Στο πλαίσιο του μαθήματος «Διαχείριση Πολιτιστικών Εκδηλώσεων», οι φοιτητές του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου συνεργάζονται με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, για δέκατη συνεχή χρονιά, για την υλοποίηση του προγράμματος και της σειράς συναυλιών Μια Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού vol. 10. Η συνεργασία αυτή προσφέρει σε μια νέα γενιά επιμελητών συναυλιών, μουσικών και συνθετών ένα βήμα για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους στις αρχές της επαγγελματικής τους πορείας. Ταυτόχρονα, προσφέρει στους φοιτητές και τις φοιτήτριες πολύτιμη πρακτική εμπειρία στον τομέα της πολιτιστικής διαχείρισης, ενώ παράλληλα προάγει τη σύνδεση της ακαδημαϊκής κοινότητας με έναν κορυφαίο πολιτιστικό οργανισμό. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έρχονται σε επαφή με τους ανθρώπους της Στέγης και όλους τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, βιώνοντας τη διοργάνωση σε πραγματικές συνθήκες.
Η σειρά συναυλιών της «Γέφυρας Μουσικής πάνω από τη Συγγρού vol. 10», στις 6 και 7 Μαρτίου 2025 στη Μικρή Σκηνή της Στέγης, αντλεί έμπνευση από τους δρόμους – πραγματικούς και συμβολικούς. Τα ταξίδια, οι πολιτισμικές διαδρομές και οι ηχητικές εξερευνήσεις γίνονται ο συνδετικός κρίκος των συναυλιών, που αναδεικνύουν τη μουσική ως ένα ζωντανό πεδίο διαλόγου μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει τέσσερις συναυλίες που εξερευνούν τη μουσική μέσα από το ταξίδι, τη σχέση της με την παράδοση και τις σύγχρονες μουσικές εκφράσεις.
Το πρόγραμμα του διημέρου ανοίγει στις 6 Μαρτίου η συναυλία “On the Road”. Ένα μουσικό ταξίδι εμπνευσμένο από το ομώνυμο εμβληματικό έργο του Τζακ Κέρουακ (που καταγράφει τις περιπέτειές του σε ένα ταξίδι από την Ανατολική στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ), την αμερικανική κουλτούρα της δεκαετίας του 1950 και το πνεύμα της γενιάς των Μπήτνικ. Οι μουσικοί του Galan Trio θα παρουσιάσουν έργα που συνδέονται με τις πόλεις και τις περιοχές απ’ όπου πέρασε τότε ο Κέρουακ, ερμηνεύοντας, μεταξύ άλλων, συνθέσεις του Γιώργου Βασιλαντωνάκη και της Σοφίας Σέργη, που ζουν και εργάζονται στις ΗΠΑ.
Η δεύτερη συναυλία στις 6 Μαρτίου, με τίτλο «Off Road: Γλωσσολαλιές των Βαλκανίων», αναδεικνύει τη μουσική ως γέφυρα ανάμεσα στην παράδοση και τον σύγχρονο πειραματισμό. Τα έργα του προγράμματος αντλούν έμπνευση από τη βαλκανική κληρονομιά, διαμορφώνοντας έναν πολυφωνικό διάλογο με τις σύγχρονες μουσικές τάσεις. Η Στέγη ανέθεσε στη συνθέτρια Δανάη Μπελοσίνωφ τη δημιουργία ενός νέου έργου, εμπνευσμένου από τη βουλγαρική μουσική παράδοση, υπό το πρίσμα σύγχρονων διευρυμένων τεχνικών. Ξεχωρίζουν επίσης τα έργα Glossolalia για βιολί και ηλεκτρονικά της Diana Rotaru και Lamento για βιολί του Tigran Mansurian.
