμίζει κάπως τους Last Poets – μπάντα σύμβολο του Black Power.
Invincible — “No Compromises”
H MC Invincible (Ilana Weaver) ζει στο Ντιτρόιτ. Γεννήθηκε στην Ανατολική Ιερουσαλήμ (έδρα της Παλαιστινιακής Αρχής) και μετανάστευσε στο Ann Arbor του Μίσιγκαν το 1988. Εδώ ραπάρει για την ανάγκη για αντίσταση μέχρι «τη μέρα που δεν χρειάζεται καν να πολεμήσετε άλλο».
Mic Righteous — “Don’t it make you wonder?”
Ο Mic Righteous (Rocky Takalbighashi) κατάγεται από το Margate της Μεγάλης Βρετανίας. Η οικογένειά του εγκατέλειψε το Ιράν κατά την Ισλαμική Επανάσταση του 1979.
Το BBC προκάλεσε μια διαμάχη λογοκρισίας το 2011 όταν χρησιμοποίησε ηχητικά εφέ για να κρύψει τον στίχο «Free Palestine» από την ερμηνεία του Mic Righteous στο κανάλι Radio 1Xtra.