Πόσο ανοιχτά μιλάμε για θέματα όπως ο οργασμός, η περίοδος, η εγκυμοσύνη ή η εμμηνόπαυση; Τι γίνεται με την έκτρωση, τη λοχεία, τον αυνανισμό ή τη φυλομετάβαση; Πώς αντιμετωπίζουμε το δικαίωμα στην ατεκνία; Πόσο συζητάμε για την ικανότητα του γυναικείου σώματος να αλλάζει και να μεταμορφώνεται, αλλά και για τις πιέσεις που υφίσταται για να παραμένει «επιθυμητό»; Και κυρίως, πόσο ελεύθερα μιλάμε για τη βία που εγγράφεται πάνω σε αυτό;
Με έμπνευση από πραγματικά γεγονότα, η παράσταση «Στο Σώμα της» σε σκηνοθεσία της Ελένης Ευθιμίου, σε συνεργασία με μία καλλιτεχνική ομάδα που απαρτίζεται αποκλειστικά από γυναίκες, λειτουργεί ως μια συλλογική κραυγή, ένας εκρηκτικός χορός γυναικών που θέλουν να μιλήσουν για όλα εκείνα που, ακόμη και σήμερα, παραμένουν άρρητα.
Ένας θίασος 12 γυναικών ηθοποιών, διαφορετικών ηλικιών και εμπειριών, δημιουργεί έναν δυναμικό Χορό που ζωντανεύει τις οδύνες αλλά και τις απολαύσεις των θηλυκοτήτων, μέσα από το βλέμμα του σώματος. Η θηλυκή ενέργεια είναι διάχυτη σε όλες τις πτυχές του έργου - στις στρογγυλεμένες, παστέλ άκρες του σκηνικού, το νερό επί σκηνής, στην ερμηνευτική φυσικότητα, στο σπιρτόζικο χιούμορ, στην αφοπληστική ειλικρίνεια. Η εμπειρία της ίδιας της παράστασης είναι πράγματι ενδυναμωτική. Βγαίνοντας από το κτήριο της οδού Τσίλλερ ξέρεις πως δεν είσαι μόνη.
Φτάνοντας ήδη στα μισά της επί σκηνής διαδρομής του έργου, συνομιλήσαμε με την μουσικό και ηθοποιό Ίντρα Κέιν για την δική της εμπειρία της συμμετέχοντας σε αυτό.
Ε.Π. : Το βαρίδι της διαρκούς μάχης με το σώμα μας το κουβαλάμε όλες οι θηλυκότητες, όποιας ηλικίας, σωματότυπου, φυσικής και νοητικής κατάστασης, κοινωνικής και πολιτισμικής καταγωγής. Η παράσταση Στο Σώμα της, υπό αυτή την έννοια, μοιάζει περισσότερο με μια κουβέντα που κάνουν οι γυναίκες μεταξύ τους. Διανύοντας ήδη την τέταρτη εβδομάδα της παράστασης, τι θα μοιραζόσασταν με τις φίλες σας μέσα από την εμπειρία σας αυτή;
Ι. Κ. : Αυτό που συνειδητοποίησα και άρχισα να βιώνω και η ιδία από τις πρώτες κιόλας πρόβες ήταν ότι όλοι οι «δαίμονες» που θεωρούσα για χρόνια ότι ήταν καθαρά προσωπικοί, είναι κοινό βίωμα.
Η πρόταση της σκηνοθέτιδας Ελένης Ευθυμίου να συμμετάσχει σε αυτή την παράσταση ήρθε πριν από έναν χρόνο. Πάνω στη σκηνή, η Ίντρα φέρνει τον απόλυτο εαυτό της, μαζί με τις αλήθειες, τις ανασφάλειες και τους φόβους της. Ορισμένα θέματα την αγγίζουν πιο βαθιά: το κεφάλαιο της κακοποίησης είναι πάντα δύσκολο για εκείνη, αλλά την ίδια στιγμή λειτουργεί λυτρωτικά. Κάθε παράσταση είναι μια διαδικασία απελευθέρωσης και αναμέτρησης με το προσωπικό και συλλογικό τραύμα.
Ωστόσο, η παράσταση δεν είναι μόνο πόνος. Οι πρόβες ήταν μια απολαυστική εμπειρία, γεμάτη παιδικότητα, γέλιο και μοίρασμα.
Ε.Π. : Από την άλλη, υπήρχαν κρίσιμες στιγμές κωμικής εκτόνωσης. Αναρωτιέμαι αν έτσι ήταν και οι πρόβες σας και συνολικά ποια ήταν η εμπειρία σας στο backstage;
Ι. Κ. : Οι πρόβες ήταν απολαυστικές γιατί ήταν πρωτόγνωρη εμπειρία. Ένας συνδυασμός γέλιου, παιδικότητας, μοιράσματος και ψυχοθεραπείας.
Η συμμετοχή της σε μια ομάδα που αποτελείται αποκλειστικά από γυναίκες ήταν για εκείνη ταυτόχρονα επιμορφωτική και απελευθερωτική. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η φωνή κάθε γυναίκας γίνεται πιο δυνατή.
Στο κοινό της παράστασης, όπως αναφέρει, οι γυναίκες υπερτερούν αριθμητικά, όμως τα σχόλια των ανδρών που την παρακολουθούν είναι συχνά συγκινητικά. Πολλοί την περιγράφουν ως αφυπνιστική εμπειρία που τους βοήθησε να κατανοήσουν βαθύτερα τη γυναικεία φύση και τις εμπειρίες που τη συνοδεύουν. Αυτή η επικοινωνία με το κοινό είναι από τα πιο σημαντικά κομμάτια του έργου: μια ευκαιρία για διάλογο, κατανόηση και σύνδεση.
Ε.Π. : Και, τελικά, με τα δικά σας λόγια, ποιο θα θέλατε να είναι το μήνυμα που θα συγκρατήσουν τα άτομα που θα παρακολουθήσουν την παράσταση;
Ι. Κ. : Μια φράση από την τελευταία σκηνή της παράστασης: «Έτσι είναι το σώμα μου, σα θάλασσα που δεν τελειώνει… Όλο αλλάζει, δεν τελειώνει...»
Η παράστηαση Στο Σώμα της των λένης Ευθυμίου, Σοφίας Ευτυχιάδου, Νεφέλης Μαϊστράλη ανεβαίνει, στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό έργο, από Τετάρτη έως Κυριακή στο Εθνικό Θέατρο (κτήριο Τσίλλερ, αίθουσα «Νίκος Κούρκουλος»). Η παράσταση περιέχει γυμνό και προτείνεται σε θεατές άνω των 15. Περισσότερες πληροφορίες εδώ. Προπώληση εδώ.