Δελτίο Τύπου

φωτογραφία: Κική Παπαδοπούλου

BORDERLINE FESTIVAL 2019
No borders. No boundaries. Just sound.

Πόσο μακριά μπορεί να ταξιδέψει ο ήχος; Στο Borderline Festival ο ήχος δεν έχει όρια, ούτε σύνορα. Ταξιδεύει από την Βηρυτό στη Στέγη και απλώνεται σε όλη την Αθήνα.

Από τις 3 έως τις 7 Απριλίου ακούμε πειραματική, ηλεκτρονική μουσική, συμμετέχουμε σε συζητήσεις, παρακολουθούμε workshops, σπάμε κανόνες, ξεπερνάμε όρια, σε όλους τους χώρους της Στέγης, στο Ρομάντσο και στη Γερμανική Ευαγγελική Εκκλησία. Εξερευνήστε τις σύγχρονες τάσεις της μουσικής και της sound art σε ένα φεστιβάλ με πειραματισμό και αλληλεπίδραση.

Το διεθνές φεστιβάλ, που αμφισβητεί κάθε είδους οριογραμμές και σύνορα, συνεχίζει για 9η χρονιά να διευρύνει τους ηχητικούς μας ορίζοντες. Φέτος, σε συνεργασία με το φεστιβάλ μουσικής της Βηρυτού Irtijal και με το βλέμμα στραμμένο προς Ανατολή και Δύση, το Borderline παρουσιάζει ακόμα ένα περιπετειώδες πρόγραμμα εντός και εκτός Στέγης.

Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, πραγματοποιούνται συμπράξεις ξένων και Ελλήνων καλλιτεχνών, εγκαταστάσεις, dj-sets, προβολές και ομιλίες που εξερευνούν τις σύγχρονες, καινοτόμες τάσεις της μουσικής και της sound art. Στο επίκεντρο των δράσεων του φεστιβάλ βρίσκονται πάντα ο πειραματισμός και η αλληλεπίδραση τυχαίου και προετοιμασμένου, μουσικών και κοινού.

Αναλυτικά το πρόγραμμα, ανά ημέρα

ΤΕΤΑΡΤΗ 3 + ΠΕΜΠΤΗ 4 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (Εκθεσιακός χώρος -1)
Λεωφ. Συγγρού 107

Αλέξανδρος Δρυμωνίτης & ARTéfacts Εnsemble
Data Mining / Live Scoring

Ένα θέμα της επικαιρότητας, που προκαλεί σχόλια, αντιδράσεις και αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επιλέγεται ως πρώτη ύλη για το περιεχόμενο της παράστασης. Ένας αλγόριθμος, ανασύρει δεδομένα, αναλύει τη δραστηριότητα των χρηστών του διαδικτύου και δημιουργεί, σε πραγματικό χρόνο, μια παρτιτούρα για καθέναν από τους έξι μουσικούς του συνόλου σύγχρονης μουσικής ARTéfacts ensemble.

Ο αλγόριθμος «διευθύνει» και τον φωτισμό της παράστασης, με στόχο ο θεατής να βιώσει μια συνολική εμπειρία ακρόασης και θέασης. Οι θεατές μπορούν να περιηγούνται ανάμεσα στους μουσικούς του συνόλου, ενώ οθόνες προβολής απεικονίζουν τον τρόπο με τον οποίο τα δεδομένα μετατρέπονται σε παρτιτούρα. Αν θέλουν, μάλιστα, μπορούν και οι ίδιοι να βάλουν την πινελιά τους στην εξέλιξη της παράστασης, αφήνοντας το δικό τους ίχνος στο feed του αλγόριθμου.

Για τη μουσική της παράστασης, η συνθέτρια Νικολέτα Χατζοπούλου συνεργάστηκε στενά με τον προγραμματιστή του αλγόριθμου Αλέξανδρο Δρυμωνίτη και συνέθεσε ένα έργο το οποίο αποτελείται από διακριτά στοιχεία (μελωδίες, ρυθμούς, συνηχήσεις, χειρονομίες κ.λπ.), τα οποία ο αλγόριθμος χρησιμοποιεί ως «δεξαμενή» για να δημιουργήσει την παρτιτούρα.

Η υπεύθυνη φωτισμών Μελίνα Μάσχα εργάστηκε έτσι ώστε ο αλγόριθμος να δημιουργεί παράλληλα μια ζωντανή φωτιστική σύνθεση και φωτιστικούς συνδυασμούς.

