Επικοινωνία με τη στήλη:
Κάθε βδομάδα από τη στήλη αυτή θα μαθαίνετε τα πιο πρόσφατα νέα σχετικά με τη μουσική βιομηχανία γενικότερα, καθώς και χρήσιμες πληροφορίες που σκοπό έχουν να βοηθήσουν τα ελληνικά συκγροτήματα να προωθήσουν τη μουσική τους. Πιο συγκεκριμένα, θα δημοσιεύονται χρήσιμα πράγματα σχετικά με το promotion, management, publishing καθώς και θα υπάρχει μια λίστα με εταιρείες (κυρίως από Αγγλία) οι οποίες ψάχνουν καλλιτέχνες τη συγκεκριμένη περίοδο, φυσικά με όλες τις επαφές και τα email.
Δίσκο χωρίς εταιρεία; - Μέρος 1ο
Πριν από αρκετά χρόνια ο μόνος τρόπος για να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ ήταν μέσω μιας δισκογραφικής. Αυτή είχε τα χρήματα για την ηχογράφηση, τη δυνατότητα για την παγκόσμια διανομή του και τα απαραίτητα μέσα για την προώθηση. Σήμερα, οποιοσδήποτε μπορεί με λίγα λεφτά και αρκετή φαντασία να κάνει ένα άλμπουμ διαθέσιμο σε μεγάλο αριθμό ακροατών, όπως και μια μεγάλη δισκογραφική. Έχω ασχοληθεί με τον σχεδιασμό περίπου 50 δίσκων, συμπεριλαμβανομένου και αυτού του δικού μου συγκροτήματος (στις παλιές καλές μέρες), και μέσα από όλη τη διαδικασία έμαθα αρκετά πράγματα, τα οποία με βοήθησαν – ειδικά όταν είχα κυκλοφορήσει το δικό μου άλμπουμ. Αν και κάποια τα θεωρούσα αυτονόητα, υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι που με ρωτάνε ερωτήσεις του στυλ «πώς μπορώ να πουλήσω τη μουσική μου στο Itunes»; ή «πώς μπορώ να πουλήσω τα CD μου από το προσωπικό μου website»; Γι’ αυτό σκέφτηκα να συγκεντρώσω σε ένα άρθρο όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, για οποιονδήποτε θέλει να κυκλοφορήσει μόνος του έναν δίσκο. Ας αρχίσουμε λοιπόν...
Πού μπορείτε να διαθέσετε τη μουσική σας;
Πριν ξεκινήσετε οτιδήποτε καλό θα είναι να γνωρίζετε τα μέρη στα οποία μπορούν ανεξαρτητοι μουσικοί να πουλήσουν τη μουσική τους, πώς λειτουργούν αυτά τα μαγαζιά και ποια είναι τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε επιλογής.
Αρχικά, είναι απαραίτητο το εξής: Η μουσική σας θα πρέπει να είναι διαθέσιμη σε όσα περισσότερα μαγαζιά γίνεται, άλλα να ξεχωρίσετε δυο-τρία από αυτά στα οποία θα κατευθύνετε όσους θέλουν να αγοράσουν το άλμπουμ. Ο λόγος είναι απλός. Από τη μια να μπορεί όποιος θέλει να αγοράσει το άλμπουμ να το κάνει στο μαγαζί της προτίμησής του και από την άλλη να υπάρχει μια σταθερή επιλογή για τους fans του συγκροτήματος. Άλλωστε το δίλημμα που πρέπει να έχουν είναι το να αγοράσουν ή όχι και όχι το από πού θα το αγοράσουν. Επίσης είναι προτιμότερο να κατευθύνετε όλη την αγοραστική κίνηση σε ένα μέρος, γιατί έτσι, χάρη στο web 2.0, είναι ευκολότερο να μπείτε στα top sellers charts του εκάστοτε μαγαζιού. Τέλος, μια σελίδα με αρκετή κίνηση (reviews, σχολια, κτλ.) θα προτρέψει ανθρώπους που δεν γνωρίζουν ένα συγκρότημα, τουλάχιστον να το ακούσουν.
Σε κάθε περίπτωση, ένα μέρος της τιμής του κάθε CD θα πάει στον εκάστοτε διανομέα ή μαγαζί. Ο μόνος τρόπος να αποφευχθεί κάτι τέτοιο θα ήταν να βγείτε στη γύρα για να πουλήσετε τα CD σας, όσο πιο μακρυά γίνεται από την εφορία. Έχετε υπόψη σας πάντως ότι ένας ανεξάρτητος καλλιτέχνης έχει μεγαλύτερο ποσοστό από τις πωλήσεις, από κάποιον που έχει υπογράψει σε μια μεγάλη δισκογραφική.
