2 Μαΐου 2006: ημερομηνία κυκλοφορίας του τελευταίου δίσκου των Καλιφορνέζων· 8 χρόνια και κάτι από τότε που το 10,000 Days (κριτική εδώ) βρέθηκε στις προθήκες των δισκοπωλείων, ξεδιψώντας τα ώτα πλείστων ορκισμένων οπαδών. Έκτοτε οι Tool δίνουν συχνά-πυκνά το συναυλιακό παρών, ο Maynard James Keenan έχει ξεσαλώσει με τους αμπελώνες του και με το απολαυστικό του (όχι-και-τόσο-side) project των Puscifer, ο Danny Carey προχώρησε δισκογραφικά με τους Volto! και... μην τους είδατε!
Κι αν οι πενταετίες μεταξύ Aenima, Lateralus και 10,000 Days φάνηκαν εξαντλητικές για όσους εκτιμούν το εγκεφαλικό heavy art rock τους, τα 8 συναπτά έτη απουσίας νέου υλικού μπορούν να οδηγήσουν κάποιους fans (σαν τον υπογράφοντα, κακά τα ψέματα) σε παροξυσμό. Γιατί δεν είναι πως η τετράδα δεν έχει κάτι στα σκαριά, φαίνεται όμως ότι είτε η δημιουργική βελώνα έχει πια κολλήσει για τα καλά, είτε οι Tool ετοιμάζουν κάτι το πραγματικά ιδιαίτερο. Βέβαια τα –ιδαιτέρως ανησυχητικά– σημάδια γνέφουν προς την πρώτη κατεύθυνση, κάτι που φαντάζει αποκαρδιωτικό για το μεγαθήριο από το Ελ Έϊ. Ας ακολουθήσουμε λοιπόν τις κυριότερες στάσεις του οδοιπορικού προς το 5ο τους άλμπουμ, ελπίζουμε ότι, πρώτα ο Θεός, θα το δούμε να λαμβάνει σάρκα και οστά εντός της τρέχουσας χρονιάς.
{youtube}j5daBpRf-Uo{/youtube}
TOOL - VICARIOUS
Πρώτη, μακρινή ένδειξη του επερχόμενου δίσκου; Μια απλή αναφορά του θηριώδη ντράμερ Danny Carey στο Artisan News Services τον Ιανουάριο του 2010 πως ίσως και να ξεκινήσουν να γράφουν εντός του έτους, συνοδεύτηκε από το –προφητικό– σχόλιο «...can't rush it!», τέλειο αναδρομικό τρολάρισμα για όλους εμάς που έχουμε την τύχη να ζούμε εν έτει 2014. Δεν άργησε βέβαια να εμφανιστεί και η πρώτη αρνητική ένδειξη δια στόματος Keenan, σε συνέντευξή του στο Blabbermouth έναν μήνα μετά· όπου παρομοίασε το γκρουπ με ουροβόρο ερπετό το οποίο διστάζει υπερβολικά να κάνει το επόμενο βήμα, αρεσκόμενο να αναλώνεται σε κυκλικές διαδρομές χωρίς πρόοδο. Ως αποτέλεσμα, ο ίδιος κυνήγησε διαφορετικές εκφραστικές διεξόδους με τους A Perfect Circle και τους Puscifer, παίρνοντας τελικά πάνω του το φταίξιμο για τη μη πρόοδο στα sessions της μπάντας, στο περίφημο loft της.
Το όλο θέμα έδειξε πάντως ιδιαίτερη κινητικότητα. Σύμφωνα με τα δυσανάγνωστα και πολλές φορές βαρετά newsletters του Blair (περιβόητου διαχειριστή του αρχαίου site του κουαρτέτου), τα τρία τέταρτα των Εργαλείων προετοίμαζαν νέο υλικό 3 μέρες την εβδομάδα. Χώρια τις ενδείξεις πως θα επέστρεφε ως μηχανικός ήχου ο Joe Baressi, καθώς και μια μίνι παρουσίαση των νέων «παιχνιδιών» των οργανοπαικτών, η οποία προλόγιζε τη δημιουργία ενός συνόλου από «bewildering array of color-coded intros, progressions, agitatos, con sordinos, crescendos, diatonics, inversions, resolutions, transitions, variations, obbligatos, consonance, and endings». Αποκορύφωμα στάθηκαν οι δηλώσεις του ανεπίσημου «αρχηγού» Adam Jones στο CraveOnline τον Ιούλιο του '10 –κι ενώ οι Tool βρίσκονταν σε περιοδεία– πως όντως γράφουν, αν και ακόμα οι ρυθμοί δεν ήταν ιδιαιτέρως ταχείς (ασχολίαστο), ενώ δεν υπήρχε ούτε συγκεκριμένη κατεύθυνση.