Πρόθεση των συντελεστών είναι να «ανέβει» στο GitHub ο κώδικας του αλγόριθμου, έτσι ώστε να μπορέσουν και άλλοι προγραμματιστές να εμπλουτίσουν το πρότζεκτ, γράφοντας κώδικα για άλλα μουσικά όργανα ή, ακόμα, εξελίσσοντας τον κύριο αλγόριθμο.

ώρα έναρξης: 21.00
διάρκεια παράστασης: 1 ώρα
εισιτήρια
Κανονικό: 7, 10 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 8 €
Παρέα 10+ άτομα, Κάτοικος γειτονιάς: 7 €
ΑμεΑ, Ανεργίας, Συνοδός ΑμεA: 5 €

Προπώληση

τηλεφωνικά: 210 900 5 800
online: www.ticketmaster.gr

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Λεωφ. Συγγρού 107

16.00-00.00, Φουαγιέ 4ου ορόφου
"MURMUR": ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ MAIA URSTAD (NO)
είσοδος: δωρεάν

18.00, The Galaxy Space
ΟΜΙΛΙΑ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ HALLDOROPHONE ΑΠΟ ΤΟΝ HALLDÓR ULFARSSON (IS)
Δωρεάν
Απαραίτητη η προκράτηση θέσης στο Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. (συμπληρώνοντας το ονοματεπώνυμο και τον αριθμό του τηλεφώνου σας)

19.30, κεντρική σκηνή
“MIXER”
CHRISTOF MIGONE (CA)
ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ PERFORMERS: ΔΑΦΝΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑ, ΠΑΥΛΟ ΚΟΥΤΣΕΛΟ, ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΡΙΦΤΗ, ΣΤΕΦΑΝΟ ΣΥΜΙΝΕΛΑΚΗ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΑ ΤΟΥΜΠΑΚΑΡΗ
είσοδος: δωρεάν
Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν την εκδήλωση

21.00-00.00, μικρή σκηνή
Rouba3i (LB) & Tony Buck (DE)
Thomas Brinkmann (DE)
acte vide (GR) & Raed Yassin (LB)

ώρα έναρξης: 21.00
διάρκεια παράστασης: 1 ώρα
εισιτήρια
Κανονικό: 7 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 6 €
Παρέα 10+ άτομα, Ανεργίας, ΑμεΑ, Συνοδός ΑμεΑ: 5 €

Προπώληση

τηλεφωνικά: 210 900 5 800
online: www.ticketmaster.gr

"MURMUR": ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ MAIA URSTAD (NO)
Radio FM 88.1-107: Καταγράφοντας τα ραδιοκύματα των FM, Τρίτη 19.02.2019, Μπέργκεν, Νορβηγία.

Στη νέα εγκατάσταση της Maia Urstad, φορητά ραδιόφωνα κρέμονται από σύρματα μπροστά στις βιτρίνες του εκθεσιακού χώρου της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Τα ραδιόφωνα αναπαριστούν τη συνεχή ταλάντωση της ημιτονοειδούς κυματομορφής. Μια σύνθεση από ήπιο λευκό θόρυβο –ο οποίος συχνά συσχετίζεται με τις ραδιοφωνικές παρεμβολές– αναμεταδίδεται μέσω πολλαπλών πομπών των FM: ένα ηχητικό κύμα που μετακινείται από ραδιόφωνο σε ραδιόφωνο μέσα στην εγκάσταση.

Η καλλιτέχνις του ήχου Μάια Ούρσταντ έχει χρησιμοποιήσει το ραδιόφωνο ως ακουστική πηγή και αισθητικό μέσο σε πολλές από τις εγκαταστάσεις της. Η δουλειά της συχνά διερωτάται πώς επικοινωνούμε, τι χρησιμοποιουμε και τι απορρίπτουμε από τους ήχους που ακούμε καθημερινά. Το Murmur εξετάζει τα ηχοτοπία της ιστορίας μας που οδεύουν προς εξαφάνιση. Το 2017, το εθνικό νορβηγικό ραδιοφωνικό δίκτυο και άλλοι σταθμοί άφησαν την μπάντα των FM για να μεταφερθούν στο DAB+. Η ποικιλία των προγραμμάτων περιορίζεται σε λίγους τοπικούς σταθμούς και η μπάντα των FM εμφανίζεται ως μέσο-φάντασμα που φιλοξενεί απομεινάρια εκπομπών, παρεμβολών και κενά σημεία.

