Ενώ η ανυπομονησία για το Release Athens x SNF Nostos μεγαλώνει, ζητάμε από τους βετεράνους της electro pop να μοιραστούν μαζί μας τις σκέψεις τους για τα 20 τους χρόνια, τη δύναμη του Tik Tok, τη μουσική δημοσιογραφία και τη Liverpool -όχι την πόλη, την ομάδα.
Πώς να είναι άραγε να είσαι ένα άβγαλτο nerd (αν κρίνουμε από το ότι αρχικά εμπνεύστηκαν το look τους από ένα ψαγμένο sci-fi και πήραν το όνομά τους από ένα τραγούδι των Roxy Music) και να ξυπνάς μια μέρα και να βλέπεις τον εαυτό σου πρωτοσέλιδο σε όλα τα music media σε Ευρώπη και Αμερική; Και πώς είναι άραγε, 20 ολόκληρα χρόνια μετά, να ξυπνάς μια μέρα και να μαθαίνεις πως ένα τραγούδι σου (από τότε, από το ντεμπούτο άλμπουμ σου) έχει γίνει viral στο Tik Tok και παίζει παντού; Όχι τυχαία, το τελευταίο άλμπουμ των Ladytron έχει τον τίτλο Time's Arrow (Cooking Vinyl, 2023) και πραγματεύεται το πέρασμα του χρόνου, ο οποίος μόνο ευνοϊκά μοιάζει να έχει αγγίξει την τετράδα από το Liverpool, αναδεικνύοντάς τη ως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα, εναλλακτικά και επιδραστικά σχήματα στο χώρο της electro pop και της synth pop.
Ενώ πλησιάζει ολοταχώς η ημερομηνία έναρξης του Release Athens x SNF Nostos, στο πλαίσιο του οποίου θα απολαύσουμε τους Ladytron live, κάναμε μια συζήτηση με τον Daniel Hunt (βασικός συνθέτης και ένα από τα ιδρυτικά μέλη του σχήματος) για το χθες και το σήμερα του συγκροτήματος, το πέρασμα του χρόνου, τo παιχνίδι των social media, τον ρόλο της δισκοκριτικής. το προσωπικό στυλ και... την Liverpool FC.
Η συνέχεια παρακάτω και ραντεβού 23 Ιουνίου στην Πλατεία Νερού, όπου οι Ladytron θα πλαισιώσουν τη Siouxsie και τους Echo & the Bunnymen, την ίδια ημέρα που στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ θα εμφανιστούν οι Interpol, οι Viagra Boys και οι The Haunted Youth (κανένας λόγος για στρες, οι διοργανωτές υπόσχονται πως θα έχουμε αρκετό χρόνο να πηγαίνουμε από τη μία σκηνή στην άλλη).
Το 2022 συμπληρώθηκαν 20 χρόνια από το hit album σας "Light & Magic". Ας πάμε με πίσω στο 2002. Σε τι φάση ήταν το συγκρότημα, πώς ζούσατε, πού ζούσατε και πώς ήταν να είστε νέοι και να νιώθετε "the hottest ticket";
Ήμασταν διασκορπισμένοι σε Μάντσεστερ, Λονδίνο και φυσικά Λίβερπουλ και μετακινούμασταν μεταξύ των τριών πόλεων. Περνάω τους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς ηχογραφώντας το Light & Magic σε ένα αυτοσχέδιο στούντιο που έφτιαξα στο σαλόνι μου στο Μάντσεστερ. Ήταν έντονη διαδικασία και κάποιες εξωτερικές πιέσεις λειτούργησαν τόσο ως έμπνευση όσο και ως σαμποτάζ. Πάμε Λος Άντζελες για να τελειώσουμε το άλμπουμ τον Μάιο κι εγώ μένω εκεί ένα μήνα περισσότερο από τους άλλους για την τελική ολοκλήρωση και μίξη. Ενώ ηχογραφούμε ξεκινά από το πουθενά ένα τεράστιο industry hype και όλα τα Μέσα πλημμυρίζουν άρθρα με οτιδήποτε έχει να κάνει με την ηλεκτρονική μουσική, οπότε ξαφνικά βρισκόμαστε στην πρώτη θέση, κυριολεκτικά, εξώφυλλο στο περιοδικό Billboard ξέρω 'γω. Ζούσαμε στον δικό μας κόσμο, δεν θέλαμε στα αλήθεια να συνδεθεί το όνομά μας με κάποιο κίνημα ή άλλο καλλιτέχνη, οπότε ασυναίσθητα προσπαθήσαμε να αποστασιοποιηθούμε από όλα αυτά.