{youtube}aWpBZY1nRA8{/youtube}
TOOL – LATERALUS (LOFT REHEARSAL)
Το φθινόπωρο του 2010 ανακοινώθηκε ότι οι Tool θα έπαιζαν headliners στο Big Day Out Festival, ενώ αρκετά από τα μέλη τους έδιναν (αναγκαστικές) συνεντεύξεις για την προώθηση των ζωντανών εμφανίσεων προς Ωκεανία πλευρά. Πρώτος και καλύτερος ο μπασίστας Justin Chancellor, ο οποίος και μίλησε στη New Zealand Herald για ασταμάτητα τζαμαρίσματα, όπου οι ιδέες του καθενός έψαχναν τη θέση τους στο σύνολο· αφήνοντας την αμυδρή ελπίδα πως ίσως και να ολοκλήρωναν την όλη διαδικασία έως το τέλος του χρόνου και υποσχόμενος εξαιρετικά πράγματα, συστήνοντας ολίγην υπομονή (...). Όσον τώρα αφορά στην ψηφιακή διάθεση της μουσικής τους, η πόρτα έμεινε ανοιχτή δια στόματος Carey στο FasterLouder, αλλά μόνο σε περίπτωση που η ποιότητα θα ανταποκρίνεται στα υψηλά στάνταρ της μπάντας. Σε δηλώσεις του ίδιου, αναγκαστικά μετατέθηκε και η εκτιμώμενη είσοδος της μπάντας στο στούντιο για το 2011 πλέον –πάντα βέβαια με τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις πως σταδιακά δένει το γλυκό...
{youtube}E81PRemLCOo{/youtube}
TOOL – STINKFIST live in Melbourne
Με τον Billy Howerdel να προλογίζει το νέο έτος με post στο Facebook για ένα νέο κομμάτι των A Perfect Circle και με τον Keenan να ηχογραφεί σε αυτό το πλαίσιο, έμελε ο κλήρος να πέσει ξανά στον τρυφερό γίγαντα Carey για λίγες insider πληροφορίες για την πορεία της όλης δημιουργικής διαδικασίας –στο Beat Magazine αυτή τη φορά. Όπως αποδείχθηκε, η διαδικασία ακόμα δεν είχε προχωρήσει σε κάτι περισσότερο από «development & research», παρ' όλα αυτά δεν δίστασε να υποσχεθεί κυκλοφορία μέχρι το τέλος του 2011, να αστειευτεί για τον τίτλο του επερχόμενου δίσκου (50,000 Days) και να δώσει το στίγμα του τρόπου με τον οποίον δούλευε η μπάντα πάνω στις 3-4 κεντρικές της ιδέες, αφιερώνοντας έως και δύο μήνες αποκλειστικά και μόνο για ένα τραγούδι.
Τον Μάρτιο του '11 κι ενώ οι Tool είχαν επιστρέψει από την Αυστραλία –απορρίπτοντας πάμπολλες δελεαστικές προσφορές για καλοκαιρινές συναυλίες, χάριν της απρόσκοπτης ετοιμασίας του νέου δίσκου– ο Carey έκανε νέες δηλώσεις στο DRUMscene, μιλώντας για την τάση της μπάντας προς ένα πιο στοχευμένο και λιγότερο περιπετειώδες άκουσμα. Μεταξύ άλλων, δόθηκε το στίγμα του "Jambi" ως σημείου αναφοράς για την όλη δημιουργική διαδικασία, ενώ υπήρχε μεγαλύτερη συμμετοχή και από τον ίδιο τον Keenan –ο οποίος μάλιστα είχε ταλαιπωρηθεί τα μάλα από τα πολυρυθμικά sessions του προηγούμενου άλμπουμ. Σε άλλα νέα, αναφέρθηκε στο στοιχειωμένο live DVD του οποίου η δημιουργία αποτελούσε μεν σφοδρή επιθυμία όλων των μελών, υπήρχε όμως ελάχιστος χρόνος προετοιμασίας, αλλά και στην πιθανότητα επιστροφής του David Bottrill πίσω από την κονσόλα.