Καθώς νέα τεχνολογικά επιτεύγματα κατακλύζουν την αγορά, τα ηχοτοπία μας αλλάζουν χαρακτήρα. Οι κλασικοί ραδιοφωνικοί ήχοι εξαφανίζονται, συχνά χωρίς να το γνωρίζουμε, ενώ νέοι ήχοι μπαίνουν στο σκηνικό. Το "Murmur" μάς προσκαλεί να διατηρήσουμε μια περιέργεια για όσα μένουν πίσω, για ό,τι μπορεί αλλιώς να ξεχάσουμε ή να αφήσουμε να γλιστρήσει από το συνειδητό μας. Η εγκατάσταση είναι μια ωδή στους ήχους που βρίσκονται στο σύνορο ανάμεσα στο έντονο παρόν και στο οριστικά ξεπερασμένο.

Η εγκατάσταση “Murmur” της Maia Urstad (NO) έγινε με την στήριξη του BEK (Bergen Centre for Electronic Arts)

ΟΜΙΛΙΑ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ HALLDOROPHONE ΑΠΟ ΤΟΝ HALLDÓR ULFARSSON (IS)
Ο Ισλανδός Χαλδόρ Ούλφαρσον, επιζητώντας να διευρύνει τις δυνατότητες κλασικών μουσικών οργάνων, ξεκίνησε από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας να πειραματίζεται πάνω στην ιδέα του Halldorophone, ενός οργάνου με σχεδιαστικό πρότυπο το βιολοντσέλο, αλλά με ηχητική αναφορά τα αναλογικά συνθεσάιζερ. Τα τελευταία χρόνια, το Halldorophone έχει χρησιμοποιηθεί από τη Hildur Guðnadóttir και τον Jóhann Gunnar Jóhannsson σε soundtracks ταινιών όπως το “Arrival” και το “Sicario”. Το Halldorophone παίζει κεντρικό ρόλο και στον δίσκο “Life Metal” του γνωστού drone metal συγκροτήματος Sun O))). Το “Life Metal”, σε παραγωγή του Steve Albini, αναμένεται να κυκλοφορήσει το φθινόπωρο του 2019.

“MIXER”: CHRISTOF MIGONE (CA) ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ PERFORMERS: ΔΑΦΝΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑ, ΠΑΥΛΟ ΚΟΥΤΣΕΛΟ, ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΡΙΦΤΗ, ΣΤΕΦΑΝΟ ΣΥΜΙΝΕΛΑΚΗ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΑ ΤΟΥΜΠΑΚΑΡΗ
Το “Mixer” αφορά ένα μείγμα συνθέσεων που παρουσιάζονται σε συγχρονία. Οι πολυεπίπεδες περφόρμανς εξερευνούν επαναληπτικές χειρονομίες, ηχητικές αναφορές και σωματικούς ρυθμούς. Το “Mixer” ενεργοποιεί τον χώρο και ανθεί στα μεσοδιαστήματα – που καλύπτουν ένα πεδίο από σύντομες εκρήξεις και μακροπρόθεσμες δραστηριότητες, ξεσπάσματα δυσαρμονίας, αλλά και ήπιες στιγμές. Το “Mixer” είναι μια λίστα λέξεων: να μεταφράζεις, να κρατάς, να ταλανίζεσαι, να μετράς, να γράφεις, να αναποδογυρίζεις, να ξαπλώνεις, να ρίχνεις, να σκρατσάρεις, να ερμηνεύεις, να επαναλαμβάνεις, να διαβάζεις, να συνεργάζεσαι, να γερνάς, να αναπνέεις, να σπρώχνεις, να σέρνεις, να πειράζεις, να φαντάζεσαι, να απελευθερώνεις, να σιγείς, να κάνεις θόρυβο, να υπολογίζεις, να δοκιμάζεις.

ACTE VIDE (GR) & RAED YASSIN (LB)
Με αφορμή τη σύμπραξη Borderline και Irtijal, τρεις μουσικοί που έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην πειραματική μουσική σκηνή της Αθήνας και της Βηρυτού συναντιούνται για πρώτη φορά επί σκηνής. Μία εβδομάδα πριν από την εμφάνισή τους στην ΑΘΗΝΑ, παίζουν στο φεστιβάλ Irtijal της Βηρυτού.

THOMAS BRINKMANN (DE)
Γνωστός στο ευρύτερο κοινό και από τις techno παραγωγές του, ο Τόμας Μπρίνκμαν θα χαράζει με ένα κοπίδι ζωντανά επί σκηνής λούπες και beats πάνω σε βινύλια, επιδεικνύοντας για ακόμα μία φορά την υλικότητα της μουσικής.