Έχω καταλάβει σωστά πως ο τίτλος του τελευταίου σας άλμπουμ Time's Arrow είναι εμπνευσμένος από το ομώνυμο μυθιστόρημα; (σ.σ: στο Time's Arrow του Martin Amis ο χρόνος κυλά αντίστροφα και ο πρωταγωνιστής γίνεται νεότερος). Θα ήθελες αυτό να μπορούσε να γίνει πραγματικότητα ή έχεις αποδεχτεί και αγκαλιάσει το πέρασμα του χρόνου και τα διαφορετικά στάδια της ζωής;
Βασικά δεν πήρε το όνομά του από το μυθιστόρημα, αλλά από την επιστημονική θεωρία γύρω από το «Βέλος του Χρόνου». Το τραγούδι από το οποίο πήρε το όνομά του είναι περισσότερο μια αντανάκλαση του πόσο ολοένα και περισσότερο δύσκολο γίνεται πλέον το να ζεις την κάθε στιγμή. Αλλά το άλμπουμ γενικά ασχολείται πολύ με το πέρασμα του χρόνου.
Παρά το γεγονός ότι ηχογραφήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το Time's Arrow έχει θετικό vibes. Ποια είναι η (σύντομη) ιστορία αυτού του δίσκου;
Βασικά τι έγινε: ξεκινήσαμε να ηχογραφούμε ακριβώς πριν το lockdown στα στούντιο Castle of Doom των Mogwai στη Γλασκώβη, αλλά εγκαταλείψαμε τις ηχογραφήσεις μετά από 3 ημέρες, καθώς τα πράγματα χειροτέρεψαν πολύ γρήγορα. Ωστόσο, τα περισσότερα τραγούδια είχαν γραφτεί πριν από την έλευση του Covid, οπότε θέλαμε να διαχωρίσουμε το άλμπουμ από αυτό που συνέβαινε. Δεν θέλαμε να επηρεαστεί με κανέναν τρόπο. Η πραγματική επιμελητεία της ηχογράφησης και της ολοκλήρωσής της ήταν ολόκληρη πρόκληση, θα έλεγα ότι αυτή ήταν η σκιά που άφησε η πανδημία στον δίσκο, παρά οποιοδήποτε μουσικό ή ατμοσφαιρικό αποτύπωμα. Δεν είμαι σίγουρος ότι το άλμπουμ είναι πιο «θετικό» από οποιοδήποτε άλλο δικό μας, για να είμαι ειλικρινής. Αρκετά σημεία του είναι εξαιρετικά σκοτεινά. Είναι υποκειμενικό βέβαια όλο αυτό, απλώς εμένα μου ακούγεται εντελώς «εμείς».
Εδώ και χρόνια τα τέσσερα μέλη του συγκροτήματος ζουν σε διαφορετικές χώρες, ενώ στο παρελθόν έχετε κάνει και ένα διάλειμμα 8 ετών. Πώς λειτουργεί αυτό; Πώς καταφέρνετε όχι μόνο να χάσετε την επαφή αλλά και να παραμείνετε δημιουργικοί ως ομάδα;
Ακούγεται πιο δραματικό από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα. Το πραγματικό διάλειμμα ήταν μόνο 4 χρόνια μεταξύ του τέλους της περιοδείας του Gravity the Seducer και της έναρξης εργασιών για το άλμπουμ που τελικά κυκλοφόρησε το 2019. Ακόμη και πριν από τότε δεν είχαμε ζήσει ποτέ όλοι στην ίδια πόλη, οπότε δεν ήταν ασυνήθιστο για εμάς, απλώς μια μεγαλύτερη παύση από αυτή που είχαμε συνηθίσει. Την πρώτη δεκαετία κυκλοφορούσαμε ένα άλμπουμ κάθε δύο χρόνια κατά μέσο όρο. Λίγοι καλλιτέχνες διατηρούν αυτό το ποσοστό για τόσο καιρό. Ήταν ώρα για διάλειμμα. Το είχαμε κερδίσει.
