Ακούγοντας κανείς τους όρους rockabilly και garage φαντάζεται καλλιτέχνες με εμμονές στα 1950s και τα 1960s αντίστοιχα, γκρουπ τα οποία περισσότερο ξεχωρίζουν για την εκκεντρική τους εμφάνιση και τον παλιομοδίτικο ήχο τους παρά για την καλλιτεχνική τους αξία. Μπορεί, για παράδειγμα, τα τζιν με τα γυρισμένα ρεβέρ, τα creepers παπούτσια και η γενικότερη στιλιστική εμμονή με την Αμερική της δεκαετίας του 1950 που έχουν όσοι παίζουν ή ακούνε rockabilly μουσική να μοιάζει εκτός τόπου και χρόνου για πολλούς και να είναι τελείως γραφική – υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος. Τα κατορθώματα των γκρουπ που αποτελούν την ελληνική garage και rockabilly σκηνή είναι αρκετά και ιδιαιτέρως σημαντικά. Όχι μόνο αποδεικνύουν ότι δεν διαθέτoυμε στην Ελλάδα μόνο μπάντες οι οποίες αναλώνονται διασκευάζοντας αστέρες του παρελθόντος όπως o Presley και ο Bill Halley (υπάρχουν φυσικά και τέτοιες), αλλά και άξια λόγου σχήματα που έχουν καταφέρει πράγματα που ενδεχομένως να φαντάζουν ακόμα και αδιανόητα σε άλλους, πολύ γνωστότερους, Έλληνες συναδέλφους τους. Ας δούμε λοιπόν μερικά πράγματα τα οποία αφορούν στην ελληνική garage και rockabilly σκηνή και δεν είναι γνωστά στο ευρύ κοινό…
LAST DRIVE
Οι Last Drive δεν είναι απλά το πιο ιστορικό σχήμα της ελληνικής rock ’n’ roll σκηνής, αλλά και ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά γκρουπ γενικότερα. Στα τέλη των 1980s-αρχές 1990s, σε μια εποχή όταν τα περισσότερα, αν όχι όλα, εγχώρια γκρουπ μόνο στα όνειρα τους φαντάζονταν μια διεθνή καριέρα, η αθηναϊκή garage/psychobilly μπάντα που σχηματίστηκε το 1981 είχε ήδη καταφέρει να γίνει αρκετά γνωστή στο εξωτερικό. Μεταξύ άλλων, είχαν ήδη κυκλοφορήσει ένα Best Of στο αξιόλογο ανεξάρτητο γερμανικό label Music Maniac Records, κομμάτια και άλμπουμ τους είχαν κυκλοφορήσει από ξένες εταιρείες, ενώ είχαν δώσει και αρκετές συναυλίες στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα, το 1987 πραγματοποίησαν την πρώτη περιοδεία τους στην Ευρώπη, όπου έπαιξαν μαζί με σπουδαίες μπάντες όπως οι Fuzztones, οι Stingrays, οι Vietnam Veterans κ.α. Το 1991 περιόδευσαν στην Γερμανία μαζί με τους Dead Moon δίνοντας 24 συναυλίες σε 20 πόλεις (σε δύο έπαιξαν μαζί τους και οι Lemonheads)!
Και δεν είναι μόνο οι προαναφερθείσες οι επιτυχίες τους. Σε 3 από τα 5 άλμπουμ τους (το τελευταίο τους Subliminal μάλιστα κυκλοφόρησε στην πολυεθνική BMG και ορισμένα από αυτά κυκλοφόρησαν και στο εξωτερικό) την παραγωγή επιμελήθηκαν σπουδαίοι ξένοι καλλιτέχνες. Στο Heatwave (1998) συμπαραγωγός ήταν ο Peter Zaremba (Fleshtones) ενώ στο Blood Nirvana (1990) και στο F* Head Entropy (1992) παραγωγός ήταν ο Paul B. Cutler (Dream Syndicate, Green On Red, Naked Prey κ.α.). Και να σημειωθεί ότι μιλάμε για εποχές προ παγκοσμιοποίησης, όταν δεν υπήρχε καν το ίντερνετ που πλέον ανοίγει νέους ορίζοντες στους καλλιτέχνες. Aπόδειξη της αξίας των Last Drive και της διάρκειάς τους στον χρόνο αποτελεί το γεγονός ότι το 2007, 12 χρόνια μετά την διάλυση τους, επέστρεψαν στην ενεργό δράση, με τις τρεις συναυλίες τους στο Gagarin 205 στην Αθήνα να είναι sold-out. Φυσικά αυτό είχε ως επακόλουθο το συγκρότημα να δώσει και άλλες συναυλίες ενώ έχει ήδη διαρρεύσει πως ετοιμάζει και νέο υλικό για το 2009.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΕΡΡΟΣ
Ο Αλέξανδρος Πέρρος, ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της εγχώριας rock ’n’ roll σκηνής, ξεκίνησε να παίζει ζωντανά το 1981. Στη δισκογραφία μπήκε το 1988 κυκλοφορώντας με τη μπάντα του Lone Stars το άλμπουμ Rockabilly Boogie στην πολυεθνική Polygram (Universal σήμερα). Μόνο εύκολα δεν θα μπορούσε τότε να το καταφέρει αυτό ένας καλλιτέχνης αφού δεν υπήρχαν πολλές δισκογραφικές εταιρείες. Και πόσο μάλλον ο Πέρρος, που παίζει rockabilly/surf/rock’n’roll (είδη τα οποία απευθύνονται περισσότερο σε ειδικό κοινό) και έχει αγγλικούς στίχους. Έκτοτε ο Πέρρος έχει κυκλοφορήσει 8 άλμπουμ, ένα maxi single και ένα EP, ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε μια διπλή συλλογή με τις μεγαλύτερες επιτυχίες του η οποία περιλαμβάνει και DVD. Επίσης κομμάτια των Lone Stars έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογές ξένων labels. Αν και δεν δίνει συχνά συναυλίες, οι εμφανίσεις του είναι ξεσηκωτικές και αποζημιώνουν το κοινό του. Αυτό το έχουν διαπιστώσει rock ’n’ roll fans όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, αφού το καλοκαίρι του 1993 εμφανίστηκε στη Λάρνακα της Κύπρου και στο φεστιβάλ Europe Art D’ Art στο Νιόρτ της Γαλλίας. Και οι προαναφερθείσες δεν είναι οι μόνες εμφανίσεις του Πέρρου στο εξωτερικό.