ROUBA3I (LB) & TONY BUCK (DE)
Οι Rouba3i (από το ruba’i, την αραβική λέξη για το κουαρτέτο) δημιουργήθηκαν το 2002, όταν τρεις από τις κορυφαίες φωνές του ελεύθερου αυτοσχεδιασμού στη Βηρυτό, ο Mazen Kerbaj (τρομπέτα), ο Sharif Sehnaoui (κιθάρα) και η Christine Abdelnour (σαξόφωνο), προσκάλεσαν τον Γάλλο περκασιονίστα Le Quân Ninh να συμπράξει μαζί τους σε ένα κουαρτέτο (rouba3i1). Έκτοτε, το σχήμα δουλεύει ως τρίο με έναν προσκεκλημένο περκασιονίστα κάθε φορά. Στο Borderline Festival, θα συμπράξει μαζί τους ο καταξιωμένος ντράμερ Tony Buck.

ΣΑΒΒΑΤΟ 6 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019

16.00-00.00
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (φουαγέ 4ου ορόφου)
Λεωφ. Συγγρού 107

"MURMUR": ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ MAIA URSTAD (NO)
είσοδος: δωρεάν

20.00
Γερμανική Ευαγγελική Εκκλησία
Σίνα 66

"SPIRE"
THE ETERNAL CHORD (UK), CHARLES MATTHEWS (UK), CLAIRE M. SINGER (UK), SOHRAB (IR)
είσοδος δωρεάν
Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν την εκδήλωση

22.30
Ρομάντσο
Αναξαγόρα 3-5 (κοντά στο μετρό/ΗΣΑΠ Ομόνοια)

CORNIZA (GR) LIVE AV FT. ALL MATTERS (GR)
TWO OR THE DRAGON (LB)
JÉRÔME NOETINGER (FR) & ROBERT PIOTROWICZ (PL) & ANNA ZARADNY (PL)
AÏSHA DEVI (CH/NP) LIVE AV FT. EMILE BARRET (FR)

εισιτήρια
Κανονικό: 10 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 8 €
Παρέα 10+ άτομα, Κάτοικος Γειτονιάς: 7 €
Ανεργίας, ΑμεΑ, Συνοδός ΑμεΑ: 5 €

Προπώληση

τηλεφωνικά: 210 900 5 800
online: www.ticketmaster.gr

"MURMUR": ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ MAIA URSTAD (NO)
Radio FM 88.1-107: Καταγράφοντας τα ραδιοκύματα των FM, Τρίτη 19.02.2019, Μπέργκεν, Νορβηγία.

Στη νέα εγκατάσταση της Maia Urstad, φορητά ραδιόφωνα κρέμονται από σύρματα μπροστά στις βιτρίνες του εκθεσιακού χώρου της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Τα ραδιόφωνα αναπαριστούν τη συνεχή ταλάντωση της ημιτονοειδούς κυματομορφής. Μια σύνθεση από ήπιο λευκό θόρυβο –ο οποίος συχνά συσχετίζεται με τις ραδιοφωνικές παρεμβολές– αναμεταδίδεται μέσω πολλαπλών πομπών των FM: ένα ηχητικό κύμα που μετακινείται από ραδιόφωνο σε ραδιόφωνο μέσα στην εγκάσταση.

Η καλλιτέχνις του ήχου Μάια Ούρσταντ έχει χρησιμοποιήσει το ραδιόφωνο ως ακουστική πηγή και αισθητικό μέσο σε πολλές από τις εγκαταστάσεις της. Η δουλειά της συχνά διερωτάται πώς επικοινωνούμε, τι χρησιμοποιουμε και τι απορρίπτουμε από τους ήχους που ακούμε καθημερινά. Το Murmur εξετάζει τα ηχοτοπία της ιστορίας μας που οδεύουν προς εξαφάνιση. Το 2017, το εθνικό νορβηγικό ραδιοφωνικό δίκτυο και άλλοι σταθμοί άφησαν την μπάντα των FM για να μεταφερθούν στο DAB+. Η ποικιλία των προγραμμάτων περιορίζεται σε λίγους τοπικούς σταθμούς και η μπάντα των FM εμφανίζεται ως μέσο-φάντασμα που φιλοξενεί απομεινάρια εκπομπών, παρεμβολών και κενά σημεία.

