Επιστροφή στην Ελλάδα για το νεοϋορκέζικο ντουέτο των Tempers με τη Jasmne Golestaneh και τον Eddie Cooper να ανοίγουν την πολυαναμενόμενη δεύτερη ημέρα του take over των IDLES στο Θέατρο Βράχων κάτι λιγότερο από έναν χρόνο μετά το ντεμπούτο τους ενώπιον του αθηναϊκού κοινού στη σκηνή του Death Disco.
Κομψή synth pop που δανείζεται δημιουργικά από τις παραδοσιακές πηγές αναφορών του σκοτεινού ήχου αλλά και από άλλες λιγότερο ή περισσότερο αναμενόμενες δεξαμενές σκέψης και αισθητικής, η μουσική και η αισθητική ταυτότητα των Tempers δεν περνούν απαρατήρητα και μετά τη μεταγραφή τους στο "ψαγμένο" label της Dais Records -που ειδικεύεται με επιτυχία στις αχανείς κατηγοριοποιήσεις της πειραματικής indie- γίνονται όλο και περισσότεροι γνωστοί κερδίζοντας νέους followers και νέα tour dates. Ένα από αυτά το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου, στη φθινοπωρινή εκδοχή του Plisskën Festival, στο Θέατρο Βράχων.
Tempers, the story so far: Πώς θα την περιγράφατε με δύο λέξεις;
Πλούσια και μυστηριώδη.
To περσινό σας album New Meaning είναι το πιο πρόσφατο δισκογραφικό επεισόδιο σε αυτήν την ιστορία και έχει αρκετά «καινούρια» πράγματα να πει για τους Tempers. Τι διάλογο ανοίγει με την προηγούμενη δισκογραφία σας και ποιο είναι το νέο νόημα που φέρνει στην μπάντα;
To New Meaning είναι σαν το αποκορύφωμα των προηγούμενων albums, αποκρυσταλλώνει πολλούς τόνους και μοτίβα που χαρακτηρίζουν τον ήχο μας. Επίσης πιστεύω ότι μας παρέχει ένα εφαλτήριο για να προχωρήσουμε κι άλλο μπροστά, να καινοτομήσουμε, να αναπροσδιορίσουμε τους Tempers.
Το New Meaning συνοδευόταν κι από ένα βιβλίο με ιδιαίτερο, πρωτότυπο artwork, στίους και χειροποίητα κολάζ. Είναι υλικό που απλώς έρχεται ως συνοδευτικό του δίσκου ή αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του όλου concept;
Είμαι μεγάλος οπαδός του “Gesamtkunstwerk” το να φτιάχνεις δηλαδή ένα συνολικό έργο τέχνης. Μου αρέσει να εκφράζω ιδέες πολύπλευρα, αυτή η έκφραση δημιουργεί μια βαθύτερη συναισθηματική αντήχηση για εμένα και το κοινό μου. Το όνειρό μου είναι να δημιουργήσω μια εγκατάσταση μουσικής και τέχνης σε μια γκαλερί που να προσφέρει μια εμπειρία εμβύθισης.
Ta shows σας επίσης περιλαμβάνουν πάντα έντονα visuals και ενδιαφέροντες φωτιστικούς σχεδιασμούς. Ποια είναι η ατμόσφαιρα που επιδιώκετε να διαμορφώσετε με το set up σας;
Έναν χρόνο πέρα απ’ τον χρόνο, εκεί όπου μπορεί κανείς να νιώσει συναισθήματα που δεν νιώθει στην «κανονική ζωή του». Νομίζω ότι το πώς σχεδιάζουμε τα φώτα βοηθάει στο να διαμορφώσουμε μια συναισθηματική αρχιτεκτονική που σε τραβάει και σε υπνωτίζει σε αυτήν την εμπειρία.
Συνηθίζετε να ανοίγεται διαλόγους με άλλα πεδία. Το παλαιότερο album σας Junkspace συνομιλεί με το έργο του αρχιτέκτονα Rem Koolhaas και το δοκίμιο του για τον «αυθαίρετο χώρο» και την «αφύσικη διάταξη» των αμερικανικών shopping malls. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση κατά τη δημιουργία ενός μουσικού έργου σε απευθείας σύνδεση με μια κοινωνικοπολιτική επιχειρηματολογία εν έτει 2023;
Δεν νομίζω ότι υπάρχουν ιδιαίτερες προκλήσεις, είναι απλώς μια επιλογή. Ο κόσμος έχει την τάση να αναζητά την κριτική θεωρία στον κόσμο της εικαστικής τέχνης, και όχι τόσο στην ποπ μουσική αλλά υπάρχουν τρόποι να συνθέσεις, να υφάνεις κάτι τέτοιο – από μια πιο άμεση προσέγγιση μέχρι κάτι πιο υποσυνείδητο.