Έξτρα σημείωση συντάκτη: Μάγκες, μέχρι να κυκλοφορήσετε μια κάποιου είδους ζωντανή βιντεοσκόπησή σας, το πλέον πιθανό είναι να έχει πεθάνει ως μέσο όχι μόνο το DVD, αλλά και το BluRay...
{youtube}9xgid5tsQEk{/youtube}
TOOL- JAMBI
Κι ενώ τα μόνα σημεία ενδιαφέροντος τους επόμενους μήνες αφορούσαν στο υποθετικό νέο site του συγκροτήματος (spoiler alert: καμία αλλαγή δεν συντελέστηκε έως και σήμερα) και σε διάφορα σχόλια του Blair για εντυπωσιακά μέρη από τις νέες συνθέσεις που είχε την τύχη να ακούσει, ήρθε η σειρά του Keenan να περάσει σε δηλώσεις. Μόνο που, σε αντίθεση με τον λαλίστατο Carey, οι δικές του δεν υπήρξαν το ίδιο αισιόδοξες. Με το σχόλιό του «μην πιστεύετε ό,τι διαβάζετε» στο The Pulse Of Radio και με τις αναφορές του στο Loudwire για την άβολη θέση του να βρίσκεται στο στούντιο με τους υπόλοιπους τρεις ενώ προβάρονταν κάθε λογής διαφορετικοί συνδυασμοί σε μία και μόνο σύνθεση, υπερασπίστηκε την επιλογή του ν' απέχει από τις ηχογραφήσεις έως ότου τα κομμάτια να κατασταλάξουν σε κάτι το χειροπιαστό. Σε αντίθεση βέβαια με τους Puscifer, όπου η ίδια διαδικασία (ιδέες/ηχογραφήσεις/αλλαγές/διορθώσεις/τελικό αποτέλεσμα) ήταν πιο ομαλή.
Έχοντας απορρίψει την όποια πιθανότητα μεγάλης παγκόσμιας περιοδείας για την προώθηση του νέου δίσκου λόγω ηλικιακών περιορισμών, o Keenan προχώρησε στην κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ των Puscifer, Conditions Of My Parole τον Οκτώβριο του ίδιου έτους (κριτική εδώ), στους οποίους και αφιερώθηκε για το υπόλοιπο της χρονιάς –και όχι αδίκως. Πέραν του ποσταρίσματος του Blair πως συνεχίζεται απρόσκοπτα η όλη δημιουργική διαδικασία ακόμα και την περίοδο των γιορτών, μόνο αληθινό δεν αποδείχτηκε το πλάνο εργασιών που είχε δώσει ο Carey... Ο οποίος δεν δίστασε να ποντάρει ξανά στη νέα ημερομηνία εισόδου των Tool στο στούντιο, στοχεύοντας αυτή τη φορά το καλοκαίρι του 2012 (γρήγορα που περνάει ο καιρός ε;;) και υποσχόμενος ένα πιο ροκ αποτέλεσμα, επευφημώντας τις κιθάριστικές επιδόσεις του Adam Jones.
{youtube}4shLygmAx1Y{/youtube}
DANNY CAREY TALKS NEW TOOL ALBUM
Όχι πως υπήρχε περίπτωση να έπεφτε μέσα, λέω εγώ τώρα... Σιγή ιχθύος τηρήθηκε λοιπόν για σχεδόν ολάκερο το 2012, για να σπάσει λίγο τον Οκτώβριο από τη δήλωση του ιδρυτή της Hydra Record –του υπερταλαντούχου Aaron ex-Isis Turner– στον ραδιοφωνικό σταθμό RRR πως ένα από τα άλμπουμ του 2013 θα ήταν οπωσδήποτε το νέο Tool· ανέφερε μάλιστα πως η πηγή του ήταν η ίδια η μπάντα. Φυσικά ακόμα κι αυτές οι ελπίδες αποδείχτηκαν φρούδες, παρ' όλες τις διαβεβαιώσεις του Blair λίγο καιρό έπειτα πως άκουσε εκτεταμένες ηχογραφήσεις του νέου υλικού.