Καθώς νέα τεχνολογικά επιτεύγματα κατακλύζουν την αγορά, τα ηχοτοπία μας αλλάζουν χαρακτήρα. Οι κλασικοί ραδιοφωνικοί ήχοι εξαφανίζονται, συχνά χωρίς να το γνωρίζουμε, ενώ νέοι ήχοι μπαίνουν στο σκηνικό. Το "Murmur" μάς προσκαλεί να διατηρήσουμε μια περιέργεια για όσα μένουν πίσω, για ό,τι μπορεί αλλιώς να ξεχάσουμε ή να αφήσουμε να γλιστρήσει από το συνειδητό μας. Η εγκατάσταση είναι μια ωδή στους ήχους που βρίσκονται στο σύνορο ανάμεσα στο έντονο παρόν και στο οριστικά ξεπερασμένο.

Η εγκατάσταση “Murmur” της Maia Urstad (NO) έγινε με την στήριξη του BEK (Bergen Centre for Electronic Arts)

SPIRE: ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ – Ο ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ
Το πρότζεκτ Spire αποτελεί μια σειρά συναυλιών και δισκογραφικών κυκλοφοριών με σημεία αναφοράς το εκκλησιαστικό όργανο και τη σύγχρονη μουσική. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Mike Harding, παραγωγού και εκδότη της δισκογραφικής Touch, και του οργανίστα Charles Matthews. Στο πρόγραμμα που έχουν ετοιμάσει ειδικά για το φετινό Borderline, περιλαμβάνονται ο Ιρανός παραγωγός Sohrab, η Σκωτσέζα οργανίστα Claire M. Singer, το ντουέτο ηλεκτρονικών και εκκλησιαστικού οργάνου The Eternal Chord, καθώς και έργα των Philip Glass, Arvo Pärt, Leos Janacék, Dezso d'Antalffy και Ανάργυρου Δενιόζου.

«Είναι απίθανο να υπερεκτιμήσει κανείς την επιρροή του εκκλησιαστικού οργάνου στην ιστορία της μουσικής και του ήχου. Από την πρώιμη σύλληψή του ως Ύδραυλις στα αερόφωνα όργανα της ύστερης ρωμαϊκής περιόδου, από την απουσία του από τη δυτική μουσική έως τον 8ο αιώνα στην εξέλιξή του κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, το όργανο εξελίχθηκε παράλληλα με την τεχνολογική πρόοδο: το «οργανέτο» ήταν φορητό· το «τοποθετημένο όργανο» μπορούσε να παράγει πολυφωνική μουσική από ένα σταθερό τραπέζι· όσο για το εκκλησιαστικό όργανο, το οποίο παρήγαγε τις πιο χαμηλές και πιο δυνατές νότες, αυτό ήταν μόνιμα εγκατεστημένο μέσα σε εκκλησίες. Αλλά μόλις τον 10ο αιώνα έδωσε η εκκλησία την έγκρισή της για τη χρήση του οργάνου στον χριστιανικό κανόνα.

Θα ήταν ανάρμοστο να αγνοήσουμε τη θρησκευτική χρήση του οργάνου, αλλά ας θυμηθούμε πως τα πρώτα χίλια χρόνια χρήσης, το όργανο δεν ήταν άμεσα συνδεδεμένο με την Εκκλησία. Η αποδοχή του από τις χριστιανικές αρχές ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την απορρόφηση ή τον προσεταιρισμό ακραίων πολιτικών δυνάμεων και εκδηλωνόταν ως προφανής χειραγώγηση του κοινού κάθε φορά που γινόταν αντιληπτή η ηχητική δύναμη του μουσικού οργάνου.

Έχοντας περάσει αναγκαστικά πολλές ώρες σε εκκλησίες και παρεκκλήσια όταν ήμουν νεότερος, το να ακούω και να μελετάω το όργανο ήταν η μόνη μου ανακούφιση από τη μονοτονία της ίδιας της λειτουργίας. Ήταν όμως και πηγή μεγάλης απογοήτευσης το ότι οι οργανοπαίχτες δεν ωθούσαν ποτέ το όργανο στα όριά τους, αν και ο εκτελεστής που εργαζόταν στο σχολείο μου δεν θα ήθελε τίποτα περισσότερο στον κόσμο από το να ξεσπάσει σε ένα σόλο. Προφανώς όλοι τους βαριούνταν το ίδιο με μένα.