CD Baby
Το πιο δημοφιλές μέρος αυτή τη στιγμή για τη πώληση δίσκων από ανεξάρτητους καλλιτέχνες είναι το CD Baby (www.cdbaby.com). Το CD Baby έχει γίνει πλέον το καθιερωμένο πρότυπο για τη βιομηχανία, και για να είμαι ειλικρινής έχω μάταια προσπαθήσει να βρω κάποιον ικανό ανταγωνιστή που να μπορεί να κάνει κάτι παρόμοιο.
Πλεονεκτήματα: Χρησιμοποιώ το CD Baby κυρίως λόγω της ευκολίας που προσφέρει. Άπλα τους στέλνεις ένα κουτί με CDs και αυτοί ασχολούνται με τις πωλήσεις στους εκάστοτε πελάτες. Με αυτό τον τρόπο δεν έχω να αγχώνομαι για την αποστολή του κάθε CD από το σπιτι, οποτεδήποτε έρχεται κάποια παραγγελία, το οποίο μου εξοικονομεί αρκετό χρόνο, όπως και τις βόλτες μέχρι το ταχυδρομείο. Επίσης έχουν κέντρο εξυπηρέτησής πελατών, οπότε αν κάποιο από τα CDs πάθει κάτι κατά την αποστολή του στον αγοραστή, αναλαμβάνουν πλήρως τα έξοδα. Οι ανεξάρτητοι μουσικοί έχουν ήδη αρκετά στο κεφάλι τους και αυτός είναι ένας εύκολος τρόπος να γλυτώσουν τουλάχιστον την έγνοια των πωλήσεων. Στο CD Baby μπορείτε επίσης να πουλήσετε το δίσκο σας με τη μορφή MP3. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα όμως είναι ότι μπορείτε από μόνοι σας να ορίσετε την τιμή, τόσο του φυσικού προϊόντος (CD) όσο και του MP3.
Μειονεκτήματα: Το CD Baby κρατάει 4$ για κάθε CD. Αυτό βέβαια είναι κακό αν θέλετε να κρατήσετε το CD σας σε κάποια ανταγωνιστική τιμή, λόγω όμως της ευκολίας της όλης διαδικασίας αξίζει να παρακαμφθεί. Ένα από τα παράπονά που έχω ακούσει για το CD Baby είναι ότι δεν κάνει απολύτως τίποτα για τη καθεαυτή προώθησή των CDs που πουλάει, όμως αυτό είναι δουλεία του ίδιου του καλλιτέχνη.
Digital Download Stores
Πωλητές όπως το Itunes και το Amazon Mp3 επιτρέπουν στους αγοραστές να αγοράσουν μουσική σε ψηφιακή μορφή και να τη κατεβάσουν απευθείας στον υπολογιστή τους. Ο μουσικός παίρνει ένα σταθερό ποσοστό για κάθε τραγούδι ή άλμπουμ που πουληθεί.
Πλεονεκτήματα: Η ομορφιά αυτού του είδους διαχείρισης της μουσικής είναι ότι εξαλείφονται τα κόστη κοπής και αποστολής του CD. Με άλλα λογια, οτιδήποτε κερδίσετε από το itunes είναι καθαρό κέρδος. Επίσης είναι εύκολο να δημιουργήσετε links στο δικό σας website και στο κάτω-κάτω είναι ωραίο να βρίσκεται το άλμπουμ σας δίπλα στο CD των Coldplay.
Μειονεκτήματα: Το βασικό μειονέκτημα είναι ότι δεν υπάρχει η επιλογή για να ορίσετε την τιμή που θέλετε να πουλήσετε το άλμπουμ σας. Επίσης, είναι αρκετά δύσκολο να αποκτήσει το άλμπουμ σας περίοπτη θέση σε τέτοια μαγαζιά (ένας featured artist στο itunes κοστίζει περίπου 10000 ευρώ).
Subscription Download Services
Αυτά τα sites επιτρέπουν στους πελάτες τους να κατεβάσουν ένα μέγιστο αριθμό τραγουδιών κάθε μήνα έναντι κάποιας συνδρομής. Το Emusic (www.emusic.com) είναι αυτή τη στιγμή ο ηγέτης αυτού του μοντέλου πώλησης μουσικής και πουλάει μουσική από ανεξάρτητους καλλιτέχνες.
Πλεονεκτήματα: Όσοι χρησιμοποιούν αυτού του είδους τις υπηρεσίες συνήθως λατρεύουν να ανακαλύπτουν καινούργια μουσική.
Μειονεκτήματα: Πληρώνεστε βάσει ενός συστήματος το οποίο υπολογίζει το συνολικό κέρδος δια της ποσότητας των τραγουδιών που κατεβάζονται ή με ένα παρόμοιο πολύπλοκο σύστημά. Έτσι, το κέρδος δεν είναι πάντα το ίδιο και φυσικά βγαίνει μικρότερο συγκρινόμενο με ένα μαγαζί στυλ itunes.