Το τραγούδι των Ladytron "Seventeen" έγινε πρόσφατα viral στο Tik Tok, συστήνοντας το συγκρότημα σε ένα κοινό μικρότερων ηλικιών. Πώς σας φαίνεται όλη αυτή η τάση; Και εσείς ως συγκρότημα; Είστε διατεθειμένοι να παίξετε το «παιχνίδι των social media» για να προωθήσετε τη μουσική σας;
Ήταν συναρπαστικό. Δεν ξέραμε τίποτα γι' αυτό, μόνο ό,τι μας είπαν οι άλλοι. Τότε ξαφνικά το τραγούδι άρχισε να εμφανίζεται στα top 10 σε όλο τον κόσμο και πολλοί νέοι ακροατές μας ανακάλυψαν μέσα από αυτό. Τα χρησιμοποιούμε τα social media φυσικά, αλλά γενικά δεν παίζουμε το παιχνίδι της κοινωνικής δικτύωσης. Τα αξιοποιούμε ελάχιστα, θα έλεγα. Κάθε στιγμή που σπαταλά ένας καλλιτέχνης στα κοινωνικά δίκτυα θα μπορούσε να την ξοδεύει γράφοντας και ηχογραφώντας μουσική.
Μερικοί καλλιτέχνες πέφτουν στην παγίδα να δίνουν προτεραιότητα στα social media και φαίνεται σχεδόν σαν να βάζουν τη μουσική σε δεύτερη μοίρα. Δεν μας ενδιαφέρει καθόλου αυτό, και πολλοί καλλιτέχνες έχουν την ίδια άποψη, αλλά αισθάνονται αναγκασμένοι να μπουν στον χορό. Δεν είναι ιδεολογικό το θέμα, απλά είμαστε πολύ ιδιωτικοί άνθρωποι. Το ότι είμαστε συγκρότημα δεν σημαίνει ότι θέλουμε να ζούμε τη ζωή μας δημόσια.
Σας απασχολούν οι δισκοκριτικές; Θα μπορούσατε να ανακαλέσεις το καλύτερο πράγμα που έχει γράψει κάποιος για εσάς (όλα αυτά τα χρόνια) ή και τη μεγαλύτερη προσβολή που έχει δημοσιευθεί ποτέ στα media για το συγκρότημα;
Με «απασχολούν», δεν θα το έλεγα. Σπάνια διαβάζω κριτικές. Εκτιμώ τους γραφιάδες που γνωρίζουν την μπάντα και την ιστορία της και έχουν άποψη για το τι είναι το άλμπουμ και τι θέλει να πει. Ευτυχώς υπάρχουν ακόμα μερικοί από αυτούς εκεί έξω. Όμως πλέον οι καλές πένες σπανίζουν και το γράφεις καλά για μουσική είναι μια τέχνη που πεθαίνει.
Αν είσαι σίγουρος για αυτό που κάνεις, αν είσαι σίγουρος για την τέχνη σου, και ειδικά όταν ο ήχος σου δεν μοιάζει με τίποτε άλλο, δεν έχει τίποτα καινούργιο να σου πει μια κριτική, ούτε καν κάποια από αυτές που μπορεί για λίγο να σου φτιάξουν τη μέρα.
Ποια είναι το καλύτερο live ηλεκτρονικής μουσικής που έχεις παρακολουθήσει ποτέ;
Δεν είμαι σίγουρος τι χαρακτηρίζεται ως electro. Τα αγαπημένα μου συγκροτήματα πάντα θόλωναν τα όρια ανάμεσα στα genres, το ίδιο και εμείς. Οι Add N to (X) στα φόρτε τους πάντως ήταν γίγαντες στα live.