Το πρόγραμμα της τρίτης συναυλίας, “Parallel Roads” στις 7 Μαρτίου, είναι εμπνευσμένο από μια τυχαία ανθρώπινη συνάντηση που παραμένει πλατωνική. Δύο ερμηνευτές μοιράζονται την ίδια σκηνή χωρίς να συνυπάρξουν μουσικά. Η Στέγη ανέθεσε στον συνθέτη Φίλιππο Σακαγιάν τη δημιουργία ενός έργου για φωνή και ηλεκτρονικά, το οποίο πλαισιώνεται, μεταξύ άλλων, με τις ελληνικές πρεμιέρες έργων της Caroline Shaw, της Ana Sokolovic και της Meredith Monk.
Το μουσικό διήμερο κλείνει στις 7 Μαρτίου με τη συναυλία “Crossroads”. Ένα ταξίδι στον χρόνο και τον ήχο από τον Μεσαίωνα έως σήμερα, με φυσικούς και ηλεκτρονικούς ήχους. Παρότι η απόσταση ανάμεσα στη μεσαιωνική και τη σύγχρονη μουσική θεωρείται αγεφύρωτη, εδώ η σκηνή μετατρέπεται σε χρονομηχανή και έρχεται να διαψεύσει αυτόν τον ισχυρισμό. Το πρόγραμμα έχει ως στόχο την εξερεύνηση των πρωτογενών ηχητικών πηγών των κρουστών και της φωνής και τη σχέση μεταξύ φυσικού και ηλεκτρονικού ήχου. Το έργο της μοναχής και συνθέτριας Hildegard Von Bingen (11ος αιώνας) συνδιαλέγεται με τη μουσική της Ash Fure και του Mark Andre. Η Στέγη ανέθεσε στον Ιάσονα Μαρούλη την σύνθεση ενός νέου έργου για φωνή και κρουστά, με το οποίο κλείνει η αυλαία των συναυλιών μίας ακόμη «Γέφυρας Μουσικής πάνω από τη Συγγρού».
Συναυλίες | 6 & 7.3.2025 | Στέγη | Μικρή Σκηνή | 20:30 | Είσοδος ελεύθερη
Μουσικό εργαστήριο | 5.3.2025 | «Ακούω, γράφω, παίζω με τους ήχους» | Galaxy Studio | 16:00 – 21:30
1η Συναυλία | 6 Μαρτίου, 20:30
“Οn the Road” / Στα χνάρια του Jack Kerouac
Νέα μουσική από πόλεις των ΗΠΑ απ’ όπου πέρασε ο συγγραφέας
Το 1949 ξεκινά το δεύτερο ταξίδι μιας παρέας νεαρών από την Ανατολική στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, όπως το αφηγείται ο Τζακ Κέρουακ στο εμβληματικό Οn the Road, κείμενο που καθόρισε τη γενιά των Μπήτνικ. To 2025, οι μουσικοί του Galan Trio, που περιοδεύουν ακατάπαυστα στις ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια, φέρνουν στις αποσκευές τους έργα του ρεπερτορίου τους γραμμένα από συνθέτριες και συνθέτες που ζουν πάνω –ή κοντά– στη διαδρομή του ταξιδιού του Κέρουακ. Πώς ηχούν σήμερα τα χνάρια του;
Πρόγραμμα
Todd Groves (σταθμός: Νέα Υόρκη): Dance Music for a Frenetic Mind για πιάνο τρίο (2022)
Σοφία Σέργη (Sophia Serghi) (γενν. 1972) (σταθμός: Βιρτζίνια): Towards the Flame για πιάνο τρίο (2010)
Γιώργος Βασιλαντωνάκης (γενν. 1969) (σταθμός: Τσάρλεστον): Cyanic Outbursts για πιάνο τρίο (2021)
David Carter (σταθμός: Λος Άντζελες): Sifting Chaparral για πιάνο τρίο (2024)
Cindy Cox (γενν. 1961) (σταθμός: Σαν Φρανσίσκο): La mar amarga για πιάνο τρίο (2007)
Galan Trio: Πέτρος Μπούρας (πιάνο), Μπάμπης Καρασαββίδης (βιολί), Μαρίνα Κολοβού (βιολοντσέλο)
Στη συναυλία ακούγονται αποσπάσματα από το βιβλίο On the Road με τη φωνή του Jack Kerouac.