Subscription Streaming Services
Τα λεγόμενα streaming services μοιάζουν αρκετά με το ραδιόφωνο. Οι αγοραστές πληρώνουν κάποια συνδρομή και μπορούν να ακούνε (όχι να κατεβάζουν) ό,τι μουσική θέλουν, οπότε θέλουν. Τα κυριότερα site είναι το Rhapsody (www.rhapsody.com) και το Napster (www.napster.com).
Πλεονεκτήματα: Τα ίδια με το προηγούμενο.
Μειονεκτήματα: Το κέρδος βγαίνει ελάχιστο, αλλά καλό θα είναι να υπάρχει η μουσική σας σε τέτοια sites, γιατί ο πρωταρχικός στόχος είναι πάντα να ακουστεί από περισσοτέρους ανθρώπους.
Το Website του καλλιτέχνη
Υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να πουλήσετε τη μουσική σας μέσω του δικού σας website. Το βασικό είναι να έχετε ένα ασφαλές και εύκολο τρόπο πληρωμής, για να μπορούν όσοι θέλουν να χρησιμοποιούν την πιστωτική τους κάρτα. Στο παρελθόν έχω χρησιμοποιήσει το Paypal (www.paypal.com) και ακόμα βλέπω μουσικούς να το χρησιμοποιούν με επιτυχία. Εάν πάλι θέλετε ένα καλοστημένο download store για το site σας, ρίξτε μια ματιά στο Brad Sucks Digital Download Store (www.bradsucks.net/projects/bsdds) . Τέλος το Reverbnation (www.reverbnation.com) και το Audiolife (www.audiolife.com) προσφέρουν παρόμοιες επιλογές.
Πλεονεκτήματα: Με το τρόπο αυτό έχετε μια πιο άμεση επαφή με τους fans του συγκροτήματος. Αγοράζουν απευθείας από σας, οπότε η συναλλαγή καθίσταται πιο προσωπική. Έτσι μπορείτε να έχετε μεγαλύτερο κέρδος και επίσης να ξέρετε ανά πάσα στιγμή πόσοι έχουν αγοράσει τον δίσκο σας.
Μειονέκτηματα: Η όλη διαδικασία είναι το ίδιο με το να τρέχεις μια επιχείρηση. Μονό η αποστόλη των δίσκων είναι αρκετά δύσκολή διαδικασία από μόνη της.
Άλλες επιλογές – Το Amazon Marketplace (www.amazon.com / www.amazon.co.uk) και το Ebay (www.ebay.com / www.ebay.co.uk) προσφέρουν αρκετούς τρόπους για να πουλήσετε τα Cds και οτιδήποτε άλλο θέλετε, όπως μπλουζάκια.
Η συνέχεια τη μεθεπομένη εβδομάδα..
Εταιρείες που ψάχνουν καλλιτέχνες αυτή τη στιγμή
COALITION MANAGEMENT – Η Coalition είναι μια εταιρεία management με έδρα το Λονδίνο, δραστηριοποιούμενη στον χώρο της indie/alternative μουσικής. Το roster της περιλαμβάνει καλλιτέχνες όπως οι Bloc Party, Zutons, Music και Streets. Αυτή την περίοδο ψάχνει καλλιτέχνες με όμορφα και μελωδικά καθαριστικά κυρίως τραγούδια Αν θέλετε να επικοινωνήσετε με την εταιρεία μπορείτε να στείλετε Mp3s ή ενα Myspace link στην παρακάτω διεύθυνση :
Faye Copeland Tel +44 020 8743 1000 www.coalitiongroup.co.uk www.myspace.com/coalition
Ο Les Molloy, διευθυντής της δικής του εταιρείας management και publishing. Στο παρελθόν έχει κάνει συμφωνίες με το BBC Radio 5, ITV και SKY1. Αυτή τη στιγμή ψάχνει για ενθουσιώδεις μουσικούς που ενδιαφέρονται για management και publishing. Μπορείτε να στείλετε ένα CD στην παρακάτω διεύθυνσή:
LES MOLLOY, 13 Wendela Close, WOKING, GU22 7JU. Tel +44 (0)7860 389598,
H C17 MANAGEMENT είναι μια καινούργια εταιρεία, 100% αφοσιωμένη στους καλλιτέχνες με τους οποίους ασχολείται. Αν πιστεύουν στη μουσική σας τότε σίγουρα θα επικοινωνήσουν. Η C17 ψάχνει για μουσικούς και συγκροτήματά πρόθυμα να ανέβουν επίπεδο στη μουσική τους σταδιοδρομία. Μπορείτε να στείλετε ένα press pack στην παρακάτω διεύθυνση:
Matt Rose, C17 MANAGEMENT, 127-129 Bute St, CARDIFF, CF10 5LE. Tel +44 (0)7763 643 304,