FRANTIC FIVE
Οι σπουδαίοι Θεσσαλονικείς γκαραζάδες Frantic Five είναι μια από τις εγχώριες μπάντες με τις περισσότερες διεθνείς κυκλοφορίες. Πολύ πριν την κυκλοφορία του ντεμπούτο τους A Long Play With το 2004 είχαν ήδη κυκλοφορήσει αρκετά singles και EPs βινυλίου σε garage label του εξωτερικού, τα οποία πλέον είναι δυσεύρετα και συνεπώς συλλεκτικά. Επίσης σε ξένο label έχουν κυκλοφορήσει και τo live άλμπουμ A Go Go At A Cave Near You ενώ η διασκευή τους στο “I Never Knew” των θρύλων του garage rock Fuzztones (έχουν παίξει support σε live τους και διατηρούν φιλικές σχέσεις μαζί τους) συμπεριλαμβάνεται σε συλλογή tribute στο αμερικανικό σχήμα. Φυσικά οι σχέσεις του γκρουπ με το εξωτερικό δεν περιορίζονται μόνο στις κυκλοφορίες τους. Από την ίδρυσή τους (1994) μέχρι σήμερα έχουν δώσει αρκετές συναυλίες εκτός Ελλάδας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η συμμετοχή τους στο Festival Beat στην Ιταλία και μια περιοδεία στη Γερμανία.
DUSTBOWL
Πριν καν κυκλοφορήσει το ντεμπούτο των rockabilly/country/americana Dustbowl, Troublebound & Lonesome, το αξιόλογο ελληνικό folk/neo-folk γκρουπ Defile Des Ames διασκεύασε σε συναυλία του το τραγούδι των πρώτων “Cold 44 Βlues”. Αλήθεια πόσα γκρουπ ή καλλιτέχνες γνωρίζετε που είχαν αυτή την τύχη;
DUCKY BOYZ
H rock ’n’ roll μουσική είναι συνυφασμένη με τους δίσκους βινυλίου. Έτσι λοιπόν, όταν οι psychobilly/punk/surf Ducky Boyz κλήθηκαν να επιλέξουν (λόγω οικονομικών δυσκολιών της εταιρείας Blind Bastard Records) σε ποια μορφή θα κυκλοφορούσε το ντεμπούτο τους επέλεξαν το βινύλιο. Το ίδιο έκαναν και για το δεύτερο δισκογραφικό τους βήμα, το επτάιντσο single “Near Death Experience”. Στο single παραγωγή έκανε ο P. Paul Fenech – των δημιουργών του psychobilly κινήματος Meteors – στο στούντιό του στην Γερμανία. Η συνεργασία αυτή δεν είναι τυχαία, αφού οι Ducky Boyz έχουν παίξει support σε συναυλίες του θρυλικού βρετανικού σχήματος στη χώρα μας.
SOUND EXPLOSION
Αν και το ιστορικό αθηναϊκό garage σχήμα Sound Explosion έχει κυκλοφορήσει μόλις ένα άλμπουμ, αυτό θεωρείται μια από τις σημαντικότερες εγχώριες κυκλοφορίες του είδους. Πρόκειται για το Teen Trash Vol. 14 το οποίο, παρακαλώ, κυκλοφόρησε από την Music Maniac Records το 1994, εποχή που φάνταζε αδιανόητο για ένα ελληνικό σχήμα να κάνει το ντεμπούτο του σε ξένο label. Πόσο μάλλον σε μια εταιρεία από την οποία κυκλοφόρησαν άλμπουμ σπουδαίων συγκροτημάτων, όπως οι Dead Moon, Fuzztones, Vietnam Veterans κ.α. Το άλμπουμ απέσπασε εξαιρετικές κριτικές από περιοδικά και φανζίν και τραγούδια του μεταδόθηκαν από ραδιοφωνικούς σταθμούς διεθνώς. Τη δισκογραφική πορεία των Sound Explosion συμπληρώνουν ένα EP και 3 singles (όλα εφτάιντσα βινύλια), εκ των οποίων το ένα (I'll Shake The Universe/Why Can't You See?) κυκλοφόρησε από το αμερικάνικο label Dionysus Records.
