Δίσκος
Unkle – Never, Never Land (2003)
"One second you've got the most beautiful girl in the world, the next second, you don't even have a girlfriend no more.
And it goes back and forth, and back and forth, you know?
And this is life man, it's changes, this is what you have to go through throughout your whole lifetime."
Τάδε έφη Robert Alan Weiser, φιλόσοφος του δρόμου, του οποίου τα λόγια ανοίγουν αυτό το παραισθησιογόνο ηλεκτρονικό τριπάρισμα στα βάθη του ανθρώπινου ασυνείδητου, ντυμένο με μια υπόγεια μελαγχολία που μπορεί να «διαβάσει» όλα τα πιθανά συναισθήματα της καλοκαιρινής αστικής και επαρχιακής ραστώνης. Στο Never, Never Land οι James Lavelle και Richard File ψηλαφίζουν νεφελώδη σημεία του ανθρώπινου ψυχισμού που εκλιπαρούν για μια ακτίδα φωτός, μέσα από ακανόνιστες εσωστρεφείς μελωδίες ή πιο up-tempo ηλεκτρονικά ξεσπάσματα. Με ένα πλήθος guest μουσικών (Jarvis Cocker, Brian Eno, Ian Brown, Mani, Josh Homme, 3D και πολλούς ακόμα) οι UNKLE sample-άρουν ελεγειακές μελωδίες, beats, ψιθύρους και κραυγές, από το "Changes" των Black Sabbath και ατάκες του Thin Red Line του Terrence Malick, μέχρι τους Joy Division, το cult διαμάντι του Adrian Lyne Jacob’s Ladder και τους… Motorhead, όλα οργανικά τοποθετημένα σε ένα δίσκο-εμπειρία που ξεχειλίζει εφηβική καλοκαιρινή ανεμελιά, αλλά και ένα γλυκόπικρο συναίσθημα τέλματος, μια αίσθηση ότι τα πάντα έχουν σταματήσει και όλα λούζονται σε ένα ζεστό Αυγουστιάτικο φως. "Back and Forth", "In a State", "Eye For an Eye", "Panic Attack", "Invasion", "Reign", "Safe in Mind", όλα τα κομμάτια του δίσκου κυλούν αβίαστα προς ένα μεγαλειώδες φινάλε – και μια υπόσχεση ότι το επόμενο καλοκαίρι, το Never, Never Land θα είναι εκεί για να ρίξει λίγο παραπάνω ήλιο στην ψυχή σου.
Σειρά
The Marvelous Mrs. Maisel – Season 5
Tα έχουμε πει και παλαιότερα για τη σειρά-διαμάντι του Amazon Prime, μια εκ των σπουδαιότερων σύγχρονων καθαρόαιμων κωμωδιών με στοιχεία screwball, η οποία έγινε το όχημα για μια από τις ομορφότερες ιστορίες γυναικείας χειραφέτησης της εποχής μας. Η 5η και τελευταία σεζόν της σειράς, όχι μόνο δίνει ένα φινάλε αντάξιο της φήμης που έχτιζε τόσα χρόνια το magnus opus της Amy Sherman-Palladino, αλλά παίρνει ένα σωρό δημιουργικά ρίσκα σπάζοντας χωροχρονικά την αφήγηση, ταξιδεύοντας τους θεατές διαρκώς μπροστά και πίσω στο χρόνο, από τη Νέα Υόρκη και το Los Angeles μέχρι το Ισραήλ, θολώνοντας τα νερά για την τελική κατάληξη της πρωταγωνίστριας - η οποία βρίσκεται ακόμα στην κόψη του ξυραφιού, προσπαθώντας να πετύχει ως η πρώτη γυναίκα stand-up κωμικός στη συντηρητική Αμερική των 50s. Οι πρωταγωνιστές της σειράς αγγίζουν το peak του ερμηνευτικού τους εύρους, η κωμωδία δεν χάνει ποτέ τη φρεσκάδα και την εξυπνάδα της -με το χιούμορ να παραμένει με εμφατικό τρόπο μακριά από το «εξυπνακίστικο»- ενώ οι τίτλοι τέλους δύσκολα μπορούν να αφήσουν κάποιον ασυγκίνητο, χωρίς να γίνονται σε καμία στιγμή συναισθηματικά χειριστικοί. Η ιστορία της Maisel κλείνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και το μόνο που μένει πλέον είναι να δούμε σε πόσο καιρό θα ενεργήσει το στερητικό σύνδρομο από την απουσία της Miriam, της Suzy, του Joel, του Abe και των υπολοίπων χαρακτήρων της σειράς, στην τηλεοπτική μας εβδομαδιαία ρουτίνα. Από την άλλη βέβαια είναι Αύγουστος, και ποτέ κανείς δεν είπε όχι σε ένα καλό, παραδοσιακό binge rewatch αγαπημένων σειρών...
