Mε αφορμή την κυκλοφορία του νέου τους cd Τhe President Of The LSD Golf Club και την αναμενόμενη εμφάνισή τους στην Αθήνα στις 30 Μαΐου, μιλήσαμε τηλεφωνικά με τον Alex Callier - τον άνθρωπο πίσω από τις συνθέσεις αλλά και τις παραγωγές των Hooverphonic. Μια μπάντα που έχει επισκεφτεί ξανά τη χώρα μας και έχει κερδίσει το ενδιαφέρον του κοινού. Περιμέναμε, λοιπόν, με ιδιαίτερη ανυπομονησία την τηλεφωνική μας συνεύρεση η οποία αποδείχθηκε άκρως εκμυστηρευτική…
Ας μιλήσουμε λίγο για το παρελθόν. Αν και ως συγκρότημα έχετε πλέον αναγνωριστεί παγκοσμίως, πόσο δύσκολο ήταν να ξεχωρίσετε στο Βέλγιο στη δεκαετία του 1990, μέσα από μια μικρή σχετικά μουσική βιομηχανία; Tι έχει αλλάξει μέχρι σήμερα;
«To Bέλγιο είναι μια πολύ-πολιτισμική χώρα και οι κάτοικοι της είναι είτε μετανάστες από κάπου μακριά, είτε έχουν γαλλικές, είτε ολλανδικές ρίζες. Προέρχομαι από Ολλανδούς προγόνους - η προγιαγιά μου ήταν Ολλανδή - και έχω ενστερνιστεί και τις γαλλικές και τις ολλανδικές παραδόσεις. Το Βέλγιο περιέχει διαφορετικές μείξεις από διαφορετικούς λαούς. Το αντίκτυπο στη μουσική είναι ένας συνδυασμός στοιχείων και μια πολυσυλλεκτικότητα. Το Βέλγιο έχει παράδοση στη dance και electronica μουσική, αλλά τελευταία ένα πιο rock ρεύμα γίνεται αισθητό από νέα ντόπια συγκροτήματα. Σίγουρα ήταν δύσκολο να ξεχωρίσουμε, ειδικά σε μια εποχή που δεν υπήρχε η διαδικτυακή επικοινωνία και όλα έπρεπε να γίνουν από το τηλέφωνο και το ταχυδρομείο. Έχουν αλλάξει πολλά, έχουμε αφήσει πίσω αρκετά μέλη έχουμε μείνει 3 από την αρχική σύσταση, αλλά θεωρούμε ότι εξελιχθήκαμε με τον καλύτερο τρόπο. Η μουσική μας έχει γίνει λιγότερο ηλεκτρονική και γενικά πιο ταπεινή. Θεωρώ πως, όταν είμασταν μικρότεροι, αντιμετωπίζαμε τη μουσική μας με μεγαλύτερη αλαζονεία».
Όσον αφορά την τεχνολογία... Κάποια από τα κομμάτια του νέου cd είναι ανεβασμένα στο web site του συγκροτήματος. Από την παραγωγή μέχρι και τη διανομή των νέων albums, όλα επίσης γίνονται μέσω υπολογιστών. Πιστεύεις ότι η τεχνολογία έχει επηρεάσει τις μουσικές παραγωγές και τον τρόπο που οι καλλιτέχνες κάνουν μουσική;
«Το ίντερνετ είναι η μεγαλύτερη επανάσταση των τελευταίων χρόνων. Υπάρχουν συγκροτήματα που γνωρίζουμε μέσα από το ίντερνετ, φοβερές ιδέες από νέες μπάντες και ο ίδιος δηλώνω φανατικός του myspace. Όμως, υπάρχουν τα αρνητικά και τα θετικά. Ένα από τα αρνητικά είναι ότι οι παραγωγές είναι φτηνότερες και βιαστικές. Δεν μιλάω για όλους, γιατί σίγουρα με ένα μικρό προϋπολογισμό μπορείς να κάνεις και όμορφα πράγματα, όμως το να κλείνεσαι μπροστά σε έναν υπολογιστή σου στερεί τη χαρά του πειραματισμού και της πραγματικής δημιουργίας. Αυτό το κατάλαβα πρόσφατα γι’ αυτό και αναζητήσαμε νέες προκλήσεις, γυρνώντας στην αναλογική εγγραφή των νέων κομματιών - κάτι που δεν συνηθίζεται πια. Είναι αστείο από μια πλευρά το να γυρνάς πίσω. Πρόκειται για μια vintage επιλογή μας, καθώς έχουμε και την οικονομική δυνατότητα να το κάνουμε».