Καθώς ήμουν αρκετά τυχερός ώστε να περάσω αρκετό ελεύθερο χρόνο με τους πιο ενδιαφέροντες εξερευνητές του ήχου στα πέριξ, το θέμα της δημιουργίας μιας συλλογής στην οποία τα κομμάτια θα ήταν είτε εμπνευσμένα είτε άμεσα επηρεασμένα από το εκκλησιαστικό όργανο υπήρχε στην ατμόσφαιρα εδώ και χρόνια. Οι συζητήσεις ήταν πάντα ζωηρές και εκτενείς. Τα έργα για εκκλησιαστικό όργανο του Arvo Pärt, και ιδιαίτερα αυτά σε εκτέλεση του Christopher Bowers-Broadbent, μαθητή του Richard Rodney Bennett στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής του Λονδίνου, μεταξύ άλλων, έχουν γίνει γνωστά και σ’ ένα κοινό που δεν εξειδικεύεται στην κλασική μουσική. Έτσι, ο Μπένι Νίλσεν αποφάσισε να επισκεφτεί την εκκλησία της St. Mary στο Γουόργουικ και να δουλέψει μ’ έναν από τους πιο σπουδαίους μουσικούς της Αγγλίας, τον Charles Mathews. Ο Νίλσεν εξερεύνησε τις δυνατότητες του οργάνου με τη γνώριμη λαχτάρα της αβάν–γκαρντ, μπουσουλώντας μέσα στο όργανο, τοποθετώντας μικρόφωνα πιο στοχευμένα μέσα στην εκκλησία ή «συλλαμβάνοντας» τους ψαλμούς που συνέθεσε ο Marcus Davidson.

Καθώς εξελισσόταν η περίληψη του πρότζεκτ, πλήθαιναν και οι αντιδράσεις… Κάποιοι συντελεστές αναφέρθηκαν στις πρώιμες εκδοχές του οργάνου και στη συχνά έντονη πολιτική του χρησιμότητα, ενώ άλλοι εξερεύνησαν οι ίδιοι παλαιωμένα όργανα. Κάποιοι μελέτησαν την επίδραση του παραγόμενου ήχου στη φυσική και την ψυχή, ενώ άλλοι σκέφτηκαν εννοιολογικά και είτε έφτιαξαν είτε ηχογράφησαν φυσικά ή ανθρώπινα φαινόμενα που έθεταν σε εφαρμογή μια κοινή βασική διαδικασία – το πέρασμα του αέρα μέσα από αυλούς.

Είναι όμως αναπόφευκτη η ανοδική πορεία, είτε προς το καμπαναριό της εκκλησίας ή του καθεδρικό είτε προς το ίδιο το τεράστιο και επιβλητικό δάσος των αυλών. Το εκκλησιαστικό όργανο κάνει όλους τους παρευρισκόμενους να μοιάζουν μικροσκοπικοί και, σε αντίθεση με τα άλλα όργανα, είναι αυτό το μη μουσικό χαρακτηριστικό του που το κάνει να ξεχωρίζει.»

–Mike Harding

CORNIZA (GR) LIVE AV FT. ALL MATTERS (GR)
Τα φωνητικά, μαζί με τους αναλογικούς και ψηφιακούς ηλεκτρονικούς ήχους της Κρυσταλλίας Θεοδώρου, σε μια ambient συνύπαρξη με τα visuals της All Matters.

TWO OR THE DRAGON (LB)
Ένα ιδιότυπο ντουέτο από τη Βηρυτό, που παίζουν μπουζούκι και κρουστά μαζί με ηλεκτρονικά και περιβαλλοντικές ηχογραφήσεις. Με το ένα πόδι στην παραδοσιακή και το άλλο στην ηλεκτρονική και πειραματική μουσική, οι Two Or The Dragon αποδίδουν με μοναδικό τρόπο τις έντονες αντιθέσεις της σύγχρονης αραβικής πόλης.

JÉRÔME NOETINGER (FR) & ROBERT PIOTROWICZ (PL) & ANNA ZARADNY (PL)
Το φθινόπωρο του 2018, ο Ζερόμ Νετινγκέρ, ο Ρόμπερτ Πιότροβιτς και η Άννα Ζαράντνι κυκλοφόρησαν το άλμπουμ “ Crackfinder”, που έλαβε εξαιρετικές κριτικές. Ηχογραφημένο ζωντανά στο πλαίσιο του φεστιβάλ Sacrum Profanum της Κρακοβίας, το 2016, το άλμπουμ αποτελεί ένα "tour de force" τριών κορυφαίων μουσικών της διεθνούς αυτοσχεδιαστικής/ηλεκτροακουστικής μουσικής σκηνής. Από τα συνθεσάιζερ του Πιότροβιτς έως τους αυτοσχεδιασμούς του σαξοφώνου της Ζαράντνι και τη ζωντανή επεξεργασία μαγνητοταινιών από τον Νετινγκέρ, το τρίο ακροβατεί στις παρυφές των ηχητικών πρακτικών και διερευνά διαρκώς μεταβαλλόμενα ακουστικά φαινόμενα. Σύμφωνα με τα λόγια του Krzysztof Pietraszewski: «Οι ρωγμές [cracks] –τόσο οι υλικές όσο και οι μεταφορικές– δεν χρειάζεται να είναι το αρνητικό αποτέλεσμα μιας απότομης εκδήλωσης. Μπορούν επίσης να είναι η απαρχή μιας αλλαγής, ένα άνοιγμα για το καινούριο, μια ώθηση για δράση. Συνεπώς, αξίζει να συνεχιστεί η αναζήτηση για τις “πύλες της αλλαγής”.»