Ταινία
Porco Rosso
O Marco Rousolini είναι ένας πρώην πιλότος της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας, o οποίος ζει σε μια εναλλακτική Ιταλία της δεκαετίας του ’30. Έχοντας βιώσει τη φρίκη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ζει πλέον απομονωμένος σε ένα νησάκι της Αδριατικής και βγάζει τα προς το ζην ως κυνηγός επικηρυγμένων, σε μια περιοχή που λυμαίνονται κάθε λογής πειρατές -όλοι τους αξιοζήλευτα γκαφατζήδες και γραφικοί! Όμως ο Marco, για κάποιον άγνωστο λόγο έχει μεταμορφωθεί σε ένα ανθρωπόμορφο γουρούνι και είναι γνωστός στην περιοχή με το παρατσούκλι Porco Rosso! Σαν άλλος Humphrey Bogart αφήνει περιστασιακά το κρησφύγετό του για το πλωτό bar της Madame Gina, ώστε να ακούσει λίγη μουσική και να φλερτάρει με την ιδιοκτήτρια -σε ένα ρομάντζο που γνωρίζουν και οι δύο πως δεν θα οδηγήσει πουθενά. Η έλευση όμως ενός θερμοκέφαλου Αμερικανού πιλότου και μια αναπάντεχη συμμαχία με την νεαρή ανηψιά ενός εγκάρδιού του φίλου, θα βγάλουν τον Porco μια και καλή από το λημέρι του και θα τον κάνουν να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητές του. Μια από τις πιο έντονα νοσταλγικές ταινίες της φιλμογραφίας του Hayao Miyazaki, δίνει για πρώτη φορά την ευκαιρία στον πολύ-βραβευμένο δημιουργό να καταπιαστεί ολοκληρωτικά με τον κόσμο των αιθέρων -τον οποίο αγαπάει τόσο πολύ- και παράλληλα να φτιάξει μια ταινία στα πρότυπα της Casablanca και του παλιού Hollywood -σατυρίζοντάς το παράλληλα με ανελέητο τρόπο. Η σκηνή που ο Porco δέχεται μια πρόταση από έναν παλιό του φίλο να επιστρέψει στην Ιταλική πολεμική αεροπορία, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, μόνο και μόνο για να απαντήσει ειρωνικά πως προτιμάει να είναι γουρούνι παρά φασίστας, είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα του αναπάντεχα αιχμηρού πολιτικού στίγματος της ταινίας. Πέρα όμως από τα παραπάνω, υπάρχει άπλετο χιούμορ, ξεκαρδιστικά gags, πανέμορφες εικόνες, πολύπλοκοι χαρακτήρες με μεγάλο συναισθηματικό βάθος και ένα άκρως συγκινητικό φινάλε, το οποίο καθηλώνει με την απλότητα και ειλικρίνειά του. Από τις πιο υποτιμημένες και «αθόρυβες» ταινίες του Miyazaki, αποτελούσε επί χρόνια το μεγάλο του στοίχημα για ένα sequel, το οποίο όμως τελικά δεν ήρθε ποτέ - ίσως και καλύτερα...
Βιβλίο
Βασίλης Αλεξάκης, Τάλγκο
Το πρώτο απευθείας γραμμένο στα ελληνικά μυθιστόρημα του σπουδαίου Βασίλη Αλεξάκη, είναι ένα βιβλίο που όσα καλοκαίρια και αν περάσουν πάντα βρίσκει τον τρόπο να τρυπώνει στην τσάντα με τα υπόλοιπα καλοκαιρινά μου αναγνώσματα -γιατί πάντα θα υπάρχει χώρος και για μια ιστορία ενός αδιέξοδου έρωτα, πόσω δε μάλλον όταν εκείνος εξελίσσεται με έναν μοναδικά κινηματογραφικό τρόπο. Η Ελένη είναι παντρεμένη με τον Κώστα και μας μιλά σε πρώτο πρόσωπο για τον έρωτά της με τον Γρηγόρη, έναν άντρα που ζει στο Παρίσι και με τον οποίο πέρασε κάποιες εκπληκτικές μέρες στη Βαρκελώνη πριν αυτός τη χωρίσει και γυρίσει στη γυναίκα και τα παιδιά του. Η αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο βοηθάει τον αναγνώστη να βιώσει για τα καλά τα ίδια συναισθήματα που βιώνουν οι πρωταγωνιστές του βιβλίου, καθώς ανάμεσα σε Αθήνα, Βαρκελώνη και Παρίσι ερωτεύονται, παθιάζονται, πονάνε και λυτρώνονται με έναν μοναδικά λυρικό τρόπο, γεμάτο εικόνες, μνήμες και έντονες εναλλαγές συναισθημάτων. Χωρίς να καταφεύγει ποτέ στο μελό και στον υπέρμετρο ρομαντισμό, ο Αλεξάκης ξέρει πως να πει μια ιστορία όσο πιο νηφάλια γίνεται, χωρίς να της στερεί όμως την κινηματογραφική ταχύτητα και το συναισθηματικό βάθος που σπάνια συναντά κανείς σε τέτοιες ιστορίες. Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος το 1984 μετέφερε το βιβλίο των διακοσίων χιλιάδων αντιτύπων στη μεγάλη οθόνη με τίτλο Ξαφνικός Έρωτας, ενώ μέχρι και σήμερα συνεχίζει να συναρπάσει και να αγγίζει τους απανταχού αναγνώστες του με τον ίδιο τρόπο και την ίδια δύναμη.