Επιμέλεια: Λορέντα Ράμου
2η συναυλία | 6 Μαρτίου, 21:30
“Off Road” / Γλωσσολαλιές των Βαλκανίων
Ταξίδι στα «Ανατολικά της Δύσης» με ένα βιολί
Από τον βαλκανικό βορρά, έργα με διαφορετικό χαρακτήρα περιστρέφονται (off road) γύρω από τον κεντρικό πρωταγωνιστή, το βιολί, και ισορροπούν ανάμεσα στη σύγχρονη κλασική γραφή και τα ζωντανά στοιχεία από τις μουσικές ρίζες των τόπων. Σόλο βιολί, ηλεκτρονικά και ντουέτα δημιουργούν ένα ελικοειδές πορτρέτο του οργάνου. Τα σύγχρονα στοιχεία διαδέχονται τη βαθύτερη ανασκόπηση των κοινών μουσικών ιδιωμάτων της περιοχής μέσα από τη σύμπραξη, την εναλλαγή και την αποστασιοποίηση.
Πρόγραμμα
Diana Rotaru (γενν. 1982) (Ρουμανία): Glossolalia για βιολί και ηλεκτρονικά (2010)
Δανάη Μπελοσίνωφ (γενν. 1993) (Βουλγαρία/Ελλάδα): CRUNNING, for 2 για δύο βιολιά, ανάθεση της Στέγης (2025)
Mihailo Trandafilovski (γενν. 1974) (Β. Μακεδονία/Ην. Βασίλειο): Mosaic για δύο βιολιά (2016)
Tigran Mansurian (γενν. 1939) (Αρμενία): Lamento για βιολί (2002)
Hanan Hadžajlić (γενν. 1991) (Βοσνία-Ερζεγοβίνη): Ex Machina III για βιολί και πιάνο (2016)
Soni Petrovski (γενν. 1977) (Β. Μακεδονία/Αυστραλία): Bric-a-brac για σόλο βιολί (2001)
Βασίλης Σούκας (σόλο βιολί), Φαίδων Μηλιάδης (βιολί), Λυδία Λινάρδου (πιάνο)
Επιμέλεια: Ηρώ Μενέγου
Στη συναυλία ακούγονται αποσπάσματα από τα βιβλία Ανατολικά της Δύσης του Miroslav Penkov και Πιάσε το λαγό της Lana Bastašić με τις φωνές της Δανάης Μπελοσίνωφ και του Φίλιππου Ράσκοβιτς.
3η συναυλία | 7 Μαρτίου, 20:30
“Parallel Roads” / Μια καθημερινή μέρα
Δύο παράλληλες εξερευνήσεις του μεταμοντέρνου για φωνή και βιολοντσέλο
Δύο παράλληλες υπάρξεις στοχάζονται για τη ζωή, τον θάνατο και τη φύση. Το διπλό ρεσιτάλ “Parallel Roads” επιχειρεί να αποτυπώσει την ψυχοσύνθεση της στιγμής όπου οι δύο αυτές υπάρξεις συνυπάρχουν νοητά, αλλά δεν συναντιούνται ποτέ.
Πρόγραμμα
Caroline Shaw (γενν. 1982): In manus tuas για βιολοντσέλο (2009)
Meredith Monk (γενν. 1942): Επιλογές από το έργο Book of Days για φωνή (1988)
Kaija Saariaho (1952–2023): Sept Papillons για βιολοντσέλο (2000)
Φίλιππος Σακαγιάν (γενν. 1992): metaph για φωνή και ηλεκτρονικά, ανάθεση της Στέγης (2025)
Ana Sokolovic (γενν. 1968): Vez για βιολοντσέλο (2005)
Morton Feldman (1926–1987): Only για φωνή (γραμμένο για την Joan La Barbara) (1946)
Μάριος Μανιατόπουλος (τενόρος), Αναστασία Δεληγιαννάκη (βιολοντσέλο)
Επιμέλεια: Παύλος Κόρδης
Στη συναυλία ακούγονται αποσπάσματα από το βιβλίο Ασκήσεις ύφους του Raymond Queneau με τη φωνή της Manon Fabre.