AÏSHA DEVI (CH/NP) LIVE AV FT. EMILE BARRET (FR)
Η Αΐσα Ντέβι και ο Εμίλ Μπαρέτ ενσωματώνουν την ποπ κουλτούρα, τον μυστικισμό, καθώς και διάφορα παραδοσιακά μουσικά είδη, σε μια συμπαγή οπτικοακουστική παράσταση υπερβατικού χαρακτήρα. Γεννημένη στην Ελβετία με καταγωγή από το Νεπάλ, η Αΐσα Ντέβι θα μπορούσε να παρομοιαστεί και με σαμάνο που, με βασικό μέσο τη φωνή, καθοδηγεί το κοινό σε παράλληλες διαστάσεις.

ΚΥΡΙΑΚΉ 7 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019

16.00-00.00
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (φουαγέ 4ου ορόφου)
Λεωφ. Συγγρού 107

"MURMUR": ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ MAIA URSTAD (NO)
είσοδος: δωρεάν

16.00-18.30
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (The Galaxy Space)
Λεωφ. Συγγρού 107

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΠΟ ΤΟΝ JÉRÔME NOETINGER (FR) ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΜΑΓΝΗΤΟΤΑΙΝΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΟΥ REVOX ΣΤΗΝ ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Δωρεάν | Απαραίτητη η προκράτηση θέσης στο Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. (συμπληρώνοντας το ονοματεπώνυμο και τον αριθμό του τηλεφώνου σας)

19.00
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (The Galaxy Corner)
Λεωφ. Συγγρού 107

STEFAN FRAUNBERGER (AT)
Δωρεάν | Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν την εκδήλωση

20.00
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (The Galaxy Studio)
Λεωφ. Συγγρού 107

SAM KIDEL (UK)
Δωρεάν | Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν την εκδήλωση

21.00
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση (μικρή σκηνή)
Λεωφ. Συγγρού 107

TRIGGER HAPPY (GR)
NADAH EL SHAZLY (EG)

εισιτήρια
Κανονικό: 7 €
Μειωμένο, Φίλος, Παρέα 5-9 άτομα: 6 €
Παρέα 10+ άτομα, Ανεργίας, ΑμεΑ, Συνοδός ΑμεΑ: 5 €

Προπώληση

τηλεφωνικά: 210 900 5 800
online: www.ticketmaster.gr

"MURMUR": ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ MAIA URSTAD (NO)
Radio FM 88.1-107: Καταγράφοντας τα ραδιοκύματα των FM, Τρίτη 19.02.2019, Μπέργκεν, Νορβηγία.

Στη νέα εγκατάσταση της Maia Urstad, φορητά ραδιόφωνα κρέμονται από σύρματα μπροστά στις βιτρίνες του εκθεσιακού χώρου της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Τα ραδιόφωνα αναπαριστούν τη συνεχή ταλάντωση της ημιτονοειδούς κυματομορφής. Μια σύνθεση από ήπιο λευκό θόρυβο –ο οποίος συχνά συσχετίζεται με τις ραδιοφωνικές παρεμβολές– αναμεταδίδεται μέσω πολλαπλών πομπών των FM: ένα ηχητικό κύμα που μετακινείται από ραδιόφωνο σε ραδιόφωνο μέσα στην εγκάσταση.

Η καλλιτέχνις του ήχου Μάια Ούρσταντ έχει χρησιμοποιήσει το ραδιόφωνο ως ακουστική πηγή και αισθητικό μέσο σε πολλές από τις εγκαταστάσεις της. Η δουλειά της συχνά διερωτάται πώς επικοινωνούμε, τι χρησιμοποιουμε και τι απορρίπτουμε από τους ήχους που ακούμε καθημερινά. Το Murmur εξετάζει τα ηχοτοπία της ιστορίας μας που οδεύουν προς εξαφάνιση. Το 2017, το εθνικό νορβηγικό ραδιοφωνικό δίκτυο και άλλοι σταθμοί άφησαν την μπάντα των FM για να μεταφερθούν στο DAB+. Η ποικιλία των προγραμμάτων περιορίζεται σε λίγους τοπικούς σταθμούς και η μπάντα των FM εμφανίζεται ως μέσο-φάντασμα που φιλοξενεί απομεινάρια εκπομπών, παρεμβολών και κενά σημεία.