SHOCKIN’ STEVE
Ο μπασίστας του θρυλικού neo-rockabilly σχήματος Stray Cats Lee Rocker ζήτησε από την Ολλανδέζα φίλη του και ιέρεια του σύγχρονου rockabilly Sue Moreno την αφίσα της πρόσφατης περιοδείας της στην Ελλάδα (Φεβρουάριος 2008) μαζί με τους γερμανούς ροκαμπιλάδες Black Raven. Την αφίσα αυτή φιλοτέχνησε ο frontman των δικών μας Bullets, Shockin’ Steve.
KUSTOMS
Και τις δύο φορές που έχει βρεθεί στην χώρα μας για συναυλίες η Sue Moreno, η μπάντα η οποία την συνόδευσε ήταν οι Kustoms. Πρόκειται για μία rockabilly σούπερ-μπάντα, δίχως σταθερή σύνθεση, η οποία δημιουργήθηκε με σκοπό να αποτελεί τη μπάντα που θα συνοδεύει ξένους αστέρες του rock ’n’ roll, αλλά ενίοτε δίνει συναυλίες και μόνη της. Συνήθως τα μέλη της προέρχονται από τους Bullets, τους Dustbowl και τους Fullhouze.
Σημ: η φωτογραφία των Kustoms έχει τραβηχτεί από τον ίδιο τον συγγραφέα, σε συναυλία της μπάντας στο Blue Fox.
BULLETS
Στο περσινό άλμπουμ τους Final Race οι Bullets διασκευάζουν το “She’s Wicked” των θρύλων του garage rock Fuzztones. Σιγά τα λάχανα θα πει κανείς. Και όμως, η διασκευή αυτή είναι τόσο καλή, ώστε έκανε των τραγουδιστή των τελευταίων, Rudi Protrudi, να δηλώσει εντυπωσιασμένος! Το θεσσαλονικιώτικο συγκρότημα φημίζεται όμως και για τις εξαιρετικές συναυλίες του. Πρόκειται για το απόλυτο «value for money», όπως θα λέγαμε αγγλιστί, για τον φαν του rock ’n’ roll. Για περισσότερο από δύο ώρες, το rockabilly/surf τρίο ερμηνεύει με απίστευτη ενέργεια και συναισθηματική ένταση, μα και με την χαρακτηριστική «trash» αισθητική του, δικές του συνθέσεις και γνωστά κομμάτια από όλο το φάσμα του rock ’n’ roll. Ενίοτε ο τραγουδιστής τους Shockιn’ Steve, στο αποκορύφωμα του πάθους του, ξεσαλώνει και επιδίδεται σε διάφορα «ακροβατικά» με άξιους συνεργούς τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας, ενώ σε κάθε εμφάνιση τους παραδίδει μαθήματα ξέφρενου performing. Από την ίδρυσή τους (1988) μέχρι σήμερα οι Bullets έχουν «οργώσει» την Ελλάδα, ενώ έχουν δώσει αρκετές συναυλίες και στο εξωτερικό. Χαρακτηριστική είναι η άνεση με την οποία παίζουν σε οποιονδήποτε χώρο (έχουν παίξει ακόμα και μέσα σε τρένο ενώ ταξίδευαν), ακόμα και όταν αντιμετωπίζουν διάφορα τεχνικά προβλήματα – χωρίς αυτό να κάμπτει καθόλου την εκρηκτικότητα των εμφανίσεων τους.
ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ DYNAMITE
Το γερμανικό περιοδικό Dynamite είναι ένα από τα παλαιότερα και πιο γνωστά μουσικά περιοδικά διεθνώς που ασχολούνται αποκλειστικά με τον χώρο της rock ’n’ roll μουσικής. Σε CD του περιοδικού έχουν φιλοξενηθεί κομμάτια από τις ελληνικές μπάντες Bullets, Rockets και Free Soul.
GEORGE & THE HUSTLERS
Οι George & The Hustlers είναι ένα ακόμα ελληνικό rock ’n’ roll γκρουπ με σημαντικές διεθνείς επιτυχίες. Το άλμπουμ τους Thoughts Of Regret κυκλοφόρησε από τη σπουδαία γερμανική εταιρεία του είδους Rythm Bomb, ενώ έχουν δώσει σημαντικές συναυλίες και στο εξωτερικό. Τον Αύγουστο του 2004 και του 2005 συμμετείχαν στο φεστιβάλ Bulldog Bash στην Αγγλία, το οποίο είναι μία από τις πιο δημοφιλείς συγκεντρώσεις μοτοσικλετιστών στην Ευρώπη. Απόδειξη αυτού του γεγονότος αποτελεί το ότι, λέγεται, πως το 2007 το φεστιβάλ παρακολούθησαν 50.000 άνθρωποι.