Κάπου διάβασα πως το 2005, ακριβώς πριν από τον περιβόητο τελικό του Champions League όπου κέρδισε η Liverpool, έπαιξες ένα DJ set για 30.000 οπαδούς της ομάδας. Θα ήθελες να μοιραστείς μερικές από τις αναμνήσεις σου από εκείνη την ημέρα μαζί μας;
Ναι, στην Κωνσταντινούπολη. Κάπου υπάρχει μια διασκεδαστική καταγραφή εκείνης της ημέρας, από έναν πρώην μουσικό συντάκτη, ο οποίος είχε αναλάβει να αναθέσει σε καλλιτέχνες από το Liverpool να παίξουν εκεί. Εγώ έκανα τη φάση μου παίζοντας δίσκους και μια κόκκινη λαοθάλασσα κατέφτανε στο στάδιο Ατατούρκ. Το πιο εύκολο DJ set που έχω κάνει ποτέ! Όλοι γνωρίζουμε τι έγινε μετά. Θα ήθελα να πιστεύω ότι βοήθησα!
Γιατί σταματήσατε κάποια στιγμή να φοράτε στολές στα live; Είναι ακόμα σημαντικό το στυλ; Φοράει ο καθένας ό,τι του αρέσει ή συντονίζεστε με κάποιο τρόπο εκ των προτέρων;
Σταματήσαμε να φοράμε στολές το 2003. Ως ιδέα είχε κάνει τον κύκλο της και δεν θέλαμε να γίνουμε γραφικοί και να μας σκέφτονται σαν κάποιου είδους μπάντα επιστημονικής φαντασίας. Αυτές οι πολύ απλές στολές που είχαμε σχεδιάσει ειδικά για την περίσταση είχαν ωραία εμφάνιση, αλλά το κόνσεπτ ήταν να αποτελούν αντιστύλ, αυτή ήταν η ιδέα, ωστόσο παρερμηνεύτηκαν ως μόδα, και στη συνέχεια άλλοι καλλιτέχνες άρχισαν να τις αντιγράφουν. Ήταν λοιπόν ώρα να πάμε παρακάτω.
Πέντε Ladytron tracks να ακούσουμε για προθέρμανση πριν την εμφάνισή σας στο Release Athens.
Λοιπόν, στα live παίζουμε καινούργια και παλιά, οπότε θα πω...
"City of Angels"
"Deadzone"
"Ghosts"
"True Mathematics"
"Destroy Everything You Touch"
Το 2023, για πρώτη φορά, το Release Athens και το SNF Nostos του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) ενώνουν τις δυνάμεις τους, παρουσιάζοντας τρεις σπουδαίες φεστιβαλικές ημέρες σε δύο σκηνές.
Οι Ladytron εμφανίζονται στην Πλατεία Νερού την Παρασκευή 23 Ιουνίου, στο Release Athens x SNF Nostos Festival, το οποίο την ίδια ημέρα υποδέχεται στην Πλατεία Νερού τη θρυλική Siouxsie και τους μυθικούς Echo & The Bunnymen και, την ίδια ημέρα, στο Ξέφωτο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) τους αγαπημένους του ελληνικού κοινού Interpol, τους εκρηκτικούς Viagra Boys και τους ανερχόμενους και πολλά υποσχόμενους The Haunted Youth.
Η προπώληση συνεχίζεται.
Διάθεση εισιτηρίων*:
Τηλεφωνικά στο 11876
Online στα www.releaseathens.gr / www.viva.gr
Φυσικά σημεία: Καταστήματα Wind, Public, Media Markt, Ευριπίδης, Yoleni’s και Viva Spot Τεχνόπολης
Όλες οι πληροφορίες (τιμές, πρόγραμμα, πρόσβαση) στο releaseathens.gr / www.snfnostos.org
*Τα έσοδα των εισιτηρίων αποδίδονται αποκλειστικά στο Release Athens. Το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) είναι φιλανθρωπικός οργανισμός που πραγματοποιεί δωρεές προς μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Tο ΙΣΝ δεν δέχεται δωρεές από ιδιώτες, εταιρείες ή άλλου είδους οργανισμούς.
Παράλληλα, το ΙΣΝ θα προχωρήσει σε επιπλέον δωρεές ύψους €500.000 που θα φέρουν το όνομα SNF x Release Athens προς μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς με αποστολή την ενίσχυση της Ψυχικής Υγείας, στο πλαίσιο της ευρύτερης θεματικής του φετινού SNF Nostos που είναι αφιερωμένη σε αυτή.