{youtube}7E-_J5WWkoc{/youtube}
PUSCIFER – CONDITIONS OF MY PAROLE
Με την είσοδο του 2013, μια νέα συνέντευξη του (σωστά μαντέψατε) Danny Carey έκανε την εμφάνισή της στο κουρμπέτι, για το Rhythm, στην οποία αναφέρθηκε σε 6 με 7 εξαιρετικά «πεδία δράσης» –ούτε καν τραγούδια δεν τα αποκάλεσε δηλαδή). Όλη η προσπάθεια συγκεντρωνόταν, υποτίθεται, στο μεγάλο επικό κομμάτι του άλμπουμ, από το οποίο θα ξεπηδούσαν όλα τα υπόλοιπα, με τον ίδιο και τον Keenan να εξετάζουν τη δυναμική και το συναίσθημα της μουσικής, όσο ο Jones με τον Chancellor έριχναν το βάρος στον ρυθμό και τις αρμονίες. Φυσικά δεν παρέλειψε να μιλήσει και για πιθανή κυκλοφορία έως το τέλος του έτους (έλεος ρε συ Danny, αφού δεν το 'χεις!). Ο δε Keenan, σε μία από τις κάμποσες παρουσίες του στο ραδιόφωνο (στην εκπομπή WTF του Marc Maron), μίλησε για την πιθανότητα να του δώσει η μπάντα μουσική για να έχει να δουλέψει, αφού... παρακαλέσει! Μιλώντας κατόπιν στο Loudwire, απέκλεισε κατηγορηματικά –και ειλικρινά– το όποιο ενδεχόμενο για κυκλοφορία εντός του 2013, αδειάζοντας έτσι τον Carey και σβήνοντας τα όποια αισιόδοξα χαμόγελα στις τάξεις του ToolArmy· παράλληλα, κατέθεσε ένα ακόμα ΕΡ με τους Puscifer.
Το δωράκι τους πάντως το έλαβαν οι φίλοι της μπάντας, στη μορφή μιας περιορισμένης (και υπογεγραμμένης και από τους τέσσερις) επανέκδοσης του Opiate ΕΡ στη φιλική(;) τιμή των 150 δολαρίων, με την ευκαιρία των ...21 χρόνων από την πρώτη κυκλοφορία του! Ο υπογράφων δηλώνει ανάμεσα στους τυχερούς που κατάφεραν να αποκτήσουν ένα από τα 5.000 αντίτυπα (να είναι καλά κάτι mobster από Σικάγο πλευρά), τα οποία εξαντλήθηκαν φυσικά μέσα σε λίγες μόνο μέρες, παρά το τσουχτερό της τιμής τους. Κατά τα άλλα, ο Adam Jones βρέθηκε παντρεμένος για δεύτερη φορά (τυχερή ήταν η ζωγράφος Korin Faught, γνωστή για τις εκπληκτικές ελαιογραφίες της), ενώ έγινε και πατέρας, με τον Keenan να φυτεύει κι εκείνος τον σπόρο του με επιτυχία. Αν μη τι άλλο καρπεροί οι Tool!
{youtube}lzY25ob_-xM{/youtube}
TOOL – OPIATE LIMITED
Αποκορύφωμα της χρονιάς; Μια φωτογραφία του Keenan στο Instagram με το hashtag #TOOL2014 τον Σεπτέμβριο του '13 και το μότο «music is happenning in ALL fronts». Είχαμε επίσης την κυκλοφορία ενός best of ονόματι Three Sixty με τους A Perfect Circle, αλλά και μια περιορισμένη (και φυσικά ακριβή) έκδοση ενός live πακέτου των τριών δίσκων του γκρουπ, ονόματι Live: Featuring Stone & Echo. Eιδική μνεία στο "By And Down", το πρώτο τραγούδι του με τους A Perfect Circle εδώ και πολλά χρόνια. Εν συνεχεία –και περιέργως– ο συνήθως λιγομίλητος Keenan δεν έχασε την ευκαιρία να χαρακτηρίσει την όλη διαδικασία με τους Tool ως κουραστική μιλώντας στο Rolling Stone, εκφράζοντας μάλιστα και μια σχετική δυσαρέσκεια για την υπέρμετρη τελειομανία των υπολοίπων. Κι όλα αυτά ενώ ο Blair πόσταρε στο site της μπάντας ενθουσιώδη σχόλια για το επικό centrepiece του επερχόμενου δίσκου, φυσικά χωρίς φωνητικά ακόμα! Αλίμονο στον Billy Howerdel, ο οποίος έδωσε λίγη αισιοδοξία με το σχόλιό του πως ο Keenan βρίσκεται σε «full Tool mode»...