Παρότι είστε ένα αμερικανικό σχήμα, υπάρχει κάτι εμφανώς «ευρωπαϊκό» ή/και “uk” στις πιο σκοτεινές πτυχές του ήχου σας. Δεν είναι τυχαίο και το ότι σας «ανακάλυψε» πρώτο το ευρωπαϊκό κοινό. Έχει να κάνει με τις επιρροές σας ή με προσωπικές συνδέσεις που έχετε με την Ευρώπη;
Μεγάλωσα στην Αγγλία οπότε αδιαμφισβήτητα έχω πιο ευρωπαϊκό τρόπο σκέψης. Θα μπορούσα με βάση αυτό να κάνω διάφορες γενικεύσεις αλλά έχω ακούσει επίσης πολλή αμερικανική μουσική μεγαλώνοντας. Ίσως το ότι μεγάλωσα εκεί με έκανε να εκτιμώ πράγματα όπως τη συνθετότητα και τις διαφορετικές αποχρώσεις στην τέχνη – χαρακτηριστικά που μπορεί να είναι πιο mainstream στην Ευρώπη. Νομίζω ότι η αρχική μας επιτυχία στην Ευρώπη έχει να κάνει περισσότερο με τα logistics. Στην Ευρώπη υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες χρηματοδότησης για τις τέχνες και όταν ξεκινήσαμε να παίζουμε μας καλούσαν συνέχεια για περιοδείες, ιδίως στη Γερμανία. Κι ακόμα κι αν έρχονταν μόνο τρεις άνθρωποι στο live οι promoters θα ήταν fans της μπάντας οπότε θα μας ξανακαλούσαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κλείσουμε συμφωνία για το πρώτο μας album με ένα label στο Βερολίνο που δεν είχε καθόλου διανομή στην Αμερική και αυτό με τη σειρά του μας περιόρισε και πάλι στην Ευρώπη. Νομίζω ότι η μεταγραφή μας στη Dais το 2019 ήταν αυτή που μας άνοιξε τις πόρτες για το αμερικανικό κοινό και ισορρόπησε λίγο τα πράγματα.
Και πώς πάει αυτή η ισορροπία; Πώς είναι τα πράγματα στη σκηνή που εκπροσωπείτε τώρα στην Αμερική;
Οι Tempers έχουν αυτή τη στιγμή μια σταθερή παρουσία στην Αμερική, έχουμε μια βάση κοινού και ακόλουθων. Υπάρχει σκηνή για την επονομαζόμενη «σκοτεινή» μουσική παρότι η ομπρέλα αυτή έχει απέραντη έκταση και πολλοί καλλιτέχνες κάτω από αυτήν διαφέρουν εντελώς μεταξύ τους. Και πάλι όμως παρά τις διαφορές τους με κάποιον τρόπο απευθύνονται στο ίδιο κοινό.
Τι έχει το πρόγραμμα στη συνέχεια για τους Tempers; Ποιο είναι το πιο τρελό μουσικό σας όνειρο;
Να συνεχίσουμε να κάνουμε νέα μουσική. Όσο για το πιο τρελό όνειρο θέλω ένα residency στο Vegas όπου θα τραγουδάμε ντουέτο με το φάντασμα του Leonard Cohen.
PLISSKËN presents IDLES
29 + 30 Σεπτεμβρίου 2023
Θέατρο Βράχων
29 Σεπτεμβρίου 2023
Main Stage
IDLES
ALICE GLASS
GRANDMAS HOUSE
ULTRA SUNN
Republic Stage
MAZOHA
CAKES DA KILLA
RHUMBA CLUB
30 Σεπτεμβρίου 2023
Main Stage
IDLES
MYKKI BLANCO
PILLOW QUEENS
TEMPERS
Republic Stage
MAZOHA
CAKES DA KILLA
RHUMBA CLUB
Δίκτυο προπώλησης:
Online: www.viva.gr/tickets/music/idles/
Τηλεφωνικά: 11876
Σημεία προπώλησης:
Public
Καταστήματα Wind
Viva Spot Τεχνόπολης