Θα ήθελα να μάθω περισσότερα για την ηχογράφηση του νέου cd… Ο ήχος είναι τελείως διαφορετικός. Η παραγωγή π.χ. θυμίζει πολύ τον πειραματικό ήχο της δεκαετίας του 1960.
«Όλα έγιναν με τον τρόπο που επιθυμούσαμε. Όπως σου είπα, ήταν μια προσωπική επιλογή να ξεκολλήσουμε από την οθόνη του υπολογιστή και να μπούμε και οι 6 μουσικοί στο στούντιο. Σήμερα κανείς δεν κουρδίζει πια. Κανείς δεν γράφει αναλογικά. Τα συγκροτήματα δύσκολα κάνουν πρόβες όλοι μαζί. Αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ατμόσφαιρα χωρίς πολλά ηλεκτρονικά στοιχεία. Καθόλου synthesizers. Γίναμε πιο «ανθρώπινοι». Τελευταία, άκουγα πολύ Pink Floyd, Electric Prunes και Βeatles και η retro-ψυχεδέλεια του 1960 πέρασε και στα κομμάτια μας».
Το τραγούδι “Mad About Υou” γνώρισε παγκόσμια επιτυχία. Οι Ηooverphonic κυνηγούν την επιτυχία; Παρατήρησα ότι στο νέο cd τα κομμάτια είναι πιο «δύσκολα».
«Μπορώ να πω ότι δεν υπάρχει κομμάτι στο νέο cd που να ξεχωρίζει ως single, γιατί όλα είναι στο ίδιο πολύ καλό επίπεδο. Είναι δύσκολο να βγει ένα hit από ένα τέτοιο album. Αυτό που μας ενδιαφέρει πάντα είναι η καλή μουσική. Το συναίσθημα, όταν τελειώνουμε την ηχογράφηση, ότι όλα έγιναν όπως το νιώθαμε. Αυτό το feeling θέλουμε να περάσουμε στο κοινό μας περισσότερο από ποτέ».
Η μουσική των Ηοοverphonic είναι ατμοσφαιρική και αυτό που υποστήριζα πάντα είναι ότι η θέση της ταιριάζει απόλυτα σε ταινίες. Από πού πηγάζει το «σαουντρακικό» ύφος των κομματιών σας;
«Η μουσική μας έχει οπτική πλευρά. Όταν κάνουμε μουσική, στο μυαλό μας έχουμε εικόνες. Μια από τις αξέχαστες εμπειρίες μας ήταν η συνεργασία μας με τον Bernardo Bertolucci στην ταινία Stealing Beauty. Αυτές τις μέρες συζητάμε με έναν Αμερικανό σκηνοθέτη για μια μελλοντική συνεργασία. Θα δούμε…»
Κάνεις και προσωπικούς πειραματισμούς σε παραγωγές άλλων καλλιτεχνών από ό,τι είδα. Πρόσφατα ανακάλυψα το όνομά σου πίσω από μια Βελγίδα τραγουδίστρια…
«(Γέλια!) Έχεις απόλυτο δίκιο! Το να ασχολούμαι με διαφορετικά πράγματα είναι μια πρόκληση για μένα και με κάνει να μη βαριέμαι ποτέ. Ασχολούμαι με θεατρική μουσική και variété, είδη μουσικής τα οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στο Βέλγιο».
Μετά από αρκετό χρονικό διάστημα επανέρχεστε με την ευρωπαϊκή περιοδεία και με αρκετές αλλαγές στο line-up. Η Αθήνα είναι ο τελευταίος σταθμός, στις 30 Μαΐου. Τι θα πρέπει να περιμένουν οι Έλληνες fans σε αυτό το show;
«Στην περιοδεία αυτό που θα παρουσιάσουμε είναι μια επιλογή από τα παλιά μας κομμάτια, σε διαφορετικές, περισσότερο «ακουστικές» εκτελέσεις, όπως βέβαια και όλα τα νέα μας κομμάτια. Θα είναι ένα show το οποίο έχει δοκιμαστεί εδώ και μερικούς μήνες στο Βέλγιο και έχουμε πολύ θετική ανταπόκριση. Και είμαστε χαρούμενοι που ερχόμαστε στην Ελλάδα, γιατί ο κόσμος είναι φανταστικός, γνωρίζει τα τραγούδια μας και αυτό είναι πάντα πολύ ευχάριστο».