{youtube}ux-DIq8PAb4{/youtube}
A PERFECT CIRCLE – BY AND DOWN
Φτάνοντας αισίως στο 2014, τα μόνα νέα είναι ο καινούργιος (ψιλομέτριος) δίσκος του πρώην μπασίστα των Tool, PaulD'Amour με τους LesserKey και η όλο και διογκώμενη δυσαρέσκεια του Keenan με τους bandmates του: χαρακτήρισε τον Adam Jones ως control freak, ενώ σε πρόσφατο screeening του Manhunter –όπου και ερωτήθηκε γιατί καθυστερούν τόσο πολύ –υπερασπίστηκε εαυτόν με τη φράση «do Ι seem like a lazy person? Then stop blaming me». Ενδεικτικό της έλλειψης πληροφορίας των τελευταίων μηνών ένα update του Blair στο Toolband.com, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές:
«the other day an insider (and by "insider" I mean truly an insider!) told me that since getting back to working on material for the next record, things have been going VERY well. Now, don't read more into this than it suggests - which is that there have been some good writing/arranging sessions as of late. Progress!.. We'll take that any day!».
Αν αυτή είναι πρόοδος για τους Tool, τότε το At A Snails Pace ίσως να ήταν ταιριαστός τίτλος για το νέο τους πόνημα!
{youtube}wI-nIz4j9cY{/youtube}
LESSER KEY – INTERCESSION
Μόλις πρόσφατα, ο Keenan γιόρτασε τα 50ά του γενέθλια με ένα απολαυστικό διήμερο μουσικής στο Greek Theater του Λος Άντζελες, ονόματι Cinquanta. Σ' αυτό ανέβηκε και ο ίδιος στη σκηνή με τους A Perfect Circle και τους Puscifer, ενώ είχαμε και τη συμμετοχή των πρόσφατα επανενωμένων Failure, αλλά κι ένα encore-έκπληξη εκ μέρους των ¾ των Tool (θα έπρεπε να εκλάβουμε την απουσία του Adam Jones ως κακό οιωνό;), οι οποίοι έπαιξαν το "Sober". Τουλάχιστον ένα μέλος είναι λοιπόν ακμαίο και σε δημιουργικό οργασμό, δείχνοντας με τα διάφορα project του πως δεν οφείλεται σε εκείνον η όλη καθυστέρηση –είναι πραγματικά ανακουφιστικό να βλέπει κανείς την καρδιά των Tool σε ψυχική και δημιουργική ανάταση. Θα είναι επομένως κομβικής σημασίας η συνεισφορά του στον νέο δίσκο, όσο καλές και να αποδειχθούν εν τέλει οι συνθέσεις από μόνες τους.
{youtube}LXRej1hh7kU{/youtube}
TOOL – SOBER CINQUANTA
Θα καταφέρουν άραγε οι Tool να διαψεύσουν όσες Κασσάνδρες μιλάνε για παρατεταμένο writer's block, κυκλοφορώντας το νέο τους δισκογράφημα μέσα στο 2014; Μήπως ετοιμάζουν ένα αντίστοιχο κόλπο με εκείνο της Beyoncé,προς αποφυγή leaks, τα οποία και απεχθάνονται; Και –το σημαντικότερο– θα αξίζει το αποτέλεσμα την 8ετή αναμονή; Όπως είχε πει και ο σοφός Shigeru Miyamoto της Nintendo, «A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad». Ας ελπίσουμε λοιπόν πως το απόφθευγμα θα αποδειχτεί αληθινό και για τη μουσική που με τόσο κόπο ετοιμάζουν οι Tool. Ειδικά αν αποτελέσει το κύκνειο δισκογραφικό άσμα του επιδραστικότατου και πρωτοπόρου αυτού μουσικού σχήματος...