Είχαμε αναφερθεί πριν λίγες ημέρες στην πρώτη συσκευή hardware από το Spotify, το Car Thing, μια συσκευή που προς το παρόν προσφέρεται δωρεάν σε περιορισμένα κομμάτια και απευθύνεται σε premium συνδρομητές της υπηρεσίας. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εταιρείας, το ενδιαφέρον της για το Car Thing πηγάζει από την ανάγκη των καταναλωτών να έχουν μια καλύτερη και πιο προσωποποιημένη εμπειρία ακρόασης στο αυτοκίνητο.
Η δυνατότητα να ηχογραφήσει και να καταγράψει σε κείμενο τις αντιδράσεις και τις συνομιλίες μας
Ένα, όμως, από τα πιασάρικα αλλά και αμφιλεγόμενα στοιχεία της συσκευής αυτής είναι η φωνητική εντολή “Hey Spotify”. Πρόκειται για τη δυνατότητα να "μιλήσει" κανείς στο Spotify, ζητώντας ένα κομμάτι, ένα άλμπουμ, έναν καλλιτέχνη, έναν σταθμό ή ένα podcast, με εντολή που "ακούει" το software από τα τέσσερα μικρόφωνα που έχει στο πάνω μέρος του. Τα μικρόφωνα, μάλιστα, είναι τέσσερα, γιατί οι κατασκευαστές του γνωρίζουν καλά τις δυσκολίες που υπάρχουν στον δρόμο, με το παράθυρο ανοιχτό και τον επιπρόσθετο θόρυβο που φέρνει αυτό.
Μέχρι εδώ, καλά. Εκείνο που έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις είναι ότι στην πολιτική χρήσης του αναφέρεται ότι το Spotify έχει τη δυνατότητα να ηχογραφήσει και να καταγράψει σε κείμενο τις αντιδράσεις και τις συνομιλίες μας -την ώρα που είναι σε λειτουργία- για σκοπούς που έχουν να κάνουν με τη βελτίωση των υπηρεσιών του, αλλά και για προτάσεις κομματιών που θα γίνονται ανάλογα με τις φωνητικές μας αντιδράσεις.
Ανοιχτή επιστολή που εναντιώνεται στην τεχνολογία αναγνώρισης και καταγραφής φωνής των χρηστών
Αν και οι υπεύθυνοι της υπηρεσίας έσπευσαν να καθησυχάσουν το κοινό για την ως άνω πολιτική, επισημαίνοντας ότι δεν είναι στα σχέδιά τους η χρησιμοποίησή της, δεν φαίνεται να έχουν πείσει ιδιαίτερα. Έτσι, περισσότεροι από 180 μουσικοί έχουν υπογράψει μια ανοιχτή επιστολή που εναντιώνεται στην τεχνολογία αναγνώρισης και καταγραφής φωνής των χρηστών.
Σ' αυτούς ανήκουν ήδη οι Tom Morello, Laura Jane Grace, DIIV, Talib Kweli και πολλοί άλλοι. Οι καλλιτέχνες καλούν το Spotify να μη χρησιμοποιήσει, αδειοδοτήσει ή πωλήσει αυτή την πατέντα. Μαζί τους, μάλιστα, είναι και μια σειρά οργανισμών των μουσικών και όχι μόνο.
«Το Spotify ισχυρίζεται ότι αυτή η τεχνολογία μπορεί να εντοπίσει, μεταξύ άλλων, τη συναισθηματική κατάσταση, το φύλο, την ηλικία ή την προφορά για να προτείνει μουσική», γράφουν στην επιστολή τους και συμπληρώνουν: «Αυτή η τεχνολογία προτάσεων σε χρήστες είναι επικίνδυνη, είναι παραβίαση της ιδιωτικής ζωής και άλλων ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δεν πρέπει να εφαρμοστεί από την εταιρεία του Spotify ή και οποιαδήποτε άλλη εταιρεία».
«Γιατί ερευνάτε τη χρήση του;»
Η επιστολή αναφέρει ότι γνωρίζει τη δήλωση του Spotify, ότι δεν έχει δηλαδή τρέχοντα σχέδια για την περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας, αλλά θέτει το ερώτημα: «γιατί ερευνάτε τη χρήση του;»
«Καλούμε την εταιρεία σας να δεσμευτεί δημόσια να μην χρησιμοποιήσει ποτέ, να μην χορηγήσει άδεια, να μην πουλήσει ή δημιουργήσει έσοδα από αυτή την τεχνολογία προτάσεων», αναφέρει και καταλήγει: «Ακόμα και αν το Spotify δεν το χρησιμοποιεί, η εταιρεία σας θα μπορούσε να επωφεληθεί από το εργαλείο παρακολούθησης, εάν το αναπτύξει άλλη οντότητα. Οποιαδήποτε χρήση αυτής της τεχνολογίας είναι απαράδεκτη.»
Έκπληξη προκαλεί η διαφαινόμενη εκτίμηση από την πλευρά του Spotify ότι μια τέτοια κίνηση θα περνούσε στα ψιλά γράμματα. Και η έκπληξη είναι μεγαλύτερη γιατί το προϊόν που προσπαθεί να βγάλει στην αγορά είναι ζητούμενο για πολλούς χρήστες, ιδιαίτερα αν κινηθεί σε χαμηλά επίπεδα τιμών, όπως έχει το ίδιο υποσχεθεί. Και τέτοιες κινήσεις σίγουρα δεν πρόκειται να βοηθήσουν στην αποδοχή του από ένα ευρύ μέρος του κοινού.
Όπως και να 'χει, είναι ένα προϊόν για το οποίο υπάρχει ανάγκη και το οποίο θα βοηθήσει και την ίδια την υπηρεσία. Προφανώς και αυτή η ανάγκη και η κάλυψή της είναι εκείνη που θα χτίσει ακόμα περισσότερο τη σχέση των ακροατών με την υπηρεσία και θα αυξήσει τις ώρες ακρόασης σε έναν χώρο που ακόμα το παραδοσιακό ραδιόφωνο είναι ακόμα κυρίαρχο.
Αν και πολλά αυτοκίνητα πλέον υποστηρίζουν τις τεχνολογίες Apple CarPlay ή/και Android Auto, το Spotify σημειώνει ότι η μέση ηλικία ενός αυτοκινήτου στις Η.Π.Α. είναι τα 11 έτη, ενώ ο μέσος χρόνος ζωής του είναι τα 18 έτη. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ακόμα ένας μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων στους δρόμους που δεν μπορούν να υποστηρίξουν τα σύγχρονα infotainment συστήματα για τα αυτοκίνητα.
Η νέα συσκευή, πάντως, είναι μια εξέλιξη αυτής που πρωτοπαρουσιάστηκε και άρχισε να δοκιμάζεται δύο χρόνια πριν. Η νέα έκδοσή της είναι σαφώς καλύτερη και πιο αξιόπιστη, με touchscreen, voice control και χαρακτηριστικά που δεν υπήρχαν στην αρχική, ενώ ειδικά κουμπιά θα μας διευκολύνουν στην πλοήγησή μας σε αγαπημένα κομμάτια, podcast ή playlist.