4η συναυλία | 7 Μαρτίου, 21:30
“Crossroads” / Ταξιδεύοντας στον χρόνο και στον ήχο
Ταξίδι με φυσικούς και ηλεκτρονικούς ήχους από τον Μεσαίωνα στο σήμερα
Το πρόγραμμα “Crossroads” εξερευνά, μέσω πρωτογενών πηγών ήχου, κρουστών και φωνής, τη σχέση μεταξύ του φυσικού, του ηλεκτρονικού και του μεταφυσικού, ταξιδεύοντας στον χρόνο και στον ήχο και συνδυάζοντας αρχαίους και σύγχρονους μουσικούς κόσμους.
Πρόγραμμα
Ash Fure (γενν. 1982): Silver Lung 2 για κρουστά και ηλεκτρονικά (2017)
Mark Andre (γενν. 1964): S2 για κρουστά (2015)
Hildegard von Bingen (1098–1179): O pastor animarum για φωνή
Ιάσων Μαρούλης (γενν. 1999): Αυλίδα για τενόρο και κρουστά, ανάθεση της Στέγης (2025)
Μάριος Μανιατόπουλος (τενόρος), Γιάννης Ψαράκης (κρουστά)
Επιμέλεια: Φίλιππος Ράσκοβιτς
Συντελεστές:
Επιμέλεια Προγράμματος, Διδασκαλία, Συντονισμός: Λορέντα Ράμου
Υπεύθυνος Καθηγητής Παντείου: Γεώργιος-Μιχαήλ Κλήμης
Βοηθός Εργαστηρίου: Παύλος Κόρδης
Νέοι επιμελητές: Παύλος Κόρδης, Ηρώ Μενέγου, Φίλιππος Ράσκοβιτς
Αναθέσεις έργων: Ιάσων Μαρούλης, Ηρώ Μενέγου, Φίλιππος Σακαγιάν
Μουσικοί: Galan Trio (Μπάμπης Καρασαββίδης, Μαρίνα Κολοβού, Πέτρος Μπούρας), Αναστασία Δεληγιαννάκη, Λυδία Λινάρδου, Μάριος Μανιατόπουλος, Φαίδων Μηλιάδης, Βασίλης Σούκας, Γιάννης Ψαράκης
Φοιτητές και φοιτήτριες Παντείου Πανεπιστημίου:
Χρύσα Αβούρη, Ειρήνη Βαγγέλη, Οδυσσέας Βασαλιός, Γεώργιος Βασιλείου, Ιωάννης Βασιλείου, Νικόλαος Γεωργατσέλος, Ουρανία-Γαβριέλα Γκιώνη, Κίκι Γώγου, Ελένη Δασκαλογιάννη, Ιωάννα Ζύγουρα, Μαρία Καπογιάννη, Γεώργιος Κουτσόπουλος, Επαμεινώνδας Πέτρος Κριετσιώτης, Ροδούλα Κυριμλίδου, Αιμιλία Λαδοπούλου, Ναταλία Λιακοπούλου, Χριστίνα Λόνγκλι, Απόστολος Μαντάς, Μυρτώ Μαρκάκη, Εύα Μαρονικολάκη, Αγγελική Μήλα, Νεφέλη Μηλιώνη, Αλεξάνδρα Μπόβαλη, Ευγενία Παπαλαμπροπούλου, Δέσποινα Πάχου, Αθηνά Περάκη, Δέσποινα Ράλλη, Νίκη Ρούτση, Νιόβη Σταύρου, Λυδία Συκαρά, Κλειώ Σώλου, Ειρήνη Τζανακάκη, Φραγκίσκος-Αρσένιος Τσαντάνης, Στυλιανή Τσεκούρα, Ευθυμία Τσώκου, Άρτεμις Φιλιππάκου, Κωνσταντίνος Φοινικόπουλος, Μαρία Χονδροκούκη, Δαρεία Χυτήρη
Μουσικό εργαστήριο | Τετάρτη 5 Μάρτιου
«Ακούω, γράφω, παίζω με τους ήχους» | Galaxy Studio | 16:00 – 21:30
Ένα σπονδυλωτό μουσικό εργαστήριο με τρεις ενότητες των 90΄ η καθεμία, από τους νέους επιμελητές της φετινής «Γέφυρας Μουσικής».