Καθώς νέα τεχνολογικά επιτεύγματα κατακλύζουν την αγορά, τα ηχοτοπία μας αλλάζουν χαρακτήρα. Οι κλασικοί ραδιοφωνικοί ήχοι εξαφανίζονται, συχνά χωρίς να το γνωρίζουμε, ενώ νέοι ήχοι μπαίνουν στο σκηνικό. Το "Μurmur" μάς προσκαλεί να διατηρήσουμε μια περιέργεια για όσα μένουν πίσω, για ό,τι μπορεί αλλιώς να ξεχάσουμε ή να αφήσουμε να γλιστρήσει από το συνειδητό μας. Η εγκατάσταση είναι μια ωδή στους ήχους που βρίσκονται στο σύνορο ανάμεσα στο έντονο παρόν και στο οριστικά ξεπερασμένο.

Η εγκατάσταση “Murmur” της Maia Urstad (NO) έγινε με την στήριξη του BEK (Bergen Centre for Electronic Arts)

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΠΟ ΤΟΝ JÉRÔME NOETINGER (FR) ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΜΑΓΝΗΤΟΤΑΙΝΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΟΥ REVOX ΣΤΗΝ ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Για περισσότερα από 20 χρόνια, ο Ζερόμ Νετινγκέρ χρησιμοποιεί ως βασικό του μουσικό όργανο το κλασικό μαγνητόφωνο Revox B77. Στο εργαστήριο, θα παρουσιάσει διάφορες τεχνικές και προσεγγίσεις στη χρήση μαγνητοταινίας στη ζωντανή μουσική. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να παίξουν με τα Revox και τις μαγνητοταινίες σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο με τετραφωνικό ηχοσύστημα.

STEFAN FRAUNBERGER (AT)
Μια intimate συναυλία από τον Αυστριακό καλλιτέχνη Στέφαν Φράουνμπεργκερ στο σαντούρι και τα ηλεκτρονικά.

SAM KIDEL (UK)
Στον δίσκο “Disruptive Muzak” του Σαμ Κίντελ, ακούμε τις αντιδράσεις υπαλλήλων που εργάζονται σε τηλεφωνικά κέντρα, όταν απαντούν σε κλήσεις όπου φαίνεται να μην υπάρχει άλλος συνομιλητής, παρά μόνο ο ήχος ήρεμης ambient μουσικής. Αρκετοί χαρακτήρισαν το “Disruprtive Muzak” ένα από τα καλύτερα άλμπουμ του 2016. Στις ζωντανές του εμφανίσεις, ο Κίντελ μετατρέπει το κοινότυπο και το τετριμμένο σε κάτι μοναδικό.

TRIGGER HAPPY (GR)
Στο πλαίσιο της σύμπραξης με το Itijal, οι Έλληνες Trigger Happy θα ταξιδέψουν, μία εβδομάδα πριν από το Borderline, στη Βηρυτό. Οι Trigger Happy αντιπροσωπεύουν τη νέα γενιά μουσικών της πειραματικής σκηνής. Ο έντονος και φρέσκος τους ήχος φέρνει κοντά τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό με την ηλεκτρονική μουσική.

NADAH EL SHAZLY (EG)
Στην πρώτη κυκλοφορία της Νάντα Ελ Σάζλι, μουσικοί από το Κάιρο, το Μόντρεαλ και τη Στοκχόλμη έγραψαν το “Ahwar”, έναν από τους πιο ξεχωριστούς δίσκους του 2017. Μικροτονικές αραβικές μελωδίες, μαζί με τζαζ παιξίματα και concrete ηλεκτροακουστικούς ήχους, πάντα με επίκεντρο την ξεχωριστή φωνή της Νάντα Ελ Σάζλι, θα αποτελέσουν το ιδανικό κλείσιμο του φετινού φεστιβάλ.

{youtube}irjoaYvo-ZI{/youtube}

 

 

Ακολούθησε το Avopolis Network στο Google News

 

Διαβάστε Ακόμα

Featured

Best of Network

Δεν υπάρχουν άρθρα για προβολή