Στην πρώτη ενότητα (16:00 – 17:30), με τίτλο «Οδηγός ακρόασης», o Παύλος Κόρδης εισάγει το κοινό στην ανακάλυψη της ενεργητικής ακρόασης ως μέσου για την εξερεύνηση ενός μουσικού έργου. Θα ακουστούν και θα σχολιαστούν έργα του 20ού και 21ου αιώνα που περιλαμβάνονται στο συναυλιακό πρόγραμμα της «Γέφυρας Μουσικής πάνω από τη Συγγρού vol. 10».
Στη δεύτερη ενότητα (18:00 – 19:30), με τίτλο «Μορφοποιώντας ήχους: Εισαγωγή στη δημιουργία ηλεκτρονικής μουσικής μέσα από sampling», ο Φίλιππος Ράσκοβιτς θα εστιάσει στη δημιουργική επεξεργασία ήχων χρησιμοποιώντας το μουσικό πρόγραμμα Reaper, το οποίο οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες θα πρέπει να έχουν εγκατεστημένο σε λάπτοπ που θα φέρουν μαζί τους. Μέσα από πειραματισμό, θα μάθουν τεχνικές όπως time streching, pitch bending και χρήση εφέ για τη διαμόρφωση ηχοτοπίων που θα χρησιμοποιηθούν και στο επόμενο εργαστήριο.
Η τρίτη ενότητα (20:00 – 21:30) έχει τίτλο «Τυχαίο ή και όχι: Εργαστήριο μεθοδευμένου αυτοσχεδιασμού» και εισηγήτρια την Ηρώ Μενέγου. Απευθύνεται σε μουσικούς ανεξαρτήτως επιπέδου, που θα ήθελαν να εξερευνήσουν τις δυνατότητες του ομαδικού παιξίματος γύρω από ένα πιάνο (ή και όχι!). Πώς η δυναμική της ομάδας και η λήψη αποφάσεων οδηγούν σε μοναδικά μουσικά αποτελέσματα.
Κλείστε θέση για το εργαστήριο εδώ
Πληροφορίες
Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Συγγρού 107
Μικρή Σκηνή
Πέμπτη 6 Μαρτίου και Παρασκευή 7 Μαρτίου 20:30
Συναυλίες
Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου στον χώρο της εκδήλωσης. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Η διανομή των δελτίων εισόδου ξεκινά 1 ώρα πριν από την εκδήλωση.
Αν δεν προλάβετε να κλείσετε εγκαίρως θέση ηλεκτρονικά, μπορείτε να έρθετε στη Στέγη την ημέρα της εκδήλωσης, καθώς θα διανέμονται δελτία εισόδου βάσει διαθεσιμότητας.
Τετάρτη 5 Μαρτίου 16:00 – 21:30
Μουσικό εργαστήριο
Τοποθεσία: Galaxy Studio (Γαλαξία 2)
Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Κλείστε θέση από το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου, στις 17:00.
Μουσικό εργαστήριο «Ακούω, γράφω, παίζω με τους ήχους» | Παράλληλη δράση
Το μουσικό εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 5 Μαρτίου, 16:00 – 21:30, στο Galaxy Studio (Γαλαξία 2, Νέος Κόσμος) με ελεύθερη είσοδο.
Για τη συμμετοχή στο εργαστήριο χρειάζονται βασικές μουσικές γνώσεις (ανάγνωση παρτιτούρας και παίξιμο οργάνου σε οποιοδήποτε επίπεδο).
Η συμμετοχή γίνεται μέσω συμπλήρωσης φόρμας. Οι ενδιαφερόμενοι θα ειδοποιηθούν για την αποδοχή της αίτησής τους.
Email για διευκρινίσεις:
Διαβάστε περισσότερα
Μια Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού vol. 10 | Μουσική | Ίδρυμα Ωνάση
Cover photo: Γιάγκος Παπαδόπουλος